McDonnell Douglas F/A-18 Hornet: Różnice pomiędzy wersjami
Zen.Xen.ni (dyskusja • edycje) (Dodano odpowiednią graficzkę) |
Del Pacino (dyskusja • edycje) M (;>) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
⚫ | |||
{{SDU}} |
|||
⚫ | |||
'''McDonnell Douglas F/A-18 Hornet''' – ponaddźwiękowy, współczesny myśliwsko-szturmowo-pokładowo-bombowy amerykański samolot bojowy. Kupowany przez te kraje, które nie dały sobie wcisnąć [[F-16]]. Może służyć jako [[bombowiec]]. Aby startował z wody konieczny jest [[lotniskowiec|superlotniskowiec]]. |
'''McDonnell Douglas F/A-18 Hornet''' – ponaddźwiękowy, współczesny myśliwsko-szturmowo-pokładowo-bombowy amerykański samolot bojowy. Kupowany przez te kraje, które nie dały sobie wcisnąć [[F-16]]. Może służyć jako [[bombowiec]]. Aby startował z wody konieczny jest [[lotniskowiec|superlotniskowiec]]. |
||
Wersja z 18:21, 22 lut 2011
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet – ponaddźwiękowy, współczesny myśliwsko-szturmowo-pokładowo-bombowy amerykański samolot bojowy. Kupowany przez te kraje, które nie dały sobie wcisnąć F-16. Może służyć jako bombowiec. Aby startował z wody konieczny jest superlotniskowiec.
Historia
Amerykanie potrzebowali bardzo groźnego samolotu pokładowego dla swoich lotniskowców (aby w czasie wojny światowej i na morzach Rosjanie mieli w co atomówkami strzelać). Dlatego zbudowali najbardziej wypasiony samolot myśliwski na świecie i historii – F-14. Amerykańcom już prawie udało się wygrać zimną wojnę, lecz zanim to nastąpiło, musieli zmierzyć się z niezwykle perfidnym sabotażem. Sowieccy agenci w Hollywood nakręcili film „Top Gun”, z F-14 w roli głównej. Film był tak pedalski, że wszyscy amerykańscy piloci odmówili latania tą maszyną. Dlatego zamówiono nowy samolot podobny w działaniu, ale wyglądający inaczej, i jeszcze bardziej wypasiony (i siłą rzeczy zdecydowanie mniej pedalski). Nazwano go F-18. Natomiast F-14 pośpiesznie starano się sprzedać: najpierw Kanadzie, potem Wielkiej Brytanii, potem Układowi Warszawskiemu, aby na koniec opchnąć go Iranowi, gdzie „Top Gun” ukazał się na VHS dopiero w 1991 roku.
Budowa
Samolot ma dwa silniki, dwa skrzydła, dwa stateczniki poziome, dwa stateczniki pionowe, dwa zbiorniki paliwa, dwa komputery pokładowe, dwa działka, dwa wloty powietrza, dwa wlewy paliwa, dwa światła pozycyjne, zabiera dwóch pilotów. Szczęśliwie, do startu nie wymaga dwóch lotniskowców – wystarczy jeden amerykański, półkilometrowej długości. Nie brzmi zbyt praktycznie? Nie bez powodu...
Super Hornet
Super Hornet jest to prawie taki sam samolot, tylko jeszcze większy, droższy i ma jeszcze więcej bajerów. Zbudowany z powodu nadwyżek budżetowych podatnika pentagonu (w czasach, gdy w Ameryce jeszcze znano pojęcie nadwyżki budżetowej). W budowie użyto tak drogich materiałów jak teflon i platyna. Ale i tak nie jest to najdroższy samolot spod znaku pentagonu. Jeszcze droższe są F-22 i F-35.