Autobusy w Łodzi

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 22:07, 7 sty 2016 autorstwa 31.182.77.189 (dyskusja) (→‎Tabor: wywaliłem B10L, O405GN, 7000A bo już są wycofane)
Plik:Solaris 18 lodz.jpg
Autobus starszej generacji

Autobusy w Łodzi – podobnie jak tramwajowy, razem z krakowskim najbardziej chaotyczny system linii autobusowych w Polsce. Jedna z nielicznych sieci autobusowych w Polsce, której autobusy lubią gubić koła lub wybuchać, robiąc przy tym widowisko na pół dzielnicy. Warto dodać, że jako jedyne autobusy na świecie posiadają w oknach "mini akwaria" co znacząco wpływa na komfort podróży.

Plusy

Plik:Citaro kaliski.JPG
Również starsza generacja przy Dworcu Kaliskim – Linia 50
  • Dojedziesz zawsze i wszędzie - bez względu czy z 100 przesiadkami czy z 1000.
  • W żadnym mieście nie doznasz takich atrakcji jak w Łodzi - jedziesz autobusem, aż w pewnym momencie widzisz, że cały przód płonie.
  • Możesz porobić dużo ciekawych rzeczy na przystanku, oczekując na autobus spóźniony tylko o 120 min.
  • Jeśli jest niskopodłogowy ma fajnego zielonego jamnika na przodzie.

Minusy

  • Są niepunktualne
  • Ludzie nimi jeżdżący się nie myją
  • Zamszowe siedzenie oznacza mendy

Ważniejsze linie

Typowa retkińska pustka na linii 99A.
Plik:Jelcz kaliski.jpg
Typowy autobus nowej generacji. Linia 52 przy Kaliskim.
  • Awaria przepraszamy – najczęściej kursująca linia w Łodzi
  • ZAJ – jak sama nazwa wskazuje to taka zajCenzura2.svg linia jadąca w kierunku zajezdni Limanowskiego lub Nowe Sady.
  • 50 – z Dworca Kaliskiego do metropolii rzgowskiej. Linia głównie okupowana przez babcie autobusowe i MKMów tęskniących za tramwajem.
  • 50A – z Placu Niepodległości zamiast do metropolii, do Gadki Starej (pot. Dialektów Archaicznych i Wymarłych). MKMy występują dość często, ale rzadziej niż na 50.
  • 51 – jedna z przyjemniejszych linii autobusowych bo wiodąca przez las Łagiewnicki. Nieraz uświadczysz patrząc przez okno sarnę, dzika, czy watahę wilków. Dla żądnych wrażeń możesz też przekroczyć granice administracyjne Łodzi i dojechać aż do Zgierza. Albo do Skotnik.
  • 52 – jedna z najdłuższych linii. Wlecze się z Kaliskiego na Kurczaki przez 25-30minut.
  • 54 – ta linia jest tylko dla cierpliwych opóźnienia zwykle wynoszą 45-150 minut, okupowana przez babcie autobusowe jadące z Mileszek na zakupy do Nowosolnej.
  • 56 – Wydawnicza – Arturówek przez ulicę Smutną na której znajdują się Areszt Śledczy, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego i cmentarz. Mimo, że kursuje przez ważne miejsca kursuje co godzinę.
  • 57 – Marysińska – Karpacka. W związku z tym, że jest to magistralna, prawdopodobnie najważniejsza w kierunku północ-południe, linia w Łodzi, odstępy między kursami przekraczają zazwyczaj 30 minut, szczególnie w okresie zimowym (w końcu wtedy zapotrzebowanie na autobus jest większe). Dzięki temu bywa zapchana do granic możliwości, a dodatkowo ku uciesze pasażerów ZDiT kazał puszczać tylko autobusy krótkie. Działa na zasadzie albo Conecto, albo Solaris. Czasem Volvo. Pełna zdesperowanych i żądnych nauki dzieci, które wybierają się do szkoły oraz poirytowanych babć pędzących na cmentarz. Poza tym łączy ze sobą i z Fabrycznym większość łódzkich szpitali.
  • 58 – najmniej zawodna linia w Łodzi, dlatego, ze tak naprawdę nie należy do MPK, a do prywatnej firmy KORO.
  • 59 – kosmicznie długa trasa prowadząca od Świtezianki na Plac Wolności. Autobusy zazwyczaj jadą tyłem. Stają w płomieniach między Limanowskiego a Lutomierską. Niegdyś na jednym z przystanków przy odpowiednim ustawieniu (zasłaniając jedną literę słupkiem) można było dostrzec na wyświetlaczu nazwę przystanku: SIKO-NAS.RO. Niestety po zmianie autobusów to zjawisko już nie występuje.
  • 60, 60A, 60B – Stryków/Nowy Imielnik/Dobra, przez wsie - Dobieszków i Stary Imielnik albo trasą - przez Dobrą Nowiny, aż do Dworca Fabrycznego. Często jeżdżą w nim rolnicy i babcie autobusowe, czasem też tzw. żule. Te czynniki wpływają na niezbyt miłe zapachy w środku. Kursują Volvo i Solarisy. Linia która posiada aż 6 wariantów swojej trasy. Jedynie wybitni znawcy tematu i zagadnień łódzkiego MPK, są zorientowani, gdzie dany kurs pojedzie.
  • 61, 62, 63, 68 - voayage po Górnej. Zwykle (oprócz 61) małe Jelcze „Vero” z rekordowym czasem otwierania drzwi wynoszącym 15 sekund.
  • 65 i 65A – Świtezianki - Lotnisko. Dość ciekawe linie bo pojawiają się rzadko a jak się już pojawią to człowiek nie jest pewien co zastanie wewnątrz. Jedzie to to przez pola lasy i knieje w okolicach lotniska (wiec mogą być wewnątrz dziki) omija centrum i jedzie na Bałuty.
  • 69 – Rokicińska - Kanzas. Linia z serii nie wiadomo po co, nie wiadomo gdzie, wozi pracowników Gillette'a z drugiego końca miasta.
  • 69A – Rokicińska - Kusocińskiego - krótsza wersja 69.
  • 69B – kompletnie nie wiadomo po co, jeździ praktycznie po trasie 69A tyle, że jedna z nich zwykle zahacza o zajezdnię na Nowych Sadach.
  • 70 – Citaro, Oberhausen Od Szpitala Matki Polki do Fabrycznego. Zajmowana przez pokemony i wyznawców Toruńskokatolicyzmu.
  • 73 – linia 11 Listopada – Plac Barlickiego. W godzinach rannych i popołudniowych gości mądrzejszych uczniów, jadących do liceów w centrum, małe dzieci do (chyba) 200 przedszkól i szkół w okolicy. Resztę czasu wypełniają emeryci. Na 90% trasy pokrywa się z 79, które kursuje w relacji Świtezianki - Plac Barlickiego.
  • 74 – linia zahaczająca o pl. Barlickiego i cmentarz Mania opanowana przez maniakalnych osobników obojga płci, w szczycie można poczuć się jak bydło przewożone na rzeź. Ostatnio, żeby pasażerom było weselej dodano warianty A i B.
  • 75 – linia szpitalno – socjalna (Korczak, Jonscher, Jan Boży, Matka Polka), trasa najbardziej powyginana, średnia wieku pasażerów 75, około południa cudne zapachy za sprawą menelstwa zdążającego do jadłodajni Caritasu.
  • 76 - Kusocińskiego - Cmentarz na Szczecińskiej. Specjalna linia dla żałobników (przejeżdża obok 3 cmentarzy), jednak nie jest przez nich wykorzystywana. Zamiast tego przewozi na Retkinię (lub Teofilów) różnych pasażerów z tramwajów jeżdżących po Zdrowiu. Też kursują Solarisy.
  • 78 – Plac Wolności - Aleksandrów Łódzki (nikt nie wie gdzie jest druga krańcówka, bo co tydzień ją zmieniają). Główna trasa wagarowiczów do Manufaktury, oraz Kolegów z Teofilowa.
  • 80 i 80A – nikt nie wie czym się od siebie różnią. Obie jadą z Maratońskiej na Wydawniczą. Nikt w ZDiT się nie dowiedział i dlatego zlikwidowano 80A.
  • 81 i 87 – patrz wyżej. Obie jeżdżą ze Stokowskiej na „Szczecińska Cmentarz”. Różnią się tym, że któraś z nich przebywa dwa zakręty więcej (przez co wsiada średnio dodatkowe 0 osób). Główną atrakcją linii 87 jest zjawisko tzw. czarnej dziury. Dziura porywa autobus wraz z pasażerami na ok. 1 godzinę czasu, żeby zaraz pojawić się z powrotem na trasie. Jest to linia typowo hipermarketowa. Trasę zaczyna przy Realu (M1), dalej mija Leclerc, Tesco i Carrefour.
  • 82 i 82A - wozi głównie zmutowane gimbusy i babcie autobusowe. Na tych liniach MPK lubi dorzynać stare Volva. W normalny dzień aż roi się w nich od kanarów.
  • 83 – Wydawnicza - Cmentarz na Szczecińskiej. Nie wyróżniająca się łódzka linia autobusowa. Awarie, rozpadające się podwozia autobusów, opóźnienia oraz zapachy wpływające na wyobraźnię. Jednak widowiskowa bitwa o wolne miejsca między babciami autobusowymi przy cmentarzu Mania rekompensuje wszystkie niedogodności.
  • 84 i 84A – ze względu na miejsca, w których staje, wozi specyficzne osoby.
  • 85(A) – zwykle występuje z literką A, wtedy jedzie z "Dworca" Północnego na Widzew (dokładnie Janów). Sporadycznie spotkać można wersję bez A, wtedy dojechać można aż do Della. Jeżdżą produkty polskiej, a sporadycznie szwedzkiej myśli technicznej. Kursuje podobnie jak 57, jednak w przeciwnie do niego, na większości odcinków trasa pokrywa się z innymi liniami. Dlatego też chyba najczęściej na tej linii występują problemy z zamknięciem drzwi ze względu na liczbę pasażerów.
  • 86 – Maratońska - Dw. Łódź Fabryczna. Jej pasażerowie to głównie ćpuny, menele itp.
  • 89 - jedyna linia, z której można przedostać się z Włókniarzy-Liściastej na Radogoszcz Wschód. Poza tym, że jeździ raz na godzinę (w niedziele w ogóle), to jeszcze ma zwyczaj spóźniania się (1230 minut).
  • 90 - 6 razy dziennie wozi powietrze z Widzewa do Brzezin.
  • 90A - skrócona 90, wozi powietrze z Widzewa na Stację Łódź Olechów Wschód.
  • 93 – Dworzec Łódź Chojny - Dworzec Łódź Kaliska Linia zasuwa z zabójczą prędkością 30 km/h po nowej trzypasmowej Trasie Górna.
  • 94 – przywrócili, ale jeździ na drugi koniec wsi, której nie ma na mapie pogodowej.
  • 95 – z Placu Niepodległości do DELLa. Działa na tej samej zasadzie co 69. Najnowocześniejsza linia w Łodzi, najnowsze autobusy ( bo trasa z wyjazdu jest dłuższa niż sama trasa ), jedzie istnym pasem startowym dla samolotów obok DELLA, ma najdłuższą nazwę przystanku w historii i wozi najlepszych pasażerów (powietrze). Zawsze na czas, zawsze czysto, Unia Panie.
  • 95A – tak jak powyższa, ale z Placu Niepodległości na Dąbrowę. Sam sens jeżdżenia tej linii jest podobny jak w przypadku linii 69B.
  • 96 – rekordowe opóźnienia. Zwykle jak czekamy np. 60 min na autobus i żaden nie przyjedzie, po godzinie przyjedzie stado liczące ich 6.
  • 98 – podobna do tramwajowej 10, z Nowego Józefowa na Janów. Pasażerowie to głównie pokemony, którym uciekła dziesiątka do Galerii i są skazane na Conecto lub Solarisa. Po godzinach szczytu jeździ unikalnym, tylko sobie znanym rozkładem jazdy. Obecnie z powodu modernizacji trasy WZ dostała warianty A i B. Na wspólnym odcinku kursuje podobno co 5 minut, ale nigdy się to nie zdarza, bo zawsze jedzie w stadzie.
  • 99 – to samo co u 69, ale dowozi pracowników z Bałut.
  • 99A – kolejny wariant retkińskiej trasy zakupowej. Tą linią da się dojechać do Manufaktury. Ze względu na przebieg trasy, przewozi pół Łodzi (szczególnie zauważalnie w godzinach szczytu).
  • Z10 – Początkowo Dworzec Kaliski – C.H. Tulipan, a teraz krańcówka na Wyszyńskiego – Rokicińska, zastępstwo dla tramwajów linii 8, 10 i 14 na czas rozkopu wuzety. Kiedyś same Solariski, a teraz jeździ to co kierowca znalazł na zajezdni i jest w stanie się poruszać.

Korzystający z komunikacji autobusowej

Plik:Connecto 98.JPG
Swojski klimat popołudniowego kursu linią 98.
  • Mili, uśmiechnięci pracownicy MPK - Zwykle prowadzą ciekawe konwersacje z pasażerami zaczynające się od „Bilecik...”
  • Kierowcy - Gdy tylko wsiadasz i kierowca zauważy, że podchodzisz, bo chcesz kupić bilet - ten już patrzy na Ciebie, jakby zaraz miał Cię rozjechać tym Ikarusem.
  • Pokemony - Kursują na każdej linii, która mija jakiekolwiek Centrum Handlowe.
  • Babcie autobusowe Podróżują na tej samej zasadzie, co w innych miastach. Ich ulubione linie to te, które przejeżdżają obok cmentarzy.
  • Emo - Siedzą same (wszyscy boją się do takiego podejść), wpatrując się w okno swoimi czarnymi oczami. Obraz nędzy i rozpaczy po prostu. Spotykane głównie wieczorową porą.
  • Zapowiadacz – występuje we wszystkich autobusach MPK Łódź.

Przewoźnicy

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne spółka z (bardzo) ograniczoną odpowiedzialnością
  • PKS Łódź
  • KORO
  • i inni.

Bilety

Plik:1,80.jpg
Bilet półgodzinny, ulgowy.
Plik:4,80.jpg
Bilet zwykły, dobowy, ulgowy.
  • zwykłe - jeżeli go skasujesz, po napotkaniu pierwszego lepszego Uśmiechniętego, miłego pracownika MPK nie musisz nabywać biletu bez kasowania, o którym poniżej.
  • Bez kasowania - Kiedy nie skasowałeś biletu zwykłego, po napotkaniu na grupę (jeden wystarczy) Pracowników MPK, musisz wręczyć mały upominek dla MPK w postaci 70-200zł.

Kasowniki

Plik:Kasownik jelcz.JPG
Kasownik starszego typu, w innej kolorystyce.
  • Brązowe R&G (Tylko w starych Volvach i starych Citaro)
  • Żółte R&G
  • Najstarsi górale z Łodzi opowiadali o Zielonych R&G które były w Solarisach Urbino 12, też z góralskich opowiadań.

Tabor

  • Jelcz M081MB - Mini-mini. Kursuje na liniach takich jak 62, 62A, 63, 68, 84, 93, w weekendy na 90A. Tzw. Traktorek. Stan techniczny jak w Volvo, czyli rozlatuje się podczas jazdy.
  • Jelcz M121MB - Wyjący Voith, trzaskające drzwi. To jest Jelcz, tego nie zrozumiesz.
  • Mercedes O345G - Po prostu Conecto. Nic dodać nic ująć. Średniopodłogowe więc niezbyt przyjazne dla babć autobusowych.
  • Mercedes O405N - Stary porządny Mercedes. Obecnie do spotkania tylko na liniach 6 i 58A. Niektóre egzemplarze nie posiadają otwieranych okienek przez co jest w nich latem piekarnik.
  • Mercedes O405 Starsza wersja powyższego. Jest średniopodłogowy. Kursuje tylko na 58 i 58A.
  • MAN NL202 Jest to taki Mercedes O405N tylko, że z innym logiem producenta. Kursuje tylko na 58A.
  • Mercedes O530 - Typ lubiący wybuchać. Występuje w nich zapowiadacz. Zgierskie Citaro mają klimę.
  • Mercedes O530G - Jak wyżej, ale przegubowy. Ten znowu lubi gubić koła.
  • Mercedes Conecto LF - Tureccy inżynierowie wymyślili niskopodłogowe Conecto. Ma drzwi zamykane automatycznie więc przycina babcie autobusowe, dlatego jak swój poprzednik jest dla nich nieprzyjazny. Niektóre posiadają klimatyzację i ekran LCD z przystankami. Podczas jazdy wszystko telepie się w środku jak w starym Volvo.
  • Mercedes Conecto G LF - Jak wyżej, ale przegubowy.
  • Volvo 7000 - Dobre, stare Volvo. Z zapowiadaczem (nie dotyczy tych z pomarańczowymi wyświetlaczami). Ma niedomyte okna, przez które nic nie widać. Nie masz pewności, czy dojedziesz nim do celu. Przed wejściem załóż kask, bo możesz dostać w łeb podsufitką.
  • Volvo 7700 - Identyczne jak 7000, ale z takim czymś dużym na dachu. Taki odpicowany, z spoilerem
  • Volvo 7700A - Przegubowe 7700.
  • Solaris Urbino 12 - Wersja Full wypas. Ma ekran LCD z przystankami, klimę i automat biletowy.
  • Solaris Urbino 18 - Dobry, polski Solaris. W środku słodko śmierdzi zgniłym jajem. Jedyne co w nich wkurza, to pisk przy zamykaniu drzwi. Mają fajnego, zielonego jamnika na przodzie. Część z nich posiada klimę, ekran LCD i automat biletowy. Jedyny autobus, który nie rozpada się w połowie drogi.

Zobacz też