Nonsensopedia:Redakcja

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Wersja z dnia 01:00, 29 maj 2009 autorstwa Cerber (dyskusja • edycje) (O redakcję tego działu proszę pierwsze pióro Nonsensopedii, Ełka.)
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)

Redakcja – krótki kurs redakcji dla początkujących made by Cerber i Ełek.

Wstęp

Bez wstępnych ceregieli – pisząc na Nonsensopedii musisz przestrzegać szeregu redaktorskich zwyczajów i aprobować ich permanentne używanie, po ludzku, pisać tak, jak każe Tobie starszyzna. Jak się tego nie nauczysz, to twoje dzieło wyląduje liście stron do natychmiastowej kasacji.

Słownik:

  • Przykład nowiki – czysty skrypt, pismo, bez formatowania MediaWiki, czyli to, co piszesz podczas edycji artykułu.
  • Przykład funkcjonalny – pokazuje zastosowanie mechanizmów MediaWiki.
  • Półpauza – potocznie rodzaj dwa razy dłuższego myślnika.

Sprawy techniczne

  • Wytłuszczamy w ten sposób ''' ''', tekst kursywą zapisujemy w '' '', artystyczne skreślenia w <s> i </s> ** Przykłady nowiki: '''Beza''', on mówił, że ''jest jak ten młody byk'', [[Korea Północna]] to państwo <s>militarne</s> pokojowe.
    • Przykłady
  • Stosujemy półpauzę (–, kod na klawiaturze numerycznej, tj wciśnij numlocka i pisz: alt+0150) i cudzysłów europejski („ ”, alt+0132 i alt+0148), zamiast standard internetowego (" "). Warto to zapamiętać przychodząc z Wikipedii, jak i innych wiki.
  • Półpauzę stosujemy w zapisywaniu dialogu, w rozbijaniu zdań złożonych.
    • Przykład: Nie przymierzając – zachował się jak dziecko neo.
  • Datę i miejsce urodzenia, oraz pseudonimy i alternatywne nazwy zapisujemy zgodnie ze zwyczajem przyjętym na wszystkich wikiach.
  • Tytuł musi być wytłuszczony – następnie spacja, półpauza, spacja. Po myślniku (półpauzie) słowo piszemy z małej litery (zgodnie z zasadami pisowni języka polskiego. Więc wstęp wygląda tak:
    • Artykuł, inaczej artykulik – to jest treść kontrolna. Służy ona zaprezentowaniu tego przykładu.
  • Na samej górze umieszczamy wszelkie szablony (np. szablon poprawy), pod spodem cytaty (oddzielaj spacjami), potem można w równym rzędzie grafiki (jeśli ich zawartość jest luźno związana z tematem i nie jest związana z konkretnym akapitem), potem wstęp.
  • Sekcję zapisujemy w == ==. Podsekcje to o jeden nawias więcej, ale zaleca się ich unikanie:
    • Przykład: == Glosarium ==
    • Przykład: === Bramkarze ===
  • Pierwsze zdanie akapitu piszemy tuż pod tytułem. Ostatnie zdanie akapitu oddzielamy enterem przerwy od tytułu następnej sekcji (działu).

Linki

  • Linki wewnętrzne zapisujemy w [[ ]].
  • Nie linkuj byle czego, np. ręka, świat, klucze, jeśli nie jest to absolutnie niezbędne do wyjaśnienia danego zjawiska, mocno związane z tematem lub nie jest użyte w celu prześmiewczym.
  • Idealne zagęszczenie to 1-2 link na dwa zdania. Nie rób za dużo linków, bo wtedy twój artykuł wyląduje tutaj.
  • Sprawa innych linków została opisana w N:TL.

Grafiki

Oto przykład funkcjonalny
  • Grafikę umieszczamy po prawej stronie, w ekstremalnych wypadkach (ładna kompozycja), po lewej. Wszystkim artykułom w danej grafice dajemy podobną liczbę (najczęściej 200-250px).
  • W opisach do grafik nie dajemy kropki na końcu (drugiego) zdania.
  • W wypadku braku opisu nie dodajemy thumb.
  • W opisie wpisujemy maks. 2 zdania. Nie kończymy opisu kropką, bo po co.
    • Przykład na sucho:
      [[Grafika:nazwa_grafiki.jpg|right/left|xxxpx|thumb|Opis grafiki]].
    • Przykład z parametrami:
      [[Grafika:Przyklad.jpg|right|250px|thumb|Oto przykładowy opis]]
    • Przykład funkcjonalny: Po prawej.
  • Galerię zdjęć robimy tak:

== Galeria ==
<gallery>
Grafika:Przykład.jpg|opis
</gallery>

W przeciwieństwie do grafik zamieszczanych przy treści artykułu, nie dajemy linku w nawias.

Inne

  • Tak zapisujemy cytat:
    • {{cytat|Tutaj wpisz treść '''cytatu'''|Tutaj wpisz autora '''cytatu'''}}. Pamiętaj, żeby „bohatera” artykułu pogrubić czcionką.
    • Przykład nowiki, na artykule, dajmy to, Quasi-rostbef:
      {{cytat|'''Quasi-rostbef''' to obcy element wywrotowy w [[język polski|języku polskim]]|Nieznany autor o '''quasi-rostbefie'''}}
    • Przykład funkcjonalny:
      Quasi-rostbef to obcy element wywrotowy w języku polskim
Nieznany autor o quasi-rostbefie
  • Przypis dodaje się wprowadzając jego treść przy treści, do której się odnosi. Ponad kategoriami dajemy wtedy szablon przypisów (wstukaj:{{przypisy}}) i wtedy oprogramowanie przerzuci przepis do automatycznie stworzonej sekcji przypisów. ** Przykład: Treść artykułu<ref>Przypis.</ref>. ** Przykład nowiki: To był gorący dzień, było 40 stopni<ref>Wedle różnych źródeł.</ref>.
    • Przykład funkcjonalny: To był gorący dzień, było 40 stopni[1] (na końcu artykułu znajdziesz efekt :)).

Sprawy redaktorskie

  • Jeśli masz wątpliwości po ukończeniu artykułu, dodaj szablony {{popr}} (małe niedoróbki językowe i techniczne niedopatrzone np. z braku czasu lub chęci), lub {{redakcja}}, gdy naprawdę ciężko zgrzeszyłeś. Gdy wiesz, co konkretnie jest do zrobienia w danym artykule, napisz o tym, przykładowo: {{popr|interpunkcja}}.
  • Jeśli masz problemy z ortografią i interpunkcją, prześwietl artykuł bez linków w Wordzie, lub, jeśli posiadasz FireFoxa, w samej przeglądarce pod kątem błędów i literówek.
  • Zanim zapiszesz zmiany, wciśnij podgląd artykułu, który znajduje się tylko jeden mały guziczek obok zapisz zmiany.
  • Myśl, to nie boli.
  • Dobrym sposobem nauki jest podglądanie. Sprawdzone artykuły to jakość poświadczona przez adminów.
    • Typ: Klikaj na edytuj, ale broń Cię Latający Potworze Spaghetti przed zapisywaniem jakichkolwiek zmian.
  • Bez N:K, czyli kategoryzacji, żaden artykuł nie przejdzie sita. Artykuł musi zawierać się w odpowiedniej dla niego kategorii. Lista kategorii jest podana w linku.
    • Przykład nowiki: [[Kategoria:Meta-strony Nonsensopedii]]
    • Przykład funkcjonalny:
  • Kategorie umieszczamy pod ostatnią sekcją (działem).

Czego należy unikać

  • Nie pisz 20-zdaniowych wstępów. 4 zdania to już za dużo, dwa akapity to ekstremum.
  • Półpauzy nie stosujemy w nazwach artykułów, w łączeniach (quasi-rostbef, czerwono-szary) mowie wiązanej (ja-wiem-że-to-nie-tak) i przede wszystkim w tytułach haseł. Jeśli widzisz półpauzę w takim wypadku - zmień, oszczędzisz wszystkim kupę roboty.
  • Nie podpisuj się pod artykułem, na litość boską. Dodaj sobie na stronę użytkownika z linkiem, ale nie w samym artykule – to jest własność całej społeczności, a nie tylko Twoja.
  • Unikaj żartów koszernych oraz takich, których wytłumaczenie zajmuje dwie strony.
  • Unikaj bełkotu. W artykule o marchewkach nie pisz o siedmiopalczastych kosmoidach pożerających quasi-rostbef z prędkością półświatła.
  • Pamiętaj, pisz na temat. Staraj się pozytywnie opisywać zjawisko – to pozwala uzyskać nastrój ironii, obłudy i sarkazmu.
  • Celebrities, czyli pisanie o ludziach znanych i na topie, jak np. Tadeusz Rydzyk czy Chuck Norris. Wierz mi, te artykuły poradzą sobie bez pisania o nich i linkowania do nich.
    • Przykład: Tadeusz Trzcina – polski piłkarz, ale nie taki drewniany jak Grzegorz Rasiak.
  • Za prywatę jest ban bez ostrzeżenia.
  1. Wedle różnych źródeł.