Nonźródła:Analiza filmowych tekstów: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Trojanin. Ofiarą rewertu jest 89.78.253.43.) |
M |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 8 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Analiza filmowych tekstów''' – najnowszy wymysł [[ |
'''Analiza filmowych tekstów''' – najnowszy wymysł [[amerykańscy naukowcy|amerykańskich naukowców]], gdyż jak dobrze wiemy właśnie w [[Hollywood]] powstaje większość filmów. Pomysł ten przejęli filozofowie i przeróżni krytycy, którzy nie mają nic ciekawego do roboty. Jest blisko związana z [[teoria filmowej rzeczywistości|teorią filmowej rzeczywistości]]. |
||
Analiza składa się z dwóch części: przedstawienia danego tekstu (bądź sceny) oraz dogłębnej |
Analiza składa się z dwóch części: przedstawienia danego tekstu (bądź sceny) oraz dogłębnej analizy pod względem filozofii, kultury, polityki itp. |
||
== Przykłady == |
== Przykłady == |
||
:1. ''Wyszedłem się tylko przewietrzyć'' – postać stoi na balkonie, bądź siedzi na krawędzi [[ |
:1. ''Wyszedłem się tylko przewietrzyć'' – postać stoi na balkonie, bądź siedzi na krawędzi [[ziemia|świata]]. |
||
Wciska kit. Jak dobrze wiemy, osobę tę trapią wielkie problemy o naturze filozoficznej, bądź politycznej. Przez słowa „wyszedłem się tylko przewietrzyć”, próbuje spławić potencjalnego rozmówcę, co jest w pewnym sensie bardzo pożyteczne. Nigdy jednak do tego nie dochodzi, ponieważ scenarzysta zawsze wymyśli setki różnych pytań, które zakłócą spokój rozmyślającego. |
Wciska kit. Jak dobrze wiemy, osobę tę trapią wielkie problemy o naturze filozoficznej, bądź politycznej. Przez słowa „wyszedłem się tylko przewietrzyć”, próbuje spławić potencjalnego rozmówcę, co jest w pewnym sensie bardzo pożyteczne. Nigdy jednak do tego nie dochodzi, ponieważ scenarzysta zawsze wymyśli setki różnych pytań, które zakłócą spokój rozmyślającego. |
||
:2. ''Rzuć broń, albo stanie się jemu |
:2. ''Rzuć broń, albo stanie się jemu/jej krzywda!'' – zły charakter trzyma [[broń]] przy skroni więźnia i wpatruje się w wymierzającego do niego głównego bohatera. |
||
Osoba mówiąca to |
Osoba mówiąca to jest zdeterminowana i gotowa na wszystko. Zwykle jest to zapowiedź rychłego końca [[film]]u, ale nie uprzedzajmy faktów. Sytuacja jest bardzo napięta. Postać pierwszoplanowa powoli odkłada broń na podłogę (wyjątek – ''[[Hellsing]]'', ale [[wampir]]y nigdy nie są subtelne). Potem zawsze dochodzi do różnych wydarzeń, dzięki którym bohater odzyskuje przewagę. |
||
:3. ''Kocham cię...'' |
:3. ''Kocham cię...'' |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Ten tekst może zostać wykorzystany w każdym momencie, do każdego. Nieważne, czy 12-letni włamywacz mówi to do swojej mamusi, czy też [[czarni bracia|czarny gangster]] do babci, którą przeprowadza przez ulicę. |
Ten tekst może zostać wykorzystany w każdym momencie, do każdego. Nieważne, czy 12-letni włamywacz mówi to do swojej mamusi, czy też [[czarni bracia|czarny gangster]] do babci, którą przeprowadza przez ulicę. |
||
:7. ''Chcemy samolotu |
:7. ''Chcemy samolotu/autobusu/samochodu/roweru i wypuszczenia naszych braci z więzienia'' – żądania grupy terrorystów/bandytów/złodziei przetrzymujących zakładników w szpitalu/banku/przedszkolu. |
||
Wręcz sztandarowy przykład blefu mającego dać bohaterom czas na ucieczkę lub realizację planu całkowicie odmiennego od tego, jaki podejrzewają specjaliści policyjni prowadzący pertraktacje. |
Wręcz sztandarowy przykład blefu mającego dać bohaterom czas na ucieczkę lub realizację planu całkowicie odmiennego od tego, jaki podejrzewają specjaliści policyjni prowadzący pertraktacje. |
||
Linia 35: | Linia 35: | ||
Tekst bardzo często wykorzystywany przez postacie negatywne do zaskoczenia lub zmiażdzenia psychicznego głównego bohatera. Po takim ciosie główny bohater przechodzi ciężkie załamanie, co pozwala reżyserowi przedłużyć film o kilka nudnych scen rozmyślań lub retrospekcji oraz daje możliwość nabicia kasy poprzez nakręcenie prequela. |
Tekst bardzo często wykorzystywany przez postacie negatywne do zaskoczenia lub zmiażdzenia psychicznego głównego bohatera. Po takim ciosie główny bohater przechodzi ciężkie załamanie, co pozwala reżyserowi przedłużyć film o kilka nudnych scen rozmyślań lub retrospekcji oraz daje możliwość nabicia kasy poprzez nakręcenie prequela. |
||
:9. ''Zaraz wracam |
:9. ''Zaraz wracam/Wychodzę tylko na sekundkę/Będę za minutę''. |
||
Oczywisty stek bzdur. Osoba, która wypowiada te słowa, na pewno zaraz zostanie zamordowana, przejechana przez samochód, porwana przez złoczyńców lub zjedzona przez zmutowane, krwiożercze traszki. |
Oczywisty stek bzdur. Osoba, która wypowiada te słowa, na pewno zaraz zostanie zamordowana, przejechana przez samochód, porwana przez złoczyńców lub zjedzona przez zmutowane, krwiożercze traszki. |
||
Linia 42: | Linia 42: | ||
* [[Teoria filmowej rzeczywistości]] |
* [[Teoria filmowej rzeczywistości]] |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Nonźródła – interpretacje]] |
||
[[Kategoria:Filozofia]] |
Aktualna wersja na dzień 11:33, 3 mar 2019
Analiza filmowych tekstów – najnowszy wymysł amerykańskich naukowców, gdyż jak dobrze wiemy właśnie w Hollywood powstaje większość filmów. Pomysł ten przejęli filozofowie i przeróżni krytycy, którzy nie mają nic ciekawego do roboty. Jest blisko związana z teorią filmowej rzeczywistości.
Analiza składa się z dwóch części: przedstawienia danego tekstu (bądź sceny) oraz dogłębnej analizy pod względem filozofii, kultury, polityki itp.
Przykłady[edytuj • edytuj kod]
- 1. Wyszedłem się tylko przewietrzyć – postać stoi na balkonie, bądź siedzi na krawędzi świata.
Wciska kit. Jak dobrze wiemy, osobę tę trapią wielkie problemy o naturze filozoficznej, bądź politycznej. Przez słowa „wyszedłem się tylko przewietrzyć”, próbuje spławić potencjalnego rozmówcę, co jest w pewnym sensie bardzo pożyteczne. Nigdy jednak do tego nie dochodzi, ponieważ scenarzysta zawsze wymyśli setki różnych pytań, które zakłócą spokój rozmyślającego.
- 2. Rzuć broń, albo stanie się jemu/jej krzywda! – zły charakter trzyma broń przy skroni więźnia i wpatruje się w wymierzającego do niego głównego bohatera.
Osoba mówiąca to jest zdeterminowana i gotowa na wszystko. Zwykle jest to zapowiedź rychłego końca filmu, ale nie uprzedzajmy faktów. Sytuacja jest bardzo napięta. Postać pierwszoplanowa powoli odkłada broń na podłogę (wyjątek – Hellsing, ale wampiry nigdy nie są subtelne). Potem zawsze dochodzi do różnych wydarzeń, dzięki którym bohater odzyskuje przewagę.
- 3. Kocham cię...
Najpopularniejsze słowa, występujące w co drugim filmie, bez względu na gatunek (za wyjątkiem filmów porno). Ponieważ ludzie lubią miłość i romantyzm na ekranie, więc reżyserzy starają się te słowa upchnąć gdzie się da. Scenie można dodać dramatyzmu, gdy np. jedno z nich właśnie kona. Bez względu na treść tego dzieła, zawsze słowa te uwolnią w ludziach drugie „ja”. Czasami kończy się sceną łóżkową.
- 4. Czy to był twój pierwszy raz? – spytała się postać drugoplanowa, bohatera, który przed chwilą ubił orka.
Tekst ten nasuwa kilka dwuznacznych myśli, którymi jednak nie będziemy się zajmować. Zabójca orków jest pod ostrzałem, być może swojego fana, bądź przyjaciela. Można nawet przypuszczać, że mówi to do niego skąpo ubrana wojowniczka, jak to w filmach fantasy bywa.
- 5. Jak myślisz? Wystrzelę sześć pocisków, czy tylko dziewięćset? – mówi bohater do rywala.
Mamy tu do czynienia z dobrze przedstawioną groźbą. Jest to przykład wręcz szablonowy. Ów rywal powoli zaczyna odczuwać niezwykłą potrzebę ucieczki. Dodanie motywu liczebników dodaje barwy owej wypowiedzi.
- 6. Fuck you! – mówi ktokolwiek do kogokolwiek.
Ten tekst może zostać wykorzystany w każdym momencie, do każdego. Nieważne, czy 12-letni włamywacz mówi to do swojej mamusi, czy też czarny gangster do babci, którą przeprowadza przez ulicę.
- 7. Chcemy samolotu/autobusu/samochodu/roweru i wypuszczenia naszych braci z więzienia – żądania grupy terrorystów/bandytów/złodziei przetrzymujących zakładników w szpitalu/banku/przedszkolu.
Wręcz sztandarowy przykład blefu mającego dać bohaterom czas na ucieczkę lub realizację planu całkowicie odmiennego od tego, jaki podejrzewają specjaliści policyjni prowadzący pertraktacje.
- 8. Ja jestem twoim ojcem!
Tekst bardzo często wykorzystywany przez postacie negatywne do zaskoczenia lub zmiażdzenia psychicznego głównego bohatera. Po takim ciosie główny bohater przechodzi ciężkie załamanie, co pozwala reżyserowi przedłużyć film o kilka nudnych scen rozmyślań lub retrospekcji oraz daje możliwość nabicia kasy poprzez nakręcenie prequela.
- 9. Zaraz wracam/Wychodzę tylko na sekundkę/Będę za minutę.
Oczywisty stek bzdur. Osoba, która wypowiada te słowa, na pewno zaraz zostanie zamordowana, przejechana przez samochód, porwana przez złoczyńców lub zjedzona przez zmutowane, krwiożercze traszki.