Piotrkowska Centrum: Różnice pomiędzy wersjami
(nowa strona) Znacznik: edytor źródłowy |
M (→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Stajnia jednorożców.jpg|thumb|250px|Wstępna wizualizacja pomnika jednorożca]] |
|||
[[Plik:Tram transfer station, Łódź Piłsudskiego Av. October 2015 02.jpg|thumb|200px|Stajnia Jednorożców w nocy]] |
|||
⚫ | '''<del>Mickiewicza</del> Piotrkowska Centrum''' (według [[Wikipedia|Wikipedii]] '''Dworzec Tramwajowy Centrum''', w zbiorowej świadomości łodzian '''Stajnia Jednorożców''') – przystanek tramwajowy w centrum [[Łódź|Łodzi]], element tzw. Wu-Zetki. Od reszty odróżnia go obecność 4 torowisk biegnących obok niego oraz daszek do ochrony [[Konstal 805Na|805-tek]] i [[Pesa Swing|Swingów]] przed deszczem. |
||
[[Plik:PESA SWING LODZ.jpg|thumb|200px|Łódzki [[PESA Swing|Swing]] w oczekiwaniu na wyjście ostatniego pasażera]] |
|||
⚫ | |||
== Historia == |
|||
Pierwotnie pomysł na tego typu przystanek pod Centralem powstał w 2006. Jednak nikt w magistracie o nim nie usłyszał. Koncepcja odżyła dopiero w 2013, kiedy to łódzki magistrat zarządził przekopanie tunelu od Gdańskiej do Kilińskiego i postawienie w miejscu 3-pasmówki wielkiego przystanku inspirowanego układem [[Warszawa Centralna|Centralnej]]. Prace ochoczo rozpoczęto, zmuszając kierowców do omijania szerokim łukiem ul. Kościuszki i Mickiewicza, przez co cała reszta ulic była zakorkowana do granic możliwości, zaś klienci MPK Łódź musieli kisić się w Z10 na odcinku [[Retkinia]] – [[Śródmieście (Łódź)|Centrum]] i [[Śródmieście (Łódź)|Centrum]] – [[Widzew|Rokicińska]]. Huczne otwarcie przystanku nastąpiło 31 października 2015 kiedy to <del>pierwszy Swing</del> Cityrunner obsługujący linię 10 przejechał przezeń z Retkinii w stronę Della. |
|||
== Wygląd == |
|||
[[Plik:Łódzka sławojka 1.jpg|thumb|250px|W okolicy Stajni można znaleźć wiele obiektów usługowych na wysokim poziomie, jak na przykład tę profesjonalnie wykonaną sławojkę]] |
|||
Pierwszym elementem przystanku jest jebitnie prezentujący się dach, który w dni słoneczne zapewnia wielokolorową opaleniznę na rękach i twarzach pasażerów, zaś w nocy uniemożliwia podziwianie wielobarwnego poszycia. Pod dachem znajdują się po 2 pary torów: jedna dla Wu-Zetki, druga dla [[Łódzki Tramwaj Regionalny|eŁTeeRu]]. Przy każdym torze są wysepki, na których gawiedź się przeciska byleby dojść do drzwi. Każda wysepka ma po 2 ławeczki na 3 osoby, po 2 ''citylighty''<ref>Zajumane sprzed Urzędu Marszałkowskiego</ref> z naklejonymi błędnymi rozkładami oraz po 2 ekrany ledowe, które zamiast prawidłowych godzin odjazdów albo wyświetlają napisy typu ''Awaria tramwaju na al. Piłsudskiego przy ul. Niciarnianej. Tramwaje linii 9A, 9B, 10A i 10B jadą objazdem. Za utrudnienia przepraszamy'' albo podają czasy odjazdów dla niewłaściwych torowisk, przykładowo: oczekując na 14-tkę zmierzającą w stronę [[Łódź Kaliska|Dworca Kaliskiego]] dowiadujesz się o godzinach odjazdu 2-ki w stronę Teofilowa. |
|||
== A gdzie jednorożce? == |
|||
Na to pytanie postanowił odpowiedzieć pewien łodziak, który w 2016 zaoferował sfinansowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego przeprawy 4-osobnikowej rodziny jednorożców w okolice Stajni. Pomysł poparło niemal 5‰ łodzian, co automatycznie oznaczało zatwierdzenie pomysłu przez magistrat. Operacja zakończyła się powodzeniem: w czerwcu 2019 zorganizowano transport rodziny jednorożców<ref>Sztuk jeden</ref> prosto z [[Japonia|wyspy Honsiu]]. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[tramwaje w Łodzi]] |
|||
* [[Łódzki Tramwaj Regionalny]] |
|||
* [[Łódź Fabryczna]] |
|||
* [[Śródmieście (Łódź)|Śródmieście]] |
|||
{{Przypisy}} |
|||
{{Łódź}} |
|||
{{Komunikacja Łódź}} |
{{Komunikacja Łódź}} |
||
<noinclude> |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Łodzi]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Łodzi]] |
||
[[Kategoria:Infrastruktura komunikacji miejskiej]] |
|||
</noinclude> |
Aktualna wersja na dzień 08:17, 13 wrz 2020
Mickiewicza Piotrkowska Centrum (według Wikipedii Dworzec Tramwajowy Centrum, w zbiorowej świadomości łodzian Stajnia Jednorożców) – przystanek tramwajowy w centrum Łodzi, element tzw. Wu-Zetki. Od reszty odróżnia go obecność 4 torowisk biegnących obok niego oraz daszek do ochrony 805-tek i Swingów przed deszczem.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Pierwotnie pomysł na tego typu przystanek pod Centralem powstał w 2006. Jednak nikt w magistracie o nim nie usłyszał. Koncepcja odżyła dopiero w 2013, kiedy to łódzki magistrat zarządził przekopanie tunelu od Gdańskiej do Kilińskiego i postawienie w miejscu 3-pasmówki wielkiego przystanku inspirowanego układem Centralnej. Prace ochoczo rozpoczęto, zmuszając kierowców do omijania szerokim łukiem ul. Kościuszki i Mickiewicza, przez co cała reszta ulic była zakorkowana do granic możliwości, zaś klienci MPK Łódź musieli kisić się w Z10 na odcinku Retkinia – Centrum i Centrum – Rokicińska. Huczne otwarcie przystanku nastąpiło 31 października 2015 kiedy to pierwszy Swing Cityrunner obsługujący linię 10 przejechał przezeń z Retkinii w stronę Della.
Wygląd[edytuj • edytuj kod]
Pierwszym elementem przystanku jest jebitnie prezentujący się dach, który w dni słoneczne zapewnia wielokolorową opaleniznę na rękach i twarzach pasażerów, zaś w nocy uniemożliwia podziwianie wielobarwnego poszycia. Pod dachem znajdują się po 2 pary torów: jedna dla Wu-Zetki, druga dla eŁTeeRu. Przy każdym torze są wysepki, na których gawiedź się przeciska byleby dojść do drzwi. Każda wysepka ma po 2 ławeczki na 3 osoby, po 2 citylighty[1] z naklejonymi błędnymi rozkładami oraz po 2 ekrany ledowe, które zamiast prawidłowych godzin odjazdów albo wyświetlają napisy typu Awaria tramwaju na al. Piłsudskiego przy ul. Niciarnianej. Tramwaje linii 9A, 9B, 10A i 10B jadą objazdem. Za utrudnienia przepraszamy albo podają czasy odjazdów dla niewłaściwych torowisk, przykładowo: oczekując na 14-tkę zmierzającą w stronę Dworca Kaliskiego dowiadujesz się o godzinach odjazdu 2-ki w stronę Teofilowa.
A gdzie jednorożce?[edytuj • edytuj kod]
Na to pytanie postanowił odpowiedzieć pewien łodziak, który w 2016 zaoferował sfinansowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego przeprawy 4-osobnikowej rodziny jednorożców w okolice Stajni. Pomysł poparło niemal 5‰ łodzian, co automatycznie oznaczało zatwierdzenie pomysłu przez magistrat. Operacja zakończyła się powodzeniem: w czerwcu 2019 zorganizowano transport rodziny jednorożców[2] prosto z wyspy Honsiu.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy