Saladyn: Różnice pomiędzy wersjami
(poprawki) |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa GriegorBOT; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Ostrzyciel nożyczek.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 29 wersji utworzonych przez 18 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Salah ad-Din Jusuf ibn Ajub.jpg|thumb|Saladyn chwyta piłeczki i zaraz zacznie żonglować!]] |
|||
'''Saladyn''' |
'''Saladyn''' (właść. Al-Malik Mohammed an-Nasir Abdulai Salah ad-Din Jusuf al-Sadr Abu al-Muzzafar Hussein na-Datti ibn Ajjub) – pełna wersja byłaby ok. sto razy dłuższa niż zamieszczona tutaj notka biograficzna, dlatego nie warto się z nią męczyć [jako argument dodam, że Europejscy posłowie, którzy próbowali zwracać się do Saladyna pełnym imieniem, nie robiąc zbyt wielu przerw na oddech, zazwyczaj mdleli z braku tlenu lub nawet dusili się na śmierć przed zakończeniem recytacji]) (ur. w [[1137]] r., zm. w [[1192]] r. w [[Damaszek|Damaszku]]) – przywódca [[Islam|muzułmański]], sułtan [[Egipt]]u, jedyny [[Kurdowie|Kurd]] lubiany przez [[Saddam Husajn|Saddama Husseina]]. |
||
==Młodość== |
== Młodość == |
||
Saladyn urodził się w kompletnie nic nieznaczącej rodzinie w [[Mezopotamia|Mezopotamii]], gdzie jego perspektywy życiowe istniały w możliwości |
Saladyn urodził się w kompletnie nic nieznaczącej rodzinie w [[Mezopotamia|Mezopotamii]], gdzie jego perspektywy życiowe istniały w możliwości bycia zeżartym przez rzecznego [[krokodyl]]a, bycia zabitym w czasie najazdu jakiegoś kolejnego plemienia [[Turcy|tureckiego]] lub rozpoczęcia kariery [[żebrak]]a w jednym z okolicznych miast. |
||
Z tego też powodu jego ojciec postanowił przenieść się wraz z rodziną do [[Syria|Syrii]], gdzie ich szanse na pomyślną przyszłość wyglądały odrobinę lepiej. Jak wielu zdesperowanych bezrobotnych na przestrzeni dziejów, Saladyn dość szybko zaciągnął się do [[wojsko|woja]], gdzie w nie do końca zrozumiały sposób zaczął szybko awansować i osiągać coraz to nowe sukcesy. Po przenosinach do Egiptu jego kariera rozwijała się już podejrzanie szybko, a najpewniej przez pomyłkę jakiegoś durnego urzędnika w 1169 roku został mianowany [[wezyr]]em na dworze władcy Egiptu. Swojemu dobroczyńcy bardzo szybko odwdzięczył się obalając jego władzę i w porywie megalomanii ogłaszając się [[sułtan]]em Egiptu. |
|||
==U władzy== |
|||
⚫ | |||
== |
== U władzy == |
||
⚫ | Bardzo szybko okazał się sprawnym politykiem, przede wszystkim dzięki umiejętności przekonywania współwyznawców do swoich racji za pomocą najbardziej przekonywującego z istniejących argumentów – potężnej armii, która przez kilkanaście lat zajmowała się wyłącznie roz{{cenzura3}}niem w drobny mak wszystkich państw [[Arabowie|arabskich]] w okolicy i podporządkowywaniu ich terenów sułtanowi. Gdy wszelka pozycja uległa wreszcie sile jego perswazji, Saladyn, dysponując już całkiem ładnym imperium, mógł skupić się na wiecznie sprawiających problemy [[krzyżowcy|krzyżowcach]] z [[Królestwo Jerozolimskie|Królestwa Jerozolimskiego]]. W ciągu kilku lat kompletnie zniszczył wszystko, co Europejczycy stworzyli w [[Ziemia Święta|Ziemi Świetej]] od czasu [[Krucjata|I Krucjaty]] i chyba tylko z łaski zostawił im jedną większa twierdzę – Akkę (choć warto zauważyć, że niewiele brakowało, a jego wielką armię rozbiłby na murach Jerozolimy pewien zniewieściały kowal przypominający łudząco [[Orlando Bloom]]a). Najwyraźniej jego ego zostało wystarczająco podbudowane sukcesami militarnymi i na tym etapie mógł sobie pozwolić na dowartościowanie się poprzez wspaniałomyślny akt miłosierdzia. Zmarł w 1192 roku jako jeden z najpotężniejszych władców ówczesnego świata i jak zawsze się dzieje z dziełami takich władców, gdy go zabrakło jego Sułtanat rozpadł się doszczętnie w bardzo krótkim czasie. |
||
⚫ | Zapewne nikt z mu współczesnych nie lubił Saladyna, natomiast zupełnie pewne jest, że wszyscy panicznie się go bali. Dowodem na to są chociażby wazeliniarskie kroniki chrześcijańskie, wychwalające go pod niebiosa i nazywające |
||
== Ocena Saladyna == |
|||
⚫ | Zapewne nikt z mu współczesnych nie lubił Saladyna, natomiast zupełnie pewne jest, że wszyscy panicznie się go bali. Dowodem na to są chociażby wazeliniarskie kroniki chrześcijańskie, wychwalające go pod niebiosa i nazywające ''wzorem cnót rycerskich'' (najpewniej nazywaliby go świętym, gdyby nie fakt, że był on największym wrogiem europejskich krzyżowców, co jakby tworzyło konflikt interesów z katolickim bogiem zwanym Bogiem). Nawet 300 lat po śmierci sułtana włoski poeta [[Dante Alighieri]] w swojej ''Boskiej Komedii'' nie odważył się dać go niżej niż w pierwszym obrębie piekieł – wśród najwybitniejszych nie-chrześcijan w historii. Jako symbol walki z chrześcijanami jest ceniony przez różnych arabskich radykałów, np. etatowy morderca Kurdów, Saddam Husajn, wykorzystywał jego wizerunek w swojej propagandzie, najwyraźniej nie widząc w takim postępowaniu nutki ironii. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[Egipt]] |
|||
* [[Krucjata]] |
|||
{{stopka}} |
|||
[[Kategoria:Średniowiecze]] |
|||
[[Kategoria:Historia Turcji]] |
|||
[[Kategoria:Władcy]] |
Aktualna wersja na dzień 13:19, 17 paź 2021
Saladyn (właść. Al-Malik Mohammed an-Nasir Abdulai Salah ad-Din Jusuf al-Sadr Abu al-Muzzafar Hussein na-Datti ibn Ajjub) – pełna wersja byłaby ok. sto razy dłuższa niż zamieszczona tutaj notka biograficzna, dlatego nie warto się z nią męczyć [jako argument dodam, że Europejscy posłowie, którzy próbowali zwracać się do Saladyna pełnym imieniem, nie robiąc zbyt wielu przerw na oddech, zazwyczaj mdleli z braku tlenu lub nawet dusili się na śmierć przed zakończeniem recytacji]) (ur. w 1137 r., zm. w 1192 r. w Damaszku) – przywódca muzułmański, sułtan Egiptu, jedyny Kurd lubiany przez Saddama Husseina.
Młodość[edytuj • edytuj kod]
Saladyn urodził się w kompletnie nic nieznaczącej rodzinie w Mezopotamii, gdzie jego perspektywy życiowe istniały w możliwości bycia zeżartym przez rzecznego krokodyla, bycia zabitym w czasie najazdu jakiegoś kolejnego plemienia tureckiego lub rozpoczęcia kariery żebraka w jednym z okolicznych miast.
Z tego też powodu jego ojciec postanowił przenieść się wraz z rodziną do Syrii, gdzie ich szanse na pomyślną przyszłość wyglądały odrobinę lepiej. Jak wielu zdesperowanych bezrobotnych na przestrzeni dziejów, Saladyn dość szybko zaciągnął się do woja, gdzie w nie do końca zrozumiały sposób zaczął szybko awansować i osiągać coraz to nowe sukcesy. Po przenosinach do Egiptu jego kariera rozwijała się już podejrzanie szybko, a najpewniej przez pomyłkę jakiegoś durnego urzędnika w 1169 roku został mianowany wezyrem na dworze władcy Egiptu. Swojemu dobroczyńcy bardzo szybko odwdzięczył się obalając jego władzę i w porywie megalomanii ogłaszając się sułtanem Egiptu.
U władzy[edytuj • edytuj kod]
Bardzo szybko okazał się sprawnym politykiem, przede wszystkim dzięki umiejętności przekonywania współwyznawców do swoich racji za pomocą najbardziej przekonywującego z istniejących argumentów – potężnej armii, która przez kilkanaście lat zajmowała się wyłącznie rozniem w drobny mak wszystkich państw arabskich w okolicy i podporządkowywaniu ich terenów sułtanowi. Gdy wszelka pozycja uległa wreszcie sile jego perswazji, Saladyn, dysponując już całkiem ładnym imperium, mógł skupić się na wiecznie sprawiających problemy krzyżowcach z Królestwa Jerozolimskiego. W ciągu kilku lat kompletnie zniszczył wszystko, co Europejczycy stworzyli w Ziemi Świetej od czasu I Krucjaty i chyba tylko z łaski zostawił im jedną większa twierdzę – Akkę (choć warto zauważyć, że niewiele brakowało, a jego wielką armię rozbiłby na murach Jerozolimy pewien zniewieściały kowal przypominający łudząco Orlando Blooma). Najwyraźniej jego ego zostało wystarczająco podbudowane sukcesami militarnymi i na tym etapie mógł sobie pozwolić na dowartościowanie się poprzez wspaniałomyślny akt miłosierdzia. Zmarł w 1192 roku jako jeden z najpotężniejszych władców ówczesnego świata i jak zawsze się dzieje z dziełami takich władców, gdy go zabrakło jego Sułtanat rozpadł się doszczętnie w bardzo krótkim czasie.
Ocena Saladyna[edytuj • edytuj kod]
Zapewne nikt z mu współczesnych nie lubił Saladyna, natomiast zupełnie pewne jest, że wszyscy panicznie się go bali. Dowodem na to są chociażby wazeliniarskie kroniki chrześcijańskie, wychwalające go pod niebiosa i nazywające wzorem cnót rycerskich (najpewniej nazywaliby go świętym, gdyby nie fakt, że był on największym wrogiem europejskich krzyżowców, co jakby tworzyło konflikt interesów z katolickim bogiem zwanym Bogiem). Nawet 300 lat po śmierci sułtana włoski poeta Dante Alighieri w swojej Boskiej Komedii nie odważył się dać go niżej niż w pierwszym obrębie piekieł – wśród najwybitniejszych nie-chrześcijan w historii. Jako symbol walki z chrześcijanami jest ceniony przez różnych arabskich radykałów, np. etatowy morderca Kurdów, Saddam Husajn, wykorzystywał jego wizerunek w swojej propagandzie, najwyraźniej nie widząc w takim postępowaniu nutki ironii.