C++: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zastosowanie: sprintf) Znaczniki: mobilna mobilna www |
|||
(Nie pokazano 78 wersji utworzonych przez 52 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{ |
{{programisto}} |
||
{{cytat|<syntaxhighlight lang="cpp">long long ago; // in a galaxy far far away</syntaxhighlight>|C++ o [[Gwiezdne wojny|Gwiezdnych wojnach]]}} |
|||
'''C++''' – nowoczesne, wielofunkcyjne rozszerzenie [[C (język programowania)|języka C]]. W odróżnieniu od [[C (język programowania)|C]] opiera się nie na [[funkcja|funkcjach]], lecz na [[programowanie obiektowe|obiektach]], co w połączeniu z typowymi dla C instrukcjami niskiego poziomu pozwala pisać [[program|programy]] 10E+5 do 10E+10 razy mniej czytelne niż w C. |
|||
{{programowanie}} |
|||
Składnia C++ jest aż tak nieczytelna, że dużo łatwiej domyślić się, do czego służy program po jego kodzie binarnym niż w źródle, tzw. cepie. Mało osób zna C++, lecz wszyscy C. |
|||
'''C++''' (z [[język angielski|ang]]. Si Plask Plask) – ezoteryczny, wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, proceduralny, strukturalny, funkcyjny, imperatywny, uogólniony, logiczny, aspektowy, deklaratywny, agentowy, modularny, bezsensowny język programowania będący dla [[C (język programowania)|C]] tym, czym jest [[Nonsensopedia]] dla [[Wikipedia|Wikipedii]] (albo na odwrót). Przez [[noob]]ów programistycznych uważany za język z największymi możliwościami, lecz oni się nie znają, wszystko da się łatwo zakodzić w [[asembler]]ze. |
|||
Wersja od M$ najbardziej słynie z błędów kompilacji wbudowanych bibliotek. Zdarzają się również błędy typu: |
|||
==Czego potrzeba na początek?== |
|||
<code>LNK431**** UNRESOLVED EXTERNAL SYMBOL [...]</code> |
|||
Aby poznać trudy programowania (a przynajmniej podstawy), potrzeba następujących rzeczy: |
|||
Oznaczają one iż taka funkcja w rzeczywistości nie istnieje, została dodana tylko po to aby zwiększyć liczbę wbudowanych funkcji, czyniąc język bardziej pożytecznym. |
|||
* '''[[komputer|komputera]]''' – pisanie programów na kartce jest więcej niż niewygodne; |
|||
* '''[[kompilator|kompilatora]]''' – jest to program, który ''spróbuje'' przetłumaczyć nasze wypociny na język zrozumiały dla komputera; Początkujący nazywają go "komplikatorem", jest to błędna nazwa, chociaż oddaje wiele prawdy. |
|||
* '''świętej cierpliwości''' – przydatna, jeśli wciąż wyskakują nam błędy, a my nie potrafimy ich znaleźć. Jej brak skutkuje często zniszczeniem sprzętu przy pomocy głowy walącej w klawiaturę, nogi kopiącej jednostkę centralną, czy pięści rozbijającej monitor. |
|||
* '''znajomego [[informatyk|informatyka]]''' – przyda się, kiedy nam się uda zepsuć sprzęt lub system padnie dzięki naszym umiejętnościom programowania. |
|||
* '''[[pieniądze|pieniędzy]]''' – przydają się na honorarium dla znajomego informatyka, kiedy braknie nam świętej cierpliwości. |
|||
== Zastosowanie == |
|||
==Początki nauki C++== |
|||
C++ jest uznawane za świetny język dla [[Alfonsi|alfonsów]], gdyż posiada (w najnowszym standardzie) zestaw seksownych funkcji. Oto część z nich: |
|||
Koniecznie trzeba wtedy napisać program, który wyświetli nam w konsoli/terminalu napis ''Hello, world'' (opcjonalnie ''Spieprzaj, dziadu''). Oto jego [[kod źródłowy]] wraz z komentarzami: |
|||
* <code>stoi</code> – funkcja wywołująca stanie; |
|||
#include <iostream> /*dołącza bibliotekę iostream. Nikt nie wie, do czego to właściwie służy |
|||
* <code>string</code> – klasa do manipulacji stringami; |
|||
Ilość osób, która wie, do czego to służy jest liczbą ujemną.*/ |
|||
* <code>wstring</code> – klasa do manipulacji szerokimi stringami (wide string); |
|||
using namespace std; // prawdopodobnie służy to temu, byśmy mogli napisać program ''łatwo''<br> |
|||
* <code>to_string</code> – zaglądanie w stringi; |
|||
int main() // to jest funkcja główna, czyli taki worek na wszystko. |
|||
* <code>to_wstring</code> – zaglądanie w szerokie stringi; |
|||
{ |
|||
* <code>sprintf</code> – funkcja do ekspresowej kopulacji (najczęściej używana razem ze stoi). |
|||
cout << "Hello world"; /* oto standardowy strumień wyjścia. Zapamiętaj tę nazwę i formułę!<br> |
|||
W cudzysłowie można napisać co się chce, w tym wspomniane wcześniej ''spieprzaj dziadu''.*/ |
|||
cin.get(); // to jest po to, by program w windowsowskiej konsoli się wyświetlił, a nie mignął. |
|||
return 0; // Program zwraca takie samo zero, jakim sam jest od początku. |
|||
} |
|||
== Nowości == |
|||
Jak widać, choćby nie wiadomo, jak się człowiek starał, kod zawsze będzie zupełnie nieczytelny.<br> |
|||
W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia. |
|||
A oto program istoty grajacej w [[Tibia|Tibię]] [[kod źródłowy]]: |
|||
#include<iostream><br> |
|||
using namespace std;<br> |
|||
int main() |
|||
{ |
|||
const unsigned long long w=36000000000000000000;//stała w ma wart. 36 miliardow miliardow(za duzo zeby napisac slownie). |
|||
double tablica [w];//daje zeby bylo 36 miliardow miliardow zmiennych ok. 260000 pb(1pb=1024tb, 1tb=1024gb) :}. |
|||
tablica[1]=1;//zabiera z tego 1 zmienna i daje jej wartosc 1 |
|||
double tablica2[w];//druga liczba |
|||
tablica2[1]=0;//to samo |
|||
double wynik[w];//wynik |
|||
wynik[1]=tablica2[1]+tablica[1];//oblicza dzialanie 1+1 bo sam nie umie |
|||
cout<<wynik[1]; |
|||
system("start c:/tibia");//rozpoczyna fascynujaca gre |
|||
return 0; |
|||
/*tibiak nie potrzebuje cin.get bo on to zobaczy tak czy siak bo w tibi przyzwyczjil swe oczy do <br> |
|||
znikajacych cyferek*/ |
|||
} |
|||
Na koniec program ma ok. 780000 pb. |
|||
jak ktos chce |
|||
=== Przeładowanie operatorów === |
|||
==Schody== |
|||
Przeładowanie operatorów służy temu, by „+” (plus) oznaczał odejmowanie, „-” (dywiz) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi. |
|||
Schody w programowaniu C++ zaczynają się szybko, można wyróżnić wiele z nich, m.in.: |
|||
* '''funkcje''' – dziwne twory umieszczane po ''dyrektywach preprocesora'' używane później w ''funkcji głównej '''main'''''. |
|||
* '''tablice''' – przez [[lamer|specjalistów]] zwane fachowo tabelami. Przechowują wiele ''zmiennych tego samego typu''. |
|||
* '''typy zmiennych''' – w C++ istnieje wiele typów zmiennych, a każda służy do czego innego. Większość osób, które porwały się na naukę tego języka poprzestaje na zmiennej typu ''int'', ale i tak nie wie dokładnie, jaki ma ona zakres. Zaawansowani cepiarze znają typ float, jednak nie da się go opisać w kilku zdaniach, niektóre tysiąc-stronnicowe książki nie potrafią tego dobrze wytłumaczyć. |
|||
* '''pętle''' – jak sama nazwa wskazuje, służy do zapętlania programu, by robił jedno i to samo do pewnego momentu. W praktyce wychodzi często, że do nieskończoności, tzn. aż komputer się zawiesi. |
|||
* '''struktury''' – twory, których nikt nie potrafi stosować, a z założenia zbierają kilka informacji jednocześnie. |
|||
* '''tablice struktur''' – połączenie tablic i struktur. Większość nie pojmuje nawet tych pierwszych, toteż nie ma sensu opisywać tego zagadnienia. |
|||
* '''Klasy''' – bardziej zaawansowane struktury, w których wszystko jest domyślnie prywatne ( cokolwiek to znaczy ) |
|||
<syntaxhighlight lang="cpp"> |
|||
==Wykorzystanie== |
|||
int operator+(int a, int b) // plus oznacza odejmowanie |
|||
* Torturowanie uczniów w liceach z poszerzonym programem informatyki. |
|||
{ |
|||
* Zabawy w [[hacker|hackera]]. |
|||
return a-b; |
|||
* Imponowanie nieoświeconym osobom płci żeńskiej umiejętnością programowania (u mężczyzn). |
|||
} |
|||
* Odstraszanie nieoświeconych osobników płci męskiej umiejętnością programowania (u kobiet). |
|||
int operator-(int a, int b) // minus oznacza dzielenie |
|||
{ |
|||
return a/b; |
|||
} |
|||
int operator/(int a, int b) // slesz powoduje wypisanie "Hello world!" |
|||
// i zawsze daje wynik 7 |
|||
{ |
|||
std::cout << "Hello, world!" << std::endl; |
|||
return 7; |
|||
} |
|||
int main() |
|||
{ |
|||
int a,b,c; |
|||
// przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosć "2" |
|||
a=2; |
|||
b=2; |
|||
// przypisujemy liczbie "c" wartosć "a+b" |
|||
c=a+b; |
|||
// wypisujemy wartosć "c" na ekran |
|||
std::cout << c << std::endl; |
|||
// jak łatwo się domyslić, program wypisuje "0" |
|||
} |
|||
</syntaxhighlight> |
|||
=== Instrukcje preprocesora === |
|||
C++ jak i jego poprzednik zawiera bardzo przydatną, skracającą czas pisania i ułatwiającą zrozumienie języka instrukcję #define. |
|||
Przykład zastosowania: |
|||
<syntaxhighlight lang="cpp"> |
|||
#define true false |
|||
#define public private |
|||
#define p - |
|||
#define m + |
|||
#define l p 1 m 1 p |
|||
#define h l 1 m 1 p 1 m 1 l |
|||
#define g h 1 p 1##*##1##/##1 m 1 h 1 m 1 m 1 h |
|||
// jak łatwo się domyślić, litera 'g' służy do odejmowania |
|||
</syntaxhighlight> |
|||
=== Szablony === |
|||
Twórca C++, pragnąc wyzwolić programistów od złego Doktora Preprocesora, stworzył coś, co nazwał systemem szablonów. Szablony umożliwiają napisanie tego, co dawniej zajmowało jedną linię, w pięciu liniach. |
|||
Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora): |
|||
<syntaxhighlight lang="cpp"> |
|||
#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a)) |
|||
</syntaxhighlight> |
|||
Funkcja „min” w stylu C++ (szablon funkcji): |
|||
<syntaxhighlight lang="cpp"> |
|||
template <typename typ> |
|||
typ min(typ a, typ b) |
|||
{ |
|||
return ((a) > (b) ? (b) : (a)); |
|||
} |
|||
</syntaxhighlight> |
|||
=== Znane stwierdzenia === |
|||
# Wszystkie znaki prowadzą do main(). |
|||
# Od zarania dziejów człowiek utrudnia sobie życie. Można porównać słowa C i C++. |
|||
# Każdy człowiek wie, że [[Windows 7]] na [[Delphi]] pisany jest. |
|||
# C++ to język obiektowy (i nie tylko), który ma za zadanie dodać nowe wyrażenia do istniejących funkcji. |
|||
# Biblioteka. Skąd to się bierze? |
|||
# C sprawia, że łatwo jest sobie strzelić w stopę. Z C++ jest to trudniejsze, ale za to w razie czego odstrzelisz sobie całą nogę. |
|||
# Jeśli istnieje jakaś szalona koncepcja, ocierająca się o granice absurdu i niewykonalności, to na pewno da się ją zrealizować w C++. Na przykład dzięki szablonom można pisać programy, które nie zawierają ani jednej zmiennej (sic!). |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[programowanie obiektowe]] |
|||
* [[C (język programowania)]] |
|||
* [[C Sharp|C#]] |
|||
* [[CCC]] |
|||
* [[CMake]] |
|||
{{stopka}} |
|||
[[Kategoria:Języki programowania]] |
[[Kategoria:Języki programowania]] |
||
[[zh:C++]] |
|||
[[el:C++]] |
|||
[[en:C++]] |
[[en:C++]] |
||
[[es:C--]] |
[[es:C--]] |
||
[[fr:C++]] |
[[fr:C++]] |
||
[[ |
[[ja:C++]] |
||
[[pt:C++]] |
[[pt:C++]] |
||
[[ru:Си плюс минус]] |
[[ru:Си плюс минус]] |
||
[[zh-tw:C++]] |
Aktualna wersja na dzień 19:06, 30 kwi 2022
Uwaga! Jest po północy! Programisto! Czy wiesz gdzie wskazuje teraz Twój wskaźnik? |
long long ago; // in a galaxy far far away
- C++ o Gwiezdnych wojnach
Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe. |
Języki programowania: |
Inne języki komputerowe: |
|
edytuj ten szablon |
C++ (z ang. Si Plask Plask) – ezoteryczny, wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, proceduralny, strukturalny, funkcyjny, imperatywny, uogólniony, logiczny, aspektowy, deklaratywny, agentowy, modularny, bezsensowny język programowania będący dla C tym, czym jest Nonsensopedia dla Wikipedii (albo na odwrót). Przez noobów programistycznych uważany za język z największymi możliwościami, lecz oni się nie znają, wszystko da się łatwo zakodzić w asemblerze.
Wersja od M$ najbardziej słynie z błędów kompilacji wbudowanych bibliotek. Zdarzają się również błędy typu:
LNK431**** UNRESOLVED EXTERNAL SYMBOL [...]
Oznaczają one iż taka funkcja w rzeczywistości nie istnieje, została dodana tylko po to aby zwiększyć liczbę wbudowanych funkcji, czyniąc język bardziej pożytecznym.
Zastosowanie[edytuj • edytuj kod]
C++ jest uznawane za świetny język dla alfonsów, gdyż posiada (w najnowszym standardzie) zestaw seksownych funkcji. Oto część z nich:
stoi
– funkcja wywołująca stanie;string
– klasa do manipulacji stringami;wstring
– klasa do manipulacji szerokimi stringami (wide string);to_string
– zaglądanie w stringi;to_wstring
– zaglądanie w szerokie stringi;sprintf
– funkcja do ekspresowej kopulacji (najczęściej używana razem ze stoi).
Nowości[edytuj • edytuj kod]
W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia.
Przeładowanie operatorów[edytuj • edytuj kod]
Przeładowanie operatorów służy temu, by „+” (plus) oznaczał odejmowanie, „-” (dywiz) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi.
int operator+(int a, int b) // plus oznacza odejmowanie
{
return a-b;
}
int operator-(int a, int b) // minus oznacza dzielenie
{
return a/b;
}
int operator/(int a, int b) // slesz powoduje wypisanie "Hello world!"
// i zawsze daje wynik 7
{
std::cout << "Hello, world!" << std::endl;
return 7;
}
int main()
{
int a,b,c;
// przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosć "2"
a=2;
b=2;
// przypisujemy liczbie "c" wartosć "a+b"
c=a+b;
// wypisujemy wartosć "c" na ekran
std::cout << c << std::endl;
// jak łatwo się domyslić, program wypisuje "0"
}
Instrukcje preprocesora[edytuj • edytuj kod]
C++ jak i jego poprzednik zawiera bardzo przydatną, skracającą czas pisania i ułatwiającą zrozumienie języka instrukcję #define. Przykład zastosowania:
#define true false
#define public private
#define p -
#define m +
#define l p 1 m 1 p
#define h l 1 m 1 p 1 m 1 l
#define g h 1 p 1##*##1##/##1 m 1 h 1 m 1 m 1 h
// jak łatwo się domyślić, litera 'g' służy do odejmowania
Szablony[edytuj • edytuj kod]
Twórca C++, pragnąc wyzwolić programistów od złego Doktora Preprocesora, stworzył coś, co nazwał systemem szablonów. Szablony umożliwiają napisanie tego, co dawniej zajmowało jedną linię, w pięciu liniach.
Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora):
#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a))
Funkcja „min” w stylu C++ (szablon funkcji):
template <typename typ>
typ min(typ a, typ b)
{
return ((a) > (b) ? (b) : (a));
}
Znane stwierdzenia[edytuj • edytuj kod]
- Wszystkie znaki prowadzą do main().
- Od zarania dziejów człowiek utrudnia sobie życie. Można porównać słowa C i C++.
- Każdy człowiek wie, że Windows 7 na Delphi pisany jest.
- C++ to język obiektowy (i nie tylko), który ma za zadanie dodać nowe wyrażenia do istniejących funkcji.
- Biblioteka. Skąd to się bierze?
- C sprawia, że łatwo jest sobie strzelić w stopę. Z C++ jest to trudniejsze, ale za to w razie czego odstrzelisz sobie całą nogę.
- Jeśli istnieje jakaś szalona koncepcja, ocierająca się o granice absurdu i niewykonalności, to na pewno da się ją zrealizować w C++. Na przykład dzięki szablonom można pisać programy, które nie zawierają ani jednej zmiennej (sic!).