C++: Różnice pomiędzy wersjami
M (kasacja) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{kasacja}} |
|||
{{Programowanie}} |
{{Programowanie}} |
||
'''C++''' – nowoczesne, wielofunkcyjne rozszerzenie [[C (język programowania)|języka C]]. W odróżnieniu od [[C (język programowania)|C]] opiera się nie na [[funkcja|funkcjach]], lecz na [[programowanie obiektowe|obiektach]], co w połączeniu z typowymi dla C instrukcjami niskiego poziomu pozwala pisać [[program|programy]] 10E+5 do 10E+10 razy mniej czytelne niż w C. |
'''C++''' – nowoczesne, wielofunkcyjne rozszerzenie [[C (język programowania)|języka C]]. W odróżnieniu od [[C (język programowania)|C]] opiera się nie na [[funkcja|funkcjach]], lecz na [[programowanie obiektowe|obiektach]], co w połączeniu z typowymi dla C instrukcjami niskiego poziomu pozwala pisać [[program|programy]] 10E+5 do 10E+10 razy mniej czytelne niż w C. |
||
Linia 64: | Linia 66: | ||
* Odstraszanie nieoświeconych osobników płci męskiej umiejętnością programowania (u kobiet). |
* Odstraszanie nieoświeconych osobników płci męskiej umiejętnością programowania (u kobiet). |
||
⚫ | |||
[[en:C++]] |
[[en:C++]] |
||
Linia 74: | Linia 75: | ||
Ten program ubustwia pyton! (godola) |
Ten program ubustwia pyton! (godola) |
||
⚫ |
Wersja z 11:39, 20 sty 2010
Ten artykuł został umieszczony na liście stron do usunięcia. Strona głosowania nie została jeszcze utworzona. Ten, który wstawił ten szablon, musi kliknąć w [{{fullurl:Nonsensopedia:SDU/Błąd – niepoprawny czas/C++|action=edit&preload=Szablon:SDUdodaj&editintro=Szablon:SDU_dodaj_wstęp}} ten link]. |
Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe. |
Języki programowania: |
Inne języki komputerowe: |
|
edytuj ten szablon |
C++ – nowoczesne, wielofunkcyjne rozszerzenie języka C. W odróżnieniu od C opiera się nie na funkcjach, lecz na obiektach, co w połączeniu z typowymi dla C instrukcjami niskiego poziomu pozwala pisać programy 10E+5 do 10E+10 razy mniej czytelne niż w C. Składnia C++ jest aż tak nieczytelna, że dużo łatwiej domyślić się, do czego służy program po jego kodzie binarnym niż w źródle, tzw. cepie. Mało osób zna C++, lecz wszyscy C.
Czego potrzeba na początek?
Aby poznać trudy programowania (a przynajmniej podstawy), potrzeba następujących rzeczy:
- komputera – pisanie programów na kartce jest więcej niż niewygodne;
- kompilatora – jest to program, który spróbuje przetłumaczyć nasze wypociny na język zrozumiały dla komputera; Początkujący nazywają go "komplikatorem", jest to błędna nazwa, chociaż oddaje wiele prawdy.
- świętej cierpliwości – przydatna, jeśli wciąż wyskakują nam błędy, a my nie potrafimy ich znaleźć. Jej brak skutkuje często zniszczeniem sprzętu przy pomocy głowy walącej w klawiaturę, nogi kopiącej jednostkę centralną, czy pięści rozbijającej monitor.
- znajomego informatyka – przyda się, kiedy nam się uda zepsuć sprzęt lub system padnie dzięki naszym umiejętnościom programowania.
- pieniędzy – przydają się na honorarium dla znajomego informatyka, kiedy braknie nam świętej cierpliwości.
Początki nauki C++
Koniecznie trzeba wtedy napisać program, który wyświetli nam w konsoli/terminalu napis Hello, world (opcjonalnie Spieprzaj, dziadu). Oto jego kod źródłowy wraz z komentarzami:
#include <iostream> /*dołącza bibliotekę iostream. Nikt nie wie, do czego to właściwie służy Ilość osób, która wie, do czego to służy jest liczbą ujemną.*/ using namespace std; // prawdopodobnie służy to temu, byśmy mogli napisać program łatwo
int main() // to jest funkcja główna, czyli taki worek na wszystko. { cout << "Hello world"; /* oto standardowy strumień wyjścia. Zapamiętaj tę nazwę i formułę!
W cudzysłowie można napisać co się chce, w tym wspomniane wcześniej spieprzaj dziadu.*/ cin.get(); // to jest po to, by program w windowsowskiej konsoli się wyświetlił, a nie mignął. return 0; // Program zwraca takie samo zero, jakim sam jest od początku. }
Jak widać, choćby nie wiadomo, jak się człowiek starał, kod zawsze będzie zupełnie nieczytelny.
A oto program istoty grajacej w Tibię kod źródłowy:
#include<iostream>
using namespace std;
int main() { const unsigned long long w=36000000000000000000;//stała w ma wart. 36 miliardow miliardow(za duzo zeby napisac slownie). double tablica [w];//daje zeby bylo 36 miliardow miliardow zmiennych ok. 260000 pb(1pb=1024tb, 1tb=1024gb) :}. tablica[1]=1;//zabiera z tego 1 zmienna i daje jej wartosc 1 double tablica2[w];//druga liczba tablica2[1]=0;//to samo double wynik[w];//wynik wynik[1]=tablica2[1]+tablica[1];//oblicza dzialanie 1+1 bo sam nie umie cout<<wynik[1]; system("start c:/tibia");//rozpoczyna fascynujaca gre return 0; /*tibiak nie potrzebuje cin.get bo on to zobaczy tak czy siak bo w tibi przyzwyczjil swe oczy do
znikajacych cyferek*/ }
Na koniec program ma ok. 780000 pb. jak ktos chce
Schody
Schody w programowaniu C++ zaczynają się szybko, można wyróżnić wiele z nich, m.in.:
- funkcje – dziwne twory umieszczane po dyrektywach preprocesora używane później w funkcji głównej main.
- tablice – przez specjalistów zwane fachowo tabelami. Przechowują wiele zmiennych tego samego typu.
- typy zmiennych – w C++ istnieje wiele typów zmiennych, a każda służy do czego innego. Większość osób, które porwały się na naukę tego języka poprzestaje na zmiennej typu int, ale i tak nie wie dokładnie, jaki ma ona zakres. Zaawansowani cepiarze znają typ float, jednak nie da się go opisać w kilku zdaniach, niektóre tysiąc-stronnicowe książki nie potrafią tego dobrze wytłumaczyć.
- pętle – jak sama nazwa wskazuje, służy do zapętlania programu, by robił jedno i to samo do pewnego momentu. W praktyce wychodzi często, że do nieskończoności, tzn. aż komputer się zawiesi.
- struktury – twory, których nikt nie potrafi stosować, a z założenia zbierają kilka informacji jednocześnie.
- tablice struktur – połączenie tablic i struktur. Większość nie pojmuje nawet tych pierwszych, toteż nie ma sensu opisywać tego zagadnienia.
- Klasy – bardziej zaawansowane struktury, w których wszystko jest domyślnie prywatne ( cokolwiek to znaczy )
- Wskaźnik - w założeniu miał na coś wskazywać. W efekcie doprowadza przeciętnego użytkownika do szewskiej pasji.
Wykorzystanie
- Torturowanie uczniów w liceach z poszerzonym programem informatyki.
- Zabawy w hackera.
- Imponowanie nieoświeconym osobom płci żeńskiej umiejętnością programowania (u mężczyzn).
- Odstraszanie nieoświeconych osobników płci męskiej umiejętnością programowania (u kobiet).
Ten program ubustwia pyton! (godola)