Polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych: Różnice pomiędzy wersjami
(niewielkie poprawy) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''Polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych''' – stworzenie płci [[kobieta|żeńskiej]], posiadające dostęp do [[Komputer osobisty|komputera]] z edytorem tekstowym, [[Wikipedia|Wikipedii]] oraz nadmiar wolnego czasu. |
'''Polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych''' – stworzenie płci [[kobieta|żeńskiej]], posiadające dostęp do [[Komputer osobisty|komputera]] z edytorem tekstowym, [[Wikipedia|Wikipedii]] oraz mające nadmiar wolnego czasu. Poczuwa się, zamiast spożytkowania jej wolnego czasu na coś innego, natchniona do napisania kolejnej bestselerowej współczesnej powieści współczesnej o życiu współczesnych kobiet i przemyśleniach nad nim. |
||
==Krótki opis pisarki== |
==Krótki opis pisarki== |
||
Oprócz płci żeńskiej polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych posiada następujące cechy charakterystyczne: |
Oprócz płci żeńskiej polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych posiada następujące cechy charakterystyczne: |
||
* skończyła |
* skończyła jakieś-tam studia (filologię polską, [[psycholog]]ię, pedagogikę specjalną, kosmetologię, obróbkę-skrawanie), |
||
* pracowała zawodowo jako pani od polskiego albo w jakiejś [[korporacja|korporacji]] (np. w [[McDonald's|McDonaldu]]), co utwierdziło ją w niesłuszności tego wyboru i pchnęło ją w objęcia [[Literatura|literatury]], |
* pracowała zawodowo jako pani od polskiego albo w jakiejś [[korporacja|korporacji]] (np. w korporacji [[McDonald's|McDonaldu]]), co utwierdziło ją w niesłuszności tego wyboru i pchnęło ją w objęcia [[Literatura|literatury]], |
||
* w ostateczności jest znaną polską [[aktor]]ką, piszącą pod pseudonimem (np. Iza Kuna jako Izabela Łasica), |
* w ostateczności jest znaną polską [[aktor]]ką, piszącą pod pseudonimem (np. Iza Kuna jako Izabela Łasica), |
||
* mieszka poza [[Warszawa|Warszawą]] albo |
* mieszka poza [[Warszawa|Warszawą]] albo w niej, |
||
* |
* hoduje [[kot]]y, [[pies domowy|psy]], [[koń|konie]], pawiany albo wszystko naraz, |
||
* na dzień wydania powieści posiada [[dom]] na [[wieś|wsi]], ale ten nie wiadomo, czy wkrótce się |
* na dzień wydania powieści posiada [[dom]] na [[wieś|wsi]], ale ten nie wiadomo, czy wkrótce się zawali, |
||
* jej powieści skrzą się dowcipem i są pisane ciętym językiem trafnie opisującym współczesną rzeczywistość, |
* jej powieści skrzą się dowcipem i są pisane ciętym językiem trafnie opisującym współczesną rzeczywistość, |
||
* na zewnętrznej stronie okładki umieszczono jej najmniej twarzowe [[zdjęcie]], |
* na zewnętrznej stronie okładki umieszczono jej najmniej twarzowe [[zdjęcie]], |
||
* w |
* w głębi serca chciałaby być jak [[Katarzyna Grochola]] i [[Taniec z gwiazdami|hulać z Maserakiem]]. |
||
==Ograniczenia kreatywności== |
==Ograniczenia kreatywności== |
||
Linia 21: | Linia 21: | ||
* [[rodzice]] bohaterki skrzywdzili ją oryginalnym [[imię|imieniem]], np. Perpetua, Gryzelda, Klotylda lub Pafnucyna, |
* [[rodzice]] bohaterki skrzywdzili ją oryginalnym [[imię|imieniem]], np. Perpetua, Gryzelda, Klotylda lub Pafnucyna, |
||
* bohaterka była już mężatką, którą [[mąż]] zdradzał ze swoją koleżanką z pracy, więc się rozwiodła, |
* bohaterka była już mężatką, którą [[mąż]] zdradzał ze swoją koleżanką z pracy, więc się rozwiodła, |
||
* jeżeli bohaterka posiada [[dziecko|dzieci]], to wyłącznie w [[kindergot|wieku dorastania]], co powoduje wiele |
* jeżeli bohaterka posiada [[dziecko|dzieci]], to wyłącznie w [[kindergot|wieku dorastania]], co powoduje wiele (w zamyśle aktorki) śmiesznych sytuacji, |
||
* bohaterka posiada 1 (słownie: jedną) [[przyjaciel|psiapsiółkę]], która w sytuacjach zagrożenia życia przyrządza bohaterce kogel-mogel, |
* bohaterka posiada 1 (słownie: jedną) [[przyjaciel|psiapsiółkę]], która w sytuacjach zagrożenia życia przyrządza bohaterce kogel-mogel, |
||
* bohaterka rzuca wszystko w diabły i jedzie do jakiegoś Bołtupajewa nad Sitwą, zaszywa się w sitowiu, gdzie odnajduje święty spokój, starą chałupę i smak [[chleb]]a z [[masło|masłem]], |
* bohaterka rzuca wszystko w diabły i jedzie do jakiegoś Bołtupajewa nad Sitwą, zaszywa się w sitowiu, gdzie odnajduje święty spokój, starą chałupę i smak [[chleb]]a z [[masło|masłem]], |
||
* następnie bohaterka od ręki znajduje nową pracę z przystawiającym się do niej [[szef]]em, którego kopie w krocze, co jej przyjaciółka pochwala, |
* następnie bohaterka od ręki znajduje nową pracę z przystawiającym się do niej [[szef]]em, którego kopie w krocze, co jej przyjaciółka pochwala, |
||
* szef jej nie |
* szef jej nie zwalnia, a na dach jej chałupiny spada motolotnia z przystojnym [[mężczyzna|mężczyzną]], który się o nią poturbowuje, |
||
* między bohaterką a mężczyzną |
* między bohaterką a mężczyzną wybucha [[miłość|uczucie]] wśród kwiecia polnego i łąkowego, |
||
* następnie następuje szereg perturbacji, [[seks|bohaterka idzie z mężczyzną do łóżka]], potem się rozstają, potem żyć bez siebie nie mogą, potem mówią o tym wszystkim, |
* następnie następuje szereg perturbacji, [[seks|bohaterka idzie z mężczyzną do łóżka]], potem się rozstają, potem żyć bez siebie nie mogą, potem mówią o tym wszystkim, a on się jej oświadcza, potem biorą [[małżeństwo|ślub]], co jej przyjaciółka pochwala, |
||
* potem dzieje się coś, żeby można było napisać sequel, np. okazuje się, że była [[żona]] mężczyzny, przebywająca obecnie wśród [[Indianie|Indian]] w [[Honduras]]ie, jednak nie dała mu rozwodu... |
* potem dzieje się coś, żeby można było napisać sequel, np. okazuje się, że była [[żona]] mężczyzny, przebywająca obecnie wśród [[Indianie|Indian]] w [[Honduras]]ie, jednak nie dała mu rozwodu... |
||
Linia 35: | Linia 35: | ||
==Problem płci== |
==Problem płci== |
||
Jedną z najciekawszych polskich pisarek współczesnych powieści obyczajowych jest Janusz Leon Wiśniewski, twórczyni „Samotności w sieci”. Obecnie trwa proces naturalizacji <s>pisarza</s> pisarki, w trakcie |
Jedną z najciekawszych polskich pisarek współczesnych powieści obyczajowych jest Janusz Leon Wiśniewski, twórczyni „Samotności w sieci”. Obecnie trwa proces naturalizacji <s>pisarza</s> pisarki, w trakcie którego wykorzystuje się doświadczenia, zdobyte podczas prac nad [[Mikołaj Kopernik|Kopernikiem]]. |
||
[[Kategoria:Literatura polska]] |
[[Kategoria:Literatura polska]] |
Wersja z 15:03, 28 lut 2011
Oto jestem i cię natycham!!!
- Wena ukazująca się polskiej pisarce współczesnych powieści obyczajowych w oparach wrzącego barszczu.
Polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych – stworzenie płci żeńskiej, posiadające dostęp do komputera z edytorem tekstowym, Wikipedii oraz mające nadmiar wolnego czasu. Poczuwa się, zamiast spożytkowania jej wolnego czasu na coś innego, natchniona do napisania kolejnej bestselerowej współczesnej powieści współczesnej o życiu współczesnych kobiet i przemyśleniach nad nim.
Krótki opis pisarki
Oprócz płci żeńskiej polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych posiada następujące cechy charakterystyczne:
- skończyła jakieś-tam studia (filologię polską, psychologię, pedagogikę specjalną, kosmetologię, obróbkę-skrawanie),
- pracowała zawodowo jako pani od polskiego albo w jakiejś korporacji (np. w korporacji McDonaldu), co utwierdziło ją w niesłuszności tego wyboru i pchnęło ją w objęcia literatury,
- w ostateczności jest znaną polską aktorką, piszącą pod pseudonimem (np. Iza Kuna jako Izabela Łasica),
- mieszka poza Warszawą albo w niej,
- hoduje koty, psy, konie, pawiany albo wszystko naraz,
- na dzień wydania powieści posiada dom na wsi, ale ten nie wiadomo, czy wkrótce się zawali,
- jej powieści skrzą się dowcipem i są pisane ciętym językiem trafnie opisującym współczesną rzeczywistość,
- na zewnętrznej stronie okładki umieszczono jej najmniej twarzowe zdjęcie,
- w głębi serca chciałaby być jak Katarzyna Grochola i hulać z Maserakiem.
Ograniczenia kreatywności
Polska pisarka współczesnych powieści obyczajowych posiada pewną kreatywność w tworzeniu swych dzieł, która ogranicza się do następujących oryginalnych rozwiązań literackich:
- bohaterka ma lat trzydzieściparę, czyli nie jest już taka młoda, ale zupełnie stara też nie jest,
- rodzice bohaterki skrzywdzili ją oryginalnym imieniem, np. Perpetua, Gryzelda, Klotylda lub Pafnucyna,
- bohaterka była już mężatką, którą mąż zdradzał ze swoją koleżanką z pracy, więc się rozwiodła,
- jeżeli bohaterka posiada dzieci, to wyłącznie w wieku dorastania, co powoduje wiele (w zamyśle aktorki) śmiesznych sytuacji,
- bohaterka posiada 1 (słownie: jedną) psiapsiółkę, która w sytuacjach zagrożenia życia przyrządza bohaterce kogel-mogel,
- bohaterka rzuca wszystko w diabły i jedzie do jakiegoś Bołtupajewa nad Sitwą, zaszywa się w sitowiu, gdzie odnajduje święty spokój, starą chałupę i smak chleba z masłem,
- następnie bohaterka od ręki znajduje nową pracę z przystawiającym się do niej szefem, którego kopie w krocze, co jej przyjaciółka pochwala,
- szef jej nie zwalnia, a na dach jej chałupiny spada motolotnia z przystojnym mężczyzną, który się o nią poturbowuje,
- między bohaterką a mężczyzną wybucha uczucie wśród kwiecia polnego i łąkowego,
- następnie następuje szereg perturbacji, bohaterka idzie z mężczyzną do łóżka, potem się rozstają, potem żyć bez siebie nie mogą, potem mówią o tym wszystkim, a on się jej oświadcza, potem biorą ślub, co jej przyjaciółka pochwala,
- potem dzieje się coś, żeby można było napisać sequel, np. okazuje się, że była żona mężczyzny, przebywająca obecnie wśród Indian w Hondurasie, jednak nie dała mu rozwodu...
...i wszystko zaczyna się od nowa.
Większość polskich pisarek współczesnych powieści obyczajowych pod inną szerokością geograficzną dorobiło by się co najwyżej pozycji twórczyń Harlequinów, ale u nas ich pozycja z uwagi na pionierskość literackich poczynań jest niepodważalna i włączona w nieprzerwany rozwój literatury rodzimej.
Problem płci
Jedną z najciekawszych polskich pisarek współczesnych powieści obyczajowych jest Janusz Leon Wiśniewski, twórczyni „Samotności w sieci”. Obecnie trwa proces naturalizacji pisarza pisarki, w trakcie którego wykorzystuje się doświadczenia, zdobyte podczas prac nad Kopernikiem.