C++: Różnice pomiędzy wersjami
(→Schody) |
|||
Linia 12: | Linia 12: | ||
==Początki nauki C++== |
==Początki nauki C++== |
||
Koniecznie trzeba wtedy napisać program, który wyświetli nam w konsoli/terminalu napis ''Hello world'' (opcjonalnie ''Spieprzaj dziadu''). Oto jego [[kod źródłowy]] wraz z komentarzami: |
Koniecznie trzeba wtedy napisać program, który wyświetli nam w konsoli/terminalu napis ''Hello, world'' (opcjonalnie ''Spieprzaj, dziadu''). Oto jego [[kod źródłowy]] wraz z komentarzami: |
||
#include <iostream> //dołącza bibliotekę iostream. Nikt nie wie, do czego to właściwie służy |
#include <iostream> //dołącza bibliotekę iostream. Nikt nie wie, do czego to właściwie służy |
||
#include <cstdio> /* dołącza bibliotekę cstdio. |
#include <cstdio> /* dołącza bibliotekę cstdio. |
Wersja z 14:26, 6 maj 2008
Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe. |
Języki programowania: |
Inne języki komputerowe: |
|
edytuj ten szablon |
C++ – nowoczesne, wielofunkcyjne rozszerzenie języka C. W odróżnieniu od C opiera się nie na funkcjach, lecz na obiektach, co w połączeniu z typowymi dla C instrukcjami niskiego poziomu pozwala pisać programy 10E+5 do 10E+10 razy mniej czytelne niż w C. Składnia C++ jest, aż tak nieczytelna, że dużo łatwiej domyślić się do czego służy program po jego kodzie binarnym, niż źródle w tzw. cepie. Mało osób zna C++, lecz wszyscy C.
Czego potrzeba na początek?
Aby poznać trudy programowania (a przynajmniej podstawy), potrzeba następujących rzeczy:
- komputera – pisanie programów na kartce jest więcej niż niewygodne;
- kompilatora – jest to program, który spróbuje przetłumaczyć nasze wypociny na język zrozumiały dla komputera;
- świętej cierpliwości – przydatna, jeśli wciąż wyskakują nam błędy, a my nie potrafimy ich znaleźć. Jej brak skutkuje często zniszczeniem sprzętu przy pomocy głowy walącej w klawiaturę, nogi kopiącej jednostkę centralną, czy pięści rozbijającej monitor.
- znajomego informatyka – przyda się, kiedy nam się uda zepsuć sprzęt lub system padnie dzięki naszym umiejętnościom programowania.
- pieniędzy – przydają się na honorarium dla znajomego informatyka, kiedy braknie nam świętej cierpliwości.
Początki nauki C++
Koniecznie trzeba wtedy napisać program, który wyświetli nam w konsoli/terminalu napis Hello, world (opcjonalnie Spieprzaj, dziadu). Oto jego kod źródłowy wraz z komentarzami:
#include <iostream> //dołącza bibliotekę iostream. Nikt nie wie, do czego to właściwie służy #include <cstdio> /* dołącza bibliotekę cstdio. Ilość osób, która wie, do czego to służy jest liczbą ujemną.*/ using namespace std; // prawdopodobnie służy to temu, byśmy mogli napisać program łatwo
int main() // to jest funkcja główna, czyli taki worek na wszystko. { cout << "Hello world"; /* oto standardowy strumień wyjścia. Zapamiętaj tę nazwę i formułę!
W cudzysłowie można napisać co się chce, w tym wspomniane wcześniej spieprzaj dziadu.*/ getchar(); // to jest po to, by program w windowsowskiej konsoli się wyświetlił, a nie mignął. return 0; // Program zwraca takie samo zero, jakim sam jest od początku. }
Jak widać, choćby nie wiadomo, jakby się człowiek starał, kod zawsze będzie niezbyt czytelny.
Schody
Schody w programowaniu C++ zaczynają się szybko, można wyróżnić wiele z nich, m.in.:
- funkcje – dziwne twory umieszczane po dyrektywach preprocesora używane później w funkcji głównej main.
- tablice – przez specjalistów zwane fachowo tabelami. Przechowują wiele zmiennych tego samego typu.
- typy zmiennych – w C++ istnieje wiele typów zmiennych, a każda służy do czego innego. Większość osób, które porwały się na naukę tego języka poprzestaje na zmiennej typu int, ale i tak nie wie dokładnie, jaki ma ona zakres. Zaawansowani cepiarze znają typ float, jednak nie da się go opisać w kilku zdaniach, niektóre tysiąc-stronnicowe książki nie potrafią tego dobrze wytłumaczyć.
- pętle – jak sama nazwa wskazuje, służy do zapętlania programu, by robił jedno i to samo do pewnego momentu. W praktyce wychodzi często, że do nieskończoności, tzn. aż komputer się zawiesi.
- struktury – twory, których nikt nie potrafi stosować, a z założenia zbierają kilka informacji jednocześnie.
- tablice struktur – połączenie tablic i struktur. Większość nie pojmuje nawet tych pierwszych, toteż nie ma sensu opisywać tego zagadnienia.
Wykorzystanie
- Torturowanie uczniów w liceach z poszerzonym programem informatyki.
- Zabawy w hackera.
- Imponowanie nieoświeconym osobom płci żeńskiej umiejętnością programowania (u mężczyzn).
- Odstraszanie nieoświeconych osobników płci męskiej umiejętnością programowania (u kobiet).