Anno

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

Anno – seria gier komputerowych, powstała w 1998 roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie świętego spokoju mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, gówno szlachetne czy mleko w proszku). Suma cyfr w numerze każdej z gier jest równa 9[1].

Epoka kamienia łupanego[edytuj • edytuj kod]

Anno 1602[edytuj • edytuj kod]

Pierwsza faza epoki kamienia łupanego serii Anno – numerek 1602

Pierwsza część serii, jeszcze bez metalów, za to z jakże cennym drewnem i kamieniem, zdobywanym na początku gry. Co dziwne, gra nie posiada wbudowanych bugów[2].

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Najpierw musimy znaleźć wyspę, na której się osiedlimy. Przez pewien czas nic nie mamy, a do wyrobienia mleka w proszku jeszcze dużo brakuje. Poziom trudności można ustawić na początku, jest on w skali szkolnej, czyli od 1 do 4. Zależnie od niego może zwiększać się częstotliwość występowania piratów i upierdliwość przeciwników. Musimy wyrobić wódką naszych podwładnych do arystokratów, przez co będą żądać wspomnianego już wcześniej mleka w proszku. Po jego wytworzeniu wygrywamy grę. Następnie znowu znajdujemy wyspę, zbieramy niedoszłych alkoholików do osady i tak dalej. Gra posiada 16 bardzo zróżnicowanych misji, w których większości chodzi o to samo. One także są podzielone na 4 poziomy trudności.

Anno 1503[edytuj • edytuj kod]

Anno 1503 we własnej osobie grze

Podobna do poprzedniczki, jednak upodobniła się bardziej do Settlersów. Naszymi celami są:

  • Dostarczanie piwa zkądś;
  • Dostarczanie piwa znikąd;
  • Zaspokojenie potrzeb obywateli[3].

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Tym razem zostajesz usadzony na wyspie, dopiero później możesz eksplorować inne. Twórczy tłumaczą to posunięcie utrudnieniem roz(g)rywki i zbyt małymi dochodami na zrobienie czegoś lepszego. Reszta jest już bardzo podobna do Anno 1602 – walczysz o względy pijaków, jednocześnie podnosząc im rangi. Gra posiada kilka różnych sposobów na wygraną:

  1. Wyrobienie mleka w proszku.
  2. Skolonizowanie wszystkich wysp.
  3. Samobójstwo.
  4. Postawienie piwa wszystkim zebranym przeciwnikom.

Epoka brązu[edytuj • edytuj kod]

Anno 1701[edytuj • edytuj kod]

Tak dotarliśmy do epoki brązu…

Trzecia część serii, i pierwsza w 3D. Zawiera 4 tryby gry – Samo(b)uczek, Misje, Wolną grę[4] oraz (po)tyczki sieciowe, na które wchodzą chciwi gracze.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Mimo że w 3D, rozgrywka nie zmieniła się za bardzo. Wciąż mamy alkoholików i pięć poziomów rozwoju. Tym razem celem jest dotarcie do nieskończoności, a nawet dalej.

Anno 1701: Klątwa Smoka[edytuj • edytuj kod]

Dodatek do Anno 1701. Wprowadził 3 rzeczy:

  • koślawą kampanię, jeszcze wolniejszą od Wolnej gry;
  • edytor map[5];
  • nowe budynki.

Epoka żelaza[edytuj • edytuj kod]

Anno 1404[edytuj • edytuj kod]

…a tak do epoki żelaza

Kolejna część telenoweli, przystosowana do obsługi mikrofalówki i odkurzacza. Obsługuje się ją bezprzewodowym pilotem.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Rozgrywka nie różni się niczym od tego, co było wcześniej, jednak zostały wprowadzone nowe budynki (np. Trzcina cukrowa) i nowe misje w kampanii. Do zwycięstwa można dojść na więcej sposobów niż w pozostałych częściach serii, tak więc można:

  1. Rozpętać apokalipsę.
  2. Pójść na ugodę/piwo.
  3. Znaleźć replikę Graala z HoM&M III.
  4. Wyprodukować mleko w proszku.
  5. Mieć monopol na piwo.
  6. Zająć wszystkie wyspy.
  7. Oraz oczywiście popełnić samobójstwo.

Anno 1404: Wenecja[edytuj • edytuj kod]

Dodatek do „podstawki”, który wprowadza nowe misje, kampanię oraz budynki, ale największym sukcesem programistów okazał się…

Multiplayer[edytuj • edytuj kod]

Multiplayer w Anno 1404 można podzielić na 4 grupy/sekcje:

Może w nim grać maksymalnie 8 graczy oraz 16 botów. Gra rozgrywa się na mapach 16x16 bloków, przez co zwykle jest tam bardzo ciasno.

Współczesność[edytuj • edytuj kod]

Anno2070logo.jpg

Anno 2070[edytuj • edytuj kod]

Nowy projekt, powiew świeżości po zapachu gówna szlachetnego w serii. Tym razem alkoholicy przeniosą się w przyszłość, gdzie będą walczyć z bezrobociem. Produkcja preferuje[6] postawę ekologiczną, przez co niektórzy mogą dostać złowrogą czkawkę.

Podstawowe budynki[edytuj • edytuj kod]

  • Targowisko/Dom handlowy – podstawowy budynek do powiększania swego terytorium i wnerwiania ludności przez zabieranie im materiałów. W późniejszych wersjach odstawiono go do lamusa[7]. Obecnie pełni tylko funkcję ozdobną.
  • Centrum wioski – w Anno 1602 był to magazyn, później jednak twórcy postawili sobie piwo i o wszystkim zapomnieli. Teraz to coś nazywa się środkiem wioski, choć niektórzy sprzeczają się z twórcami, aby nie robili takiej wiochy.
  • Dom – generator piw i podatków, chwalony przez graczy. Trzeba mu dostarczać żywność, inaczej ucieknie.
  • Kaplica – w Anno 1602 kaplica miała 2 stopnie zaawansowania, w tym jedno odblokowywane po wygłupach w sieci. Tak jak targowisko, teraz pełni funkcję ozdobną[8].
  • Chata drwala – główny powód walenia w klawiaturę waleniem przez zdenerwowanych graczy. Nawet 10 nie wystarczy, aby zapewnić drewno na budowę twojej podobizny (zresztą słusznie).
  • Warsztat tkacki – skądś się musi brać płótno, prawda? Budynek dostępny we wszystkich wersjach gry.

Spekulacje na temat nazwy[edytuj • edytuj kod]

Kilka miesięcy po wydaniu Anno 1503, SunFlowers ogłosiło konkurs na nazwę następnego Anno. Wśród propozycji znalazły się takie jak:

  • Anno 432 – w końcu powrót w czasy upadku starożytnego Rzymu byłby fajny, nie?
  • Anno 9000 – wizja miasta budowanego na asteroidzie pewnie pochłonęła twórców nazwy.
  • Anno 1800 – czyli inaczej Railroad Tycoon 4.
  • Alternative Anno 2016 – ktoś podchwycił z Gry, bo mu się spodobała. Gra byłaby pełna alternatywnych słoni z serem zamiast głowy i kwadratowych zająców.

Były także bardziej zwariowane propozycje, jak na przykład:

  • Beato 1071 – w końcu Anna to nie jedyne żeńskie imię na świecie, prawda?
  • Anno 2012 – symulacja końca świata.
  • Kubo 1530 – no cóż, postanowiono spróbować także z męskimi…
  • Wenezuelo 2610 – jak Kuba, to i Wenezuela.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Jak nie wierzysz, to sam sobie policz. Nie umiesz? Kup kalkulator
  2. Czyżby spisek?
  3. No i kto by się spodziewał?
  4. A nawet bardzo wolną…
  5. A tak naprawdę generator losowych
  6. Czytaj: wciska
  7. Ej, stary, weź idź, wstyd nam przynosisz
  8. I zabytkową, tak przy okazji