Scuderia Ferrari: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika SochiBoi, powód: nieśmieszne) Znacznik: rewert |
|||
(Nie pokazano 25 wersji utworzonych przez 10 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{redakcja|wywalić wikipedię}} |
|||
{{sur|'''zespołu Formuły 1'''|[[Ferrari|Ferrari (marka samochodów)]]}} |
|||
[[Plik:Schumacher 2000 australia 0.jpg| |
[[Plik:Schumacher 2000 australia 0.jpg|200px|thumb|Każdy kibic Ferrari chciałby zostać przejechany przez [[Michael Schumacher|Schumachera]]]] |
||
'''Scuderia Ferrari''' – najstarszy i najbardziej utytułowany zespół [[Formuła 1|Formuły 1]]. |
|||
{{t}} najstarszy i najbardziej utytułowany zespół [[Formuła 1|Formuły 1]]. Jego oficjalnymi kierowcami na sezon 2012 są [[Fernando Alonso]] i [[Felipe Massa]]. Jego nieoficjalnymi kierowcami na sezon 2013 są [[Mark Webber]], [[Sergio Perez]], [[Robert Kubica]], [[Paul di Resta]] i każdy inny zawodnik, którego dziennikarze sobie upodobają. |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
Stajnia została założona w 1929 roku przez Enzo Ferrariego i stanowiła rozrywkę dla niego samego oraz jego kolegów. Po [[II wojna światowa|wojnie]] wyścigi Grand Prix stały się jednak bardziej prestiżowe, więc [[Fiat]] którym ścigał się Enzo i spółka został udoskonalony. Siedziba zespołu przeniosła się z Bolonii do Maranello, gdzie istnieje do dziś. Kod pocztowy tego miasta to 41053 – może się komuś |
Stajnia została założona w 1929 roku przez Enzo Ferrariego i stanowiła rozrywkę dla niego samego oraz jego kolegów. Po [[II wojna światowa|wojnie]] wyścigi Grand Prix stały się jednak bardziej prestiżowe, więc [[Fiat]] którym ścigał się Enzo i spółka został udoskonalony. Siedziba zespołu przeniosła się z Bolonii do Maranello, gdzie istnieje do dziś. Kod pocztowy tego miasta to 41053 – może się komuś przydać… |
||
=== Lata 50. === |
=== Lata 50. === |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
=== Lata 60. === |
=== Lata 60. === |
||
Sezon 1961 zapowiadał kolejny triumf kierowcy Ferrari. [http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_von_Trips Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips] pewnie zmierzał po mistrzostwo, jednak duch Alberto Ascariego dał o sobie znać. Kilkaset metrów za szykaną jego imienia (bo na niej zginął) Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips rozbił bolid na trybunie, zabijając siebie i 12 kibiców. Nawet gdyby przeżył ten wypadek, [[duch]] Ascariego byłby na to przygotowany - samolot, którym Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips miał wracać do domu rozbił się zabijając wszystkich pasażerów. W odróżnieniu od Alberto Ascariego, Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips nie otrzymał zakrętu swojego imienia. Ciekawe |
Sezon 1961 zapowiadał kolejny triumf kierowcy Ferrari. [http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_von_Trips Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips] pewnie zmierzał po mistrzostwo, jednak duch Alberto Ascariego dał o sobie znać. Kilkaset metrów za szykaną jego imienia (bo na niej zginął) Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips rozbił bolid na trybunie, zabijając siebie i 12 kibiców. Nawet gdyby przeżył ten wypadek, [[duch]] Ascariego byłby na to przygotowany - samolot, którym Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips miał wracać do domu rozbił się zabijając wszystkich pasażerów. W odróżnieniu od Alberto Ascariego, Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips nie otrzymał zakrętu swojego imienia. Ciekawe dlaczego… |
||
Kilka lat później zginął również Lorenzo Bandini. |
Kilka lat później zginął również Lorenzo Bandini. |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
=== Lata 80. i 90.=== |
=== Lata 80. i 90.=== |
||
Po tym, jak Ascari zemścił się na kolejnym zawodniku, [[Gilles Villeneuve|Żulu Wilnew]], Scuderia wpadła w dołek i od 1983 roku nie zdobyła żadnego tytułu. Sprawę zmienić miał Alain Prost, który powygrywał kilka wyścigów w 1990, ale zrzędził i marudził na wszystko tak intensywnie, że Ferrari pokazało mu [[drzwi]] jeszcze przed zakończeniem sezonu 1991. Być może uratowało mu to życie – jeszcze kilka zwycięstw i Ascari mógłby się nim |
Po tym, jak Ascari zemścił się na kolejnym zawodniku, [[Gilles Villeneuve|Żulu Wilnew]], Scuderia wpadła w dołek i od 1983 roku nie zdobyła żadnego tytułu. Sprawę zmienić miał Alain Prost, który powygrywał kilka wyścigów w 1990, ale zrzędził i marudził na wszystko tak intensywnie, że Ferrari pokazało mu [[drzwi]] jeszcze przed zakończeniem sezonu 1991. Być może uratowało mu to życie – jeszcze kilka zwycięstw i Ascari mógłby się nim zainteresować… |
||
Prawdziwe objawienie nadeszło w 1996 roku. Wtedy do zespołu dołączył [[Michael Schumacher]] wraz ze swoją ekipą z [[Benetton]]a, w tym [[Ross Brawn|Rossem Brawnem]]. W połączeniu z nowym szefem Ferrari [[Jean Todt|Jeanem Todtem]] ukształtowali oni niezwykle silny zespół i choć do 1999 roku nie zdołali pokonać [[McLaren]]a z [[Mika Hakkinen|Hakkinenem]] za kółkiem, kiedy w końcu im się to udało, szli jak burza. Choć duch Ascariego poszkodował Schumiego w trakcie sezonu 1999, po wyleczeniu kontuzji [[Niemcy|Niemiec]] mknął po kolejne zwycięstwa tak szybko, że nawet Ascari nie był w stanie go zatrzymać. |
Prawdziwe objawienie nadeszło w 1996 roku. Wtedy do zespołu dołączył [[Michael Schumacher]] wraz ze swoją ekipą z [[Benetton]]a, w tym [[Ross Brawn|Rossem Brawnem]]. W połączeniu z nowym szefem Ferrari [[Jean Todt|Jeanem Todtem]] ukształtowali oni niezwykle silny zespół i choć do 1999 roku nie zdołali pokonać [[McLaren]]a z [[Mika Hakkinen|Hakkinenem]] za kółkiem, kiedy w końcu im się to udało, szli jak burza. Choć duch Ascariego poszkodował Schumiego w trakcie sezonu 1999, po wyleczeniu kontuzji [[Niemcy|Niemiec]] mknął po kolejne zwycięstwa tak szybko, że nawet Ascari nie był w stanie go zatrzymać. |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Lata 2000-2004 to był zdecydowanie czas największych sukcesów Ferrari oraz okres wielkiej nudy w rywalizacji. Na szczęście w tym samym czasie swoją dominację w [[Skoki narciarskie|skokach narciarskich]] rozpoczął [[Adam Małysz]], więc zwycięstwa czerwonych bolidów obchodziły nas jak [[Eddie Irvine|Eddiego Irvine'a]] skoki. Co innego można powiedzieć o Schumacherze, który kumpluje się z [[Sven Hannawald|Svenem Hannawaldem]]. Co ciekawe, Hannawald odważył się poprowadzić bolid, a Schumacher ze skoczni nie skoczył. |
Lata 2000-2004 to był zdecydowanie czas największych sukcesów Ferrari oraz okres wielkiej nudy w rywalizacji. Na szczęście w tym samym czasie swoją dominację w [[Skoki narciarskie|skokach narciarskich]] rozpoczął [[Adam Małysz]], więc zwycięstwa czerwonych bolidów obchodziły nas jak [[Eddie Irvine|Eddiego Irvine'a]] skoki. Co innego można powiedzieć o Schumacherze, który kumpluje się z [[Sven Hannawald|Svenem Hannawaldem]]. Co ciekawe, Hannawald odważył się poprowadzić bolid, a Schumacher ze skoczni nie skoczył. |
||
Dominacja rozsypała się w 2005 roku. Ferrari wygrało 1 wyścig, w którym startowało 6 samochodów. Luca di Montezemolo – prezes Ferrari zaczął orientować się, że ekipa Schumachera zaczyna dowodzić jego zespołem. Nawet groźba Niemca o zakończeniu kariery nie pomogła i di Montezemolo postawił na swoim. Od tamtej pory kierowcami Scuderii byli Felipe Massa i [[Kimi Raikkonen]]. |
Dominacja rozsypała się w 2005 roku. Ferrari wygrało 1 wyścig, w którym startowało 6 samochodów. Luca di Montezemolo – prezes Ferrari zaczął orientować się, że ekipa Schumachera zaczyna dowodzić jego zespołem. Nawet groźba Niemca o zakończeniu kariery nie pomogła i di Montezemolo postawił na swoim. Od tamtej pory kierowcami Scuderii byli Felipe Massa i [[Kimi Räikkönen|Kimi Raikkonen]]. |
||
== Sponsorzy == |
== Sponsorzy == |
||
To, że sponsorzy są w Formule 1 niezwykle ważni wiadomo nie od dziś. Jednak [[Marlboro]] przeszło (wraz z Ferrari oraz zespołem [[MotoGP|Motocyklowych Mistrzostw Świata]]: [[Ducati]]) na wyższy poziom marketingu. Poprzez ustawę [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] dotyczącej reklam wyrobów [[Tytoń|tytoniowych]], loga marek [[Papierosy|papierosów]] (a w F1 było ich sporo) musiały zniknąć z samochodów wyścigowych. |
To, że sponsorzy są w Formule 1 niezwykle ważni wiadomo nie od dziś. Jednak [[Marlboro]] przeszło (wraz z Ferrari oraz zespołem [[MotoGP|Motocyklowych Mistrzostw Świata]]: [[Ducati]]) na wyższy poziom marketingu. Poprzez ustawę [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] dotyczącej reklam wyrobów [[Tytoń|tytoniowych]], loga marek [[Papierosy|papierosów]] (a w F1 było ich sporo) musiały zniknąć z samochodów wyścigowych. |
||
Wtedy na maszynach pojawiły się kody kreskowe, a człon Marlboro pozostał w pełnych nazwach teamów. W 2009 roku organizacje wyścigowe uznały, że jest to zbyt czytelna reklama i zakazały również owych kodów. Ale to tylko wyszło na dobre Marlboro, które narzuciło nowe loga Scuderii Ferrari oraz Ducati. Oba wyglądają bardzo podobnie i są eksponowane w najbardziej widocznych miejscach. Wszystko dlatego, że gdyby postawić obok nich lustrzane odbicie - otrzymamy w rezultacie logo Marlboro. Z nałogiem nie |
Wtedy na maszynach pojawiły się kody kreskowe, a człon Marlboro pozostał w pełnych nazwach teamów. W 2009 roku organizacje wyścigowe uznały, że jest to zbyt czytelna reklama i zakazały również owych kodów. Ale to tylko wyszło na dobre Marlboro, które narzuciło nowe loga Scuderii Ferrari oraz Ducati. Oba wyglądają bardzo podobnie i są eksponowane w najbardziej widocznych miejscach. Wszystko dlatego, że gdyby postawić obok nich lustrzane odbicie - otrzymamy w rezultacie logo Marlboro. Z nałogiem nie wygrasz… |
||
{{Formuła 1}} |
{{Formuła 1}} |
Aktualna wersja na dzień 13:51, 19 wrz 2021
Ten artykuł tak beznadziejnie zredagowano, że nawet nasz rezolutny szympans w to nie wierzy. A on cierpliwym zwierzęciem jest… Do przetrząśnięcia widłami: wywalić wikipedię Jeżeli nie potrafisz operować widłami ani redagować tekstu, zajrzyj do Kanciapy przed wzięciem się za poprawę. Jeżeli nie potrafisz uzasadnić wstawienia szablonu, nie wstawiaj go. |
Scuderia Ferrari – najstarszy i najbardziej utytułowany zespół Formuły 1.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Stajnia została założona w 1929 roku przez Enzo Ferrariego i stanowiła rozrywkę dla niego samego oraz jego kolegów. Po wojnie wyścigi Grand Prix stały się jednak bardziej prestiżowe, więc Fiat którym ścigał się Enzo i spółka został udoskonalony. Siedziba zespołu przeniosła się z Bolonii do Maranello, gdzie istnieje do dziś. Kod pocztowy tego miasta to 41053 – może się komuś przydać…
Lata 50.[edytuj • edytuj kod]
Ferrari zadebiutowało podczas Grand Prix Monako, gdzie Alberto Ascari zdobył podium. Znaczy się nie zdobył, bo w Monako nie ma podium, ale był drugi. Do pierwszego zwycięstwa musieli przeboleć jeszcze cztery drugie miejsca, aż w końcu tor Silverstone w Wielkiej Brytanii okazał się łaskawszy i Ascari triumfował.
W sezonie 1952 czerwone bolidy zdominowały sezon. Pierwszy wyścig wygrał Taruffi, jednak od następnej rundy za kierownice jednego z czterech samochodów wrócił Ascari, który zwyciężył we wszystkich wyścigach. Rok później Ferrari wystawiło sześciu kierowców, w 1954 ośmiu, w 1955 dziesięciu. Wszystko za sprawą romansu Ascariego z Lancią. Ferrari nie wybaczyło mu tej zdrady i kiedy kierowca znów zasiadł za bolidem ekipy z Maranello rozbił się i zginął na torze Monza. To tłumaczy dlaczego dzisiejsi kibice Scuderii są jej tak wierni.
Lata 60.[edytuj • edytuj kod]
Sezon 1961 zapowiadał kolejny triumf kierowcy Ferrari. Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips pewnie zmierzał po mistrzostwo, jednak duch Alberto Ascariego dał o sobie znać. Kilkaset metrów za szykaną jego imienia (bo na niej zginął) Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips rozbił bolid na trybunie, zabijając siebie i 12 kibiców. Nawet gdyby przeżył ten wypadek, duch Ascariego byłby na to przygotowany - samolot, którym Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips miał wracać do domu rozbił się zabijając wszystkich pasażerów. W odróżnieniu od Alberto Ascariego, Wolfgang Alexander Albert Eduard Maximilian Reichsgraf Berghe von Trips nie otrzymał zakrętu swojego imienia. Ciekawe dlaczego…
Kilka lat później zginął również Lorenzo Bandini.
Lata 70.[edytuj • edytuj kod]
Był to dziwny okres. Ferrari jeździło przez całe lata 70. modelem Fiat-12 – od 1970 do 1974 skazując się na pasmo porażek, a od 1975 roku tym samym modelem zdobyli trzy i pół tytułu z rzędu. Niki Lauda został pierwszym kierowcą Ferrari, który przeżył pojedynek z duchem Ascariego. Ślady po walce są widoczne na jego twarzy do dziś.
Lata 80. i 90.[edytuj • edytuj kod]
Po tym, jak Ascari zemścił się na kolejnym zawodniku, Żulu Wilnew, Scuderia wpadła w dołek i od 1983 roku nie zdobyła żadnego tytułu. Sprawę zmienić miał Alain Prost, który powygrywał kilka wyścigów w 1990, ale zrzędził i marudził na wszystko tak intensywnie, że Ferrari pokazało mu drzwi jeszcze przed zakończeniem sezonu 1991. Być może uratowało mu to życie – jeszcze kilka zwycięstw i Ascari mógłby się nim zainteresować…
Prawdziwe objawienie nadeszło w 1996 roku. Wtedy do zespołu dołączył Michael Schumacher wraz ze swoją ekipą z Benettona, w tym Rossem Brawnem. W połączeniu z nowym szefem Ferrari Jeanem Todtem ukształtowali oni niezwykle silny zespół i choć do 1999 roku nie zdołali pokonać McLarena z Hakkinenem za kółkiem, kiedy w końcu im się to udało, szli jak burza. Choć duch Ascariego poszkodował Schumiego w trakcie sezonu 1999, po wyleczeniu kontuzji Niemiec mknął po kolejne zwycięstwa tak szybko, że nawet Ascari nie był w stanie go zatrzymać.
Lata 2000[edytuj • edytuj kod]
Lata 2000-2004 to był zdecydowanie czas największych sukcesów Ferrari oraz okres wielkiej nudy w rywalizacji. Na szczęście w tym samym czasie swoją dominację w skokach narciarskich rozpoczął Adam Małysz, więc zwycięstwa czerwonych bolidów obchodziły nas jak Eddiego Irvine'a skoki. Co innego można powiedzieć o Schumacherze, który kumpluje się z Svenem Hannawaldem. Co ciekawe, Hannawald odważył się poprowadzić bolid, a Schumacher ze skoczni nie skoczył.
Dominacja rozsypała się w 2005 roku. Ferrari wygrało 1 wyścig, w którym startowało 6 samochodów. Luca di Montezemolo – prezes Ferrari zaczął orientować się, że ekipa Schumachera zaczyna dowodzić jego zespołem. Nawet groźba Niemca o zakończeniu kariery nie pomogła i di Montezemolo postawił na swoim. Od tamtej pory kierowcami Scuderii byli Felipe Massa i Kimi Raikkonen.
Sponsorzy[edytuj • edytuj kod]
To, że sponsorzy są w Formule 1 niezwykle ważni wiadomo nie od dziś. Jednak Marlboro przeszło (wraz z Ferrari oraz zespołem Motocyklowych Mistrzostw Świata: Ducati) na wyższy poziom marketingu. Poprzez ustawę Unii Europejskiej dotyczącej reklam wyrobów tytoniowych, loga marek papierosów (a w F1 było ich sporo) musiały zniknąć z samochodów wyścigowych.
Wtedy na maszynach pojawiły się kody kreskowe, a człon Marlboro pozostał w pełnych nazwach teamów. W 2009 roku organizacje wyścigowe uznały, że jest to zbyt czytelna reklama i zakazały również owych kodów. Ale to tylko wyszło na dobre Marlboro, które narzuciło nowe loga Scuderii Ferrari oraz Ducati. Oba wyglądają bardzo podobnie i są eksponowane w najbardziej widocznych miejscach. Wszystko dlatego, że gdyby postawić obok nich lustrzane odbicie - otrzymamy w rezultacie logo Marlboro. Z nałogiem nie wygrasz…