Polskie Koleje Państwowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 237: Linia 237:
* [[Metro w Warszawie|Metro warszawskie]]
* [[Metro w Warszawie|Metro warszawskie]]


{{Organizacje}}
{{Ciężarówki}}
{{Ciężarówki}}
{{komunikacja}}
{{komunikacja}}

Wersja z 11:22, 7 kwi 2015

Maszynisto PKP! Bądź czujny!
Słownik
Zobacz w słowniku:
alternatywne rozwinięcia akronimu „PKP”

Żółw chciał pojechać koleją,
Lecz koleje nie tanieją,
Żółwiowi szkoda pieniędzy,
„Pójdę pieszo, będzie prędzej”

Jan Brzechwa o PKP

PKP – Jeszcze nie widać, a już jedzie

Cezary Pazura o PKP

PKP – Pójdziesz Kurwa Pieszo

Wściekły pasażer o PKP

I am the passenger
And I ride and I ride and I ride...

Iggy Pop o PKP

Pomimo trudnych warunków pogodowych panujących na terenie prawie całego kraju (intensywne opady i zamiecie śnieżne oraz niskie temperatury), PKP Intercity SA z powodzeniem i nieprzerwanie prowadzi ruch pociągów, a pasażerowie docierają do stacji docelowych.

PKP komentuje kilkugodzinne opóźnienia pociągów zimą 2010 r.

Dla każdego promocja – 120 darmowych minut!

PKP o swoich promocjach

PKP. Konekting pipol.

Pawlak o PKP

Polskie Koleje Państwowe – firma z Warszawy z mackami w całej Polsce, której głównym przedmiotem działalności jest łagodzenie skutków bezrobocia oraz organizowanie manifestacji, wieców, itp.

Uboczną działalnością PKP jest świadczenie usług teleportacji przy pomocy pociągów. Od pewnego czasu spółka oferuje także usługi z zakresu przewozu autobusami.

PKP a kolej wysokich prędkości

W Polsce maksymalna prędkość konstrukcyjna na torach to 340km/h; średnia prędkość konstrukcyjna w skali całego kraju to 170 km/h przy czym blisko 50% infrastruktury jest przystosowana do wysokich prędkości rzędu 280- 340 km/h (lewa szyna), kolejne 50% to infrastruktura dostosowana do prędkości około 30- 40 km/h (prawa szyna). Z przyczyn praktycznych prędkość faktyczna polskich pociągów determinowana jest parametrami szyny prawej.

Jeden z popularniejszych pociągów przemierzających cały kraj nosi imię Tour de Pologne. W 2003 roku PKP mogło pochwalić się pobiciem spektakularnego rekordu. Pociąg pokonujący trasę z Gdańska do Przemyśla przejechał tę trasę w czasie zaledwie godzinę dłuższym, niż jadący na podobnej trasie kolarze startujący w wyścigu Tour de Pologne. Na pamiątkę tego historycznego wydarzenia pociąg został nazwany imieniem naszego narodowego wyścigu kolarskiego.

Spółki wchodzące w skład PKP

Wskutek prywatyzacji w dobie kapitalizmu, spółka PKP została podzielona na niewielką ilość mniejszych spółek, co ma za zadanie znacząco usprawnić administrowanie siecią kolejową i zmniejszyć biurokrację. Najważniejsze ze spółek przedstawiono w poniższym wykazie:

  • PKP-Pe-PKZ – Polskie Koleje Państwowe – Pendolino – Polską Kolej Zbaw
  • PKP-PO – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe
  • PKP-POP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe Pośpieszne
  • PKP-POBP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe Bardziej Pośpieszne
  • PKP-POE – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Osobowe Ekspresowe
  • PKP-PT – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe
  • PKP-PTPŻP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Prawie Że Pośpieszne
  • PKP-PTP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Pośpieszne
  • PKP-PTBP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Bardziej Pośpieszne
  • PKP-PTE – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Ekspresowe
  • PKP-PTC – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo
  • PKP-PTCP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo Pośpieszne
  • PKP-PTCBP – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo Bardziej Pośpieszne
  • PKP-PTCE – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Towarowe Cargo Ekspresowe
  • PKP-PR-PA – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski
  • PKP-PR-PA-GAK – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski
  • PKP-PR-PA-GAK-M – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Miasta
  • PKP-PR-PA-GAK-W – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Wsie
  • PKP-PR-PA-GAK-MAK – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Miasto Aleksandrów Kujawski
  • PKP-PR-PA-GAK-WBA – Polskie Koleje Państwowe – Przewozy Regionalne-Powiat Aleksandrowski-Gmina Aleksandrów Kujawski-Wieś Białe Błota
  • PKP-PR-PŻ-GWG-WŻ – Polskie Koleje Państwowe-Przewozy Regionalne – Powiat Żywiecki-Gmina Węgierka Górka-Wieś Żabnica
  • PK(k) – Przewozy Kolejowe (kobiet)
  • PK(m) – Przewozy Kolejowe (mężczyzn)
  • PK(dz d.l.3) – Przewozy Kolejowe (dzieci do lat trzech)
  • PK(dz s) – Przewozy Kolejowe (dzieci starszych)
  • PK(mł) – Przewozy Kolejowe (młodzieży)
  • PK(st) – Przewozy Kolejowe (studentów)
  • PK(o)-EU – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Europa
  • PK(o)-A – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Azja
  • PK(o)-Af – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Afryka
  • PK(o)-Am.Płn. – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Ameryka Północna
  • PK(o)-Am.Płd. – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Ameryka Południowa
  • PK(o)-Am.Śr. – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Ameryka Środkowa
  • PK(o)-Au – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Australia
  • PK(o)-An – Przewozy Kolejowe (obcokrajowców) – region Antarktyda
  • PRK-O – Polskie Rozkłady Kolejowe – Odjazdy
  • PRK-P – Polskie Rozkłady Kolejowe – Przyjazdy
  • PRK-OPO – Polskie Rozkłady Kolejowe – Opóźnienia Odjazdów
  • PRK-OPP – Polskie Rozkłady Kolejowe – Opóźnienia Przyjazdów
  • PTK-Sz – Polskie Tory Kolejowe-Szyny
  • PTK-SzP – Polskie Tory Kolejowe-Szyny Prawe
  • PTK-SzL – Polskie Tory Kolejowe-Szyny Lewe (oddział spółki znajdujący się w Warszawie jest w sporze z oddziałem Krakowskim, gdyż nie mogą uzgodnić, która z szyn łączących te miejscowości jest lewa, a która - prawa)
  • PTK-Sp.Msz – Polskie Tory Kolejowe – Spoiwa Międzyszynowe
  • PPK – Polskie Podkłady Kolejowe
  • Wskutek tarć w zarządzie spółki planowany jest jej podział na:
  • PPK-P – Polskie Podkłady Kolejowe – Podkłady
  • PPK-PB – Polskie Podkłady Kolejowe – Podkłady Betonowe
  • PPK-PD – Polskie Podkłady Kolejowe – Podkłady Drewniane
  • PPK-Ś – Polskie Podkłady Kolejowe – Śruby
  • PWK – Polskie Wagony Kolejowe
  • PWK-P – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie
  • PWK-PP – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie Przedziałowe
  • PWK-PB – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie Bezprzedziałowe
  • PWK-PS – Polskie Wagony Kolejowe – Pasażerskie Sypialne
  • PWK-T – Polskie Wagony Kolejowe – Towarowe
  • PWK-Po – Polskie Wagony Kolejowe – Pocztowe
  • PWK-I – Polskie Wagony Kolejowe – Inne
  • PWK – Polskie Wagony Kolejowe
  • PWK-DP – Polskie Wagony Kolejowe – Przedziały
  • PWK-D – Polskie Wagony Kolejowe – Drzwi
  • PWK-O – Polskie Wagony Kolejowe – Okna
  • PWK-PT – Polskie Wagony Kolejowe – Papiery Toaletowe
  • PWK-RP – Polskie Wagony Kolejowe – Ręczniki Papierowe
  • PL-E – Polskie Lokomotywy – Elektryczne
  • PL-S – Polskie Lokomotywy – Spalinowe
  • PL-P – Polskie Lokomotywy – Parowozy
  • PL-Pa – Polskie Lokomotywy – Pantografy
  • PL-D – Polskie Lokomotywy – Drezyny
  • PZT – Polskie Zespoły Trakcyjne
  • PZT-E – Polskie Zespoły Trakcyjne – Elektryczne
  • PZT-S – Polskie Zespoły Trakcyjne – Spalinowe
  • PZT-D – Polskie Zespoły Trakcyjne – Drzwi
  • PZT-O – Polskie Zespoły Trakcyjne – Okna
  • PZT-P – Polskie Zespoły Trakcyjne – Pantografy
  • PDK-C – Polskie Dworce Kolejowe – Centralne
  • PDK-L – Polskie Dworce Kolejowe – Lokalne
  • PDK-P – Polskie Dworce Kolejowe – Perony
  • PDK-PP – Polskie Dworce Kolejowe – Przejścia Podziemne
  • PDK-PN – Polskie Dworce Kolejowe – Przejścia Nadziemne
  • PDK-Po. – Polskie Dworce Kolejowe – Poczekalnie
  • PDK-G – Polskie Dworce Kolejowe – Gastronomia
  • PDK-Z – Polskie Dworce Kolejowe – Zadaszenia
  • PST – Polskie Sieci Trakcyjne
  • PST-S – Polskie Sieci Trakcyjne – Słupy
  • PST-W – Polskie Sieci Trakcyjne – Węzły
  • PPrzK-N – Polskie Przejazdy Kolejowe – Niestrzeżone
  • PPrzK-S – Polskie Przejazdy Kolejowe – Strzeżone
  • PPrzK-Sz – Polskie Przejazdy Kolejowe – Szlabany
  • PPrzK-BD – Polskie Przejazdy Kolejowe – Budki Dróżnicze
  • PPrzK-K.Św.A. – Polskie Przejazdy Kolejowe – Krzyże Świętego Andrzeja

Zarząd każdej spółki składa się z:

  • dyrektora generalnego (50 000 zł zarobku + premia za „dobre” sprawowanie panowanie),
  • dyrektora pomniejszego (45 000 zł),
  • po trzech zastępców dyrektorów (40 000 zł).

Oprócz tego każda spółka ma jeszcze radę nadzorczą o podobnym składzie i średnio 6,3 szeregowego pracownika (800 zł). Wychodzi z tego koszt (na same wynagrodzenia) 335 000 (zarząd) + 335 000 (rada nadzorca) + 5000 (na pracowników, PKP nie przewiduje podwyżek) = 675 tys. zł na spółkę. Chwała Nowakowi!

Vademecum podróżnego

Plik:P1010020.jpg
W ramach współpracy z Intercity, zakupiono szybką kolej Pendolino

Aby stać się szczęśliwym klientem PKP należy:

§ 1. Przed podróżą:
  • jeszcze raz dobrze się zastanowić,
  • zadzwonić na informację; po trzech dniach nieudanych prób udać się osobiście na dworzec i odgryźć interesujący nas fragment rozkładu jazdy,
  • spisać testament,
  • pozostawić samochód pod domem, na dworzec dotrzeć komunikacją miejską (może się uda),
  • pożegnać się z rodziną,
  • opróżnić konto bankowe celem zakupu biletu,
  • zimą przygotować koce (dotyczy wyłącznie podróży w 1. klasie, 2. się sama ogrzewa bądź ogrzeje cię trzoda sąsiada),
  • przybyć na dworzec z 6-godzinnym opóźnieniem,
  • wsiąść do pociągu byle jakiego, gdyż interesujący nas najpewniej został zlikwidowany 10 lat temu, w najlepszym przypadku właśnie odjechał z innego peronu,
  • przygotować się na to, że pociąg może zatrzymać się w środku jakiegoś buszu na 3 godziny z powodu awarii pociągu,
  • (jeśli możliwe) kupić teleporter.
§ 2. W podróży:
  • zająć wygodne miejsce stojące,
  • wyjąć różaniec i zmówić paciorek,
  • zerwać plombę hamulca awaryjnego,
  • przygotować modlitewnik, różaniec oraz listę chorób w rodzinie celem konwersacji z współpodróżnymi,
  • podczas korzystania z WC przelać mydło do uprzednio przygotowanej butelki a ręczniki papierowe schować pod kurtkę.
  • jeśli pociąg zatrzyma się w jakimś niecywilizowanym miejscu i nikt nie wie co się dzieje – nie przejmuj się, to normalne!
§ 3. Podczas kontroli biletowej:
Kampania antyreklamowa PKP

Oprócz kupna biletu przy kontroli należy dołączyć do niego:

  • Akt urodzenia,
  • Ksero aktu urodzenia,
  • Ksero z ksera aktu urodzenia,
  • Paragon z ksera,
  • Ksero paragonu z ksera,
  • Akty urodzenia dziadków ze strony matki,
  • Akt małżeństwa dziadków ze strony ojca,
  • Obrazek z I Komunii Świętej,
  • Kartkę od proboszcza z ostatniej spowiedzi,
  • Książeczkę pierwszych piątków miesiąca,
  • Legitymację szkolną,
  • Dowód osobisty,
  • Paszport,
  • Dowód osobisty rodziców potwierdzony notarialnie,
  • Życiorys notariusza,
  • Dowód uiszczenia opłaty kościelnej,
  • Życiorys kasjerki, oraz osoby która kupowała przed jak i po bilet,
  • Zdjęcie gotówki, którą zapłacono za bilet,
  • Pisemne potwierdzenie kasjerki o zapłaceniu za bilet ww. gotówką,
  • Pisemne potwierdzenie psa o wydaniu karmy,
  • Projekt domu zatwierdzony przez PROboszcza,
  • Zezwolenie wójta na opuszczenie gminy,
  • Zezwolenie starosty na opuszczenie powiatu.
  • Zezwolenie wojewody na opuszczenie województwa.
§ 4. Po przybyciu do celu:
  • pocałować ziemię,
  • dobrowolnie poddać się dezynsekcji, dezynfekcji, deratyzacji, dekomunizacji, deubekizacji i dezintegracji (zasada 6D),
  • złożyć do najbliższej jednostki MO zawiadomienie o kradzieży bagażu i pobiciu,
  • wystosować do PKP (z powiadomieniem Telewizji) pisemne podziękowanie za rzetelne zrealizowanie usługi,
  • zastanowić się nad zakupem samochodu, ewentualnie rozejrzeć się za zbieżnym połączeniem autobusowym lub lotniczym.

Opcje podróży

Plik:PKPPociąg.jpg
Takiego pociągu nie zobaczymy w Polsce
Plik:PKP Intercity.jpg
Zamożniejszych pasażerów problemy PKP nie dotyczą
  • Pociąg z całkowitą rezerwacją miejsc – choć jest w 90% pusty, mamy prawo zająć wyłącznie wyznaczone przez przewoźnika miejsce, na którym sprężyna z fotela włazi w dupę.
  • Pociąg z fakultatywną rezerwacją miejsc – w tej opcji płacimy dodatkowo za miejsce siedzące. Wykupione miejsce zajęte jest przez pasażera bez miejscówki, którego musimy samodzielnie wypędzić, proponując miejsce stojące obok kibla. Czynność szczególnie emocjonująca, jeśli na naszym miejscu siedzi 98-letnia staruszka.
  • Pociąg bez rezerwacji miejsc (inna nazwa: konserwa) – skład złożony z 5 wagonów o nieograniczonej pojemności, z czego 4 są zarezerwowane dla kolonii.
  • Przedział dla palących – w tym przedziale wolno palić.
  • Przedział dla niepalących – w tym przedziale wolno nie palić.
  • Przedział z oknami nie otwierającymi się (wersja premium posiada także zepsutą wentylację).
  • Przydział z oknami nie zamykającymi się (w wersji premium wentylacja działa bardzo dobrze, nawet zimą).
  • Pociąg osobowy – zatrzymuje się na każdej stacji i przystanku osobowym, a także ostatnim wagonie pociągu jadącego przed nim.
  • Pociąg pospieszny/TLK – zatrzymuje się przed każdą stacją lub przystankiem osobowym i jeszcze czasem czeka na osobowy jadący przed nim. TLK to podobno skrót od Tanio Lub Koleją.
  • Pociąg klasy ekspres – zatrzymuje się co 500 metrów oraz przed każdą stacją i przystankiem osobowym (czeka na pośpieszny jadący przed nim, który czeka na osobowy jadący przed nim), obowiązuje specjalna dopłata za każde 5 min czekania.
  • Pociąg IC – odjeżdża z opóźnieniem ok. 15 min (jednocześnie informujemy, że wielkość opóźnienia może ulec zmianie; za powstałe opóźnienie uprzejmie przepraszamy), bo musi poczekać na ekspres, pośpieszny i osobowy. Z tego samego powodu zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych (przestrzeń pomiędzy przystankami jest bowiem zajęta przez powyższe pociągi), ale kto spróbuje wówczas wsiąść lub wysiąść, ma w ryja od kierownika pociągu, „bo my tu planowo się nie zatrzymujemy!”. Obowiązuje specjalna dopłata do poprzedniej dopłaty, ze względu na obecność papieru toaletowego w kiblu.
  • Pociąg EC – odjeżdża i dojeżdża punktualne (podejrzane...), ale i tak nie ma sensu nim jechać, bo dla podniesienia prestiżu nie zatrzymuje się w ogóle – nigdzie i dla nikogo. Ale za to dają bezpłatnie wczorajsze wydanie gazety Metro i (odpłatnie) paczkę krakersów. Obowiązuje dopłata, superdopłata, opłata, podatek, zadatek i dodatek – tak dla fasonu.
  • Pociąg ICE – najbardziej prestiżowy ze wszystkich. Tak prestiżowy, że w ogóle go nie ma. Niektórzy mówią, że go nie ma ale to nieprawda, ponieważ jeździ z prędkością światła i go nikt nie widzi.
  • Pociąg InterRegio – nowy gatunek, powstały ze wymieszania pociągu osobowego oraz pospiesznego. Najtańsza kolejka górska w Polsce (wyjątek: Zakopane, tam taniej wjechać na Kasprowy). Popularny zwłaszcza wśród osób które wolą samodzielnie zakupić ciasteczko przed podróżą i nie straszne im otwarte okna. W pociągach zestawionych ze składów zwanych kiblami wskazane posiadanie karimaty i prawdopodobnie śpiwora; możliwa podróż na leżąco w ostatnim przedziale.
  • Pociąg RegioEkspres – podgatunek powstały z wymieszania pociągu osobowego oraz pospiesznego i ekspresu. Najtańsza opcja podróży, jest bardziej prestiżowa niż Express konkurencyjnej spółki (z Krakowa do Zakopanego zapłacimy drożej niż w Ex. Tatry). Różni się jedynie kolorystyką, w opcji premium first class można skorzystać z gniazdka do laptopa i wi-fi, na zarządzenie można pójść do wagonu barowego w którym możemy się upić bezalkoholowym piwem.

Przyczyny opóźnień pociągów PKP

Plik:Agonia semaforu
Przyczyna kolejnej godziny spóźnienia
  • warunki atmosferyczne: śnieg, deszcz, śnieg z deszczem, deszcz ze śniegiem, ładna pogoda, brzydka pogoda, brak ładnej pogody, brak brzydkiej pogody, wiatr, bryza, zefirek, orkan, tornado, huragan, kałuże, mgła, coś jakby mgła, ale nie mgła, upał, mróz, temperatura pokojowa, szadź, szron, tsunami, deszcze monsunowe, lawiny, wiosna, lato, jesień, zima, przedwiośnie, złota polska jesień, noc polarna, pora deszczowa, sorytakimamyklimat,
  • przyczyny techniczne: za szerokie tory, za wąskie tory, za krótkie tory, za długie tory, za strome tory, za płaskie tory, brak torów, obecność torów, kradzież torów, polskie tory, niepolskie tory, kradzież podkładów pod torami, kradzież przewodów nad torami, kradzież przewodów obok torów, kradzież pociągu, kradzież mostu, kradzież w ogolności, nieprzejezdne tory, przejezdne tory, eksplozja pociągu na moście, zepsute szlabany, sprawne szlabany, rogatka uszkodzona, awaria pociągu, awaria lokomotywy, awaria wagonu, awaria drzwi do wagonu, awaria świateł, awaria pantografu, awaria ogrzewania w wagonach, awaria w WARSie, awaria gwizdka kierownika pociągu, awaria semafora, awaria rozjazdu, awaria zwrotnicy, Maria-awaria, objazd, przejazd, zajazd, zjazd, resetowanie systemu, formatowanie twardego dysku, fatal error, BSOD, ERROR 404 – Torów nie znaleziono, złośliwość rzeczy martwych,
  • przyczyny antropogeniczne: brak maszynisty, brak konduktora, brak kierownika pociągu, brak zawiadowcy, brak dyrektora PKP, brak zastępcy dyrektora PKP, brak pani Jadzi w sekretariacie dyrektora PKP, brak dyspozytora ruchu, brak dróżnika, brak pani w kasie, braki kadrowe, brak kadrowej, brak pani od zapowiadania, stan nietrzeźwości wyżej wymienionych, strajk wyżej wymienionych, strajk innych niż wyżej wymienieni, strajk na torach, strajk na peronach, strajk w obronie strajkujących, brak strajku, snow-strike, counter-strike, zbyt duża liczba pasażerów, zbyt mała liczba pasażerów, odpowiednia liczba pasażerów, brak pasażerów, obecność pasażerów, roszczenia pasażerów, brak roszczeń pasażerów, roszczenia amerykańskich Żydów, obchody rocznicowe, akademie, pochody, procesje, pielgrzymki, pociąg Mao-Tse-Tunga, Andrzej Lepper, Wyścig Pokoju, Tour de Pologne, samobójcy na torach, samobójcy na mostach, złodzieje węgla, złodzieje złomu, złodzieje w rządzie, ukraińscy celnicy, pomyłki, błędy, errory, kibole, moherowe berety, matki z wózkami, piwne dziadki, brak Krystyny z gazowni, mordercy bigosu na wolności.
  • przyczyny ekonomiczno-gospodarcze: nierentowność, rentowność, zbyt dużo spółek kolejowych, zbyt mało spółek kolejowych, inne spółki kolejowe, spółki inne niż kolejowe, brak pieniędzy, za mało pieniędzy, za dużo pieniędzy, kradzież pieniędzy, brak kradzieży pieniędzy, rozliczenia, brak rozliczeń, kompensaty, brak kompensat, rozliczenia kompensatami, kompensaty rozliczeń, marnotrawstwo środków trwałych i nietrwałych, brak informacji o rentowności, mikroekonomia, makroekonomia, Leszek Balcerowicz, wszechświatowy kryzys, Chiny, bank Goldman Sachs, koniunktura, dekoniunktura, konkurencja, brak konkurencji, modernizacja, demodernizacja, inflacja, deflacja, EURO 2012, reklama, brak reklamy, efektywność nowych bodźców ekonomicznych, bilans, rachunek zysków i strat, ZUS, Urząd Skarbowy, sądy powszechne, sądy administracyjne, sądy wojskowe, sądy boskie i ostateczne, wyroki, postanowienia, zarządzenia, ustawy, rozporządzenia, okolniki, komornik, denominacja, kredyty, brak kredytów, koszty kredytów, brak kosztów kredytów...
  • skąpstwo pasażerów i zły stan techniczny wózków do kawy (w pociągach ekspresowych i IC) Strategia Intercity przewiduje oszczędności etatowe. W związku z tym obwoźna sprzedaż kawy i ciasteczek realizowana jest przez maszynistę. Ze względów bezpieczeństwa w czasie obchodu wagonów z wózkiem barowym prowadzonym przez maszynistę pociąg (w tym momencie bez żadnego nadzoru) nie powinien poruszać się z prędkością większą, niż 10 km/h. Prędkość ta zapewnia zarówno zadowalający poziom bezpieczeństwa pasażerom, jednocześnie gwarantuje maszyniście bezpieczne wyskoczenie z pierwszego wagonu i wskoczenie do lokomotywy po zakończeniu stosownych czynności. Jednocześnie maszynista jest zobowiązany do kontynuowania sprzedaży kawy i ciasteczek do czasu wyczerpania zasobów, realizując trasę od wagonu pierwszego do ostatniego i z powrotem do skutku (niemożność pozostawienia bez nadzoru wózka z ciasteczkami i kawą przy jednoczesnym braku możliwości technicznych przeniesienia stoiska na lokomotywę). Niestety, pasażerowie wykazują daleko posunięte skąpstwo i nie są zainteresowani zakupem kawy i ciastek, dopiero po kolejnej godzinie zmożeni głodem przystępują do zakupów. Oddzielny problem to zły stan techniczny wózków do ciastek i kawy, ich prędkość konstrukcyjna została ograniczona do 1,5 km/h. Rozwiązaniem problemu mogło by byś zaangażowanie w pomoc obsługę konduktorską, ta jednak standardowo jest kierowana do obsługi wagonu restauracyjnego i roznoszenia piwa jasnego. Rozważa się także zakup wózków wysokich prędkości do kawy i ciastek (prędkość konstrukcyjna do 10 km/h), jednak korytarze polskich pociągów nie pozwalają na rozwinięcie takich prędkości.
  • inne przyczyny: brak stacji w danej miejscowości, obecność stacji w danej miejscowości,nowy odcinek Mody na Sukces, bitwa pod Grunwaldem, bitwa pod Lenino, położenie geopolityczne, niska kultura klasy politycznej, Sylwester, Boże Narodzenie, Wielkanoc, 1 Maja, 3 Maja, Powstanie Warszawskie, 11 Listopada, Święto Zmarłych, urodziny szwagra, Żydzi, masoni, cykliści, kod Leonardo da Vinci, ABW, CBA, PZU, BOR, PZPR, ZSRR, SGGW, BBC, CNN, JPG, ZIP i PDF, wakacje, ferie, rok szkolny, rok kalendarzowy, rok świetlny, miesiączki, tygodniówki, zespół dnia wczorajszego, Mikołaj Kopernik, widzimisię, krowy na torach, kaczki na torach, ślimaki na torach, zwierzyna leśna, zwierzyna hodowlana, UFO, naloty dywanowe, Microsoft, rozwolnienie, choroba brzucha, choroba mózgu, homoseksualizm, homoseksualiści w autobusie, złodzieje, zwykli ludzie, wampiry (m.in. Mikołaj wampir, Edward, Bella), wilkołaki (m.in. Jacob), ludzie, mangowcy etc.

Ciekawostki

Plik:Ikonki strony PKP.JPG
Różne ikonki z internetowego rozkładu jazdy
  • Najszybszą lokomotywą PKP była przez długie lata EP09, która była przestarzała w momencie wypuszczenia prototypu na światło dzienne, jej zaletą jest możliwość rozmontowania i zmontowania przy pomocy młotka i śrubokręta.
  • Aktualnie najszybszą lokomotywą PKP Jest Siemens Eurosprinter Husarz osiągający maksymalną prędkość przejazdową w Polsce 230km/h 160km/h, a maksymalną konstrukcyjną 230km/h.
  • Pociągi pasażerskie prowadzone są czasem często lokomotywami towarowymi. W zimie również.
  • Ekspresy mają takie same wagony jak pospieszne, ale kosztują drożej. Niektóre InterCity mają takie same wagony jak ekspresy i kosztują jeszcze drożej. Rożnica między Ekspresem a IC to Ciastko i Kawa/Herbata lub Soczek wliczone w cenę biletu (Czy ktoś mówił że kawa na rynku w Krakowie jest najdroższa?)
  • Jak jest różnica między pociągiem pospiesznym a osobowym? Jakieś 70% ceny biletu. A co, łudzisz się, że powiemy coś o czasie przejazdu?
  • Szynobusy jeżdżą na trasach obciążonych, a na deficytowe nadal puszczane są lokomotywy ciągnące po jednym wagonie.
  • Problem deficytowych tras spowodowanych brakiem podróżnych, ze względu na zbyt wysokie ceny biletów rozwiązywany jest za pomocą podwyżek cen. Podnosi to jednocześnie standard świadczonych usług, gdyż na każdego pasażera pociągu przypada jeden konduktor.
  • Pociąg ze Szczecina do Przemyśla pokonuje w 17 godzin dystans, jaki francuski TGV pokonuje w 3,5 godziny.
  • Czasem pociąg ekspresowy może być tańszy od osobowego. Może być także wolniejszy.
  • Pociąg nazywany „Tanie Linie Kolejowe” może być najdroższy na danej trasie. Przykład: TLK z Krakowa do Zakopanego kosztuje 35zł a wybrane ekspresy 13zł.
  • Swego czasu TLK zmieniło nazwę z „Tanich Linii Kolejowych” na „Twoje Linie Kolejowe”. Oznacza to utratę przywileju pozornej taniości, ale teraz każdy może mieć własny pociąg.
  • Podział PKP na spółki przewozowe Przewozy Regionalne oraz PKP Intercity jest idealnym przykładem konkurowania bez konkurencji.
  • Dla osób spoza Polski kupujących bilety InterRail/Eurorail kolej w Polsce jest droższa niż w Niemczech.
  • System SUW2000 został zaprojektowany przez inż. Suwalskiego został zainstalowany w pobliżu Suwałk (oraz Przemyśla). Od dłuższego czasu, mimo pozytywnych testów, nie jest wykorzystywany. i prawdopodobnie zostanie zastąpiony systemem hiszpańskim TALGO.
  • W pociągach PKP są zainstalowane dwie wersje ogrzewania. Pierwsza z nich ustawia temperaturę na 45 stopni, druga na komfortową temperaturę panującą aktualnie na zewnątrz pociągu.
  • Pociągi PKP (wszystkie) w roku 2010 spóźniły się 5 lat i 1 tydzień.
  • Najkrótszy skład miał lokomotywę SM42 (tzw. stonkę) którą jechali pasażerowie. Nie posiadał wagonów pasażerskich i jechał 3 lipca 2006r. na trasie Wałbrzych - Kłodzko.
  • Spółka „Koleje Mazowieckie” ma tendencję do zmniejszania ilości składów w godzinach szczytu i zwiększania ich poza nimi oraz do ustalania rozkładu jazdy pociągów, rano, w kierunku Warszawy co 30 minut, a z Warszawy co 10min.; trend ten jest odwrotny po godzinie 16:00.
  • Najczęściej zapowiadanymi pociągami na dworcu Warszawa Zachodnia są pociągi do Sochaczewa i Otwocka (nawet siedmiokrotnie), pozostałe zapowiadane są raz, bądź dwa razy.
  • W okolicach kwietnia 2012 roku plan podróży podawany przez oficjalną stronę rozklad-pkp.pl dla trasy Bochnia-Krynica Zdrój obejmował przejazd pociągiem do Krakowa Płaszowa, a stamtąd busem PKP Intercity aż do miejsca docelowego.
  • Trasy kolejowe mają skłonność do kurczenia. Przykładowo stacja w Aleksandrowie Kujawskim skróciła dystans do Torunia w przeciągu 20 lat o 3 kilometry.
  • Przewozy Regionalne uruchamiają także kursy autobusowe w takiej samej cenie jak InterREGIO z jeszcze mniejszą ilością miejsca.

Zobacz też

NonNews
Zobacz w NonNews temat:

Szablon:Organizacje Szablon:Ciężarówki Szablon:Komunikacja