Piotrkowska Centrum: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: edytor źródłowy |
M (standaryzacja Pesy) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Tram transfer station, Łódź Piłsudskiego Av. October 2015 02.jpg|thumb|200px|Stajnia Jednorożców w nocy]] |
[[Plik:Tram transfer station, Łódź Piłsudskiego Av. October 2015 02.jpg|thumb|200px|Stajnia Jednorożców w nocy]] |
||
[[Plik:PESA SWING LODZ.jpg|thumb|200px|Łódzki [[ |
[[Plik:PESA SWING LODZ.jpg|thumb|200px|Łódzki [[Pesa Swing|Swing]] w oczekiwaniu na wyjście ostatniego pasażera]] |
||
'''<del>Mickiewicza</del> Piotrkowska Centrum''' (według [[Wikipedia|Wikipedii]] '''Dworzec Tramwajowy Centrum''', w zbiorowej świadomości łodzian '''Stajnia Jednorożców''') – przystanek tramwajowy w centrum [[Łódź|Łodzi]], element tzw. Wu-Zetki. Od reszty odróżnia go obecność 4 torowisk biegnących obok niego<ref>+2 zapasowe 20 metrów dalej</ref> oraz daszek do ochrony [[Konstal 805Na|805-tek]] i [[ |
'''<del>Mickiewicza</del> Piotrkowska Centrum''' (według [[Wikipedia|Wikipedii]] '''Dworzec Tramwajowy Centrum''', w zbiorowej świadomości łodzian '''Stajnia Jednorożców''') – przystanek tramwajowy w centrum [[Łódź|Łodzi]], element tzw. Wu-Zetki. Od reszty odróżnia go obecność 4 torowisk biegnących obok niego<ref>+2 zapasowe 20 metrów dalej</ref> oraz daszek do ochrony [[Konstal 805Na|805-tek]] i [[Pesa Swing|Swingów]] przed deszczem. |
||
== Historia == |
== Historia == |
Wersja z 16:41, 21 lip 2017
Mickiewicza Piotrkowska Centrum (według Wikipedii Dworzec Tramwajowy Centrum, w zbiorowej świadomości łodzian Stajnia Jednorożców) – przystanek tramwajowy w centrum Łodzi, element tzw. Wu-Zetki. Od reszty odróżnia go obecność 4 torowisk biegnących obok niego[1] oraz daszek do ochrony 805-tek i Swingów przed deszczem.
Historia
Pierwotnie pomysł na tego typu przystanek pod Centralem powstał w 2006. Jednak nikt w magistracie o nim nie usłyszał. Koncepcja odżyła dopiero w 2013, kiedy to łódzki magistrat zarządził przekopanie tunelu od Gdańskiej do Kilińskiego i postawienie w miejscu 3-pasmówki wielkiego przystanku inspirowanego układem Centralnej. Prace ochoczo rozpoczęto, zmuszając kierowców do omijania szerokim łukiem ul. Kościuszki i Mickiewicza, przez co cała reszta ulic była zakorkowana do granic możliwości, zaś klienci MPK Łódź musieli kisić się w Z10 na odcinku Retkinia - Central i Central - Rokicińska. Huczne otwarcie przystanku nastąpiło 31 października 2015 kiedy to pierwszy Swing Cityrunner obsługujący linię 10 przejechał przezeń z Retkinii w stronę Della.
Wygląd
Pierwszym elementem przystanku jest jebitnie prezentujący się dach, który w dni słoneczne zapewnia wielokolorową opaleniznę na rękach i twarzach pasażerów, zaś w nocy uniemożliwia podziwianie wielobarwnego poszycia. Pod dachem znajdują się po 2 pary torów: jedna dla Wu-Zetki, druga dla eŁTeeRu[2]. Przy każdym torze są wysepki, na których gawiedź się przeciska byleby dojść do drzwi. Każda wysepka ma po 2 ławeczki na 3 osoby, po 2 citylighty[3] z naklejonymi błędnymi rozkładami oraz po 2 ekrany ledowe, które zamiast prawidłowych godzin odjazdów albo wyświetlają napisy typu Awaria tramwaju na al. Piłsudskiego przy ul. Niciarnianej. Tramwaje linii 9A, 9B, 10A i 10B jadą objazdem. Za utrudnienia przepraszamy albo podają czasy odjazdów dla niewłaściwych torowisk, przykładowo: oczekując na 14-tkę zmierzającą w stronę Dworca Kaliskiego dowiadujesz się o godzinach odjazdu 2-ki w stronę Teofilowa. Dodatkowo przy wylotach z wysepek są po 2 zebry na całej szerokości przystanku. Nie przeszkadza to jednak podróżnym latać między wagonami, byleby tylko wrócić na chatę czy wybrać się do baru z kolegami na piwo.
A gdzie jednorożce?
Na to pytanie postanowił odpowiedzieć pewien łodziak, który w 2016 zaoferował sfinansowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego przeprawy 4-osobnikowej rodziny jednorożców w okolice Stajni. Pomysł poparło niemal 5‰ łodzian, co automatycznie oznaczało zatwierdzenie pomysłu przez magistrat.