Anno
Ten artykuł już od dłuższego czasu jest nieaktualny. Jeśli możesz, zajmij się nim i dodaj najnowsze informacje. |
UWAGA !!!
SAXTON HALE zatwierdza ten artykuł!
Jeżeli nie jesteś w 100% z niego zadowolony, to będziesz miał do czynienia ze mną!
Anno – seria gier komputerowych, powstała w 1998 roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie świętego spokoju mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, gówno szlachetne czy mleko w proszku). Suma cyfr w numerze każdej z gier jest równa 9[1].
Epoka kamienia łupanego
Anno 1602
Pierwsza część serii, jeszcze bez metalów, za to z jakże cennym drewnem i kamieniem, zdobywanym na początku gry. Co dziwne, gra nie posiada wbudowanych bugów[2].
Rozgrywka
Najpierw musimy znaleźć wyspę, na której się osiedlimy. Przez pewien czas nic nie mamy, a do wyrobienia mleka w proszku jeszcze dużo brakuje. Poziom trudności można ustawić na początku, jest on w skali szkolnej, czyli od 1 do 4. Zależnie od niego może zwiększać się częstotliwość występowania piratów i upierdliwość przeciwników. Musimy wyrobić wódką naszych podwładnych do arystokratów, przez co będą żądać wspomnianego już wcześniej mleka w proszku. Po jego wytworzeniu wygrywamy grę. Następnie znowu znajdujemy wyspę, zbieramy niedoszłych alkoholików do osady i tak dalej. Gra posiada 16 bardzo zróżnicowanych misji, w których większości chodzi o to samo. One także są podzielone na 4 poziomy trudności.
Anno 1503
Podobna do poprzedniczki, jednak upodobniła się bardziej do Settlersów. Naszymi celami są:
Rozgrywka
Tym razem zostajesz usadzony na wyspie, dopiero później możesz eksplorować inne. Twórczy tłumaczą to posunięcie utrudnieniem roz(g)rywki i zbyt małymi dochodami na zrobienie czegoś lepszego. Reszta jest już bardzo podobna do Anno 1602 – walczysz o względy pijaków, jednocześnie podnosząc im rangi. Gra posiada kilka różnych sposobów na wygraną:
- Wyrobienie mleka w proszku.
- Skolonizowanie wszystkich wysp.
- Samobójstwo.
- Postawienie piwa wszystkim
zebranymprzeciwnikom.
Epoka brązu
Anno 1701
Trzecia część serii, i pierwsza w 3D. Zawiera 4 tryby gry – Samo(b)uczek, Misje, Wolną grę[4] oraz (po)tyczki sieciowe, na które wchodzą chciwi gracze.
Rozgrywka
Mimo że w 3D, rozgrywka nie zmieniła się za bardzo. Wciąż mamy alkoholików i pięć poziomów rozwoju. Tym razem celem jest dotarcie do nieskończoności, a nawet dalej.
Anno 1701: Klątwa Smoka
Dodatek do Anno 1701. Wprowadził 3 rzeczy:
- koślawą kampanię, jeszcze wolniejszą od Wolnej gry;
- edytor map[5];
- nowe budynki.
Epoka żelaza
Anno 1404
Kolejna część telenoweli, przystosowana do obsługi mikrofalówki i odkurzacza. Obsługuje się ją bezprzewodowym pilotem.
Rozgrywka
Rozgrywka nie różni się niczym od tego, co było wcześniej, jednak zostały wprowadzone nowe budynki (np. Trzcina cukrowa) i nowe misje w kampanii. Do zwycięstwa można dojść na więcej sposobów niż w pozostałych częściach serii, tak więc można:
- Rozpętać apokalipsę.
- Pójść na ugodę/piwo.
- Znaleźć replikę Graala z HoM&M III.
- Wyprodukować mleko w proszku.
- Mieć monopol na piwo.
- Zająć wszystkie wyspy.
- Oraz oczywiście popełnić samobójstwo.
Anno 1404: Wenecja
Dodatek do „podstawki”, który wprowadza nowe misje, kampanię oraz budynki, ale największym sukcesem programistów okazał się…
Multiplayer
Multiplayer w Anno 1404 można podzielić na 4 grupy/sekcje:
- dla n00bów;
- dla normalnych graczy;
- dla hardkorowców;
- dla nonsensopedystów piszących ten artykuł.
Może w nim grać maksymalnie 8 graczy oraz 16 botów. Gra rozgrywa się na mapach 16x16 bloków, przez co zwykle jest tam bardzo ciasno.
Współczesność
Anno 2070
Nowy projekt, powiew świeżości po zapachu gówna szlachetnego w serii. Tym razem alkoholicy przeniosą się w przyszłość, gdzie będą walczyć z bezrobociem. Produkcja preferuje[6] postawę ekologiczną, przez co niektórzy mogą dostać złowrogą czkawkę.
Podstawowe budynki
- Targowisko/Dom handlowy – podstawowy budynek do powiększania swego terytorium i wnerwiania ludności przez zabieranie im materiałów. W późniejszych wersjach odstawiono go do lamusa[7]. Obecnie pełni tylko funkcję ozdobną.
- Centrum wioski – w Anno 1602 był to magazyn, później jednak twórcy postawili sobie piwo i o wszystkim zapomnieli. Teraz to coś nazywa się środkiem wioski, choć niektórzy sprzeczają się z twórcami, aby nie robili takiej wiochy.
- Dom – generator piw i podatków, chwalony przez graczy. Trzeba mu dostarczać żywność, inaczej ucieknie.
- Kaplica – w Anno 1602 kaplica miała 2 stopnie zaawansowania, w tym jedno odblokowywane po wygłupach w sieci. Tak jak targowisko, teraz pełni funkcję ozdobną[8].
- Chata drwala – główny powód walenia w klawiaturę waleniem przez zdenerwowanych graczy. Nawet 10 nie wystarczy, aby zapewnić drewno na budowę twojej podobizny (zresztą słusznie).
- Warsztat tkacki – skądś się musi brać płótno, prawda? Budynek dostępny we wszystkich wersjach gry.
Spekulacje na temat nazwy
Kilka miesięcy po wydaniu Anno 1503, SunFlowers ogłosiło konkurs na nazwę następnego Anno. Wśród propozycji znalazły się takie jak:
- Anno 432 – w końcu powrót w czasy upadku starożytnego Rzymu byłby fajny, nie?
- Anno 9000 – wizja miasta budowanego na asteroidzie pewnie pochłonęła twórców nazwy.
- Anno 1800 – czyli inaczej Railroad Tycoon 4.
- Alternative Anno 2016 – ktoś podchwycił z Gry, bo mu się spodobała. Gra byłaby pełna alternatywnych słoni z serem zamiast głowy i kwadratowych zająców.
Były także bardziej zwariowane propozycje, jak na przykład:
- Beato 1071 – w końcu Anna to nie jedyne żeńskie imię na świecie, prawda?
- Anno 2012 – symulacja końca świata.
- Kubo 1530 – no cóż, postanowiono spróbować także z męskimi…
- Wenezuelo 2610 – jak Kuba, to i Wenezuela.