Brainfuck: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Fix typo)
Znaczniki: mobilna mobilna www
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Programisto}}
<br />
{{Programowanie}}
{{Programowanie}}
{{cytat|Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.|[[Antoine de Saint-Exupéry]] zapytany, czemu nie napisał „Małego Księcia” w [[Java|Javie]]}}
{{cytat|Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.|[[Antoine de Saint-Exupéry]] zapytany, czemu nie napisał „Małego Księcia” w [[Java|Javie]]}}
'''Brainfuck''' (''Brainf**k, BF'') – [[Ezoteryczne języki programowania|ezoteryczny język programowania]]<ref>Nie pytaj, skąd ta nazwa</ref>. [[Ekspert|Eksperci]] (nie wiadomo dlaczego, ale z nimi się nie dyskutuje) uważają, że prezentuje bardzo niski poziom, niższy nawet od [[Asembler|asemblera]], można by nawet rzec, że żenujący. Jednak nie przeszkadza to milionom programistów tutaj przed milionami użytkowników używać tego języka do pisania [[Program|programów]].
'''Brainfuck''' (''Brainf**k, BF'') – [[Ezoteryczne języki programowania|ezoteryczny język programowania]]<ref>Nie pytaj, skąd ta nazwa</ref>. [[Ekspert|Eksperci]] (nie wiadomo dlaczego, ale z nimi się nie dyskutuje) uważają, że prezentuje bardzo niski poziom, niższy nawet od [[Asembler|asemblera]], można by nawet rzec, że żenujący. Jednak nie przeszkadza to milionom programistów tutaj przed milionami użytkowników używać tego języka do pisania [[Program|programów]].

== Historia Brainfucka ==
== Historia Brainfucka ==
Brainfuck został całkowicie wymyślony przed wojną przez Braina Fucka – kambodżańskiego [[surrealizm|surrealistę]], widzącego w programowaniu nową dziedzinę sztuki. Do tworzenia tego języka zainspirowało go zjawisko zbierania się chipsów pod klawiaturą. Jako, że sam język jest zupełnie bez sensu i do [[Fryderyk Nietzsche|niczego]] się nie przydaje, szybko stał się jednym z najważniejszych narzędzi współczesnego programisty.
Brainfuck został całkowicie wymyślony przed wojną przez Braina Fucka – kambodżańskiego [[surrealizm|surrealistę]], widzącego w programowaniu nową dziedzinę sztuki. Do tworzenia tego języka zainspirowało go zjawisko zbierania się [[Chipsy|chipsów]] pod [[Klawiatura|klawiaturą]]. Jako, że sam język jest zupełnie bez sensu i do [[Fryderyk Nietzsche|niczego]] się nie przydaje, szybko stał się jednym z najważniejszych narzędzi współczesnego programisty.


== Składnia Brainfucka ==
== Składnia Brainfucka ==
Programy napisane w Brainfucku składają się z ciągu niżej podanych znaków, pozostałe są ignorowane i traktowane przez [[kompilator]] za dostateczny powód wyświetlenia masy błędów i zawieszenia [[komputer osobisty|komputera]].
Programy napisane w Brainfucku składają się z ciągu niżej podanych znaków, pozostałe są ignorowane i traktowane przez [[kompilator]] za dostateczny powód do wyświetlenia masy błędów i zawieszenia [[komputer osobisty|komputera]].
{|border="1" cellspacing="0" cellpadding="5"
!Znak
!Znaczenie
|---
|align="center"|>
|align="center"|Operator ingrediencji, penetruje następny zgodnie z ruchem wskazówek zegara obszar pamięci
|---
|align="center"|<
|align="center"|Operator degrediencji, penetruje poprzedni zgodnie z ruchem wskazówek zegara obszar pamięci
|---
|align="center"|+
|align="center"|Operator inkrementacji, zwiększa ilość śmiesznych wspomnień w miejscu pamięci wskazywanym przez wskazujący wskaźnik
|---
|align="center"|-
|align="center"|Operator dekrementacji, zmniejsza ilość śmiesznych wspomnień w miejscu pamięci wskazywanym przez wskazujący wskaźnik
|---
|align="center"|.
|align="center"|Operator out, komputer robi zakodowaną w tym miejscu pamięci czynność
|---
|align="center"|,
|align="center"|Operator in, komputer słucha co do niego mówi użytkownik, i w zależności od humoru zapamiętuje to lub i nie
|---
|align="center"|[
|align="center"|Operator skoku, skacze za najbliższe ], jeśli we wskazywanym przez wskazujacy wskaźnik miejscu w pamięci nie ma żadnych wspomnień
|---
|align="center"|]
|align="center"|Operator odskoku, skacze przed najbliższe [
|---
|align="center"|Y
|align="center"|Operator rozwidelczenia, dodany w brainfucku 2.0, znanym potocznie jako brainfork. Powoduje utworzenie <del>dziecka</del> klona, który wykonuje od tego momentu ten sam program i posiada tą samą pamięć, z tym wyjątkiem, że jego wskazujący wskaźnik zostaje przesunięty o 1 w prawo, a ilość wspomnień w miejscu na które on wskazuje zostaje ustawiona na 1. Tymczasem rodzic zapomina wszystkie wspomnienia z miejsca, w którym akurat był.
|}


Podsumowując operatory '>' i '<' służą do przeszukiwania pamięci, '+' i '-' do oczyszczania lub dodawania wspomnień, '.' do przypominania, ',' do zapamiętywania, '[' i ']' do uzykania efektu [[déjà vu|deżawi]], a 'Y' do [[seks|rozmnażania]].
W skrócie: operatory '>' i '<' służą do przeszukiwania pamięci, '+' i '-' do oczyszczania lub dodawania wspomnień, '.' do przypominania, ',' do zapamiętywania, '[' i ']' do uzykania efektu [[déjà vu|deżawi]], a 'Y' do [[seks|rozmnażania]]. Wystarczy.

== Modyfikacje ==
Pisanie w Brainfucku stało się swoistego rodzaju testem umiejętności programistycznych, szczególnie jest to widoczne w środowisku [[Kambodża|kambodżańskich]] koderów, gdzie powstało około 2000 ze wszystkich 3000 modyfikacji podstawowej wersji Brainfucka. Oto niektóre z nich:
* BrainBrain – wersja bardzo ambitna, umożliwiono [[programowanie obiektowe]].
* VisualFuck – komercyjna wersja wyprodukowana przez potentata branży – [[Microsoft Corporation|Microsoft]].
* DoubleFuck – przeszukiwanie pamięci odbywa się teraz wzdłuż i wszerz.
* BrainDamage – umożliwia przeszukiwanie podświadomości komputera oraz wpływanie na jego [[ego]].
* HardFuck – czy 2 znaki wystarczają? Polemika trwa nadal.
* BrainLamer – wersja light dla tzw. [[cracker]]ów.
* UmbaUmba – z definicji przeznaczony jest dla naszych najbliższych krewnych w świecie zwierząt, czyli dla [[panda wielka|pand]].


== Przykładowe programy ==
== Przykładowe programy ==
Linia 85: Linia 43:
<---.+++.>+++.+.+.<.<<.>.>----]]>++++.+++++.---.-.<<<<>.--.<<.>.+++,,,.+++<---<---++
<---.+++.>+++.+.+.<.<<.>.>----]]>++++.+++++.---.-.<<<<>.--.<<.>.+++,,,.+++<---<---++
</pre>
</pre>

== Zobacz też ==
* [[BeFunge]]
* [[COW]]
* [[HQ9+]]
* [[Malbolge]]


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}
{{stopka}}
[[Kategoria:Ezoteryczne języki programowania]]
[[Kategoria:Ezoteryczne języki programowania]]

Aktualna wersja na dzień 15:32, 13 maj 2022

Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe.

Języki programowania:


Inne języki komputerowe:


edytuj ten szablon

Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.

Antoine de Saint-Exupéry zapytany, czemu nie napisał „Małego Księcia” w Javie

Brainfuck (Brainf**k, BF) – ezoteryczny język programowania[1]. Eksperci (nie wiadomo dlaczego, ale z nimi się nie dyskutuje) uważają, że prezentuje bardzo niski poziom, niższy nawet od asemblera, można by nawet rzec, że żenujący. Jednak nie przeszkadza to milionom programistów tutaj przed milionami użytkowników używać tego języka do pisania programów.

Historia Brainfucka[edytuj • edytuj kod]

Brainfuck został całkowicie wymyślony przed wojną przez Braina Fucka – kambodżańskiego surrealistę, widzącego w programowaniu nową dziedzinę sztuki. Do tworzenia tego języka zainspirowało go zjawisko zbierania się chipsów pod klawiaturą. Jako, że sam język jest zupełnie bez sensu i do niczego się nie przydaje, szybko stał się jednym z najważniejszych narzędzi współczesnego programisty.

Składnia Brainfucka[edytuj • edytuj kod]

Programy napisane w Brainfucku składają się z ciągu niżej podanych znaków, pozostałe są ignorowane i traktowane przez kompilator za dostateczny powód do wyświetlenia masy błędów i zawieszenia komputera.

W skrócie: operatory '>' i '<' służą do przeszukiwania pamięci, '+' i '-' do oczyszczania lub dodawania wspomnień, '.' do przypominania, ',' do zapamiętywania, '[' i ']' do uzykania efektu deżawi, a 'Y' do rozmnażania. Wystarczy.

Przykładowe programy[edytuj • edytuj kod]

Hello, world[edytuj • edytuj kod]

Program wypisujący tekst „Nienawidzę świata, a jeszcze bardziej siebie”

           ..     ..
        .+++++. .+++++.
       ++++++++.++++++++
       +++++++++++++++++
       .+++++++++++++++.
        .+++++++++++++.
          .+++++++++.
            .+++++.
              .+.

INDoctor[edytuj • edytuj kod]

Program do dowodzenia twierdzeń metodą indukcji matematycznej (wiersze od 44364436 do 44364448).

>>>>>>>>++++[<++++++++>-]<>>++>++++[<++++++++>-]<>++++[<++++++++>-]<>>++>>++++++++[<
+++++++++>-]<++++>>++++[<++++++++++++>-]<+++++>>+++++++>++++[<++++++++>-]<>>++++++++
+++++++++>-]<+++<<<>.+++++++>.++.--.<<.>>-.+++++.----.<<.>>>.<---.+++.>+++.+.+.<.<<.
>.>--.+++++.---.++++.-------.++>++++>++.-------.-.<<<.>+.>>+++++++.---.-----.<<<.+--
.--.<<.>>-.++--.++-----.+++.<<.>>>++.-.>>++++++-----.-.<<++++++>>>><.>>-.++-++>-]<>+
+>-]<++++.--[<+++++>-]<-----.++.<<+.<<+.<<++++[][][][]+-,..<>,.<>>>>+++++-+-+-,..,.>
>>>++++++++++++[++++>>.<<<>>.--]]>++++>+++++[<+++.---]<>.--.<<.>>-.+++++.----.<<.>>>
.<---.+++.>+++.+.+.<.<<.>.>--.+++++.---.++++.-------.++>++++>++++>.>>.---.-----.<<<.
<<.>>++++++++++++++.>>>[-]<[-]<[-]<[-]+++++++++++++.---.[-]<<<<<<<<<<<<<<[>>>>>>>>+>
+<<<<<<<<<-]>>>>>>>>>.+++++++>.++.--.<<.>>-.+++++.----.<<.>>>.<---.+++.>+++.+.+.<.<<
.>.>--.+++++.---.++++.<<>.+++++++>.++.--.<<.>>-.+++++.----.<<.>>>.<---.+++.>+++.+.+.
<.<<.>.>--.+++++.---.++++.-.--]]>++++>+++++[<+++.---]<>.--.<<.>>-.+++++.----.<<.>>>.
<---.+++.>+++.+.+.<.<<.>.>----]]>++++.+++++.---.-.<<<<>.--.<<.>.+++,,,.+++<---<---++

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Nie pytaj, skąd ta nazwa