Lua: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 23: Linia 23:
* Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość <code>nil</code>. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy.
* Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość <code>nil</code>. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy.
* To samo się tyczy elementów tabel.
* To samo się tyczy elementów tabel.
* Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. [[Edsger Wybe Dijkstra|Dijkstra]] musi być wkurwiony nie na żarty.
* Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. [[Edsger Wybe Dijkstra|Dijkstra]] przewraca się w grobie.
* W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, <code>goto</code>. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry.
* W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, <code>goto</code>. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry.
{{Przypisy}}
{{Przypisy}}

Wersja z 23:23, 17 sty 2016


Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe.

Języki programowania:


Inne języki komputerowe:


edytuj ten szablon
local class = getmetatable(object)["__index"]
Niesamowicie prosty i wygodny sposób na wykrywanie klas obiektów
local object = setmetatable({}, { ["__index"] = class })
Jeszcze prostszy, jeszcze wygodniejszy sposób tworzenia obiektów
function f() f() end f()
Najkrótszy i najłatwiejszy sposób na przepełnienie stosu

Lua – język programowania stworzony przez grupę naćpanych hippisów[1] pijanych programistów z Brazylii. Odwieczny wróg Węża.

Historia

Na początku był Chaos. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – Fortran i Ada. Pojawiły się też inne języki – Fortran jednak strącił je wszystkie do Tartaru. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, Pascala, aby przemówił Fortranowi do rozumu. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w programowanie strukturalne pozbawił ojca władzy.

Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich moce, co czyniło go jeszcze lepszym językiem.

Jego żonie, Forth, najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, C. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit[2], przez co ze wszystkiego zrobił się jeden wielki burdel, w centrum którego C zasiadł jako władca.

Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc raj, w którym umieścił pierwsze stworzenia – Obiekta i Funkcję. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę Ziemię, a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto zrobi z nim porządek.

Dużo, dużo później, kilku brazylijskich informatyków stworzyło język programowania Lua, kończąc erę ciemności i panowanie Węża.

Cechy

  • Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (table). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj.
  • Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość nil. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy.
  • To samo się tyczy elementów tabel.
  • Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. Dijkstra przewraca się w grobie.
  • W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, goto. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry.

Przypisy

  1. Oni też próbowali – lecz objawił im się Wąż
  2. Dość pojemne musiały być te jelita