Lua: Różnice pomiędzy wersjami
Zupomaniak (dyskusja • edycje) M |
M (Dodaję szablon {{stopka}}) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Programisto}} |
|||
<br clear="all"> |
|||
{{Programowanie}} |
{{Programowanie}} |
||
{{cytat|< |
{{cytat|<syntaxhighlight lang="lua">local class = getmetatable(object)["__index"]</syntaxhighlight>|Niesamowicie prosty i wygodny sposób na wykrywanie klas obiektów}} |
||
{{cytat|< |
{{cytat|<syntaxhighlight lang="lua">local object = setmetatable({}, { ["__index"] = class })</syntaxhighlight>|Jeszcze prostszy, jeszcze wygodniejszy sposób tworzenia obiektów}} |
||
{{cytat|< |
{{cytat|<syntaxhighlight lang="lua">function f() f() end f()</syntaxhighlight>|Najkrótszy i najłatwiejszy sposób na przepełnienie stosu}} |
||
'''Lua''' – język programowania stworzony przez grupę <del>naćpanych [[hippis]]ów</del><ref>Oni też próbowali – lecz objawił im się [[Python|Wąż]]</ref> pijanych [[Programista|programistów]] z Brazylii. Odwieczny wróg [[Python|Węża]]. |
|||
== Historia == |
== Historia == |
||
Na początku był [[Assembler|Chaos]]. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – [[Fortran]] i [[Ada (język programowania)|Ada]]. Pojawiły się też inne [[Język programowania|języki]] – Fortran jednak strącił je wszystkie do [[Piekło|Tartaru]]. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, [[Pascal (język programowania)|Pascala]], aby [[Morderstwo|przemówił Fortranowi do rozumu]]. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w [[programowanie strukturalne]] pozbawił ojca władzy. |
Na początku był [[Assembler|Chaos]]. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – [[Fortran]] i [[Ada (język programowania)|Ada]]. Pojawiły się też inne [[Język programowania|języki]] – Fortran jednak strącił je wszystkie do [[Piekło|Tartaru]]. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, [[Pascal (język programowania)|Pascala]], aby [[Morderstwo|przemówił Fortranowi do rozumu]]. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w [[programowanie strukturalne]] pozbawił ojca władzy. |
||
Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich [[ |
Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich [[moc]]e, co czyniło go jeszcze lepszym językiem. |
||
Jego żonie, [[Forth]], najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, [[C (język)|C]]. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit<ref> |
Jego żonie, [[Forth]], najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, [[C (język)|C]]. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit<ref>Dość pojemne musiały być te jelita</ref>, przez co ze wszystkiego zrobił się jeden wielki [[burdel]], w centrum którego C zasiadł jako władca. |
||
Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc [[raj]], w którym umieścił pierwsze stworzenia – [[Programowanie obiektowe|Obiekta]] i [[Programowanie funkcyjne|Funkcję]]. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę [[Ziemia|Ziemię]], a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto [[Wpierdol|zrobi z nim porządek]]. |
Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc [[raj]], w którym umieścił pierwsze stworzenia – [[Programowanie obiektowe|Obiekta]] i [[Programowanie funkcyjne|Funkcję]]. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę [[Ziemia|Ziemię]], a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto [[Wpierdol|zrobi z nim porządek]]. |
||
Dużo, dużo później, kilku brazylijskich informatyków stworzyło język programowania Lua, kończąc erę ciemności i panowanie Węża. |
|||
== Cechy == |
== Cechy == |
||
* Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (<code>table</code>). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj. |
* Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (<code>table</code>). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj. |
||
* Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana po prostu ma wartość <code>nil</code>. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy. |
* Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość <code>nil</code>. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy. |
||
* To samo się tyczy elementów tabel. |
* To samo się tyczy elementów tabel. |
||
* Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. [[Edsger Wybe Dijkstra|Dijkstra]] |
* Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. [[Edsger Wybe Dijkstra|Dijkstra]] przewraca się w grobie. |
||
* W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, <code>goto</code>. |
* W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, <code>goto</code>. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry. |
||
== Zobacz też == |
|||
⚫ | |||
* [[Python]] |
|||
* [[JavaScript]] |
|||
⚫ | |||
{{stopka}} |
|||
[[Kategoria:Języki programowania]] |
[[Kategoria:Języki programowania]] |
Aktualna wersja na dzień 02:21, 21 gru 2021
Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe. |
Języki programowania: |
Inne języki komputerowe: |
|
edytuj ten szablon |
local class = getmetatable(object)["__index"]
- Niesamowicie prosty i wygodny sposób na wykrywanie klas obiektów
local object = setmetatable({}, { ["__index"] = class })
- Jeszcze prostszy, jeszcze wygodniejszy sposób tworzenia obiektów
function f() f() end f()
- Najkrótszy i najłatwiejszy sposób na przepełnienie stosu
Lua – język programowania stworzony przez grupę naćpanych hippisów[1] pijanych programistów z Brazylii. Odwieczny wróg Węża.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Na początku był Chaos. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – Fortran i Ada. Pojawiły się też inne języki – Fortran jednak strącił je wszystkie do Tartaru. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, Pascala, aby przemówił Fortranowi do rozumu. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w programowanie strukturalne pozbawił ojca władzy.
Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich moce, co czyniło go jeszcze lepszym językiem.
Jego żonie, Forth, najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, C. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit[2], przez co ze wszystkiego zrobił się jeden wielki burdel, w centrum którego C zasiadł jako władca.
Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc raj, w którym umieścił pierwsze stworzenia – Obiekta i Funkcję. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę Ziemię, a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto zrobi z nim porządek.
Dużo, dużo później, kilku brazylijskich informatyków stworzyło język programowania Lua, kończąc erę ciemności i panowanie Węża.
Cechy[edytuj • edytuj kod]
- Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (
table
). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj. - Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość
nil
. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy. - To samo się tyczy elementów tabel.
- Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. Dijkstra przewraca się w grobie.
- W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe,
goto
. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry.