Lua: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
M (Dodaję szablon {{stopka}})
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Programisto}}
<br clear="all">
{{Programowanie}}
{{Programowanie}}
{{cytat|<source lang="lua">local class = getmetatable(object)["__index"]</source>|Niesamowicie prosty i wygodny sposób na wykrywanie klas obiektów}}
{{cytat|<syntaxhighlight lang="lua">local class = getmetatable(object)["__index"]</syntaxhighlight>|Niesamowicie prosty i wygodny sposób na wykrywanie klas obiektów}}
{{cytat|<source lang="lua">local object = setmetatable({}, { ["__index"] = class })</source>|Jeszcze prostszy, jeszcze wygodniejszy sposób tworzenia obiektów}}
{{cytat|<syntaxhighlight lang="lua">local object = setmetatable({}, { ["__index"] = class })</syntaxhighlight>|Jeszcze prostszy, jeszcze wygodniejszy sposób tworzenia obiektów}}
{{cytat|<source lang="lua">(function f() f() end)()</source>|Najkrótszy i najłatwiejszy sposób na przepełnienie stosu}}
{{cytat|<syntaxhighlight lang="lua">function f() f() end f()</syntaxhighlight>|Najkrótszy i najłatwiejszy sposób na przepełnienie stosu}}


{{t}}język programowania stworzony przez grupę <del>naćpanych [[hippis]]ów</del><ref>Oni też próbowali – lecz objawił im się [[Python|Wąż]]</ref> pijanych [[Programista|programistów]] z Brazylii. Odwieczny wróg [[Python|Węża]].
'''Lua''' – język programowania stworzony przez grupę <del>naćpanych [[hippis]]ów</del><ref>Oni też próbowali – lecz objawił im się [[Python|Wąż]]</ref> pijanych [[Programista|programistów]] z Brazylii. Odwieczny wróg [[Python|Węża]].


== Historia ==
== Historia ==
Na początku był [[Assembler|Chaos]]. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – [[Fortran]] i [[Ada (język programowania)|Ada]]. Pojawiły się też inne [[Język programowania|języki]] – Fortran jednak strącił je wszystkie do [[Piekło|Tartaru]]. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, [[Pascal (język programowania)|Pascala]], aby [[Morderstwo|przemówił Fortranowi do rozumu]]. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w [[programowanie strukturalne]] pozbawił ojca władzy.
Na początku był [[Assembler|Chaos]]. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – [[Fortran]] i [[Ada (język programowania)|Ada]]. Pojawiły się też inne [[Język programowania|języki]] – Fortran jednak strącił je wszystkie do [[Piekło|Tartaru]]. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, [[Pascal (język programowania)|Pascala]], aby [[Morderstwo|przemówił Fortranowi do rozumu]]. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w [[programowanie strukturalne]] pozbawił ojca władzy.


Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich [[Moc|moce]], co czyniło go lepszym językiem.
Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich [[moc]]e, co czyniło go jeszcze lepszym językiem.


Jego żonie, [[Forth]], najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, [[C (język)|C]]. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit<ref>Oj, pojemne musiały być te jelita</ref>, przez co ze wszystkiego zrobił się jeden wielki [[burdel]], w centrum którego C zasiadł jako władca.
Jego żonie, [[Forth]], najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, [[C (język)|C]]. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit<ref>Dość pojemne musiały być te jelita</ref>, przez co ze wszystkiego zrobił się jeden wielki [[burdel]], w centrum którego C zasiadł jako władca.


Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc [[raj]], w którym umieścił pierwsze stworzenia – [[Programowanie obiektowe|Obiekta]] i [[Programowanie funkcyjne|Funkcję]]. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę [[Ziemia|Ziemię]], a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto [[Wpierdol|zrobi z nim porządek]].
Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc [[raj]], w którym umieścił pierwsze stworzenia – [[Programowanie obiektowe|Obiekta]] i [[Programowanie funkcyjne|Funkcję]]. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę [[Ziemia|Ziemię]], a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto [[Wpierdol|zrobi z nim porządek]].


Dwie ery później, kilku <del>pojebów</del> brazylijskich informatyków stworzyło język programowania Lua, kończąc erę ciemności i panowanie Węża.
Dużo, dużo później, kilku brazylijskich informatyków stworzyło język programowania Lua, kończąc erę ciemności i panowanie Węża.


== Cechy ==
== Cechy ==
* Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (<code>table</code>). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj.
* Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (<code>table</code>). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj.
* Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana po prostu ma wartość <code>nil</code>. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy.
* Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość <code>nil</code>. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy.
* To samo się tyczy elementów tabel.
* To samo się tyczy elementów tabel.
* Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. [[Edsger Wybe Dijkstra|Dijkstra]] wyśle nas za to do piekła, zobaczycie!
* Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. [[Edsger Wybe Dijkstra|Dijkstra]] przewraca się w grobie.
* W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, <code>goto</code>. Dijkstra nas teraz nienawidzi.
* W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, <code>goto</code>. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry.


== Zobacz też ==
{{Przypisy}}
* [[Python]]
* [[JavaScript]]


{{Przypisy}}
{{stopka}}
[[Kategoria:Języki programowania]]
[[Kategoria:Języki programowania]]

Aktualna wersja na dzień 02:21, 21 gru 2021

Ten artykuł jest częścią cyklu naukowego języki komputerowe.

Języki programowania:


Inne języki komputerowe:


edytuj ten szablon
local class = getmetatable(object)["__index"]
Niesamowicie prosty i wygodny sposób na wykrywanie klas obiektów
local object = setmetatable({}, { ["__index"] = class })
Jeszcze prostszy, jeszcze wygodniejszy sposób tworzenia obiektów
function f() f() end f()
Najkrótszy i najłatwiejszy sposób na przepełnienie stosu

Lua – język programowania stworzony przez grupę naćpanych hippisów[1] pijanych programistów z Brazylii. Odwieczny wróg Węża.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Na początku był Chaos. Z chaosu wyłoniły się pierwsze języki programowania – Fortran i Ada. Pojawiły się też inne języki – Fortran jednak strącił je wszystkie do Tartaru. Widząc to Ada się wkurwiła i namówiła ich syna, Pascala, aby przemówił Fortranowi do rozumu. Pascal nie zastanawiał się długo – uzbrojony w programowanie strukturalne pozbawił ojca władzy.

Tak rozpoczęły się rządy Pascala, niewiele lepszego od ojca. Różnica między władcami polegała na tym, że Pascal połykał inne języki zamiast wrzucać je do Tartaru. W ten sposób zdobywał ich moce, co czyniło go jeszcze lepszym językiem.

Jego żonie, Forth, najwyraźniej w smak to nie było, bo ukryła przed Pascalem jego młodego syna, C. Młody dorósł szybko i wkrótce obalił okrutnego Pascala. Wyswobodził wtedy inne języki z jego jelit[2], przez co ze wszystkiego zrobił się jeden wielki burdel, w centrum którego C zasiadł jako władca.

Po jakimś czasie C zaczął się nudzić. Stworzył więc raj, w którym umieścił pierwsze stworzenia – Obiekta i Funkcję. Wtedy przyszedł Wąż i wszystko porozpierdalał. Wkurwiony nie na żarty C wygnał Obiekta i Funkcję na planetę Ziemię, a Wężowi powiedział, że kiedyś przyjdzie ktoś, kto zrobi z nim porządek.

Dużo, dużo później, kilku brazylijskich informatyków stworzyło język programowania Lua, kończąc erę ciemności i panowanie Węża.

Cechy[edytuj • edytuj kod]

  • Nie ma klas, obiektów, tablic, słowników – wszystko to zastępuje uniwersalna tabela (table). Mówiąc po ludzku, wszystko jeden chuj.
  • Jeżeli jakaś zmienna nie jest zadeklarowana, to po prostu ma wartość nil. Nie martw się, my też nie wiemy co to znaczy.
  • To samo się tyczy elementów tabel.
  • Indeksowanie liczbowe tabel zaczyna się od 1, a nie od 0. Dijkstra przewraca się w grobie.
  • W Lua 5.2 dodano nowe słowo kluczowe, goto. Twórcy języka widać bardzo nie lubią Dijkstry.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Oni też próbowali – lecz objawił im się Wąż
  2. Dość pojemne musiały być te jelita