Civilization: Różnice pomiędzy wersjami
PolskiKarp (dyskusja • edycje) M (Bezokolicznik w sytuacji, gdy należało zastosować 2 os. liczby poj.) Znaczniki: mobilna mobilna www |
|||
(Nie pokazano 26 wersji utworzonych przez 17 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Gandhi akimbo.jpg|thumb|250px|Pokojowe rozwiązanie konfliktu według Gandhiego – pistolety nabite głowicami nuklearnymi]] |
|||
[[Plik:Loading.jpg|thumb|350px|skojarzenia z ładowania gry...]] |
|||
'''Civilization''' – popularna turowa [[gra komputerowa]] zrodzona u schyłku [[XX wiek]]u ([[1991]]) w głowie komputerowego heretyka [[Sid Meier|Sidney'a Meier'a]]. Początkowa planowana dla agentów [[Central Intelligence Agency|CIA]] jako symulator obrony przed [[związek Socjalistycznych Republik Radzieckich|sowieckimi]] technikami [[globalizacja|globalizacji]] [[ziemia|świata]]. Przejęta przez [[hacker]]ską grupę o kryptonimie [[Microprose]] została upubliczniona i rozpowszechniona, co spowodowało ochłodzenie stosunków [[Rosja|rosyjsko]]-[[Stany Zjednoczone Ameryki|amerykańskich]] znanych w historii jako [[żelazna kurtyna]]. |
|||
== Jak grać? == |
== Jak grać? == |
||
Jeśli chcesz zagrać to |
Jeśli chcesz zagrać to wchodzisz do menu gry (podczas ładowania wyraźnie widać, że agenci CIA poważnie edytowali grę po zamachu na World Trade Center – patrz obrazek). Klikasz start i wybierasz jakiegoś pikselowatego durnia, którym masz być. Zazwyczaj to jakiś dziwak. Wybierasz kim chcesz być – wodzem czy bogiem itp. (ja oboma, ty raczej też) i pojawia się świat gry. Twoi osadnicy tworzą miasto, choć same budynki są o wiele mniejsze od wozów osadniczych (w końcu olbrzymy są częścią mitologii) ...Bug-dujesz sobie ten domek, od którego większy jest czołg, budujesz kolejny gdzieś indziej, robisz ludzi (taaaak.... podteksty rządzą) i wysyłasz ich, i tak aż pokonasz innych graczy (Sowietów, Bin Ladena i ostatnie Kaddafiego). |
||
== Noob w Civilization IV == |
== Noob w Civilization IV == |
||
⚫ | |||
{{main|[[noob]]}} |
|||
⚫ | |||
* Wybiera przywódcę nie po cechach, a ładnej twarzy. Gdy dowiaduje się, że Ludwik XIV jest jednym z najlepszych, mówi: ''jak to? Ten grubas?''. |
* Wybiera przywódcę nie po cechach, a ładnej twarzy. Gdy dowiaduje się, że Ludwik XIV jest jednym z najlepszych, mówi: ''jak to? Ten grubas?''. |
||
* Technologie do zbadania wybiera na chybił-trafił. |
* Technologie do zbadania wybiera na chybił-trafił. |
||
* Gdy widzi złoże żelaza lub pasące się świnie na ich miejscu buduje wiatrak lub farmę. |
* Gdy widzi złoże żelaza lub pasące się świnie, na ich miejscu buduje wiatrak lub farmę. |
||
* Atakuje miasta przeciwnika armią łuczników. |
* Atakuje miasta przeciwnika armią łuczników. |
||
* Jedynym źródłem dochodów jego imperium są rekompensaty za stracone w budowie cudu młotki. |
* Jedynym źródłem dochodów jego imperium są rekompensaty za stracone w budowie cudu młotki. |
||
* Stawia miasto na środku pustyni a potem pisze na forum: ''Hej! Czemu nie mogę nic zbudować moim robotnikiem?''. |
* Stawia miasto na środku pustyni, a potem pisze na forum: ''Hej! Czemu nie mogę nic zbudować moim robotnikiem?''. |
||
* W multiplayerze gra jako Huayna Capac i nie robi wojska tylko arcyważne budynki jak Świątynia Artemidy. |
* W multiplayerze gra jako Huayna Capac i nie robi wojska tylko arcyważne budynki jak Świątynia Artemidy. |
||
* Grając w teamie i jako financial na tyłach mapy będzie robił w cholerę jednostek i rujnował ekonomię... |
* Grając w teamie i jako financial na tyłach mapy będzie robił w cholerę jednostek i rujnował ekonomię... |
||
* ...jego partner, grający aggressivem i |
* ...a jego partner, grający aggressivem i będący na froncie, będzie budował ciągle chatki i budował tylko warriory do Hereditary Rule... |
||
* ...i |
* ...i wyzywał innych od noobów „no bo tak tszeba graci f cywilizacje”. |
||
* |
* W grze typu city elimination stawiają miasta tuż przy granicy przeciwnika i bronią Scoutem. |
||
* Budują monument w stolicy nie będąc charismatic. |
* Budują monument w stolicy nie będąc charismatic. |
||
* Idą w cultural victory w Multiplayerze. |
* Idą w cultural victory w Multiplayerze. |
||
* Zaczynają grę budując |
* Zaczynają grę budując [[robotnik]]a w grze typu 1v1 na island sea. |
||
* Nie gra Gandhim bo fast worker się nie bije. |
* Nie gra Gandhim bo fast worker się nie bije. |
||
* Ma jeszcze lasy w stolicy w erze Konstrukcji. |
* Ma jeszcze lasy w stolicy w erze Konstrukcji. |
||
* Chętnie zgadza się na zamianę swojego Divine Right na |
* Chętnie zgadza się na zamianę swojego Divine Right na Horseback Riding przeciwnika. |
||
* Zagrałby w GOtM'a ale nie umie go włączyć. Spamuje na forum |
* Zagrałby w GOtM'a ale nie umie go włączyć. Spamuje na forum „Cżemó ni mogem pogerac w gotyma??? <faja><faja>”... |
||
* ...jeśli ktoś raczy mu odpowiedzieć |
* ...a jeśli ktoś raczy mu odpowiedzieć „Zainstaluj najnowszego patch'a” -> patrz punkt 1. |
||
* Kupuje dodatek Warlords ponad rok po premierze Beyond the Sword. |
* Kupuje dodatek Warlords ponad rok po premierze Beyond the Sword. |
||
* Buduje kopalnię na zbożu i chatkę na uranie. |
* Buduje kopalnię na [[Zboże|zbożu]] i chatkę na uranie. |
||
* NIGDY nie zmienia civiców. |
* NIGDY nie zmienia civiców. |
||
* Jeśli już to wybiera Police State w czasie pokoju... |
* Jeśli już to wybiera Police State w czasie pokoju... |
||
* ...i Democracy w czasie wojny. |
* ...i Democracy w czasie wojny. |
||
* Nie wie jak zainstalować patcha spolszczającego. |
* Nie wie, jak zainstalować patcha spolszczającego. |
||
* Zawsze usiłuje robić [[sojusz]] z [[car]]ycą |
* Zawsze usiłuje robić [[sojusz]] z [[car]]ycą [[Katarzyna II|Katarzyną II]] ''Bo jezd taka piękna!!!''. |
||
* Żąda od każdego darmowych technologii, a potem dziwi się, że nikt go nie lubi. |
|||
* Podczas ataku na państwo z innego kontynentu puszcza transportowce ze swoimi najlepszymi jednostkami bez żadnej ochrony. Dziwi się, że nagle wszystkie traci po ataku kilku niszczycieli. |
|||
* Jeżeli atakuje obce miasto i jest już w nim ostatnia i to jeszcze osłabiona jednostka, a sam posiada jeszcze kilka zdrowych, spuszcza na nie bombę atomową. Dziwi się, że miasto wolno się rozwija. |
|||
== Noob w Civilization V == |
|||
* Wojowników wysyła na zwiad, a zwiadowcami broni miast. |
|||
* Nie buduje budynków naukowych i po 12 godzinach wychodzi do menu gry płacząc, że przegrał będąc w wieku technologicznym renesansu, kiedy boty były w wieku epoki informatycznej. |
|||
* Próbuje wysyłać bombowce z czasów wielkiej wojny i trójpłatowce na wojnę. |
|||
* Jedyne jednostki jakich używa to pikinierzy, bo twierdzi, że z halabardami wyglądają cool, a widząc botów mających czołgi śmieje się mówiąc ''ale brzydko wyglądają''. |
|||
* Maniakalnie klika na robotników słuchając wydawanych przez nich dźwięków. |
|||
* Ściąga Civilization 5 z chomikuj czy torrentów (czy innego tam badziewia) i później gdy zaobserwuje, że nie działa mu podręcznik online zaczyna spamować na forum mówiąc, że ma pirata i dziwi się, że na drugi dzień pod domem policjanci siedzą. |
|||
* Uważa, że seria civilization 5 to minecraft 1d-3d. |
|||
* Przez całą grę wszystkie jego wojska są rozsiane po całej mapie, a miasta puste (pola też nieulepszone), wszyscy robotnicy są w obozach barbarzyńców, po czym znieważa wszystkie cywilizacje i przegrywa w epoce klasycznej. |
|||
* Atakuje kawalerią pikinierów, pikinierami czołgi, a czołgami prowadzi zwiad. |
|||
* Nie zwraca uwagi na zadowolenie, a potem dziwi się, dlaczego następny obywatel ma się urodzić za 128 tur. |
|||
* Spamuje miastami, grając Gandhim. |
|||
* Buduje tylko i wyłącznie te cuda, które naprawdę istnieją na terenie kraju, którym gra. |
|||
* Wybiera w menu „Zezwalaj na zapisy z awansem”, a potem dziwi się czemu wszyscy mają cheaty. |
|||
== Błędy w grze == |
== Błędy w grze == |
||
* Wpisanie tajnego kodu Shift+56 lub Shift+123456789 powoduje uruchomienie tajnego trybu CIA, który umożliwia przyjrzenie się całej mapie rozgrywki przy pomocy [[satelita szpiegowski|satelitów szpiegowskich]]. |
* Wpisanie tajnego kodu Shift+56 lub Shift+123456789 powoduje uruchomienie tajnego trybu CIA, który umożliwia przyjrzenie się całej mapie rozgrywki przy pomocy [[satelita szpiegowski|satelitów szpiegowskich]]. |
||
* Posiadając dwa statki jesteśmy w stanie opłynąć cały świat w ciągu jednej tury! Wystarczy, że na zmianę będziemy ładowali jeden statek na drugi |
* Posiadając dwa statki jesteśmy w stanie opłynąć cały świat w ciągu jednej tury! Wystarczy, że na zmianę będziemy ładowali jeden statek na drugi – istne [[perpetuum mobile]] (ciekawe, kiedy projekt ten zostanie użyty w amerykańskich bazach [[United States Marine Corps|Marines]]). |
||
* Podczas napadania na wrogą jednostkę typu ''[[Milicja]]'' przy pomocy najnowocześniejszego bombowca B24 okazuje się, że spokojni [[wieśniak|wieśniacy]] zastosowali znany manewr z czasów wojny [[ZSRR|Rosyjsko]]-[[Afganistan|afgańskiej]] i przy pomocy dzid i włóczni zestrzelili latający wehikuł. |
* Podczas napadania na wrogą jednostkę typu ''[[Milicja]]'' przy pomocy najnowocześniejszego bombowca B24 okazuje się, że spokojni [[wieśniak|wieśniacy]] zastosowali znany manewr z czasów wojny [[ZSRR|Rosyjsko]]-[[Afganistan|afgańskiej]] i przy pomocy dzid i włóczni zestrzelili latający wehikuł. |
||
* Gra uległa wpływom [[socjalizm|socjalistycznej]] [[propaganda|propagandy]] i [[komunizm]] jest najlepszym ustrojem, w którym ludzie są [[szczęście|szczęśliwi]], [[naukowcy]] pracują trzy razy lepiej, a wszędzie jest pełno [[wojsko|wojska]], które [[gwałt|gwałci]] i łupi. |
* Gra uległa wpływom [[socjalizm|socjalistycznej]] [[propaganda|propagandy]] i [[komunizm]] jest najlepszym ustrojem, w którym ludzie są [[szczęście|szczęśliwi]], [[naukowcy]] pracują trzy razy lepiej, a wszędzie jest pełno [[wojsko|wojska]], które [[gwałt|gwałci]] i łupi. |
||
* Powszechne są niezgodności historyczne. Poczynając od drobnych (wbrew temu co sugeruje gra, Ramzes III nie żył ponad 4000 lat, a chrześcijaństwo nie zostało wymyślone w 950r. p.n.e.), poprzez nieco poważniejsze (USA wcale nie istnieje od 3000 roku przed narodzeniem Chrystusa), skończywszy na ekstremalnych (do tej pory badacze nie odnaleźli śladów ataku Zulusów na Europę za pomocą czołgów i bomb nuklearnych w roku 1350, ani wielkiej kolonizacji Australii przez Etiopię i Japonię |
* Powszechne są niezgodności historyczne. Poczynając od drobnych (wbrew temu co sugeruje gra, Ramzes III nie żył ponad 4000 lat, a chrześcijaństwo nie zostało wymyślone w 950r. p.n.e.), poprzez nieco poważniejsze (USA wcale nie istnieje od 3000 roku przed narodzeniem Chrystusa), skończywszy na ekstremalnych (do tej pory badacze nie odnaleźli śladów ataku Zulusów na Europę za pomocą czołgów i bomb nuklearnych w roku 1350, ani wielkiej kolonizacji Australii przez Etiopię i Japonię, położenie Paryża w Afryce, nie wspominając już o tym, że w Anglii w VII w. była kanalizacja). |
||
* W niektórych przypadkach czołg może (nie musi) zostać |
* W niektórych przypadkach czołg może (nie musi) zostać zniszczony przez wojownika z maczugą. |
||
* Jednostki są ogromne. Piechota jest 3 razy wyższa od drzew, a czołgi wielkości miasta. |
* Jednostki są ogromne. Piechota jest 3 razy wyższa od drzew, a czołgi wielkości miasta. |
||
== Różnice między Civ 4 a 3 == |
== Różnice między Civ 4 a 3 == |
||
* W części trzeciej musisz ułożyć |
* W części trzeciej musisz ułożyć „biznesplan” niemal na całą grę, aby mieć MINIMALNY zysk. W czwórce pieniądze same lecą. |
||
* Podczas gry w trójkę, widać, jak zmienia się wygląd liderów w zależności od epoki. W czwórce przywódcy nie idą z duchem czasu. |
* Podczas gry w trójkę, widać, jak zmienia się wygląd liderów w zależności od epoki. W czwórce przywódcy nie idą z duchem czasu. |
||
* Trójka ma czytelny, ładny interfejs i wszystkie opcje dopracowane do końca. 4 część to jeden wielki bug (oczywiście, dopóki nie wgrasz patcha.) |
* Trójka ma czytelny, ładny interfejs i wszystkie opcje dopracowane do końca. 4 część to jeden wielki bug (oczywiście, dopóki nie wgrasz patcha.) |
||
* Czwarta część jest w 3D. Niestety, dla niektórych ten jeden argument przeważa i decyduje o wyższości czwórki nad trójką. |
* Czwarta część jest w 3D. Niestety, dla niektórych ten jeden argument przeważa i decyduje o wyższości czwórki nad trójką. |
||
== Ciekawostki == |
|||
* W Civilization 2 wkradł się twórcom pewien zabawny bug spowodowany tym, że minusowe liczby w zachowaniu AI nie istnieją. O co dokładniej chodziło? Otóż twórcy, żeby odwzorować historyczny spokój oraz opanowanie Gandhiego nadali mu najniższy możliwy w grze stopień budowy [[Bomba atomowa|bomb atomowych]] czyli 1, tak samo jak wprowadzenie demokracji zmniejszało chęć budowania atomic u komputerowych graczy o 2. Twórcy nie przemyśleli, że kiedy Gandhi wprowadzi demokrację, powstanie pętla, mianowicie: poziom -1 nie mógł istnieć, więc ten wskaźnik zrobił kółko i wyniósł ponad 300 (maksymalny poziom), przez co Indie zaczynały masowo produkować atomice. Ten błąd nie został naprawiony i dziwna miłość Gandhiego do bombek była kontynuowana przez całą serię i stała się swoistym memem wśród fanów gry. |
|||
{{Gry strategiczne}} |
{{Gry strategiczne}} |
||
⚫ | |||
[[en:Civilization]] |
[[en:Civilization]] |
||
Linia 63: | Linia 83: | ||
[[no:Civilization]] |
[[no:Civilization]] |
||
[[pt:Civilization]] |
[[pt:Civilization]] |
||
[[Kategoria:Serie gier]] |
|||
⚫ |
Aktualna wersja na dzień 12:34, 3 lut 2022
Civilization – popularna turowa gra komputerowa zrodzona u schyłku XX wieku (1991) w głowie komputerowego heretyka Sidney'a Meier'a. Początkowa planowana dla agentów CIA jako symulator obrony przed sowieckimi technikami globalizacji świata. Przejęta przez hackerską grupę o kryptonimie Microprose została upubliczniona i rozpowszechniona, co spowodowało ochłodzenie stosunków rosyjsko-amerykańskich znanych w historii jako żelazna kurtyna.
Jak grać?[edytuj • edytuj kod]
Jeśli chcesz zagrać to wchodzisz do menu gry (podczas ładowania wyraźnie widać, że agenci CIA poważnie edytowali grę po zamachu na World Trade Center – patrz obrazek). Klikasz start i wybierasz jakiegoś pikselowatego durnia, którym masz być. Zazwyczaj to jakiś dziwak. Wybierasz kim chcesz być – wodzem czy bogiem itp. (ja oboma, ty raczej też) i pojawia się świat gry. Twoi osadnicy tworzą miasto, choć same budynki są o wiele mniejsze od wozów osadniczych (w końcu olbrzymy są częścią mitologii) ...Bug-dujesz sobie ten domek, od którego większy jest czołg, budujesz kolejny gdzieś indziej, robisz ludzi (taaaak.... podteksty rządzą) i wysyłasz ich, i tak aż pokonasz innych graczy (Sowietów, Bin Ladena i ostatnie Kaddafiego).
Noob w Civilization IV[edytuj • edytuj kod]
- Gra na patchu 1.5, ponieważ twierdzi, że patch 1.74 psuje grę. W rzeczywistości nie umie go poprawnie zainstalować.
- Wybiera przywódcę nie po cechach, a ładnej twarzy. Gdy dowiaduje się, że Ludwik XIV jest jednym z najlepszych, mówi: jak to? Ten grubas?.
- Technologie do zbadania wybiera na chybił-trafił.
- Gdy widzi złoże żelaza lub pasące się świnie, na ich miejscu buduje wiatrak lub farmę.
- Atakuje miasta przeciwnika armią łuczników.
- Jedynym źródłem dochodów jego imperium są rekompensaty za stracone w budowie cudu młotki.
- Stawia miasto na środku pustyni, a potem pisze na forum: Hej! Czemu nie mogę nic zbudować moim robotnikiem?.
- W multiplayerze gra jako Huayna Capac i nie robi wojska tylko arcyważne budynki jak Świątynia Artemidy.
- Grając w teamie i jako financial na tyłach mapy będzie robił w cholerę jednostek i rujnował ekonomię...
- ...a jego partner, grający aggressivem i będący na froncie, będzie budował ciągle chatki i budował tylko warriory do Hereditary Rule...
- ...i wyzywał innych od noobów „no bo tak tszeba graci f cywilizacje”.
- W grze typu city elimination stawiają miasta tuż przy granicy przeciwnika i bronią Scoutem.
- Budują monument w stolicy nie będąc charismatic.
- Idą w cultural victory w Multiplayerze.
- Zaczynają grę budując robotnika w grze typu 1v1 na island sea.
- Nie gra Gandhim bo fast worker się nie bije.
- Ma jeszcze lasy w stolicy w erze Konstrukcji.
- Chętnie zgadza się na zamianę swojego Divine Right na Horseback Riding przeciwnika.
- Zagrałby w GOtM'a ale nie umie go włączyć. Spamuje na forum „Cżemó ni mogem pogerac w gotyma??? <faja><faja>”...
- ...a jeśli ktoś raczy mu odpowiedzieć „Zainstaluj najnowszego patch'a” -> patrz punkt 1.
- Kupuje dodatek Warlords ponad rok po premierze Beyond the Sword.
- Buduje kopalnię na zbożu i chatkę na uranie.
- NIGDY nie zmienia civiców.
- Jeśli już to wybiera Police State w czasie pokoju...
- ...i Democracy w czasie wojny.
- Nie wie, jak zainstalować patcha spolszczającego.
- Zawsze usiłuje robić sojusz z carycą Katarzyną II Bo jezd taka piękna!!!.
- Żąda od każdego darmowych technologii, a potem dziwi się, że nikt go nie lubi.
- Podczas ataku na państwo z innego kontynentu puszcza transportowce ze swoimi najlepszymi jednostkami bez żadnej ochrony. Dziwi się, że nagle wszystkie traci po ataku kilku niszczycieli.
- Jeżeli atakuje obce miasto i jest już w nim ostatnia i to jeszcze osłabiona jednostka, a sam posiada jeszcze kilka zdrowych, spuszcza na nie bombę atomową. Dziwi się, że miasto wolno się rozwija.
Noob w Civilization V[edytuj • edytuj kod]
- Wojowników wysyła na zwiad, a zwiadowcami broni miast.
- Nie buduje budynków naukowych i po 12 godzinach wychodzi do menu gry płacząc, że przegrał będąc w wieku technologicznym renesansu, kiedy boty były w wieku epoki informatycznej.
- Próbuje wysyłać bombowce z czasów wielkiej wojny i trójpłatowce na wojnę.
- Jedyne jednostki jakich używa to pikinierzy, bo twierdzi, że z halabardami wyglądają cool, a widząc botów mających czołgi śmieje się mówiąc ale brzydko wyglądają.
- Maniakalnie klika na robotników słuchając wydawanych przez nich dźwięków.
- Ściąga Civilization 5 z chomikuj czy torrentów (czy innego tam badziewia) i później gdy zaobserwuje, że nie działa mu podręcznik online zaczyna spamować na forum mówiąc, że ma pirata i dziwi się, że na drugi dzień pod domem policjanci siedzą.
- Uważa, że seria civilization 5 to minecraft 1d-3d.
- Przez całą grę wszystkie jego wojska są rozsiane po całej mapie, a miasta puste (pola też nieulepszone), wszyscy robotnicy są w obozach barbarzyńców, po czym znieważa wszystkie cywilizacje i przegrywa w epoce klasycznej.
- Atakuje kawalerią pikinierów, pikinierami czołgi, a czołgami prowadzi zwiad.
- Nie zwraca uwagi na zadowolenie, a potem dziwi się, dlaczego następny obywatel ma się urodzić za 128 tur.
- Spamuje miastami, grając Gandhim.
- Buduje tylko i wyłącznie te cuda, które naprawdę istnieją na terenie kraju, którym gra.
- Wybiera w menu „Zezwalaj na zapisy z awansem”, a potem dziwi się czemu wszyscy mają cheaty.
Błędy w grze[edytuj • edytuj kod]
- Wpisanie tajnego kodu Shift+56 lub Shift+123456789 powoduje uruchomienie tajnego trybu CIA, który umożliwia przyjrzenie się całej mapie rozgrywki przy pomocy satelitów szpiegowskich.
- Posiadając dwa statki jesteśmy w stanie opłynąć cały świat w ciągu jednej tury! Wystarczy, że na zmianę będziemy ładowali jeden statek na drugi – istne perpetuum mobile (ciekawe, kiedy projekt ten zostanie użyty w amerykańskich bazach Marines).
- Podczas napadania na wrogą jednostkę typu Milicja przy pomocy najnowocześniejszego bombowca B24 okazuje się, że spokojni wieśniacy zastosowali znany manewr z czasów wojny Rosyjsko-afgańskiej i przy pomocy dzid i włóczni zestrzelili latający wehikuł.
- Gra uległa wpływom socjalistycznej propagandy i komunizm jest najlepszym ustrojem, w którym ludzie są szczęśliwi, naukowcy pracują trzy razy lepiej, a wszędzie jest pełno wojska, które gwałci i łupi.
- Powszechne są niezgodności historyczne. Poczynając od drobnych (wbrew temu co sugeruje gra, Ramzes III nie żył ponad 4000 lat, a chrześcijaństwo nie zostało wymyślone w 950r. p.n.e.), poprzez nieco poważniejsze (USA wcale nie istnieje od 3000 roku przed narodzeniem Chrystusa), skończywszy na ekstremalnych (do tej pory badacze nie odnaleźli śladów ataku Zulusów na Europę za pomocą czołgów i bomb nuklearnych w roku 1350, ani wielkiej kolonizacji Australii przez Etiopię i Japonię, położenie Paryża w Afryce, nie wspominając już o tym, że w Anglii w VII w. była kanalizacja).
- W niektórych przypadkach czołg może (nie musi) zostać zniszczony przez wojownika z maczugą.
- Jednostki są ogromne. Piechota jest 3 razy wyższa od drzew, a czołgi wielkości miasta.
Różnice między Civ 4 a 3[edytuj • edytuj kod]
- W części trzeciej musisz ułożyć „biznesplan” niemal na całą grę, aby mieć MINIMALNY zysk. W czwórce pieniądze same lecą.
- Podczas gry w trójkę, widać, jak zmienia się wygląd liderów w zależności od epoki. W czwórce przywódcy nie idą z duchem czasu.
- Trójka ma czytelny, ładny interfejs i wszystkie opcje dopracowane do końca. 4 część to jeden wielki bug (oczywiście, dopóki nie wgrasz patcha.)
- Czwarta część jest w 3D. Niestety, dla niektórych ten jeden argument przeważa i decyduje o wyższości czwórki nad trójką.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- W Civilization 2 wkradł się twórcom pewien zabawny bug spowodowany tym, że minusowe liczby w zachowaniu AI nie istnieją. O co dokładniej chodziło? Otóż twórcy, żeby odwzorować historyczny spokój oraz opanowanie Gandhiego nadali mu najniższy możliwy w grze stopień budowy bomb atomowych czyli 1, tak samo jak wprowadzenie demokracji zmniejszało chęć budowania atomic u komputerowych graczy o 2. Twórcy nie przemyśleli, że kiedy Gandhi wprowadzi demokrację, powstanie pętla, mianowicie: poziom -1 nie mógł istnieć, więc ten wskaźnik zrobił kółko i wyniósł ponad 300 (maksymalny poziom), przez co Indie zaczynały masowo produkować atomice. Ten błąd nie został naprawiony i dziwna miłość Gandhiego do bombek była kontynuowana przez całą serię i stała się swoistym memem wśród fanów gry.