Wrocław Główny: Różnice pomiędzy wersjami
Grzeeesiek (dyskusja • edycje) M |
|||
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Wrocław_Dworzec_Główny.jpg|250px|thumb|Wrocław Główny]] |
|||
'''Wrocław Główny''' – dworzec kolejowy we [[Wrocław]]iu, o mniejszym stopniu skomplikowania niż [[ |
'''Wrocław Główny''' – dworzec kolejowy we [[Wrocław]]iu, o mniejszym stopniu skomplikowania niż [[Poznań Główny]], lecz większym niż [[Garbce]]. Posiada 6 peronów, ponumerowanych wbrew tzw. normie poznańskiej<ref>3, 2, 2a, 1, 4a, 4...</ref> od 1 do 6, przy czym obecnie po raz pierwszy w historii wszystkie są otwarte naraz. Według powtarzanych tu i ówdzie legend, nawigacja po dworcu wrocławskim jest nieznacznie prostsza niż po poznańskim. |
||
== Historia == |
== Historia == |
||
[[Plik:4259viki Dworzec Główny.Przed remontem. Foto Barbara Maliszewska.jpg|250px|thumb|Elegancja, szyk, czystość i [[Przewozy Regionalne|najlepszy przewoźnik]]]] |
|||
W czasach historycznych na wrocławskim dworcu sprzedawano [[piwo]] a nieoficjalnie i inne napoje. Podczas zakończonego w |
W czasach historycznych na wrocławskim dworcu sprzedawano [[piwo]], a nieoficjalnie i inne napoje. Podczas zakończonego w [[2012]] roku remontu przemalowano fasadę dworca z koloru sraczkowatego na pomarańczowy, co wzbudziło liczne protesty, między innymi Pomarańczowej Alternatywy. W XX wieku działało kino Dworcowe, które było do tego stopnia niepopularne, że na początku XXI wieku zmieniono je na kino porno w nadziei, że pasażerowie będą się mniej skarżyć na opóźnienia pociągów. Ostatecznie z kina zrezygnowano, powodem był fakt, iż naprzeciwko wejścia do kina znajduje się posterunek [[policja|policji]] dworcowej, co nie wpływało odpowiednio na morale pracujących tam policjantów. W XX w. pod dworcem mieścił się schron na wypadek [[wojna|wojny]]. Mimo opóźnień pociągów sięgających nieraz kilkunastu godzin do wojny nie doszło, toteż znudzone czekaniem władze dworca zlikwidowały schron. |
||
== Hala peronowa == |
|||
Dworzec wrocławski jest jednym z niewielu w Polsce, które znajdują się w hali (uwaga! Nie dotyczy częściowo peronu 3, a także 5 i 6). Dzięki temu robi wrażenie w miarę nowoczesnego (a'la lata 70. XX w.) Po wymianie paneli szklanych (zwanych fachowo szybami) w hali peronowej poprawiła się widoczność, dzięki czemu zanotowano wzrost pasażerów wysiadających na miejscu przeznaczenia – przedtem wielu myliło halę z tunelem. |
|||
== Funkcjonalność == |
|||
[[Plik:Breslau.png|250px|thumb|Hala dworca z czasów, kiedy na stacji panował Ordnung]] |
|||
Jako że Dworzec Główny wybudowali Niemcy, zadbali (o zgrozo) o odpowiednią funkcjonalność. Spragnieni rozrywek pasażerowie mają albo do wyboru albo przestać na chwilę narzekać, albo też pojechać do [[Poznań|Poznania]] lub [[Warszawa|Warszawy]], coby im się w dupach nie poprzewracało. W szczególności droga od wejścia centralnego na dworzec do hali peronowej jest krótsza niż 50 m, co jest wynikiem zgoła nieprzyzwoitym i prawdopodobnie wejście centralne zostanie zamurowane. Fatalne jest rozmieszczenie kas biletowych, położonych między wejściem zachodnim a centralnym. Pasażer nie odczuje takich atrakcji jak lawirowanie między rozwrzeszczanymi bachorami i potknięcie się o walizkę innego podróżnego, dlatego zaleca się, by na dworzec główny przychodzić w stanie lekkiego podchmielenia. |
|||
== Infrastruktura == |
== Infrastruktura == |
||
* ''' |
* '''Schody ruchome''' – zbudowane w najmniej dogodnym miejscu dla pasażerów. |
||
* ''' |
* '''Kiosk z [[knysza|knyszą]]''' – drugie najpopularniejsze miejsce po kasach biletowych. |
||
* ''' |
* '''[[Biedronka]]''' – miejsce dla którego odwiedza się dworzec w niedziele |
||
* '''Automaty biletowe''' – najpopularniejsze miejsce hazardu pasażerów, ostatnio zanotowano wzrost wygranych biletów. |
|||
* '''Dworzec Nocny''' – zbudowana za |
* '''Dworzec Nocny''' – zbudowana za ciężkie pieniądze dobudówka od strony ul. Suchej mająca obsługiwać pasażerów w porach nocnych. Jako że pociągi w tych porach przez stację praktycznie nie kursują, Dworzec Nocny zasilił i tak długa listę obiektów bezużytecznych. |
||
* '''Kur(w)anty''' – melodyjka wygrywana przed każdą zapowiedzią głośników, irytująca do tego stopnia, iż pasażer uspakaja się dopiero po ostatnim słowie zapowiedzi. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Knysza]] |
|||
{{Przypisy}} |
|||
{{Kolej}} |
{{Kolej}} |
Aktualna wersja na dzień 13:48, 27 mar 2020
Wrocław Główny – dworzec kolejowy we Wrocławiu, o mniejszym stopniu skomplikowania niż Poznań Główny, lecz większym niż Garbce. Posiada 6 peronów, ponumerowanych wbrew tzw. normie poznańskiej[1] od 1 do 6, przy czym obecnie po raz pierwszy w historii wszystkie są otwarte naraz. Według powtarzanych tu i ówdzie legend, nawigacja po dworcu wrocławskim jest nieznacznie prostsza niż po poznańskim.
Historia[edytuj • edytuj kod]
W czasach historycznych na wrocławskim dworcu sprzedawano piwo, a nieoficjalnie i inne napoje. Podczas zakończonego w 2012 roku remontu przemalowano fasadę dworca z koloru sraczkowatego na pomarańczowy, co wzbudziło liczne protesty, między innymi Pomarańczowej Alternatywy. W XX wieku działało kino Dworcowe, które było do tego stopnia niepopularne, że na początku XXI wieku zmieniono je na kino porno w nadziei, że pasażerowie będą się mniej skarżyć na opóźnienia pociągów. Ostatecznie z kina zrezygnowano, powodem był fakt, iż naprzeciwko wejścia do kina znajduje się posterunek policji dworcowej, co nie wpływało odpowiednio na morale pracujących tam policjantów. W XX w. pod dworcem mieścił się schron na wypadek wojny. Mimo opóźnień pociągów sięgających nieraz kilkunastu godzin do wojny nie doszło, toteż znudzone czekaniem władze dworca zlikwidowały schron.
Hala peronowa[edytuj • edytuj kod]
Dworzec wrocławski jest jednym z niewielu w Polsce, które znajdują się w hali (uwaga! Nie dotyczy częściowo peronu 3, a także 5 i 6). Dzięki temu robi wrażenie w miarę nowoczesnego (a'la lata 70. XX w.) Po wymianie paneli szklanych (zwanych fachowo szybami) w hali peronowej poprawiła się widoczność, dzięki czemu zanotowano wzrost pasażerów wysiadających na miejscu przeznaczenia – przedtem wielu myliło halę z tunelem.
Funkcjonalność[edytuj • edytuj kod]
Jako że Dworzec Główny wybudowali Niemcy, zadbali (o zgrozo) o odpowiednią funkcjonalność. Spragnieni rozrywek pasażerowie mają albo do wyboru albo przestać na chwilę narzekać, albo też pojechać do Poznania lub Warszawy, coby im się w dupach nie poprzewracało. W szczególności droga od wejścia centralnego na dworzec do hali peronowej jest krótsza niż 50 m, co jest wynikiem zgoła nieprzyzwoitym i prawdopodobnie wejście centralne zostanie zamurowane. Fatalne jest rozmieszczenie kas biletowych, położonych między wejściem zachodnim a centralnym. Pasażer nie odczuje takich atrakcji jak lawirowanie między rozwrzeszczanymi bachorami i potknięcie się o walizkę innego podróżnego, dlatego zaleca się, by na dworzec główny przychodzić w stanie lekkiego podchmielenia.
Infrastruktura[edytuj • edytuj kod]
- Schody ruchome – zbudowane w najmniej dogodnym miejscu dla pasażerów.
- Kiosk z knyszą – drugie najpopularniejsze miejsce po kasach biletowych.
- Biedronka – miejsce dla którego odwiedza się dworzec w niedziele
- Automaty biletowe – najpopularniejsze miejsce hazardu pasażerów, ostatnio zanotowano wzrost wygranych biletów.
- Dworzec Nocny – zbudowana za ciężkie pieniądze dobudówka od strony ul. Suchej mająca obsługiwać pasażerów w porach nocnych. Jako że pociągi w tych porach przez stację praktycznie nie kursują, Dworzec Nocny zasilił i tak długa listę obiektów bezużytecznych.
- Kur(w)anty – melodyjka wygrywana przed każdą zapowiedzią głośników, irytująca do tego stopnia, iż pasażer uspakaja się dopiero po ostatnim słowie zapowiedzi.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Przypisy
- ↑ 3, 2, 2a, 1, 4a, 4...