Łódzka Kolej Aglomeracyjna: Różnice pomiędzy wersjami
Znacznik: edytor źródłowy |
M Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
== Trochę historii == |
== Trochę historii == |
||
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu 2014 |
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu [[2014]] uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz. |
||
== Trasy<ref>Na podstawie [https://lka.lodzkie.pl/mapa-polaczen/ mapy]</ref> == |
== Trasy<ref>Na podstawie [https://lka.lodzkie.pl/mapa-polaczen/ mapy]</ref> == |
||
* [[Łódź Kaliska]] – [[Sieradz]] |
* [[Łódź Kaliska]] – [[Sieradz]] |
||
* [[Łódź Widzew (stacja kolejowa)|Łódź Widzew]] |
* [[Łódź Widzew (stacja kolejowa)|Łódź Widzew]] – [[Łowicz]] |
||
* Łódź Kaliska – [[Kutno]] |
* Łódź Kaliska – [[Kutno]] |
||
* Łódź Widzew – [[Koluszki]]<ref>Jeśli dojdzie do ponownego uruchomienia Dworca Fabrycznego, stamtąd będą jechać pociągi do Koluszek</ref> |
* Łódź Widzew – [[Koluszki]]<ref>Jeśli dojdzie do ponownego uruchomienia Dworca Fabrycznego, stamtąd będą jechać pociągi do Koluszek</ref> |
||
Linia 25: | Linia 25: | ||
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy ''Wspólny Bilet Aglomeracyjny'', powstały w wyniku współpracy ŁKA z [[MPK Łódź]] (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. ''kolei obwodowej''), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również ''strefy z plusem'', wyróżniające się tym, że za niewielką<ref>Tak z 10% ceny zwykłej strefówki</ref> dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, [[Łask]]u, [[Zduńska Wola|Zduńskiej Woli]], Sieradza, [[Łęczyca|Łęczycy]], Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że [[kanar]]y się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych ''migawek''. |
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy ''Wspólny Bilet Aglomeracyjny'', powstały w wyniku współpracy ŁKA z [[MPK Łódź]] (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. ''kolei obwodowej''), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również ''strefy z plusem'', wyróżniające się tym, że za niewielką<ref>Tak z 10% ceny zwykłej strefówki</ref> dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, [[Łask]]u, [[Zduńska Wola|Zduńskiej Woli]], Sieradza, [[Łęczyca|Łęczycy]], Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że [[kanar]]y się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych ''migawek''. |
||
{{ |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja Łódź}} |
{{Komunikacja Łódź}} |
||
Wersja z 16:49, 7 gru 2015
Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o. (w skrócie ŁKA) – przewoźnik kolejowy o charakterze regionalnym, powstały w 2010 roku z inicjatywy łódzkiego Urzędu Marszałkowskiego. Prawdopodobną przyczyną powstania spółki był fakt, iż samorządowcy w Łódzkiem pozazdrościli kolegom ze Śląska i Mazowsza posiadania własnych przewoźników kolejowych. Spółka okazała się być, mimo małego zasięgu, strzałem w dziesiątkę - wkurzeni na PKP pasażerowie znaleźli szybszą alternatywę.
Trochę historii
Ponieważ koncepcja lokalnego przewoźnika kolejowego tak się spodobała nie tylko urzędnikom wojewódzkim, ale i władzom 12 miast regionu, w czerwcu 2010 powołano do życia ŁKA. Rok później zaczęto organizować przetargi, a od 2013 remontować istniejące przystanki i stawiać nowe. W czerwcu 2014 uruchomiono kursy z Dworca Kaliskiego do Sieradza, a 3 miesiące później pociągi zaczęły jeździć z Widzewa na Zgierz.
Trasy[1]
- Łódź Kaliska – Sieradz
- Łódź Widzew – Łowicz
- Łódź Kaliska – Kutno
- Łódź Widzew – Koluszki[2]
- Łódź Kaliska – Łódź Widzew
- Łódź Widzew – Zgierz
Dodatkowo na terenie Sieradza i Głowna uruchomione zostały linie autobusów dowozowych, bo tak.
Kierownictwo w 2015 roku przedstawiło pomysł by trasy ŁKA przedłużyć do Skierniewic i Radomia Radomska. W odpowiedzi na tę zapowiedź jeden z pasażerów zaproponował przedłużenie trasy Łódź - Sieradz aż do Kalisza.[3] Czekamy na odpowiedź!
Tabor
Na trasach ŁKA kursuje 20 nowoczesnych, przegubowych 2-członowych pociągów o wdzięcznej nazwie FLIRT 3, których krewniaki kursują na Śląsku i Mazowszu [4]. Z zewnątrz wyglądają trochę bulwiasto, ale w środku to pełno bajerów takich jak ekrany LCD z komunikatami ŁKA, Miasta Łodzi i Samorządu Województwa Łódzkiego, czysty kibelek[5] oraz biletomat[6]. Znakiem rozpoznawczym pociągów jest charakterystyczny pisk przy rozruchu i hamowaniu.
"Współpraca"
Ponieważ Przewozy Regionalne trochę straciły na sukcesie ŁKA, żeby nie podupaść, zaczęły honorować bilety ŁKA na swoich liniach "haczących" o Łódź. Na reakcję nie trzeba było długo czekać, bilety REGIO również zostały uznane przez ŁKA jako ważne w ich pociągach.
Inną formą współpracy jest też 30-dniowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny, powstały w wyniku współpracy ŁKA z MPK Łódź (w zamian za honorowanie biletów MPK na odcinkach tzw. kolei obwodowej), który od standardowej migawki różni się tym, że pozwalał na przejazd pociągiem w jednej z 4 stref. Mało tego, stworzono również strefy z plusem, wyróżniające się tym, że za niewielką[7] dopłatą mieszkańcy Łodzi, Pabianic, Zgierza, Łasku, Zduńskiej Woli, Sieradza, Łęczycy, Kutna, Łowicza i innych miejscowości mogą jeździć sobie lokalną komunikacją autobusową, pod warunkiem że kanary się zaopatrzą w czytniki do elektronicznych migawek.