Pesa 218M
Pesa 218M – seria szynobusów szrotobusów które stanowią przedłużoną wersję krótkich pesozłomów.
Wersje[edytuj • edytuj kod]
SA131[edytuj • edytuj kod]
Protoplasta całej serii potworków – na trzy wózki miał tylko jeden napędowy, dlatego skończyło się na jednym szrocie śmigającym gdzieś w rejonie Chójnic, Gdyni i jakiejś wiochy na czubku półksiężycowatego półwyspu.
SA132[edytuj • edytuj kod]
Ta wersja ma wreszcie dwa wózki napędne i trochę mocniejsze silniki. Siedem sztuk miało mordy jak SA103, reszta jak pierwsze SA135. Wnętrze tej pierwszej serii było jednak lepiej urządzone – układ z Bonanzy, podczas gdy następne już miały siedzonka jak w busiku, coby był większy komfort jazdy. Występuje właściwie wszędzie, a najwięcej go w Wielkopolsce.
SA133[edytuj • edytuj kod]
Ma trochę mocniejszy silnik od poprzednika, a busowy układ siedzeń powoduje, że jest wysyłany na najdłuższe możliwe trasy. Spotykany często w rejonie Zielonej Góry, Gorzowa, Poznania i innych wiosek w rejonie lubuskiego, podlaskiego i Wielkopolski.
SA134[edytuj • edytuj kod]
Pierwsze sztuki były najmocniejszymi wozami tej serii, choć znów wszystko rozwalał układ siedzeń z busika. Niestety, jak za ten model wziął się Mińsk, to mimo że wrócił wygodny układ wnętrza z Bonanzy, osłabł silnik i wykończenie (dlatego nazwano go wersją „dla ubogich”). No i jeszcze ta kanciasta sylwetka i wystające górne światło niczym lufa czołgu… Spotykany zwłaszcza na dolnym śląsku i w kuj-pomie.
SA136[edytuj • edytuj kod]
Kolejna seria długich pesozłomów. Tym razem większość sprzedano makaroniarzom, chociaż część i tak trafiła do Niemców Pomorzan[1]. Egzemplarze wysłane na Pomorze wyją niczym Junkersy aby przypominać mieszkańcom tych okolic rok 1939.
Cechy charakterystyczne[edytuj • edytuj kod]
- Każdy z nich jest dwuczłonem z trzema wózkami (w tym oprócz szrotowatego prototypu dwa wózki dają napęd);
- W każdym jest wiecznie zapchany kibel z zamkniętym obiegiem, w wersji premium wychodek się nie zamyka;
- Można przewieźć rower, ale przejścia wtedy nie ma;
- Każdy ma wyraźnie opisany
młotekmiejsce po młotku do wybijania szyby w razie wylecenia z torów, w starszych wersjach puste miejsce po nim jest opisane aż w czterech językach.
Przypisy
- ↑ Zarówno Zachodnich jak i Gdańskich