Anno: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(na GM2011 - wstęp)
 
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 159.205.23.10; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Pytajka.)
Znacznik: rewert
 
(Nie pokazano 27 wersji utworzonych przez 12 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{nieaktualne}}
'''Anno''' – seria [[gra komputerowa|gier komputerowych]], powstała w 1998 roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie [[święty spokój|świętego spokoju]] mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, [[gówno#Rodzaje|gówno szlachetne]] czy mleko w proszku).
'''Anno''' – seria [[gra komputerowa|gier komputerowych]], powstała w [[1998]] roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie [[święty spokój|świętego spokoju]] mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, [[gówno#Rodzaje|gówno szlachetne]] czy mleko w proszku). Suma cyfr w numerze każdej z gier jest równa 9<ref>Jak nie wierzysz, to sam sobie policz. Nie umiesz? Kup [[kalkulator]]</ref>.


== Epoka kamienia łupanego ==
''Artykół f bódofie.''

=== Anno 1602 ===
[[Plik:Anno1602.jpg|250px|thumb|''Pierwsza faza epoki kamienia łupanego'' serii Anno – numerek 1602]]
Pierwsza część serii, jeszcze bez [[metale|metalów]], za to z jakże cennym drewnem i kamieniem, zdobywanym na początku gry. Co dziwne, gra nie posiada wbudowanych bugów<ref>Czyżby spisek?</ref>.

==== Rozgrywka ====

Najpierw musimy znaleźć [[wyspa|wyspę]], na której się osiedlimy. Przez pewien czas nic nie mamy, a do wyrobienia mleka w proszku jeszcze dużo brakuje. Poziom trudności można ustawić na początku, jest on w [[skala szkolna|skali szkolnej]], czyli od 1 do 4. Zależnie od niego może zwiększać się częstotliwość występowania piratów i upierdliwość [[przeciwnik|przeciwników]]. Musimy wyrobić wódką naszych [[podwładny|podwładnych]] do arystokratów, przez co będą żądać wspomnianego już wcześniej [[mleko|mleka w proszku]]. Po jego wytworzeniu wygrywamy grę. Następnie znowu znajdujemy wyspę, zbieramy niedoszłych alkoholików do osady i tak dalej. Gra posiada 16 bardzo zróżnicowanych misji, w których większości chodzi o to samo. One także są podzielone na 4 poziomy trudności.

=== Anno 1503 ===

[[Plik:Anno1503.jpg|250px|thumb|Anno 1503 we własnej <del>osobie</del> grze]]
Podobna do poprzedniczki, jednak upodobniła się bardziej do [[The Settlers|Settlersów]]. Naszymi celami są:
* Dostarczanie piwa ''zkądś'';
* Dostarczanie piwa ''znikąd'';
* Zaspokojenie potrzeb [[Polak|obywateli]]<ref>No i kto by się spodziewał?</ref>.

==== Rozgrywka ====

Tym razem zostajesz usadzony na wyspie, dopiero później możesz eksplorować inne. Twórczy tłumaczą to posunięcie [[kłamstwo|utrudnieniem roz(g)rywki]] i zbyt małymi dochodami na zrobienie czegoś lepszego. Reszta jest już bardzo podobna do Anno 1602 – walczysz o względy [[Alkoholik|pijaków]], jednocześnie podnosząc im rangi. Gra posiada kilka różnych sposobów na [[wygrana|wygraną]]:
# Wyrobienie mleka w proszku.
# Skolonizowanie wszystkich wysp.
# [[Samobójstwo]].
# [[dyplomacja|Postawienie piwa]] wszystkim <del>zebranym</del> przeciwnikom.

== Epoka brązu ==

=== Anno 1701 ===

[[Plik:Anno1701.JPG|250px|thumb|Tak dotarliśmy do epoki brązu…]]
Trzecia część serii, i pierwsza w [[3D]]. Zawiera 4 tryby gry – [[samouczek|Samo(b)uczek]], Misje, Wolną grę<ref>A nawet bardzo wolną…</ref> oraz [[multiplayer|(po)tyczki sieciowe]], na które wchodzą chciwi gracze.

==== Rozgrywka ====
Mimo że w 3D, rozgrywka nie zmieniła się za bardzo. Wciąż mamy alkoholików i pięć poziomów rozwoju. Tym razem celem jest dotarcie do nieskończoności, a nawet [[nicość|dalej]].

=== Anno 1701: Klątwa Smoka ===
Dodatek do Anno 1701. Wprowadził 3 rzeczy:

* koślawą kampanię, jeszcze wolniejszą od ''Wolnej gry'';
* edytor map<ref>A tak naprawdę generator losowych</ref>;
* nowe budynki.

== Epoka żelaza ==

=== [[Anno 1404 (gra)|Anno 1404]] ===

[[Plik:Anno1404.jpg|270px|thumb|…a tak do epoki żelaza]]
Kolejna część telenoweli, przystosowana do obsługi [[Kuchenka mikrofalowa|mikrofalówki]] i [[odkurzacz]]a. Obsługuje się ją bezprzewodowym pilotem.

==== Rozgrywka ====

Rozgrywka nie różni się niczym od tego, co było wcześniej, jednak zostały wprowadzone nowe budynki (np. ''Trzcina cukrowa'') i nowe [[misja|misje]] w kampanii. Do zwycięstwa można dojść na więcej sposobów niż w pozostałych częściach serii, tak więc można:

# Rozpętać apokalipsę.
# Pójść na ugodę/piwo.
# Znaleźć replikę [[Graal|Graala]] z [[Heroes of Might and Magic|HoM&M]] III.
# Wyprodukować mleko w proszku.
# Mieć monopol na piwo.
# Zająć wszystkie wyspy.
# Oraz oczywiście popełnić samobójstwo.

=== Anno 1404: Wenecja ===
Dodatek do „podstawki”, który wprowadza nowe misje, kampanię oraz budynki, ale największym sukcesem programistów okazał się…

==== Multiplayer ====

Multiplayer w Anno 1404 można podzielić na 4 grupy/sekcje:
* dla n00bów;
* dla normalnych graczy;
* dla [[Hardcorowcy|hardkorowców]];
* dla [[Nonsensopedysta|nonsensopedystów]] piszących ten artykuł.

Może w nim grać maksymalnie 8 graczy oraz 16 [[bot]]ów. Gra rozgrywa się na mapach 16x16 bloków, przez co zwykle jest tam bardzo ciasno.

== Współczesność ==
[[Plik:Anno2070logo.jpg|right|250px]]

=== Anno 2070 ===

Nowy projekt, powiew świeżości po zapachu gówna szlachetnego w serii. Tym razem alkoholicy przeniosą się w przyszłość, gdzie będą walczyć z [[bezrobocie]]m. Produkcja preferuje<ref>Czytaj: wciska</ref> postawę ekologiczną, przez co niektórzy mogą dostać złowrogą [[czkawka|czkawkę]].

== Podstawowe budynki ==

* '''Targowisko/Dom handlowy''' – podstawowy budynek do powiększania swego [[państwo|terytorium]] i wnerwiania ludności przez zabieranie im materiałów. W późniejszych wersjach odstawiono go do lamusa<ref>''Ej, stary, weź idź, wstyd nam przynosisz''</ref>. Obecnie pełni tylko funkcję ozdobną.

* '''Centrum wioski''' – w Anno 1602 był to magazyn, później jednak twórcy postawili sobie piwo i o wszystkim zapomnieli. Teraz to coś nazywa się środkiem wioski, choć niektórzy sprzeczają się z twórcami, aby ''nie robili takiej [[Słownik:Wiocha|wiochy]]''.

* '''Dom''' – generator piw i podatków, chwalony przez graczy. Trzeba mu dostarczać [[Jedzenie|żywność]], inaczej ucieknie.

* '''Kaplica''' – w Anno 1602 kaplica miała 2 stopnie zaawansowania, w tym jedno odblokowywane po wygłupach w sieci. Tak jak targowisko, teraz pełni funkcję ozdobną<ref>I zabytkową, tak przy okazji</ref>.

* '''Chata drwala''' – główny powód walenia w klawiaturę waleniem przez zdenerwowanych graczy. Nawet 10 nie wystarczy, aby zapewnić drewno na budowę [[ty|twojej podobizny]] (zresztą słusznie).

* '''Warsztat tkacki''' – skądś się musi brać płótno, prawda? Budynek dostępny we wszystkich wersjach gry.

== Spekulacje na temat nazwy ==

Kilka miesięcy po wydaniu Anno 1503, [[SunFlowers]] ogłosiło konkurs na nazwę następnego Anno. Wśród propozycji znalazły się takie jak:
* '''Anno 432''' – w końcu powrót w czasy upadku [[Imperium Rzymskie|starożytnego Rzymu]] byłby fajny, nie?
* '''Anno 9000''' – wizja miasta budowanego na asteroidzie pewnie pochłonęła twórców nazwy.
* '''Anno 1800''' – czyli inaczej [[Railroad Tycoon|Railroad Tycoon 4]].
* '''Alternative Anno 2016''' – ktoś podchwycił z [[Gra:Gra|Gry]], bo mu się spodobała. Gra byłaby pełna ''alternatywnych [[Dziki słoń z serem zamiast głowy|słoni z serem zamiast głowy]]'' i kwadratowych zająców.

Były także bardziej zwariowane propozycje, jak na przykład:

* '''Beato 1071''' – w końcu Anna to nie jedyne żeńskie imię na świecie, prawda?
* '''Anno 2012''' – symulacja [[Koniec świata|końca świata]].
* '''Kubo 1530''' – no cóż, postanowiono spróbować także z męskimi…
* '''Wenezuelo 2610''' – jak [[Kuba]], to i [[Wenezuela]].

== Zobacz też ==

* [[Anno 1404]]
{{Przypisy}}
{{Gry strategiczne}}

[[Kategoria:Serie gier]]
[[Kategoria:Komputerowe gry strategiczne]]

Aktualna wersja na dzień 15:50, 17 cze 2021

Anno – seria gier komputerowych, powstała w 1998 roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie świętego spokoju mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, gówno szlachetne czy mleko w proszku). Suma cyfr w numerze każdej z gier jest równa 9[1].

Epoka kamienia łupanego[edytuj • edytuj kod]

Anno 1602[edytuj • edytuj kod]

Pierwsza faza epoki kamienia łupanego serii Anno – numerek 1602

Pierwsza część serii, jeszcze bez metalów, za to z jakże cennym drewnem i kamieniem, zdobywanym na początku gry. Co dziwne, gra nie posiada wbudowanych bugów[2].

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Najpierw musimy znaleźć wyspę, na której się osiedlimy. Przez pewien czas nic nie mamy, a do wyrobienia mleka w proszku jeszcze dużo brakuje. Poziom trudności można ustawić na początku, jest on w skali szkolnej, czyli od 1 do 4. Zależnie od niego może zwiększać się częstotliwość występowania piratów i upierdliwość przeciwników. Musimy wyrobić wódką naszych podwładnych do arystokratów, przez co będą żądać wspomnianego już wcześniej mleka w proszku. Po jego wytworzeniu wygrywamy grę. Następnie znowu znajdujemy wyspę, zbieramy niedoszłych alkoholików do osady i tak dalej. Gra posiada 16 bardzo zróżnicowanych misji, w których większości chodzi o to samo. One także są podzielone na 4 poziomy trudności.

Anno 1503[edytuj • edytuj kod]

Anno 1503 we własnej osobie grze

Podobna do poprzedniczki, jednak upodobniła się bardziej do Settlersów. Naszymi celami są:

  • Dostarczanie piwa zkądś;
  • Dostarczanie piwa znikąd;
  • Zaspokojenie potrzeb obywateli[3].

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Tym razem zostajesz usadzony na wyspie, dopiero później możesz eksplorować inne. Twórczy tłumaczą to posunięcie utrudnieniem roz(g)rywki i zbyt małymi dochodami na zrobienie czegoś lepszego. Reszta jest już bardzo podobna do Anno 1602 – walczysz o względy pijaków, jednocześnie podnosząc im rangi. Gra posiada kilka różnych sposobów na wygraną:

  1. Wyrobienie mleka w proszku.
  2. Skolonizowanie wszystkich wysp.
  3. Samobójstwo.
  4. Postawienie piwa wszystkim zebranym przeciwnikom.

Epoka brązu[edytuj • edytuj kod]

Anno 1701[edytuj • edytuj kod]

Tak dotarliśmy do epoki brązu…

Trzecia część serii, i pierwsza w 3D. Zawiera 4 tryby gry – Samo(b)uczek, Misje, Wolną grę[4] oraz (po)tyczki sieciowe, na które wchodzą chciwi gracze.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Mimo że w 3D, rozgrywka nie zmieniła się za bardzo. Wciąż mamy alkoholików i pięć poziomów rozwoju. Tym razem celem jest dotarcie do nieskończoności, a nawet dalej.

Anno 1701: Klątwa Smoka[edytuj • edytuj kod]

Dodatek do Anno 1701. Wprowadził 3 rzeczy:

  • koślawą kampanię, jeszcze wolniejszą od Wolnej gry;
  • edytor map[5];
  • nowe budynki.

Epoka żelaza[edytuj • edytuj kod]

Anno 1404[edytuj • edytuj kod]

…a tak do epoki żelaza

Kolejna część telenoweli, przystosowana do obsługi mikrofalówki i odkurzacza. Obsługuje się ją bezprzewodowym pilotem.

Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]

Rozgrywka nie różni się niczym od tego, co było wcześniej, jednak zostały wprowadzone nowe budynki (np. Trzcina cukrowa) i nowe misje w kampanii. Do zwycięstwa można dojść na więcej sposobów niż w pozostałych częściach serii, tak więc można:

  1. Rozpętać apokalipsę.
  2. Pójść na ugodę/piwo.
  3. Znaleźć replikę Graala z HoM&M III.
  4. Wyprodukować mleko w proszku.
  5. Mieć monopol na piwo.
  6. Zająć wszystkie wyspy.
  7. Oraz oczywiście popełnić samobójstwo.

Anno 1404: Wenecja[edytuj • edytuj kod]

Dodatek do „podstawki”, który wprowadza nowe misje, kampanię oraz budynki, ale największym sukcesem programistów okazał się…

Multiplayer[edytuj • edytuj kod]

Multiplayer w Anno 1404 można podzielić na 4 grupy/sekcje:

Może w nim grać maksymalnie 8 graczy oraz 16 botów. Gra rozgrywa się na mapach 16x16 bloków, przez co zwykle jest tam bardzo ciasno.

Współczesność[edytuj • edytuj kod]

Anno2070logo.jpg

Anno 2070[edytuj • edytuj kod]

Nowy projekt, powiew świeżości po zapachu gówna szlachetnego w serii. Tym razem alkoholicy przeniosą się w przyszłość, gdzie będą walczyć z bezrobociem. Produkcja preferuje[6] postawę ekologiczną, przez co niektórzy mogą dostać złowrogą czkawkę.

Podstawowe budynki[edytuj • edytuj kod]

  • Targowisko/Dom handlowy – podstawowy budynek do powiększania swego terytorium i wnerwiania ludności przez zabieranie im materiałów. W późniejszych wersjach odstawiono go do lamusa[7]. Obecnie pełni tylko funkcję ozdobną.
  • Centrum wioski – w Anno 1602 był to magazyn, później jednak twórcy postawili sobie piwo i o wszystkim zapomnieli. Teraz to coś nazywa się środkiem wioski, choć niektórzy sprzeczają się z twórcami, aby nie robili takiej wiochy.
  • Dom – generator piw i podatków, chwalony przez graczy. Trzeba mu dostarczać żywność, inaczej ucieknie.
  • Kaplica – w Anno 1602 kaplica miała 2 stopnie zaawansowania, w tym jedno odblokowywane po wygłupach w sieci. Tak jak targowisko, teraz pełni funkcję ozdobną[8].
  • Chata drwala – główny powód walenia w klawiaturę waleniem przez zdenerwowanych graczy. Nawet 10 nie wystarczy, aby zapewnić drewno na budowę twojej podobizny (zresztą słusznie).
  • Warsztat tkacki – skądś się musi brać płótno, prawda? Budynek dostępny we wszystkich wersjach gry.

Spekulacje na temat nazwy[edytuj • edytuj kod]

Kilka miesięcy po wydaniu Anno 1503, SunFlowers ogłosiło konkurs na nazwę następnego Anno. Wśród propozycji znalazły się takie jak:

  • Anno 432 – w końcu powrót w czasy upadku starożytnego Rzymu byłby fajny, nie?
  • Anno 9000 – wizja miasta budowanego na asteroidzie pewnie pochłonęła twórców nazwy.
  • Anno 1800 – czyli inaczej Railroad Tycoon 4.
  • Alternative Anno 2016 – ktoś podchwycił z Gry, bo mu się spodobała. Gra byłaby pełna alternatywnych słoni z serem zamiast głowy i kwadratowych zająców.

Były także bardziej zwariowane propozycje, jak na przykład:

  • Beato 1071 – w końcu Anna to nie jedyne żeńskie imię na świecie, prawda?
  • Anno 2012 – symulacja końca świata.
  • Kubo 1530 – no cóż, postanowiono spróbować także z męskimi…
  • Wenezuelo 2610 – jak Kuba, to i Wenezuela.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Jak nie wierzysz, to sam sobie policz. Nie umiesz? Kup kalkulator
  2. Czyżby spisek?
  3. No i kto by się spodziewał?
  4. A nawet bardzo wolną…
  5. A tak naprawdę generator losowych
  6. Czytaj: wciska
  7. Ej, stary, weź idź, wstyd nam przynosisz
  8. I zabytkową, tak przy okazji