Anno: Różnice pomiędzy wersjami
(na GM2011 - wstęp) |
M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 159.205.23.10; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Pytajka.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 27 wersji utworzonych przez 12 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{nieaktualne}} |
|||
'''Anno''' – seria [[gra komputerowa|gier komputerowych]], powstała w 1998 roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie [[święty spokój|świętego spokoju]] mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, [[gówno#Rodzaje|gówno szlachetne]] czy mleko w proszku). |
|||
'''Anno''' – seria [[gra komputerowa|gier komputerowych]], powstała w [[1998]] roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie [[święty spokój|świętego spokoju]] mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, [[gówno#Rodzaje|gówno szlachetne]] czy mleko w proszku). Suma cyfr w numerze każdej z gier jest równa 9<ref>Jak nie wierzysz, to sam sobie policz. Nie umiesz? Kup [[kalkulator]]</ref>. |
|||
== Epoka kamienia łupanego == |
|||
''Artykół f bódofie.'' |
|||
=== Anno 1602 === |
|||
[[Plik:Anno1602.jpg|250px|thumb|''Pierwsza faza epoki kamienia łupanego'' serii Anno – numerek 1602]] |
|||
Pierwsza część serii, jeszcze bez [[metale|metalów]], za to z jakże cennym drewnem i kamieniem, zdobywanym na początku gry. Co dziwne, gra nie posiada wbudowanych bugów<ref>Czyżby spisek?</ref>. |
|||
==== Rozgrywka ==== |
|||
Najpierw musimy znaleźć [[wyspa|wyspę]], na której się osiedlimy. Przez pewien czas nic nie mamy, a do wyrobienia mleka w proszku jeszcze dużo brakuje. Poziom trudności można ustawić na początku, jest on w [[skala szkolna|skali szkolnej]], czyli od 1 do 4. Zależnie od niego może zwiększać się częstotliwość występowania piratów i upierdliwość [[przeciwnik|przeciwników]]. Musimy wyrobić wódką naszych [[podwładny|podwładnych]] do arystokratów, przez co będą żądać wspomnianego już wcześniej [[mleko|mleka w proszku]]. Po jego wytworzeniu wygrywamy grę. Następnie znowu znajdujemy wyspę, zbieramy niedoszłych alkoholików do osady i tak dalej. Gra posiada 16 bardzo zróżnicowanych misji, w których większości chodzi o to samo. One także są podzielone na 4 poziomy trudności. |
|||
=== Anno 1503 === |
|||
[[Plik:Anno1503.jpg|250px|thumb|Anno 1503 we własnej <del>osobie</del> grze]] |
|||
Podobna do poprzedniczki, jednak upodobniła się bardziej do [[The Settlers|Settlersów]]. Naszymi celami są: |
|||
* Dostarczanie piwa ''zkądś''; |
|||
* Dostarczanie piwa ''znikąd''; |
|||
* Zaspokojenie potrzeb [[Polak|obywateli]]<ref>No i kto by się spodziewał?</ref>. |
|||
==== Rozgrywka ==== |
|||
Tym razem zostajesz usadzony na wyspie, dopiero później możesz eksplorować inne. Twórczy tłumaczą to posunięcie [[kłamstwo|utrudnieniem roz(g)rywki]] i zbyt małymi dochodami na zrobienie czegoś lepszego. Reszta jest już bardzo podobna do Anno 1602 – walczysz o względy [[Alkoholik|pijaków]], jednocześnie podnosząc im rangi. Gra posiada kilka różnych sposobów na [[wygrana|wygraną]]: |
|||
# Wyrobienie mleka w proszku. |
|||
# Skolonizowanie wszystkich wysp. |
|||
# [[Samobójstwo]]. |
|||
# [[dyplomacja|Postawienie piwa]] wszystkim <del>zebranym</del> przeciwnikom. |
|||
== Epoka brązu == |
|||
=== Anno 1701 === |
|||
[[Plik:Anno1701.JPG|250px|thumb|Tak dotarliśmy do epoki brązu…]] |
|||
Trzecia część serii, i pierwsza w [[3D]]. Zawiera 4 tryby gry – [[samouczek|Samo(b)uczek]], Misje, Wolną grę<ref>A nawet bardzo wolną…</ref> oraz [[multiplayer|(po)tyczki sieciowe]], na które wchodzą chciwi gracze. |
|||
==== Rozgrywka ==== |
|||
Mimo że w 3D, rozgrywka nie zmieniła się za bardzo. Wciąż mamy alkoholików i pięć poziomów rozwoju. Tym razem celem jest dotarcie do nieskończoności, a nawet [[nicość|dalej]]. |
|||
=== Anno 1701: Klątwa Smoka === |
|||
Dodatek do Anno 1701. Wprowadził 3 rzeczy: |
|||
* koślawą kampanię, jeszcze wolniejszą od ''Wolnej gry''; |
|||
* edytor map<ref>A tak naprawdę generator losowych</ref>; |
|||
* nowe budynki. |
|||
== Epoka żelaza == |
|||
=== [[Anno 1404 (gra)|Anno 1404]] === |
|||
[[Plik:Anno1404.jpg|270px|thumb|…a tak do epoki żelaza]] |
|||
Kolejna część telenoweli, przystosowana do obsługi [[Kuchenka mikrofalowa|mikrofalówki]] i [[odkurzacz]]a. Obsługuje się ją bezprzewodowym pilotem. |
|||
==== Rozgrywka ==== |
|||
Rozgrywka nie różni się niczym od tego, co było wcześniej, jednak zostały wprowadzone nowe budynki (np. ''Trzcina cukrowa'') i nowe [[misja|misje]] w kampanii. Do zwycięstwa można dojść na więcej sposobów niż w pozostałych częściach serii, tak więc można: |
|||
# Rozpętać apokalipsę. |
|||
# Pójść na ugodę/piwo. |
|||
# Znaleźć replikę [[Graal|Graala]] z [[Heroes of Might and Magic|HoM&M]] III. |
|||
# Wyprodukować mleko w proszku. |
|||
# Mieć monopol na piwo. |
|||
# Zająć wszystkie wyspy. |
|||
# Oraz oczywiście popełnić samobójstwo. |
|||
=== Anno 1404: Wenecja === |
|||
Dodatek do „podstawki”, który wprowadza nowe misje, kampanię oraz budynki, ale największym sukcesem programistów okazał się… |
|||
==== Multiplayer ==== |
|||
Multiplayer w Anno 1404 można podzielić na 4 grupy/sekcje: |
|||
* dla n00bów; |
|||
* dla normalnych graczy; |
|||
* dla [[Hardcorowcy|hardkorowców]]; |
|||
* dla [[Nonsensopedysta|nonsensopedystów]] piszących ten artykuł. |
|||
Może w nim grać maksymalnie 8 graczy oraz 16 [[bot]]ów. Gra rozgrywa się na mapach 16x16 bloków, przez co zwykle jest tam bardzo ciasno. |
|||
== Współczesność == |
|||
[[Plik:Anno2070logo.jpg|right|250px]] |
|||
=== Anno 2070 === |
|||
Nowy projekt, powiew świeżości po zapachu gówna szlachetnego w serii. Tym razem alkoholicy przeniosą się w przyszłość, gdzie będą walczyć z [[bezrobocie]]m. Produkcja preferuje<ref>Czytaj: wciska</ref> postawę ekologiczną, przez co niektórzy mogą dostać złowrogą [[czkawka|czkawkę]]. |
|||
== Podstawowe budynki == |
|||
* '''Targowisko/Dom handlowy''' – podstawowy budynek do powiększania swego [[państwo|terytorium]] i wnerwiania ludności przez zabieranie im materiałów. W późniejszych wersjach odstawiono go do lamusa<ref>''Ej, stary, weź idź, wstyd nam przynosisz''</ref>. Obecnie pełni tylko funkcję ozdobną. |
|||
* '''Centrum wioski''' – w Anno 1602 był to magazyn, później jednak twórcy postawili sobie piwo i o wszystkim zapomnieli. Teraz to coś nazywa się środkiem wioski, choć niektórzy sprzeczają się z twórcami, aby ''nie robili takiej [[Słownik:Wiocha|wiochy]]''. |
|||
* '''Dom''' – generator piw i podatków, chwalony przez graczy. Trzeba mu dostarczać [[Jedzenie|żywność]], inaczej ucieknie. |
|||
* '''Kaplica''' – w Anno 1602 kaplica miała 2 stopnie zaawansowania, w tym jedno odblokowywane po wygłupach w sieci. Tak jak targowisko, teraz pełni funkcję ozdobną<ref>I zabytkową, tak przy okazji</ref>. |
|||
* '''Chata drwala''' – główny powód walenia w klawiaturę waleniem przez zdenerwowanych graczy. Nawet 10 nie wystarczy, aby zapewnić drewno na budowę [[ty|twojej podobizny]] (zresztą słusznie). |
|||
* '''Warsztat tkacki''' – skądś się musi brać płótno, prawda? Budynek dostępny we wszystkich wersjach gry. |
|||
== Spekulacje na temat nazwy == |
|||
Kilka miesięcy po wydaniu Anno 1503, [[SunFlowers]] ogłosiło konkurs na nazwę następnego Anno. Wśród propozycji znalazły się takie jak: |
|||
* '''Anno 432''' – w końcu powrót w czasy upadku [[Imperium Rzymskie|starożytnego Rzymu]] byłby fajny, nie? |
|||
* '''Anno 9000''' – wizja miasta budowanego na asteroidzie pewnie pochłonęła twórców nazwy. |
|||
* '''Anno 1800''' – czyli inaczej [[Railroad Tycoon|Railroad Tycoon 4]]. |
|||
* '''Alternative Anno 2016''' – ktoś podchwycił z [[Gra:Gra|Gry]], bo mu się spodobała. Gra byłaby pełna ''alternatywnych [[Dziki słoń z serem zamiast głowy|słoni z serem zamiast głowy]]'' i kwadratowych zająców. |
|||
Były także bardziej zwariowane propozycje, jak na przykład: |
|||
* '''Beato 1071''' – w końcu Anna to nie jedyne żeńskie imię na świecie, prawda? |
|||
* '''Anno 2012''' – symulacja [[Koniec świata|końca świata]]. |
|||
* '''Kubo 1530''' – no cóż, postanowiono spróbować także z męskimi… |
|||
* '''Wenezuelo 2610''' – jak [[Kuba]], to i [[Wenezuela]]. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Anno 1404]] |
|||
{{Przypisy}} |
|||
{{Gry strategiczne}} |
|||
[[Kategoria:Serie gier]] |
|||
[[Kategoria:Komputerowe gry strategiczne]] |
Aktualna wersja na dzień 15:50, 17 cze 2021
Ten artykuł już od dłuższego czasu jest nieaktualny. Jeśli możesz, zajmij się nim i dodaj najnowsze informacje. |
Anno – seria gier komputerowych, powstała w 1998 roku. Głównym zadaniem w niej jest zapewnienie świętego spokoju mieszkańcom miasta, wyspy lub osady. Najczęściej uzyskuje się to poprzez monotonne sprowadzanie najróżniejszych surowców (takich jak platyna, gówno szlachetne czy mleko w proszku). Suma cyfr w numerze każdej z gier jest równa 9[1].
Epoka kamienia łupanego[edytuj • edytuj kod]
Anno 1602[edytuj • edytuj kod]
Pierwsza część serii, jeszcze bez metalów, za to z jakże cennym drewnem i kamieniem, zdobywanym na początku gry. Co dziwne, gra nie posiada wbudowanych bugów[2].
Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]
Najpierw musimy znaleźć wyspę, na której się osiedlimy. Przez pewien czas nic nie mamy, a do wyrobienia mleka w proszku jeszcze dużo brakuje. Poziom trudności można ustawić na początku, jest on w skali szkolnej, czyli od 1 do 4. Zależnie od niego może zwiększać się częstotliwość występowania piratów i upierdliwość przeciwników. Musimy wyrobić wódką naszych podwładnych do arystokratów, przez co będą żądać wspomnianego już wcześniej mleka w proszku. Po jego wytworzeniu wygrywamy grę. Następnie znowu znajdujemy wyspę, zbieramy niedoszłych alkoholików do osady i tak dalej. Gra posiada 16 bardzo zróżnicowanych misji, w których większości chodzi o to samo. One także są podzielone na 4 poziomy trudności.
Anno 1503[edytuj • edytuj kod]
Podobna do poprzedniczki, jednak upodobniła się bardziej do Settlersów. Naszymi celami są:
Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]
Tym razem zostajesz usadzony na wyspie, dopiero później możesz eksplorować inne. Twórczy tłumaczą to posunięcie utrudnieniem roz(g)rywki i zbyt małymi dochodami na zrobienie czegoś lepszego. Reszta jest już bardzo podobna do Anno 1602 – walczysz o względy pijaków, jednocześnie podnosząc im rangi. Gra posiada kilka różnych sposobów na wygraną:
- Wyrobienie mleka w proszku.
- Skolonizowanie wszystkich wysp.
- Samobójstwo.
- Postawienie piwa wszystkim
zebranymprzeciwnikom.
Epoka brązu[edytuj • edytuj kod]
Anno 1701[edytuj • edytuj kod]
Trzecia część serii, i pierwsza w 3D. Zawiera 4 tryby gry – Samo(b)uczek, Misje, Wolną grę[4] oraz (po)tyczki sieciowe, na które wchodzą chciwi gracze.
Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]
Mimo że w 3D, rozgrywka nie zmieniła się za bardzo. Wciąż mamy alkoholików i pięć poziomów rozwoju. Tym razem celem jest dotarcie do nieskończoności, a nawet dalej.
Anno 1701: Klątwa Smoka[edytuj • edytuj kod]
Dodatek do Anno 1701. Wprowadził 3 rzeczy:
- koślawą kampanię, jeszcze wolniejszą od Wolnej gry;
- edytor map[5];
- nowe budynki.
Epoka żelaza[edytuj • edytuj kod]
Anno 1404[edytuj • edytuj kod]
Kolejna część telenoweli, przystosowana do obsługi mikrofalówki i odkurzacza. Obsługuje się ją bezprzewodowym pilotem.
Rozgrywka[edytuj • edytuj kod]
Rozgrywka nie różni się niczym od tego, co było wcześniej, jednak zostały wprowadzone nowe budynki (np. Trzcina cukrowa) i nowe misje w kampanii. Do zwycięstwa można dojść na więcej sposobów niż w pozostałych częściach serii, tak więc można:
- Rozpętać apokalipsę.
- Pójść na ugodę/piwo.
- Znaleźć replikę Graala z HoM&M III.
- Wyprodukować mleko w proszku.
- Mieć monopol na piwo.
- Zająć wszystkie wyspy.
- Oraz oczywiście popełnić samobójstwo.
Anno 1404: Wenecja[edytuj • edytuj kod]
Dodatek do „podstawki”, który wprowadza nowe misje, kampanię oraz budynki, ale największym sukcesem programistów okazał się…
Multiplayer[edytuj • edytuj kod]
Multiplayer w Anno 1404 można podzielić na 4 grupy/sekcje:
- dla n00bów;
- dla normalnych graczy;
- dla hardkorowców;
- dla nonsensopedystów piszących ten artykuł.
Może w nim grać maksymalnie 8 graczy oraz 16 botów. Gra rozgrywa się na mapach 16x16 bloków, przez co zwykle jest tam bardzo ciasno.
Współczesność[edytuj • edytuj kod]
Anno 2070[edytuj • edytuj kod]
Nowy projekt, powiew świeżości po zapachu gówna szlachetnego w serii. Tym razem alkoholicy przeniosą się w przyszłość, gdzie będą walczyć z bezrobociem. Produkcja preferuje[6] postawę ekologiczną, przez co niektórzy mogą dostać złowrogą czkawkę.
Podstawowe budynki[edytuj • edytuj kod]
- Targowisko/Dom handlowy – podstawowy budynek do powiększania swego terytorium i wnerwiania ludności przez zabieranie im materiałów. W późniejszych wersjach odstawiono go do lamusa[7]. Obecnie pełni tylko funkcję ozdobną.
- Centrum wioski – w Anno 1602 był to magazyn, później jednak twórcy postawili sobie piwo i o wszystkim zapomnieli. Teraz to coś nazywa się środkiem wioski, choć niektórzy sprzeczają się z twórcami, aby nie robili takiej wiochy.
- Dom – generator piw i podatków, chwalony przez graczy. Trzeba mu dostarczać żywność, inaczej ucieknie.
- Kaplica – w Anno 1602 kaplica miała 2 stopnie zaawansowania, w tym jedno odblokowywane po wygłupach w sieci. Tak jak targowisko, teraz pełni funkcję ozdobną[8].
- Chata drwala – główny powód walenia w klawiaturę waleniem przez zdenerwowanych graczy. Nawet 10 nie wystarczy, aby zapewnić drewno na budowę twojej podobizny (zresztą słusznie).
- Warsztat tkacki – skądś się musi brać płótno, prawda? Budynek dostępny we wszystkich wersjach gry.
Spekulacje na temat nazwy[edytuj • edytuj kod]
Kilka miesięcy po wydaniu Anno 1503, SunFlowers ogłosiło konkurs na nazwę następnego Anno. Wśród propozycji znalazły się takie jak:
- Anno 432 – w końcu powrót w czasy upadku starożytnego Rzymu byłby fajny, nie?
- Anno 9000 – wizja miasta budowanego na asteroidzie pewnie pochłonęła twórców nazwy.
- Anno 1800 – czyli inaczej Railroad Tycoon 4.
- Alternative Anno 2016 – ktoś podchwycił z Gry, bo mu się spodobała. Gra byłaby pełna alternatywnych słoni z serem zamiast głowy i kwadratowych zająców.
Były także bardziej zwariowane propozycje, jak na przykład:
- Beato 1071 – w końcu Anna to nie jedyne żeńskie imię na świecie, prawda?
- Anno 2012 – symulacja końca świata.
- Kubo 1530 – no cóż, postanowiono spróbować także z męskimi…
- Wenezuelo 2610 – jak Kuba, to i Wenezuela.