Ikarus 411: Różnice pomiędzy wersjami
M (dr.) |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika Typowekonto, powód: Muszą być 3 głosy) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{SDU/wstawka|2024-07-14}} |
|||
{{cytat|A co to niby jest?|Standardowy komentarz pasażerów po zobaczeniu 411}} |
|||
[[ |
[[Plik:Bus line 11B, Salgótarján.jpg|thumb|250px|Niskopodłogowy Ikarus?!]] |
||
'''Ikarus 411''' – [[autobus]] [[Ikarus|madziarskiego |
'''Ikarus 411''' – [[autobus]] [[Ikarus|madziarskiego producenta]], który zapisał się w kartach historii jako jeden z najdziwniejszych projektów Ikarusa, a może nawet w całej historii motoryzacji. Trafił w ilości kilku sztuk do Polski najpewniej w celu sprawdzenia technologii, gdyż producent nie wiedział co z tym modelem począć. Po licznych problemach, produkcję 411 wstrzymano i opracowano nowy model 412, który wrócił do wyższej podłogi i sprawdzonych schematów. |
||
== Wygląd == |
== Wygląd == |
||
''411'' wyróżniał się wieloma cechami |
''411'' wyróżniał się wieloma cechami obcymi dla dotychczasowych użytkowników tej marki. Był autobusem niskopodłogowym (o zgrozo) i nie posiadał tylnej szyby, której nie można było zamontować z powodu pionowego usytuowanego silnika. To nadal kartonowe pudełko z dziurami zwanymi oknami i głośnym, niezawodnym silnikiem Raba-Man, który dawał nie tylko dużą moc, ale i poważne wady słuchu u pasażerów. |
||
== Wnętrze == |
|||
[[plik:24przybylywcentrum.jpg|thumb|300px|Bielska zamiatarka w akcji]] |
|||
W przeciwieństwie do 415, 414 był autobusem niskopodłogowym, co niesłychanie ułatwiało życie pasażerom, zwłaszcza [[Rodzaje babć autobusowych|babciom autobusowym]]. Niestety, większość podzespołów była na licencji swojego brata i w konsekwencji dostał te same wady. Ostatnie drzwi to nadal tragedia, są tak małe, że tylko anorektycy i dzieci do lat pięciu mogą się przez nie przecisnąć. Z uwagi na brak tylnej szyby, w środku jest zawsze ciemno, co podobno ułatwiało chowanie się przed [[Kontroler biletów|kanarkami]]. Siedzenia wygodne i szerokie, co jest miłym zaskoczeniem po starych, spleśniałych tapicerkach i siedzeniach, które fundował producent w innych maszynach. Teoria głosi, że podobno w niektórych unikatowych modelach zamontowano klimatyzację i ABS, ale są to niepotwierdzone insynuacje. |
|||
== Miejsce Użytkowania == |
|||
Mimo wielkiego bumu na nowoczesne rozwiązania, do Polski trafiły zaledwie cztery z sześciu wyprodukowanych sztuk: dwa do [[Autobusy w Warszawie|Warszawy]] oraz drugie dwa do [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielska-Białej]]. W obydwu miastach były jednymi z pierwszych niskopodłogowych maszyn, co niesamowicie zdziwiło mieszkańców tych miast. Po blisko dekadzie pracy, przestarzałe 411 musiały ustąpić pod ekstremalnym zalewem rynku przez niskopodłogowe [[Solaris]]y i [[Mercedes-Benz|Mercedesy]] rasy [[Mercedes-Benz Citaro|Citaro]] i [[Mercedes-Benz Conecto|Conecto]]. Warszawskie przeszły na emeryturę w roku [[2007]], a jeden model poszedł na zabytek. Bielsko było bardziej oporne na pozbywanie się Ikarów i swoje dwa modele odstawiono do kasacji dopiero w roku [[2009]], po piętnastu latach ciężkiej harówki. Zabytkowy model z Warszawy do dziś ma się dobrze i głównie stoi w muzeum, ciesząc oko wielu [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-ów]], którzy mieli lub nie mieli okazji nim jeździć. |
|||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
⚫ | |||
* Mimo, iż modele 411 są blisko dziesięć lat młodsze od 415, to i tak zamontowano w nich przestarzałe i brzydkie węgierskie wyświetlacze, na których piksele są wielkości przeciętnego telefonu komórkowego. |
|||
⚫ | |||
* Kontynuacją modelu 411 był model 412, który otrzymał wszystko to, co najlepsze po poprzedniku<ref>Nie otrzymał ani niskiej podłogi, ani braku tylnej szyby</ref>. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Mimo, iż projektanci mieli ponad dekadę na zrobienie poprawek, to i tak zapomnieli o okropnych, stanowczo za małych dla normalnych ludzi, tylnych drzwiach. |
|||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{Ciężarówki}} |
|||
[[Kategoria:Autobusy]] |
[[Kategoria:Autobusy Ikarus|411]] |
Aktualna wersja na dzień 18:44, 6 sie 2024
Ten artykuł został umieszczony na liście stron do usunięcia. Aby poznać dokładniejsze powody umieszczenia go na tej liście i ewentualnie podjąć dyskusję nad pozostawieniem go na Nonsensopedii, przejdź do tej strony. |
Ikarus 411 – autobus madziarskiego producenta, który zapisał się w kartach historii jako jeden z najdziwniejszych projektów Ikarusa, a może nawet w całej historii motoryzacji. Trafił w ilości kilku sztuk do Polski najpewniej w celu sprawdzenia technologii, gdyż producent nie wiedział co z tym modelem począć. Po licznych problemach, produkcję 411 wstrzymano i opracowano nowy model 412, który wrócił do wyższej podłogi i sprawdzonych schematów.
Wygląd[edytuj • edytuj kod]
411 wyróżniał się wieloma cechami obcymi dla dotychczasowych użytkowników tej marki. Był autobusem niskopodłogowym (o zgrozo) i nie posiadał tylnej szyby, której nie można było zamontować z powodu pionowego usytuowanego silnika. To nadal kartonowe pudełko z dziurami zwanymi oknami i głośnym, niezawodnym silnikiem Raba-Man, który dawał nie tylko dużą moc, ale i poważne wady słuchu u pasażerów.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- W Bielsku-Białej, autobus otrzymał tytuł „zamiatarki”, gdzie przed przemalowaniem, barwy autobusu były identyczne z tymi na śmieciarkach.
- Jedną z niewielu pozytywnych cech tego kultowego autobusu[1] był fakt, że w przeciwieństwie do pierwszych Solarisów, nie rozlatywał się po tygodniu pracy.
Przypisy
- ↑ Poza chęciami twórców