Jelcz: Różnice pomiędzy wersjami
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika 31.0.32.174, powód: marne) Znacznik: rewert |
|||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 12 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Jelcz-O43.jpg|thumb|200px|Jeden z nowszych modeli Jelcza – 043]] |
[[Plik:Jelcz-O43.jpg|thumb|200px|Jeden z nowszych modeli Jelcza – 043]] |
||
[[Plik:Jelcz M125M Vecto Poznań RB1.JPG|thumb|200px|Podróba Szrotoplana – Vecto]] |
[[Plik:Jelcz M125M Vecto Poznań RB1.JPG|thumb|200px|Podróba Szrotoplana – Vecto]] |
||
{{cytat|<poem>''Jadę '''Jelczem''' poprzez knieje |
{{cytat|<poem>''Jadę '''Jelczem''' poprzez knieje |
||
''silnik płonie, silnik grzeje |
''silnik płonie, silnik grzeje |
||
Linia 8: | Linia 10: | ||
== Typy autobusów == |
== Typy autobusów == |
||
* '''[[Jelcz 043|043]]''' – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Potocznie nazywany '' |
* '''[[Jelcz 043|043]]''' – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Zrzynka z czechosłowackiej [[Škoda Auto|Škody]]. Potocznie nazywany ''ogórkiem''. |
||
* '''[[Jelcz 272 MEX|272 MEX]]''' – miejska wersja ''ogórka'', uboższa o trzaskanie drzwiami :( |
|||
⚫ | |||
* '''[[Jelcz PR100|PR100]]''' – model, od którego po romansie z francuskim [[Berliet]]em rozpoczęła się kanciasta historia wyrobów z JZS. |
|||
bez remontów i na złom. |
|||
⚫ | |||
* '''[[Jelcz 120M|120M]]''' – |
* '''[[Jelcz 120M|120M]]''' – ''peerka'' po symbolicznym liftingu, ale i tak szrotowata. Wróg numer jeden babć autobusowych<ref>Wysokopodłogowiec</ref> Pseudonim ''kwadrat''. |
||
* '''[[Jelcz M11|M11]]''' – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego ''Ikarusa''. Zwany ,,MiGiem'' |
|||
* '''[[Jelcz |
* '''[[Jelcz M11|M11]]''' – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego Ikarusa. Zwany ''MiGiem''. |
||
* '''[[Jelcz M121|M121]]''' – nowsza wersja 120M. Podobno pierwszy ''niskowejściowy'' Jelcz! Tak zwany ''gniot''. |
|||
⚫ | |||
* '''[[Jelcz |
* '''[[Jelcz M181|M181]]''' – przegubowa wersja gniota, czyli bujająca na boki symfonia dźwięków wszelakich zwana ''odkurzaczem''. |
||
⚫ | |||
* '''[[Jelcz M083C|Libero]]''' – to samo co Vero. Wsiobus w wersji większej. |
|||
* '''[[Jelcz M182MB|M182MB]]''' – przegubowa wersja tego wyżej. Powstał tylko lub aż jeden egzemplarz, który w latach 1997–2012 jeździł po [[Kraków|mieście smoka]]. |
|||
* '''[[Jelcz M101I|Salus]]''' – ninja, nikt go nie widział. |
|||
* '''[[Jelcz |
* '''[[Jelcz M081MB|<del>Vero</del> Dostawczak]]''' – gunwo ze znaczkiem Mercedesa, które nadaje się tylko na jazdę [[Łódź|po wsiach]]. |
||
* '''[[Jelcz M083C|Libero]]''' – najarany autobus, który uśmiecha się do Ciebie. A wibruje jak cholera! |
|||
* '''[[Jelcz M101I|Salus]]''' – ''gniot'' w wersji skróconej, bo przecież im mniej szajsu tym lepiej. |
|||
* '''[[Jelcz M121M/4|Mastero]]''' – ''gniot'' z nową twarzą (cśś, może nie zauważą...). |
|||
* '''[[Jelcz M125M|Vecto]]''' – z przodu wygląda jak [[Neoplan|Szrotoplan]], ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona. |
* '''[[Jelcz M125M|Vecto]]''' – z przodu wygląda jak [[Neoplan|Szrotoplan]], ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona. |
||
* '''[[Jelcz M181MB/3|Tantus]]''' – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. |
* '''[[Jelcz M181MB/3|Tantus]]''' – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. Kolejny - po Mastero - model który ukrywa swoje prawdziwe ja. |
||
== Jak rozpoznać Jelcza == |
== Jak rozpoznać Jelcza == |
||
[[Plik:Autobus Ruda.jpg|thumb|200px|Wsiobus]] |
[[Plik:Autobus Ruda.jpg|thumb|200px|Wsiobus]] |
||
Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz: |
Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz: |
||
* |
* Skrzypi bardziej niż inne autobusy, |
||
* |
* Niektóre są dziurawe, |
||
* |
* Nie wygląda jak [[Ikarus 280|Ikarus]], |
||
* |
* Większość nie posiada tajemniczego, nieznajomego, gadającego pana. |
||
* Po naciśnięciu gazu przez kierowca, z tyłu wydobywa się bardzo ekologiczny smród. |
|||
* Jego hamowanie trwa w nieskończoność. |
|||
* Jest pojemny – nawet Twoja teściowa się pomieści. |
|||
* Nowoczesny design – nad wyraz inny, lepszy chociażby od Solarisów. |
|||
* Jeździ nim pełno [[Rodzaje babć autobusowych|babć]]. |
|||
== Podbite regiony == |
== Podbite regiony == |
||
[[Plik:Jelcz linia turystyczna cz1.JPG|thumb|Ekskluzywny Jelcz]] |
|||
W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: '''JELCZ JEST WSZĘDZIE'''. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety). |
W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: '''JELCZ JEST WSZĘDZIE'''. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety). |
||
Linia 38: | Linia 49: | ||
== Ciekawostki == |
== Ciekawostki == |
||
* |
* Miejscowość, w której to produkowano nazywa się [[Jelcz-Laskowice]]. |
||
* Aby zmylić pasażerów ze [[Warszawa|Stolnicy]] uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, ZTM ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze. |
* Aby zmylić pasażerów ze [[Warszawa|Stolnicy]] uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, [[Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie|ZTM]] ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze. |
||
* W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi. |
* W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi. |
||
* Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od [[Jelcz M081MB|Vero]] w górę. |
* Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od [[Jelcz M081MB|Vero]] w górę. |
||
{{ |
{{Przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{KMWarszawa}} |
{{KMWarszawa}} |
||
{{KWR}} |
|||
[[Kategoria:Autobusy Jelcz| ]] |
[[Kategoria:Autobusy Jelcz| ]] |
||
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym]] |
Aktualna wersja na dzień 21:55, 11 wrz 2024
Jadę Jelczem poprzez knieje
silnik płonie, silnik grzeje
miażdżę kołem ściółkę w lesie
warkot się po lesie niesie
- Fani Jelcza
Jelcz – producent nowoczesnych[potrzebne źródło] autobusów.
Typy autobusów[edytuj • edytuj kod]
- 043 – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Zrzynka z czechosłowackiej Škody. Potocznie nazywany ogórkiem.
- 272 MEX – miejska wersja ogórka, uboższa o trzaskanie drzwiami :(
- PR100 – model, od którego po romansie z francuskim Berlietem rozpoczęła się kanciasta historia wyrobów z JZS.
- PR110 – jeden z siedmiu cudów techniki - piękny dwunastometrowy szrot. Tak zwana Peera. Jeździła wszędzie, tu i tam, nawet u Twojego sąsiada pod oknem. Też bardzo trwały produkt. 10 lat bez remontów i na złom.
- 120M – peerka po symbolicznym liftingu, ale i tak szrotowata. Wróg numer jeden babć autobusowych[1] Pseudonim kwadrat.
- M11 – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego Ikarusa. Zwany MiGiem.
- M121 – nowsza wersja 120M. Podobno pierwszy niskowejściowy Jelcz! Tak zwany gniot.
- M181 – przegubowa wersja gniota, czyli bujająca na boki symfonia dźwięków wszelakich zwana odkurzaczem.
- M122MB – wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi. MKM-y nazywają go jelczedes. Ciekawe dlaczego?
- M182MB – przegubowa wersja tego wyżej. Powstał tylko lub aż jeden egzemplarz, który w latach 1997–2012 jeździł po mieście smoka.
VeroDostawczak – gunwo ze znaczkiem Mercedesa, które nadaje się tylko na jazdę po wsiach.- Libero – najarany autobus, który uśmiecha się do Ciebie. A wibruje jak cholera!
- Salus – gniot w wersji skróconej, bo przecież im mniej szajsu tym lepiej.
- Mastero – gniot z nową twarzą (cśś, może nie zauważą...).
- Vecto – z przodu wygląda jak Szrotoplan, ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona.
- Tantus – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. Kolejny - po Mastero - model który ukrywa swoje prawdziwe ja.
Jak rozpoznać Jelcza[edytuj • edytuj kod]
Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz:
- Skrzypi bardziej niż inne autobusy,
- Niektóre są dziurawe,
- Nie wygląda jak Ikarus,
- Większość nie posiada tajemniczego, nieznajomego, gadającego pana.
- Po naciśnięciu gazu przez kierowca, z tyłu wydobywa się bardzo ekologiczny smród.
- Jego hamowanie trwa w nieskończoność.
- Jest pojemny – nawet Twoja teściowa się pomieści.
- Nowoczesny design – nad wyraz inny, lepszy chociażby od Solarisów.
- Jeździ nim pełno babć.
Podbite regiony[edytuj • edytuj kod]
W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: JELCZ JEST WSZĘDZIE. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety).
Wygląd[edytuj • edytuj kod]
Z zewnątrz Jelcz to prostopadłościan na kółkach, przeszklony w górnej połowie i na przodzie ma wielki napis „Jelcz” zamiast loga. W każdym miejscu widać rdzę, z wyjątkiem dykt z numerami linii, które udają wyświetlacze. Niektóre mają stopnie w drzwiach, co ułatwia opanowywanie autobusu przez niektóre pasażerki i pasażerów. Podczas drogi czasem wybuchają czy odpadają im koła. Bądź gotowy na wszystko, co może się dziać szrotowatemu autobusowi.
Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]
- Miejscowość, w której to produkowano nazywa się Jelcz-Laskowice.
- Aby zmylić pasażerów ze Stolnicy uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, ZTM ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze.
- W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi.
- Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od Vero w górę.
Przypisy
- ↑ Wysokopodłogowiec