Wrocław Główny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Wrocław_Dworzec_Główny.jpg|250px|thumb|Wrocław Główny]]
'''Wrocław Główny''' – dworzec kolejowy we [[Wrocław]]iu, o mniejszym stopniu skomplikowania niż [[Poznań Główny]], lecz większym niż [[Garbce]]. Posiada 6 peronów, ponumerowanych wbrew tzw. normie poznańskiej<ref>3, 2, 2a, 1, 4a, 4...</ref> od 1 do 6, przy czym ruch pociągów odbywa się tylko na peronach 1–5, szósty obecnie czeka na lepsze czasy. Według powtarzanych tu i ówdzie legend, nawigacja po dworcu wrocławskim jest nieznacznie prostsza niż po poznańskim.
'''Wrocław Główny''' – dworzec kolejowy we [[Wrocław]]iu, o mniejszym stopniu skomplikowania niż [[Poznań Główny]], lecz większym niż [[Garbce]]. Posiada 6 peronów, ponumerowanych wbrew tzw. normie poznańskiej<ref>3, 2, 2a, 1, 4a, 4...</ref> od 1 do 6, przy czym obecnie po raz pierwszy w historii wszystkie otwarte naraz. Według powtarzanych tu i ówdzie legend, nawigacja po dworcu wrocławskim jest nieznacznie prostsza niż po poznańskim.


== Historia ==
== Historia ==
[[Plik:4259viki Dworzec Główny.Przed remontem. Foto Barbara Maliszewska.jpg|250px|thumb|Elegancja, szyk, czystość i [[Przewozy Regionalne|najlepszy przewoźnik]]]]
[[Plik:Wrocław_Dworzec_Główny.jpg|200px|right|thumb|Wrocław Główny]]
W czasach historycznych na wrocławskim dworcu sprzedawano [[piwo]], a nieoficjalnie i inne napoje. Podczas zakończonego w [[2012]] roku remontu przemalowano fasadę dworca z koloru sraczkowatego na pomarańczowy, co wzbudziło liczne protesty, między innymi Pomarańczowej Alternatywy. W XX wieku działało kino Dworcowe, które było do tego stopnia niepopularne, że na początku XXI wieku zmieniono je na kino porno w nadziei, że pasażerowie będą się mniej skarżyć na opóźnienia pociągów. Ostatecznie z kina zrezygnowano, powodem był fakt, iż naprzeciwko wejścia do kina znajduje się posterunek [[policja|policji]] dworcowej, co nie wpływało odpowiednio na morale pracujących tam policjantów. W XX w. pod dworcem mieścił się schron na wypadek [[wojna|wojny]]. Mimo opóźnień pociągów sięgających nieraz kilkunastu godzin do wojny nie doszło, toteż znudzone czekaniem władze dworca zlikwidowały schron na początku XXI w.
W czasach historycznych na wrocławskim dworcu sprzedawano [[piwo]], a nieoficjalnie i inne napoje. Podczas zakończonego w [[2012]] roku remontu przemalowano fasadę dworca z koloru sraczkowatego na pomarańczowy, co wzbudziło liczne protesty, między innymi Pomarańczowej Alternatywy. W XX wieku działało kino Dworcowe, które było do tego stopnia niepopularne, że na początku XXI wieku zmieniono je na kino porno w nadziei, że pasażerowie będą się mniej skarżyć na opóźnienia pociągów. Ostatecznie z kina zrezygnowano, powodem był fakt, iż naprzeciwko wejścia do kina znajduje się posterunek [[policja|policji]] dworcowej, co nie wpływało odpowiednio na morale pracujących tam policjantów. W XX w. pod dworcem mieścił się schron na wypadek [[wojna|wojny]]. Mimo opóźnień pociągów sięgających nieraz kilkunastu godzin do wojny nie doszło, toteż znudzone czekaniem władze dworca zlikwidowały schron.

== Hala peronowa ==
Dworzec wrocławski jest jednym z niewielu w Polsce, które znajdują się w hali (uwaga! Nie dotyczy częściowo peronu 3, a także 5 i 6). Dzięki temu robi wrażenie w miarę nowoczesnego (a'la lata 70. XX w.) Po wymianie paneli szklanych (zwanych fachowo szybami) w hali peronowej poprawiła się widoczność, dzięki czemu zanotowano wzrost pasażerów wysiadających na miejscu przeznaczenia – przedtem wielu myliło halę z tunelem.

== Funkcjonalność ==
[[Plik:Breslau.png|250px|thumb|Hala dworca z czasów, kiedy na stacji panował Ordnung]]
Jako że Dworzec Główny wybudowali Niemcy, zadbali (o zgrozo) o odpowiednią funkcjonalność. Spragnieni rozrywek pasażerowie mają albo do wyboru albo przestać na chwilę narzekać, albo też pojechać do [[Poznań|Poznania]] lub [[Warszawa|Warszawy]], coby im się w dupach nie poprzewracało. W szczególności droga od wejścia centralnego na dworzec do hali peronowej jest krótsza niż 50 m, co jest wynikiem zgoła nieprzyzwoitym i prawdopodobnie wejście centralne zostanie zamurowane. Fatalne jest rozmieszczenie kas biletowych, położonych między wejściem zachodnim a centralnym. Pasażer nie odczuje takich atrakcji jak lawirowanie między rozwrzeszczanymi bachorami i potknięcie się o walizkę innego podróżnego, dlatego zaleca się, by na dworzec główny przychodzić w stanie lekkiego podchmielenia.


== Infrastruktura ==
== Infrastruktura ==
* '''Schody ruchome''' – zbudowane w najmniej dogodnym miejscu dla pasażerów.
* '''Schody ruchome''' – zbudowane w najmniej dogodnym miejscu dla pasażerów.
* '''Kiosk z knyszą''' – drugie najpopularniejsze miejsce po kasach biletowych.
* '''Kiosk z [[knysza|knyszą]]''' – drugie najpopularniejsze miejsce po kasach biletowych.
* '''[[Biedronka]]''' – miejsce dla którego odwiedza się dworzec w niedziele
* '''Automaty biletowe''' – najpopularniejsze miejsce hazardu pasażerów, ostatnio zanotowano wzrost wygranych biletów.
* '''Automaty biletowe''' – najpopularniejsze miejsce hazardu pasażerów, ostatnio zanotowano wzrost wygranych biletów.
* '''Dworzec Nocny''' – zbudowana za ciężkie pieniądze dobudówka od strony ul. Suchej mająca obsługiwać pasażerów w porach nocnych. Jako że pociągi w tych porach przez stację praktycznie nie kursują, Dworzec Nocny zasilił i tak długa listę obiektów bezużytecznych.
* '''Dworzec Nocny''' – zbudowana za ciężkie pieniądze dobudówka od strony ul. Suchej mająca obsługiwać pasażerów w porach nocnych. Jako że pociągi w tych porach przez stację praktycznie nie kursują, Dworzec Nocny zasilił i tak długa listę obiektów bezużytecznych.
* '''Kur(w)anty''' – melodyjka wygrywana przed każdą zapowiedzią głośników, irytująca do tego stopnia, iż pasażer uspakaja się dopiero po ostatnim słowie zapowiedzi.

== Zobacz też ==
* [[Knysza]]


== Przypisy ==
{{Przypisy}}


{{Kolej}}
{{Kolej}}

Aktualna wersja na dzień 13:48, 27 mar 2020

Wrocław Główny

Wrocław Główny – dworzec kolejowy we Wrocławiu, o mniejszym stopniu skomplikowania niż Poznań Główny, lecz większym niż Garbce. Posiada 6 peronów, ponumerowanych wbrew tzw. normie poznańskiej[1] od 1 do 6, przy czym obecnie po raz pierwszy w historii wszystkie są otwarte naraz. Według powtarzanych tu i ówdzie legend, nawigacja po dworcu wrocławskim jest nieznacznie prostsza niż po poznańskim.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Elegancja, szyk, czystość i najlepszy przewoźnik

W czasach historycznych na wrocławskim dworcu sprzedawano piwo, a nieoficjalnie i inne napoje. Podczas zakończonego w 2012 roku remontu przemalowano fasadę dworca z koloru sraczkowatego na pomarańczowy, co wzbudziło liczne protesty, między innymi Pomarańczowej Alternatywy. W XX wieku działało kino Dworcowe, które było do tego stopnia niepopularne, że na początku XXI wieku zmieniono je na kino porno w nadziei, że pasażerowie będą się mniej skarżyć na opóźnienia pociągów. Ostatecznie z kina zrezygnowano, powodem był fakt, iż naprzeciwko wejścia do kina znajduje się posterunek policji dworcowej, co nie wpływało odpowiednio na morale pracujących tam policjantów. W XX w. pod dworcem mieścił się schron na wypadek wojny. Mimo opóźnień pociągów sięgających nieraz kilkunastu godzin do wojny nie doszło, toteż znudzone czekaniem władze dworca zlikwidowały schron.

Hala peronowa[edytuj • edytuj kod]

Dworzec wrocławski jest jednym z niewielu w Polsce, które znajdują się w hali (uwaga! Nie dotyczy częściowo peronu 3, a także 5 i 6). Dzięki temu robi wrażenie w miarę nowoczesnego (a'la lata 70. XX w.) Po wymianie paneli szklanych (zwanych fachowo szybami) w hali peronowej poprawiła się widoczność, dzięki czemu zanotowano wzrost pasażerów wysiadających na miejscu przeznaczenia – przedtem wielu myliło halę z tunelem.

Funkcjonalność[edytuj • edytuj kod]

Hala dworca z czasów, kiedy na stacji panował Ordnung

Jako że Dworzec Główny wybudowali Niemcy, zadbali (o zgrozo) o odpowiednią funkcjonalność. Spragnieni rozrywek pasażerowie mają albo do wyboru albo przestać na chwilę narzekać, albo też pojechać do Poznania lub Warszawy, coby im się w dupach nie poprzewracało. W szczególności droga od wejścia centralnego na dworzec do hali peronowej jest krótsza niż 50 m, co jest wynikiem zgoła nieprzyzwoitym i prawdopodobnie wejście centralne zostanie zamurowane. Fatalne jest rozmieszczenie kas biletowych, położonych między wejściem zachodnim a centralnym. Pasażer nie odczuje takich atrakcji jak lawirowanie między rozwrzeszczanymi bachorami i potknięcie się o walizkę innego podróżnego, dlatego zaleca się, by na dworzec główny przychodzić w stanie lekkiego podchmielenia.

Infrastruktura[edytuj • edytuj kod]

  • Schody ruchome – zbudowane w najmniej dogodnym miejscu dla pasażerów.
  • Kiosk z knyszą – drugie najpopularniejsze miejsce po kasach biletowych.
  • Biedronka – miejsce dla którego odwiedza się dworzec w niedziele
  • Automaty biletowe – najpopularniejsze miejsce hazardu pasażerów, ostatnio zanotowano wzrost wygranych biletów.
  • Dworzec Nocny – zbudowana za ciężkie pieniądze dobudówka od strony ul. Suchej mająca obsługiwać pasażerów w porach nocnych. Jako że pociągi w tych porach przez stację praktycznie nie kursują, Dworzec Nocny zasilił i tak długa listę obiektów bezużytecznych.
  • Kur(w)anty – melodyjka wygrywana przed każdą zapowiedzią głośników, irytująca do tego stopnia, iż pasażer uspakaja się dopiero po ostatnim słowie zapowiedzi.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. 3, 2, 2a, 1, 4a, 4...