Premetro: Różnice pomiędzy wersjami
M (red.) |
M |
||
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 19 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Premetro''' – [[tramwaj]], który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i [[młodzież]]. |
'''Premetro''' – [[tramwaj]], który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i [[młodzież]]y. |
||
== Etymologia == |
== Etymologia == |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Premetro w Polsce == |
== Premetro w Polsce == |
||
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest [[Poznański Szybki Tramwaj]] (PST), |
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest [[Poznański Szybki Tramwaj]] (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów [[Webasto]] zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PTS w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP. |
||
Drugim systemem premetra jest |
Drugim systemem premetra jest [[Krakowski Szybki Tramwaj|Pół Metra Metra]], czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu. |
||
Trzecim takim systemem jest [[Tunel trasy tramwajowej na Franowo|Poznańskie Metro]], zbudowane od dawnej pętli Osiedle Lecha do stacyi [[Poznań Franowo]]. Ma aż dwie stacje podziemne. |
|||
⚫ | |||
* [[metro]] |
|||
* [[tramwaj]] |
|||
* [[szybka kolej miejska]] |
|||
⚫ | |||
{{stubtrans}} |
|||
* [[Szybka Kolej Miejska w Trójmieście]] |
|||
* [[Warszawska Szybka Kolej Miejska]] |
|||
<br clear="all /> |
|||
{{stub|trans}} |
|||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
Aktualna wersja na dzień 15:54, 18 gru 2017
Premetro – tramwaj, który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Etymologia[edytuj • edytuj kod]
Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów).
Premetro w Polsce[edytuj • edytuj kod]
Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest Poznański Szybki Tramwaj (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów Webasto zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PTS w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP.
Drugim systemem premetra jest Pół Metra Metra, czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu.
Trzecim takim systemem jest Poznańskie Metro, zbudowane od dawnej pętli Osiedle Lecha do stacyi Poznań Franowo. Ma aż dwie stacje podziemne.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym.