Rozkład jazdy: Różnice pomiędzy wersjami
(uzupełnienie) |
(Wstawienie nieużywanej grafiki) |
||
(Nie pokazano 45 wersji utworzonych przez 34 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[ |
[[Plik:A.jpg|thumb|200px|Dzieło sztuki]] |
||
[[ |
[[Plik:Kurs15.jpg|thumb|200px|Typowy rozkład jazdy]] |
||
[[ |
[[Plik:Miasto (9).jpg|thumb|200px|Dużo im tych dni zostało…]] |
||
[[Plik:Linia 7 MPK Sieradz.jpg|200px|thumb|Rozkład linii 7 MPK w Sieradzie]] |
|||
'''Rozkład jazdy''' – |
'''Rozkład jazdy''' – lista przedstawiająca [[godzina|godziny]], o których na pewno nie odjedzie nasz ulubiony [[autobus|pojazd]] komunikacji miejskiej lub dalekobieżnej. Najczęściej rozkład jazdy znajduje się w stanie rozkładu i jego dokładnej treści można się jedynie domyślać. |
||
Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył. |
Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył. |
||
Linia 8: | Linia 9: | ||
Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu [[wsiobus]]u, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty. |
Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu [[wsiobus]]u, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty. |
||
W większych [[miasto|miastach]] wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za [[szyba|przeszkleniem]], co |
W większych [[miasto|miastach]] wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za [[szyba|przeszkleniem]], co poskutkowało zwiększoną [[agresja|agresją]] ze strony znudzonych [[pasażer]]ów i zwiększeniem nakładów na utrzymanie przystanków, ponieważ szyby szły [[non stop]]. |
||
Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie [[zbieracz złomu|zbieraczy złomu]], [[skup złomu|skupów złomu]] a także ubogich i mało wybrednych [[kolekcjoner |
Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie [[zbieracz złomu|zbieraczy złomu]], [[skup złomu|skupów złomu]] a także ubogich i mało wybrednych [[kolekcjoner]]ów. |
||
Jeszcze inna metoda, którą dostarcza nam XXI-wieczna technologia, są tablice elektroniczne. Ich wandalizacja prostymi narzędziami może przebiegać w dość elektryzujący sposób. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[Plik:Fajny rozkład jazdy.jpg|thumb|200px|Rozkład jazdy dla autobusów jadących na dachu]] |
|||
Rozkłady dzielimy na: |
Rozkłady dzielimy na: |
||
* książkowe – |
* książkowe – najczęściej nieaktualne. Gdy szukamy rozkładu jazdy pociągów znajdujemy najczęściej ten sprzed dwóch lat. Gdy korzystamy z niego w publicznym miejscu, okazuje się, że potrzebna strona jest właśnie wyrwana. |
||
* tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte [[graffiti]], zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne. |
* tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte [[graffiti]], zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne. |
||
* elektroniczne |
* elektroniczne – podobne do tablicowych z tą różnicą że są ułożone ze światełek, wyświetlają tylko kiedy można się spodziewać kilku najbliższych tramwajów i autobusów. Co chwilę się zmieniają, ale i tak tramwaj czy też autobus przyjedzie o innej godzinie niż taki rozkład pokazuje. |
||
* telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny. |
* telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny. |
||
* internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę. |
* internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę. |
||
== Przykładowy wpis z rozkładu jazdy == |
== Przykładowy wpis z rozkładu jazdy == |
||
<div style="border:solid coral;width:30%"> |
|||
'''Tłoki Górne''' 17.23<sub>a d r h j m z</sub> |
|||
<div style="margin-left:5px;margin-right:5px"> |
|||
<center><big>'''Tłoki Górne'''</big></center> |
|||
<code> |
|||
17.23 <sub>a d Д é è ә r h j m த ó ü ☭ }</sub> |
|||
a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI |
|||
<br /><br /> |
|||
d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe |
|||
r – autobus nie kursuje w dni deszczowe |
|||
h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi |
|||
j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic |
|||
<small>a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI oraz w inne dni imienin członków rodziny kierowcy<br />d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe<br />Д – kierowca autobusu przymusowo musi odwiedzić swoją rodzinę na Kamczatce<br />é – autobus przed pętlą wpada do lewego dołu<br />è – autobus przed pętlą wpada do prawego dołu<br />ә – autobus po odjeździe z pętli dachuje przez przednią szybę<br />r – autobus nie kursuje w dni deszczowe<br />h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi<br />j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic<br />m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną<br />த – jeśli kierowca nie zatrzyma się na przystanku Tajwan, pasażerowie, nawet podczas jazdy autobusu, muszą wyskoczyć oknami<br />ó – w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła<br />ü – autobus zatrzymuje się na dodatkowym przystanku w Bawarii<br />☭ – kurs bezpłatny; w zamian kierowca kolektywizuje zwierzęta gospodarskie pasażerów<br />} – możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn</small> |
|||
m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną |
|||
Autobus kursuje we wszystkie dni tygodnia z wyłączeniem poniedziałku, wtorku, środy, czwartku, piątku, soboty i niedzieli. |
|||
z – Możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn |
|||
</ |
</div> |
||
</div> |
|||
== Zobacz też == |
== Zobacz też == |
||
* [[autobus]] |
* [[autobus]] |
||
* [[ |
* [[przystanek autobusowy]] |
||
* [[przystankersi]] |
* [[przystankersi]] |
||
* [[Nonźródła:Teologiczna interpretacja sieciowego rozkładu jazdy pociągów|teologiczna interpretacja sieciowego rozkładu jazdy pociągów]] |
|||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{stubtrans}} |
|||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Infrastruktura komunikacji miejskiej]] |
Aktualna wersja na dzień 17:50, 18 lut 2023
Rozkład jazdy – lista przedstawiająca godziny, o których na pewno nie odjedzie nasz ulubiony pojazd komunikacji miejskiej lub dalekobieżnej. Najczęściej rozkład jazdy znajduje się w stanie rozkładu i jego dokładnej treści można się jedynie domyślać.
Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył.
Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu wsiobusu, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty.
W większych miastach wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za przeszkleniem, co poskutkowało zwiększoną agresją ze strony znudzonych pasażerów i zwiększeniem nakładów na utrzymanie przystanków, ponieważ szyby szły non stop.
Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie zbieraczy złomu, skupów złomu a także ubogich i mało wybrednych kolekcjonerów.
Jeszcze inna metoda, którą dostarcza nam XXI-wieczna technologia, są tablice elektroniczne. Ich wandalizacja prostymi narzędziami może przebiegać w dość elektryzujący sposób.
Podział rozkładów jazdy[edytuj • edytuj kod]
Rozkłady dzielimy na:
- książkowe – najczęściej nieaktualne. Gdy szukamy rozkładu jazdy pociągów znajdujemy najczęściej ten sprzed dwóch lat. Gdy korzystamy z niego w publicznym miejscu, okazuje się, że potrzebna strona jest właśnie wyrwana.
- tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte graffiti, zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne.
- elektroniczne – podobne do tablicowych z tą różnicą że są ułożone ze światełek, wyświetlają tylko kiedy można się spodziewać kilku najbliższych tramwajów i autobusów. Co chwilę się zmieniają, ale i tak tramwaj czy też autobus przyjedzie o innej godzinie niż taki rozkład pokazuje.
- telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny.
- internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę.
Przykładowy wpis z rozkładu jazdy[edytuj • edytuj kod]
17.23 a d Д é è ә r h j m த ó ü ☭ }
a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI oraz w inne dni imienin członków rodziny kierowcy
d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe
Д – kierowca autobusu przymusowo musi odwiedzić swoją rodzinę na Kamczatce
é – autobus przed pętlą wpada do lewego dołu
è – autobus przed pętlą wpada do prawego dołu
ә – autobus po odjeździe z pętli dachuje przez przednią szybę
r – autobus nie kursuje w dni deszczowe
h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi
j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic
m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną
த – jeśli kierowca nie zatrzyma się na przystanku Tajwan, pasażerowie, nawet podczas jazdy autobusu, muszą wyskoczyć oknami
ó – w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła
ü – autobus zatrzymuje się na dodatkowym przystanku w Bawarii
☭ – kurs bezpłatny; w zamian kierowca kolektywizuje zwierzęta gospodarskie pasażerów
} – możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn
Autobus kursuje we wszystkie dni tygodnia z wyłączeniem poniedziałku, wtorku, środy, czwartku, piątku, soboty i niedzieli.