Łódź Kaliska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M
Znacznik: edytor źródłowy
Znacznik: edytor źródłowy
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Łódź Kaliska secesja.jpg|thumb|200px|Kaliski dawniej...]]
{{inkubator otwarty}}
[[Plik:Łódź K.jpg|thumb|200px|...i dziś]]
[[Plik:ŁKR-FLIRT3.JPG|thumb|200px|Pociąg z wredną miną na peronie]]
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}}
{{cytat|Łódź, kurwa!|[[Cezary Pazura]] wychodzący z '''Kaliskiego'''}}
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939-1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof''') - [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]]<ref>A dokładniej na Karolewie</ref>, pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem [[Łódzki Klub Sportowy|ŁKSu]]. Przez ponad 110 lat jest największym dworcem w Łodzi.
'''Łódź Kaliska''' (znany też jako '''Dworzec Łódź Kaliska''', '''Dworzec Kaliski''' lub też '''Łódź G(ł)ówna''', w latach 1939-1945 '''Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof''') - [[stacja kolejowa]] położona w jakże malowniczym mieście [[Łódź|Łodzi]]<ref>A dokładniej na Karolewie</ref>, pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem [[Łódzki Klub Sportowy|ŁKSu]]. Przez ponad 110 lat jest największym dworcem w Łodzi.


== Historia ==
== Historia ==
Linia 25: Linia 27:
{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{komunikacja Łódź}}
{{komunikacja Łódź}}
[[Kategoria:Artykuły w inkubatorze – transport|{{SUBPAGENAME}}‎]]
[[Kategoria:Kolejnictwo|{{SUBPAGENAME}}‎]]
[[Kategoria:Łódź]]

Wersja z 18:40, 6 mar 2016

Pociąg z wredną miną na peronie

Łódź, kurwa!

Cezary Pazura wychodzący z Kaliskiego

Łódź Kaliska (znany też jako Dworzec Łódź Kaliska, Dworzec Kaliski lub też Łódź G(ł)ówna, w latach 1939-1945 Litzmannstadt Hauptbahnhof/Kalischer Bahnhof) - stacja kolejowa położona w jakże malowniczym mieście Łodzi[1], pomiędzy Starym Polesiem a dawnym stadionem ŁKSu. Przez ponad 110 lat jest największym dworcem w Łodzi.

Historia

Wszystko zaczęło się jeszcze w XIX wieku, ponieważ miłośnikom kolei zamarzyła się podróż z Breslau do Warszafki, jednak szwaby i kacapy nie chciały słyszeć o żadnej kolei przez Łódź, i tak przez dobre 30 lat. Dopiero w 1898 w końcu się pokapowali, że Łódź bez drugiego dworca[2] to lipa, a nie miasto, więc car pozwolił na budowę dworca w Łodzi, żeby połączyć Warszawkę z Kaliszem.

Przez 2 lata stawiano wiadukty, tory, całą potrzebną instalację, a także budynek dworca, oczywiście przepełniony secesją[3] 15 listopada 1902 pierwszy pociąg przyjechał na stację, szkoda tylko że nie wykończoną. Ale nie stanowiło to większego problemu. Większy problem stanowiło to, że żeby dostać się pociągiem z Kaliskiego na Fabryczny, trzeba było jeździć przez Zgierz, Łowicz, Skierniewice, Koluszki i Widzew[4].

W 1913 poprowadzono tramwaje na placyk przed dworcem, a 20 lat później pod sam budynek. Wtedy nikt nie myślał o przesuwaniu torowiska na środek dwupasmówki.

W 1914 roku stację bombardowano z czego tylko się da[5].

Za komuny nic wielkiego się nie działo, no może tylko to, że postawili linie wysokiego napięcia, zbudowali 4 km dalej na północ stację Łódź Żabieniec, a także działało za Gierka kino dworcowe.

W 1982 roku secesyjny budynek dworca zrównano z ziemią, a po 12 latach kombinowania wybudowano straszniejszy budynek. Wiaduktu od strony al. Włókniarzy nie skończono, przez co teraz pozarastał brzózkami i innym zielskiem.

Co warto wiedzieć

  • Jak na wielu innych stacjach w Polsce, na Kaliskim informacje o pociągach podają stare czechosłowackie pragotrony.
  • Łódź Kaliska ma 6 peronów, z czego tylko 3 mają połączenie z obwodówką [6] i pozostałymi miastami. Reszta obsługuje tylko pociągi z Łowicza i Kutna.
  • Pomimo tego, że jest dostępna dla pieszych kładka prowadząca z przystanku MPK na obie strony al. Bandurskiego i peron 1 stacji, Hanna Zdanowska doradziła, żeby w ramach budowy wuzetki dorobić jeszcze przejście podziemne pod przystankiem.
  • W okresie międzywojennym perony były kryte zadaszeniem, z którego potem zrezygnowano przy przebudowie.
  • Stacja wystąpiła w wielu filmach, jednak najbardziej znana scena została opisana powyższym cytatem.

Przypisy

  1. A dokładniej na Karolewie
  2. Stacja Łódź Fabryczna istniała od 1865!
  3. Jak na Łódź przystało.
  4. Do czasu otwarcia stacji Łódź Chojny
  5. armaty, samoloty, właściwie ze wszystkiego co Niemce mieli pod ręką
  6. Przez jeden malutki odcinek, bo inaczej zajechały by do Wrocka