Premetro: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎top: bot wprowadza drobne poprawki)
Znacznik: przez API
M (→‎Zobacz też: podmianka, replaced: {{Ciężarówki}} → {{Komunikacja miejska}})
Linia 17: Linia 17:
{{stub|trans}}
{{stub|trans}}
{{komunikacja}}
{{komunikacja}}
{{Komunikacja miejska}}
{{Ciężarówki}}
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska]]

Wersja z 15:42, 18 gru 2017

Premetrotramwaj, który w centrum miasta chowa się do tunelu, by swą urodą i wydawanymi dźwiękami nie odstraszać turystów, zwłaszcza dzieci i młodzieży.

Etymologia

Końcówka „-metro” nawiązuje do podobieństwa premetra do tradycyjnego metra, które to swymi monstrualnymi pociągami w ogóle nie wyjeżdża na ulice, by także nie budzić postrachu wśród dzieci i młodzieży, zaś początek „pre” oznacza prehistoryczny instynkt chowania się, by nie płoszyć zwierzyny łownej (tu: turystów).

Premetro w Polsce

Pierwszym systemem premetra w naszym kraju jest Poznański Szybki Tramwaj (PST), jednakże jeździ on w wąwozach i po wiaduktach (miał jeździć w tunelu, lecz wpływowe lobby producenta klimatyzatorów Webasto zadziałało w sposób oczywisty). Trwają prace nad przedłużeniem PTS w taki sposób, aby linia zapadła się aż do głównego dworca PKP.

Drugim systemem premetra jest Pół Metra Metra, czyli tzw. Krakowski Szybki Tramwaj, lecz w przeciwieństwie do jego wielkopolskiego odpowiednika, jedzie on prawidłowo w tunelu.

Trzecim takim systemem jest Poznańskie Metro, zbudowane od dawnej pętli Osiedle Lecha do stacyi Poznań Franowo. Ma aż dwie stacje podziemne.

Zobacz też


Znak A-34.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny transportu. Rozbuduj go – nie przejedziesz się na tym. Szablon:Komunikacja