Wrocław Świebodzki: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przyszłość: drup) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (dr.) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
==Historia== |
==Historia== |
||
Do roku 1991 ze Świebodzkiego odjeżdżały pociągi w kierunku [[Jelenia Góra|Jeleniej Góry]], [[Legnica|Legnicy]] i [[Głógów|Głogowa]]. W tamtym okresie najpopularniejszym pytaniem na ul. Piłsudskiego było ''Panie, gdzie jest ku{{cenzura3}} ten Świebodzki?'' Ulubioną zabawą wrocławian |
Do roku 1991 ze Świebodzkiego odjeżdżały pociągi w kierunku [[Jelenia Góra|Jeleniej Góry]], [[Legnica|Legnicy]] i [[Głógów|Głogowa]]. W tamtym okresie najpopularniejszym pytaniem na ul. Piłsudskiego było ''Panie, gdzie jest ku{{cenzura3}} ten Świebodzki?'' Ulubioną zabawą wrocławian było kierowanie takich podróżnych na stację Wrocław Nadodrze. Dworzec był stacją końcową dla pociągów i często dla pasażerów, którzy mylili przystanki tramwajowe i jechali na [[Wrocław Główny|dworzec główny]] w przeciwnym kierunku, nie wiedząc, że nie każdy tramwaj to zerówka. |
||
Po zlikwidowaniu ruchu na Świebodzkim w budynku dworcowym znalazło miejsce wiele instytucji, w tym teatr. Było to o tyle bezpieczne, że wygwizdywani aktorzy uciekając ze sceny pod nawałem owoców i jajek nie ginęli pod kołami pociągów. Z dworca zaczęła znikać infrastruktura, częściowo prawem dematerializacji; tory zostały wyniesione przez złomiarzy i sprzedane, podkłady wspomogły prywatne budownictwo, również nie do końca oficjalnie. Na oczyszczonym w ten sposób placu powstał największy w mieście [[bazar]]. W budynku dworca znajduje się obecnie kilkadziesiąt składów pociągów, kilka kilometrów szyn i pozostała infrastruktura, głównie w skali 1:72. |
Po zlikwidowaniu ruchu na Świebodzkim, w budynku dworcowym znalazło miejsce wiele instytucji, w tym teatr. Było to o tyle bezpieczne, że wygwizdywani aktorzy uciekając ze sceny pod nawałem owoców i jajek nie ginęli pod kołami pociągów. Z dworca zaczęła znikać infrastruktura, częściowo prawem dematerializacji; tory zostały wyniesione przez złomiarzy i sprzedane, podkłady wspomogły prywatne budownictwo, również nie do końca oficjalnie. Na oczyszczonym w ten sposób placu powstał największy w mieście [[bazar]]. W budynku dworca znajduje się obecnie kilkadziesiąt składów pociągów, kilka kilometrów szyn i pozostała infrastruktura, głównie w skali 1:72. |
||
== Przyszłość == |
== Przyszłość == |
||
Od roku 2006 planuje się przywrócenie dworca do celów transportowych. Pociągi na Świebodzkim miały pojawić się w latach 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018. Jednocześnie trwa najdłuższy przetarg pod hasłem |
Od roku 2006 planuje się przywrócenie dworca do celów transportowych. Pociągi na Świebodzkim miały pojawić się w latach 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018. Jednocześnie trwa najdłuższy przetarg pod hasłem „co zrobić z okolicą dworca Świebodzkiego”. Planowano już |
||
* osiedla mieszkaniowe |
* osiedla mieszkaniowe, |
||
* centrum przesiadkowe |
* centrum przesiadkowe, |
||
* wrocławski Manhattan czyli centrum finansowo-biurowe |
* wrocławski Manhattan czyli centrum finansowo-biurowe, |
||
* centrum lotów międzyplanetarnych |
* a nawet centrum lotów międzyplanetarnych. |
||
{{Kolej}} |
{{Kolej}} |
Wersja z 19:16, 30 lip 2018
Wrocław Świebodzki – czołowy dworzec kolejowy w centrum Wrocławia, jedna z najbardziej kłopotliwych budowli prastarego piastowskiego miasta nad Odrą.
Historia
Do roku 1991 ze Świebodzkiego odjeżdżały pociągi w kierunku Jeleniej Góry, Legnicy i Głogowa. W tamtym okresie najpopularniejszym pytaniem na ul. Piłsudskiego było Panie, gdzie jest ku ten Świebodzki? Ulubioną zabawą wrocławian było kierowanie takich podróżnych na stację Wrocław Nadodrze. Dworzec był stacją końcową dla pociągów i często dla pasażerów, którzy mylili przystanki tramwajowe i jechali na dworzec główny w przeciwnym kierunku, nie wiedząc, że nie każdy tramwaj to zerówka.
Po zlikwidowaniu ruchu na Świebodzkim, w budynku dworcowym znalazło miejsce wiele instytucji, w tym teatr. Było to o tyle bezpieczne, że wygwizdywani aktorzy uciekając ze sceny pod nawałem owoców i jajek nie ginęli pod kołami pociągów. Z dworca zaczęła znikać infrastruktura, częściowo prawem dematerializacji; tory zostały wyniesione przez złomiarzy i sprzedane, podkłady wspomogły prywatne budownictwo, również nie do końca oficjalnie. Na oczyszczonym w ten sposób placu powstał największy w mieście bazar. W budynku dworca znajduje się obecnie kilkadziesiąt składów pociągów, kilka kilometrów szyn i pozostała infrastruktura, głównie w skali 1:72.
Przyszłość
Od roku 2006 planuje się przywrócenie dworca do celów transportowych. Pociągi na Świebodzkim miały pojawić się w latach 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018. Jednocześnie trwa najdłuższy przetarg pod hasłem „co zrobić z okolicą dworca Świebodzkiego”. Planowano już
- osiedla mieszkaniowe,
- centrum przesiadkowe,
- wrocławski Manhattan czyli centrum finansowo-biurowe,
- a nawet centrum lotów międzyplanetarnych.