Jelcz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 26 wersji utworzonych przez 16 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:

{{sur2|„Jelcz”|[[Jelcz-Laskowice]]|e}}
[[Plik:Jelcz 043.jpg|thumb|right|200px|Jeden z nowszych modeli Jelcza – 043]]
[[Plik:Jelcz-O43.jpg|thumb|200px|Jeden z nowszych modeli Jelcza – 043]]
[[Plik:Jelcz Vecto.JPG|thumb|right|200px|Podróba Szrotoplana – Vecto]]
[[Plik:Jelcz M125M Vecto Poznań RB1.JPG|thumb|200px|Podróba Szrotoplana – Vecto]]

{{cytat|<poem>''Jadę '''Jelczem''' poprzez knieje
{{cytat|<poem>''Jadę '''Jelczem''' poprzez knieje
''silnik płonie, silnik grzeje
''silnik płonie, silnik grzeje
''miażdżę kołem ściółkę w lesie
''miażdżę kołem ściółkę w lesie
''warkot się po lesie niesie</poem>|Fani '''Jelcza'''}}
''warkot się po lesie niesie</poem>|Fani '''Jelcza'''}}
'''Jelcz''' – producent nowoczesnych{{fakt}} [[autobus]]ów.


== Typy autobusów ==
{{cytat|To takie piękne jechać '''Jelczem''' na ręcznym|[[Oscar Wilde]] o '''Jelczu'''}}
* '''[[Jelcz 043|043]]''' – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Zrzynka z czechosłowackiej [[Škoda Auto|Škody]]. Potocznie nazywany ''ogórkiem''.

* '''[[Jelcz 272 MEX|272 MEX]]''' – miejska wersja ''ogórka'', uboższa o trzaskanie drzwiami :(
{{t}} producent nowoczesnych{{fakt}} [[autobus]]ów.
* '''[[Jelcz PR100|PR100]]''' – model, od którego po romansie z francuskim [[Berliet]]em rozpoczęła się kanciasta historia wyrobów z JZS.

* '''[[Jelcz PR110|PR110]] '''– jeden z ''siedmiu cudów techniki'' - piękny dwunastometrowy szrot. Tak zwana ''Peera''. Jeździła wszędzie, tu i tam, nawet u Twojego sąsiada pod oknem. Też bardzo trwały produkt. 10 lat bez remontów i na złom.
== Typy ==
* '''[[Jelcz 120M|120M]]''' – ''peerka'' po symbolicznym liftingu, ale i tak szrotowata. Wróg numer jeden babć autobusowych<ref>Wysokopodłogowiec</ref> Pseudonim ''kwadrat''.
* {{t|[[Jelcz 043|043]]}} najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz.
* '''[[Jelcz M11|M11]]''' – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego Ikarusa. Zwany ''MiGiem''.
* {{t|[[Jelcz 120M|120M]]}} starszy, ale i tak szrotowaty.
* '''[[Jelcz M121|M121]]''' – nowsza wersja 120M. Podobno pierwszy ''niskowejściowy'' Jelcz! Tak zwany ''gniot''.
* {{t|[[Jelcz M11|M11]]}} czarna rozpacz. Dosłownie.
* '''[[Jelcz M181|M181]]''' – przegubowa wersja gniota, czyli bujająca na boki symfonia dźwięków wszelakich zwana ''odkurzaczem''.
* {{t|[[Jelcz M121|M121]]}} starsza wersja M11.
* {{t|[[Jelcz M122MB|M122MB]]}} wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi.
* '''[[Jelcz M122MB|M122MB]]''' – wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi. MKM-y nazywają go ''jelczedes''. Ciekawe dlaczego?
* '''[[Jelcz M182MB|M182MB]]''' – przegubowa wersja tego wyżej. Powstał tylko lub aż jeden egzemplarz, który w latach 1997–2012 jeździł po [[Kraków|mieście smoka]].
* {{t|[[Jelcz M081MB|Vero]]}} z serii ''Co to jest?'' Pseudo-złomo-autobus, nadający się tylko na jazdę [[Łódź|po wsiach]].
* '''[[Jelcz M081MB|<del>Vero</del> Dostawczak]]''' gunwo ze znaczkiem Mercedesa, które nadaje się tylko na jazdę [[Łódź|po wsiach]].
* {{t|[[Jelcz M083C|Libero]]}} to samo co Vero. Wsiobus w wersji większej.
* '''[[Jelcz M083C|Libero]]''' – najarany autobus, który uśmiecha się do Ciebie. A wibruje jak cholera!
* {{t|[[Jelcz M101I|Salus]]}} Ninja, nikt go nie widział.
* '''[[Jelcz M101I|Salus]]''' – ''gniot'' w wersji skróconej, bo przecież im mniej szajsu tym lepiej.
* {{t|[[Jelcz M121M/4|Mastero]]}} nawet w Afryce by się uśmiali.
* '''[[Jelcz M121M/4|Mastero]]''' – ''gniot'' z nową twarzą (cśś, może nie zauważą...).
* {{t|[[Jelcz M125M|Vecto]]}} z przodu wygląda jak [[Neoplan|Szrotoplan]], ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji?
* '''[[Jelcz M125M|Vecto]]''' – z przodu wygląda jak [[Neoplan|Szrotoplan]], ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona.
* {{t|[[Jelcz M181MB/3|Tantus]]}} patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt.
* '''[[Jelcz M181MB/3|Tantus]]''' – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. Kolejny - po Mastero - model który ukrywa swoje prawdziwe ja.


== Jak rozpoznać Jelcza ==
== Jak rozpoznać Jelcza ==
[[Plik:Jelcz Vero.jpg|thumb|right|200px|Wsiobus]]
[[Plik:Autobus Ruda.jpg|thumb|200px|Wsiobus]]
Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz:
Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz:
* skrzypi bardziej niż inne autobusy,
* Skrzypi bardziej niż inne autobusy,
* niektóre są dziurawe,
* Niektóre są dziurawe,
* nie wygląda jak [[Ikarus 280|Ikarus]],
* Nie wygląda jak [[Ikarus 280|Ikarus]],
* większość nie posiada tajemniczego, nieznajomego, gadającego pana.
* Większość nie posiada tajemniczego, nieznajomego, gadającego pana.
* Po naciśnięciu gazu przez kierowca, z tyłu wydobywa się bardzo ekologiczny smród.
* Jego hamowanie trwa w nieskończoność.
* Jest pojemny – nawet Twoja teściowa się pomieści.
* Nowoczesny design – nad wyraz inny, lepszy chociażby od Solarisów.
* Jeździ nim pełno [[Rodzaje babć autobusowych|babć]].


== Podbite regiony ==
== Podbite regiony ==
[[Plik:Jelcz linia turystyczna cz1.JPG|thumb|Ekskluzywny Jelcz]]
W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: '''JELCZ JEST WSZĘDZIE'''. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety).
W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: '''JELCZ JEST WSZĘDZIE'''. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety).


Linia 40: Linia 49:


== Ciekawostki ==
== Ciekawostki ==
* Wieś, w której to produkowano nazywa się [[Jelcz-Laskowice]].
* Miejscowość, w której to produkowano nazywa się [[Jelcz-Laskowice]].
* Aby zmylić pasażerów ze [[Warszawa|Stolnicy]] uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, ZTM ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze.
* Aby zmylić pasażerów ze [[Warszawa|Stolnicy]] uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, [[Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie|ZTM]] ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze.
* W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi.
* W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi.
* Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od [[Jelcz M081MB|Vero]] w górę.
* Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od [[Jelcz M081MB|Vero]] w górę.


{{Ciężarówki}}
{{Przypisy}}
{{Komunikacja miejska}}
{{KMWarszawa}}
{{KMWarszawa}}
{{KWR}}

[[Kategoria:Autobusy Jelcz| ]]
[[Kategoria:Autobusy Jelcz| ]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym]]

Aktualna wersja na dzień 12:18, 30 gru 2022

Jeden z nowszych modeli Jelcza – 043
Podróba Szrotoplana – Vecto

Jadę Jelczem poprzez knieje
silnik płonie, silnik grzeje
miażdżę kołem ściółkę w lesie
warkot się po lesie niesie

Fani Jelcza

Jelcz – producent nowoczesnych[potrzebne źródło] autobusów.

Typy autobusów[edytuj • edytuj kod]

  • 043 – najnowocześniejszy z Jelczy, zawsze ma numerek innej linii niż tej, którą jeździsz. Zrzynka z czechosłowackiej Škody. Potocznie nazywany ogórkiem.
  • 272 MEX – miejska wersja ogórka, uboższa o trzaskanie drzwiami :(
  • PR100 – model, od którego po romansie z francuskim Berlietem rozpoczęła się kanciasta historia wyrobów z JZS.
  • PR110 – jeden z siedmiu cudów techniki - piękny dwunastometrowy szrot. Tak zwana Peera. Jeździła wszędzie, tu i tam, nawet u Twojego sąsiada pod oknem. Też bardzo trwały produkt. 10 lat bez remontów i na złom.
  • 120Mpeerka po symbolicznym liftingu, ale i tak szrotowata. Wróg numer jeden babć autobusowych[1] Pseudonim kwadrat.
  • M11 – czarna rozpacz. Dosłownie. Nieudolna próba wyprodukowania własnego Ikarusa. Zwany MiGiem.
  • M121 – nowsza wersja 120M. Podobno pierwszy niskowejściowy Jelcz! Tak zwany gniot.
  • M181 – przegubowa wersja gniota, czyli bujająca na boki symfonia dźwięków wszelakich zwana odkurzaczem.
  • M122MB – wygląda jak Mercedes O405N. Jedną z różnic są niewygodne siedzenia. Występuje w Gdyni i w Łodzi. MKM-y nazywają go jelczedes. Ciekawe dlaczego?
  • M182MB – przegubowa wersja tego wyżej. Powstał tylko lub aż jeden egzemplarz, który w latach 1997–2012 jeździł po mieście smoka.
  • Vero Dostawczak – gunwo ze znaczkiem Mercedesa, które nadaje się tylko na jazdę po wsiach.
  • Libero – najarany autobus, który uśmiecha się do Ciebie. A wibruje jak cholera!
  • Salusgniot w wersji skróconej, bo przecież im mniej szajsu tym lepiej.
  • Masterogniot z nową twarzą (cśś, może nie zauważą...).
  • Vecto – z przodu wygląda jak Szrotoplan, ale to Jelcz. Może ukradli plany konstrukcji? był podobno pierwszym niskopodłogowym autobusem. Trwałość konstrukcji, to nie jest jego dobra strona.
  • Tantus – patrząc nań, wciąż się zastanawiasz, kiedy ten przegub pierdyknie i ludzie wysypią się na asfalt. Kolejny - po Mastero - model który ukrywa swoje prawdziwe ja.

Jak rozpoznać Jelcza[edytuj • edytuj kod]

Wsiobus

Jelcze mają kilka wspólnych cech, niezależnie od modelu, daty produkcji czy przydatności do zużycia. Każdy Jelcz:

  • Skrzypi bardziej niż inne autobusy,
  • Niektóre są dziurawe,
  • Nie wygląda jak Ikarus,
  • Większość nie posiada tajemniczego, nieznajomego, gadającego pana.
  • Po naciśnięciu gazu przez kierowca, z tyłu wydobywa się bardzo ekologiczny smród.
  • Jego hamowanie trwa w nieskończoność.
  • Jest pojemny – nawet Twoja teściowa się pomieści.
  • Nowoczesny design – nad wyraz inny, lepszy chociażby od Solarisów.
  • Jeździ nim pełno babć.

Podbite regiony[edytuj • edytuj kod]

Ekskluzywny Jelcz

W Polsce panuje jedna, jedyna zasada: JELCZ JEST WSZĘDZIE. A najwięcej poza miastem stołecznym (tu od zawsze królowały Ikarusy i Berliety).

Wygląd[edytuj • edytuj kod]

Wnętrze Jelcza

Z zewnątrz Jelcz to prostopadłościan na kółkach, przeszklony w górnej połowie i na przodzie ma wielki napis „Jelcz” zamiast loga. W każdym miejscu widać rdzę, z wyjątkiem dykt z numerami linii, które udają wyświetlacze. Niektóre mają stopnie w drzwiach, co ułatwia opanowywanie autobusu przez niektóre pasażerki i pasażerów. Podczas drogi czasem wybuchają czy odpadają im koła. Bądź gotowy na wszystko, co może się dziać szrotowatemu autobusowi.

Ciekawostki[edytuj • edytuj kod]

  • Miejscowość, w której to produkowano nazywa się Jelcz-Laskowice.
  • Aby zmylić pasażerów ze Stolnicy uważających: „Co z jamnikiem to dobre”, ZTM ponaklejał jamniki na wszystkie Jelcze.
  • W niektórych miejscowościach dla Jelczy powstają lub powstawały osobne linie. Często o małej liczbie przystanków, by nie zużywać drogocennych drzwi.
  • Wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce zamiast zamawiać dobrych, nowoczesnych 043, zamawiają znacznie gorsze i bardziej szrotowe wersje od Vero w górę.

Przypisy

  1. Wysokopodłogowiec