Krzyż niwelacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎top: bot wprowadza drobne poprawki)
Znacznik: przez API
M (Szablon nawigacyjny)
Linia 3: Linia 3:


Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.

{{Urządzenia}}


[[Kategoria:Geodezja]]
[[Kategoria:Geodezja]]

Wersja z 17:21, 6 paź 2018

Krzyż niwelacyjny – prymitywne urządzenie geodezyjne używane już podczas budowy piramid. Zbudowany jest z dwóch desek zbitych prostopadle (z uwagi na ilość drzew na Saharze należy docenić pomysłowość Egipcjan).

Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. Łatwo zauważyć, że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości alkoholu wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak autostrady, a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg geodetów pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.