Rozkład jazdy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Wstawienie nieużywanej grafiki)
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 15 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:A.jpg|thumb|200px|Dzieło sztuki]]
[[Plik:A.jpg|thumb|200px|Dzieło sztuki]]
[[Plik:Kurs15.jpg|thumb|200px|Typowy rozkład jazdy]]
[[Plik:Kurs15.jpg|thumb|200px|Typowy rozkład jazdy]]
[[Plik:Miasto_(9).jpg|thumb|200px|Dużo im tych dni zostało...]]
[[Plik:Miasto (9).jpg|thumb|200px|Dużo im tych dni zostało…]]
[[Plik:Linia 7 MPK Sieradz.jpg|200px|thumb|Rozkład linii 7 MPK w Sieradzie]]
{{t}}lista [[godzina|godzin]], o której na pewno nie odjedzie nasz ulubiony [[autobus|pojazd]] komunikacji miejskiej lub dalekobieżnej. Najczęściej rozkład jazdy znajduje się w stanie rozkładu i jego dokładnej treści można się jedynie domyślać.
'''Rozkład jazdy''' – lista przedstawiająca [[godzina|godziny]], o których na pewno nie odjedzie nasz ulubiony [[autobus|pojazd]] komunikacji miejskiej lub dalekobieżnej. Najczęściej rozkład jazdy znajduje się w stanie rozkładu i jego dokładnej treści można się jedynie domyślać.


Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył.
Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył.
Linia 8: Linia 9:
Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu [[wsiobus]]u, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty.
Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu [[wsiobus]]u, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty.


W większych [[miasto|miastach]] wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za [[szyba|przeszkleniem]], co poskutkowało zwiększoną [[agresja|agresją]] ze strony znudzonych [[pasażer|pasażerów]] i zwiększeniem nakładów na utrzymanie przystanków, ponieważ szyby szły [[non stop]]. Najnowsze rozkłady są w Koszalinie(elektroniczne), gdzie po ok. 2 tygodniach zniszczono pierwszą, honorową, szybę.
W większych [[miasto|miastach]] wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za [[szyba|przeszkleniem]], co poskutkowało zwiększoną [[agresja|agresją]] ze strony znudzonych [[pasażer]]ów i zwiększeniem nakładów na utrzymanie przystanków, ponieważ szyby szły [[non stop]].


Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie [[zbieracz złomu|zbieraczy złomu]], [[skup złomu|skupów złomu]] a także ubogich i mało wybrednych [[kolekcjoner|kolekcjonerów]].
Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie [[zbieracz złomu|zbieraczy złomu]], [[skup złomu|skupów złomu]] a także ubogich i mało wybrednych [[kolekcjoner]]ów.


Jeszcze inna metoda, którą dostarcza nam XXI-wieczna technologia, są tablice elektroniczne. Ich wandalizacja prostymi narzędziami może przebiegać w dość elektryzujący sposób.
==Podział rozkładów jazdy==

[[Plik:rozklad2.jpg|right|thumb|200px|Przykładowy rozkład jazdy z interwencją czynników wyższych]]
== Podział rozkładów jazdy ==
[[Plik:Fajny rozkład jazdy.jpg|right|thumb|200px|Rozkład jazdy dla autobusów jadących na dachu]]
[[Plik:rozklad2.jpg|thumb|200px|Przykładowy rozkład jazdy z interwencją czynników wyższych]]
[[Plik:Fajny rozkład jazdy.jpg|thumb|200px|Rozkład jazdy dla autobusów jadących na dachu]]
Rozkłady dzielimy na:
Rozkłady dzielimy na:
* książkowe – te są najczęściej nieaktualne. Gdy szukamy rozkładu jazdy pociągów znajdujemy najczęściej ten sprzed dwóch lat. Gdy korzystamy z niego w publicznym miejscu, okazuje się, że potrzebna strona jest właśnie wyrwana.
* książkowe – najczęściej nieaktualne. Gdy szukamy rozkładu jazdy pociągów znajdujemy najczęściej ten sprzed dwóch lat. Gdy korzystamy z niego w publicznym miejscu, okazuje się, że potrzebna strona jest właśnie wyrwana.
* tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte [[graffiti]], zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne.
* tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte [[graffiti]], zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne.
* elektroniczne – podobne do tablicowych z tą różnicą że są ułożone ze światełek, wyświetlają tylko kiedy można się spodziewać kilku najbliższych tramwajów i autobusów. Co chwilę się zmieniają, ale i tak tramwaj czy też autobus przyjedzie o innej godzinie niż taki rozkład pokazuje.
* elektroniczne – podobne do tablicowych z tą różnicą że są ułożone ze światełek, wyświetlają tylko kiedy można się spodziewać kilku najbliższych tramwajów i autobusów. Co chwilę się zmieniają, ale i tak tramwaj czy też autobus przyjedzie o innej godzinie niż taki rozkład pokazuje.
* telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny.
* telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny.
* internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę.
* internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę.


== Przykładowy wpis z rozkładu jazdy ==
== Przykładowy wpis z rozkładu jazdy ==
<div style="border:solid coral;width:30%">
'''Tłoki Górne''' 17.23<sub>a d Д é è r h j m n த ó ü z</sub>
<div style="margin-left:5px;margin-right:5px">
<center><big>'''Tłoki Górne'''</big></center>
17.23 <sub>a d Д é è ә r h j m த ó ü ☭ }</sub>
<br /><br />

<small>a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI oraz w inne dni imienin członków rodziny kierowcy<br />d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe<br />Д – kierowca autobusu przymusowo musi odwiedzić swoją rodzinę na Kamczatce<br />é – autobus przed pętlą wpada do lewego dołu<br / – autobus przed pętlą wpada do prawego dołu<br />ә – autobus po odjeździe z pętli dachuje przez przednią szybę<br />r – autobus nie kursuje w dni deszczowe<br />h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi<br />j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic<br />m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną<br />த – jeśli kierowca nie zatrzyma się na przystanku Tajwan, pasażerowie, nawet podczas jazdy autobusu, muszą wyskoczyć oknami<br />ó – w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła<br />ü – autobus zatrzymuje się na dodatkowym przystanku w Bawarii<br />☭ – kurs bezpłatny; w zamian kierowca kolektywizuje zwierzęta gospodarskie pasażerów<br />} – możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn</small>


Autobus kursuje we wszystkie dni tygodnia z wyłączeniem poniedziałku, wtorku, środy, czwartku, piątku, soboty i niedzieli.
<code>a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI oraz w inne dni imienin członków rodziny kierowcy<br>d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe<br><br>Д – kierowca autobusu przymusowo musi odwiedzić swoją rodzinę na Kamczatce<br>é – autobus przed pętlą wpada do lewego dołu<br>è – autobus po odjeździe z pętli wpada do lewego dołu<br>r – autobus nie kursuje w dni deszczowe<br>h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi<br>j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic<br>m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną<br>n – autobus nie kursuje<br>த – jeśli kierowca nie zatrzyma się na przystanku Tajwan, pasażerowie, nawet podczas jazdy autobusu, muszą wyskoczyć oknami<br>ó – w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła<br>ü – autobus zatrzymuje się na dodatkowym przystanku w Bawarii<br>z – możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn</code>
</div>
</div>


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[autobus]]
* [[autobus]]
* [[Przystanek autobusowy]]
* [[przystanek autobusowy]]
* [[przystankersi]]
* [[przystankersi]]
* [[Nonźródła:Teologiczna interpretacja sieciowego rozkładu jazdy pociągów|teologiczna interpretacja sieciowego rozkładu jazdy pociągów]]


{{Komunikacja miejska}}
{{komunikacja}}


[[Kategoria:Infrastruktura komunikacji miejskiej]]
[[Kategoria:Infrastruktura komunikacji miejskiej]]

Aktualna wersja na dzień 18:50, 18 lut 2023

Dzieło sztuki
Typowy rozkład jazdy
Dużo im tych dni zostało…
Rozkład linii 7 MPK w Sieradzie

Rozkład jazdy – lista przedstawiająca godziny, o których na pewno nie odjedzie nasz ulubiony pojazd komunikacji miejskiej lub dalekobieżnej. Najczęściej rozkład jazdy znajduje się w stanie rozkładu i jego dokładnej treści można się jedynie domyślać.

Rozkład jazdy prawdopodobnie wymyślony został nie w celu informowania o przyszłych odjazdach ale po to żeby zdenerwować użytkowników komunikacji wiadomością że ich autobus właśnie zdupcył.

Na niektórych liniach rozkład jazdy ma znaczenie praktyczne: pasażer przychodząc na przystanek przed rozkładową godziną odjazdu wsiobusu, np. przed godziną 7.10, może śmiało twierdzić, że zdążył i czeka, bo autobus na pewno „chwileczkę” się spóźni. Może ten pogląd głosić o godz. 7.18, 7.30, a nawet 11.57. Natomiast gdyby przyszedł choćby o minutę za późno (o 7.11), mógłby najwyżej stwierdzić, że dziś autobus był punktualnie i nie poczekał ani minuty.

W większych miastach wzięto się na sposób i zaczęto umieszczać rozkłady jazdy za przeszkleniem, co poskutkowało zwiększoną agresją ze strony znudzonych pasażerów i zwiększeniem nakładów na utrzymanie przystanków, ponieważ szyby szły non stop.

Inną stosowaną metodą są rozkłady na metalowych tabliczkach wpływających korzystnie na ruch w interesie zbieraczy złomu, skupów złomu a także ubogich i mało wybrednych kolekcjonerów.

Jeszcze inna metoda, którą dostarcza nam XXI-wieczna technologia, są tablice elektroniczne. Ich wandalizacja prostymi narzędziami może przebiegać w dość elektryzujący sposób.

Podział rozkładów jazdy[edytuj • edytuj kod]

Przykładowy rozkład jazdy z interwencją czynników wyższych
Rozkład jazdy dla autobusów jadących na dachu

Rozkłady dzielimy na:

  • książkowe – najczęściej nieaktualne. Gdy szukamy rozkładu jazdy pociągów znajdujemy najczęściej ten sprzed dwóch lat. Gdy korzystamy z niego w publicznym miejscu, okazuje się, że potrzebna strona jest właśnie wyrwana.
  • tablicowe – spotykane na przystankach autobusowych i kolejowych. Są zwykle zamazane, pokryte graffiti, zerwane, bądź w inny sposób nieczytelne.
  • elektroniczne – podobne do tablicowych z tą różnicą że są ułożone ze światełek, wyświetlają tylko kiedy można się spodziewać kilku najbliższych tramwajów i autobusów. Co chwilę się zmieniają, ale i tak tramwaj czy też autobus przyjedzie o innej godzinie niż taki rozkład pokazuje.
  • telefoniczne – polegające na tym, że jakaś baba przez telefon czyta godziny odjazdów pociągów w kolejności alfabetycznej. Gdy dojdzie do naszej stacji, pociąg odjedzie. Dawniej dodzwonienie się do informacji kolejowej graniczyło z cudem, dziś cudem jest przedarcie się przez system elektroniczny.
  • internetowe – możliwe do użycia, o ile najpierw znajdzie się stronę przewoźnika a następnie aktualną tablicę.

Przykładowy wpis z rozkładu jazdy[edytuj • edytuj kod]

Tłoki Górne

17.23 a d Д é è ә r h j m த ó ü ☭ }

a – autobus nie kursuje 17 III, 22 V, 13 VI oraz w inne dni imienin członków rodziny kierowcy
d – autobus nie zatrzymuje się na przystanku Tłoki Małe
Д – kierowca autobusu przymusowo musi odwiedzić swoją rodzinę na Kamczatce
é – autobus przed pętlą wpada do lewego dołu
è – autobus przed pętlą wpada do prawego dołu
ә – autobus po odjeździe z pętli dachuje przez przednią szybę
r – autobus nie kursuje w dni deszczowe
h – autobus kursuje w dni robocze o ile wypadają przed dniami świątecznymi
j – w przypadku niskiej temperatury autobus jedzie linią okrężną do Kundlic
m – autobus nie zabiera młodzieży szkolnej w dni niebędące nauką szkolną
த – jeśli kierowca nie zatrzyma się na przystanku Tajwan, pasażerowie, nawet podczas jazdy autobusu, muszą wyskoczyć oknami
ó – w każdy pierwszy piątek miesiąca jedzie do kościoła
ü – autobus zatrzymuje się na dodatkowym przystanku w Bawarii
☭ – kurs bezpłatny; w zamian kierowca kolektywizuje zwierzęta gospodarskie pasażerów
} – możliwe jest odwołanie autobusu bez podania przyczyn

Autobus kursuje we wszystkie dni tygodnia z wyłączeniem poniedziałku, wtorku, środy, czwartku, piątku, soboty i niedzieli.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]