Konstal 102Na: Różnice pomiędzy wersjami
Martin5038 (dyskusja • edycje) M |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (takie tam) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Tramwaj Wrocław.jpg|thumb|200px|Najczęstsza obsada stodwójek we Wro]] |
[[Plik:Tramwaj Wrocław.jpg|thumb|200px|Najczęstsza obsada stodwójek we Wro]] |
||
'''Konstal 102Na''' |
'''Konstal 102Na''' – przegubowa [[Konstal 13N|parówa]], w którą wyposażono wszystkie oprócz [[Warszawa|100licy]] <del>miasta</del> wsie z tramwajami, gdy eNki i czteroeNki nie nadawały się już nawet na żyletki. Najdłużej w ruchu liniowym utrzymały się w [[Wrocław|mieście, które od zawsze poddaje się ostatnie]], ale i tam skapitulowały przed Euro 2012 na rzecz [[Škoda 19T|Skodillaców]]. W odróżnieniu od większości szrotów Konstala, wersja ciasnotorowa ma oznaczenie 803N. |
||
==Geneza== |
== Geneza == |
||
[[Plik:102N Poznań RB4.JPG|thumb|200px|Poprzednik przegubowej parówy]] |
|||
Zanim wyprodukowano przegubową parówę, wyklepano coś na jej wzór, tyle że dziób i dupę zrobiono kanciatą. Nazwali to 102N (w wersji ciasnotorowej 802N) i puścili na tory. Szyba pod ujemnym kątem wprawdzie znacznie poprawiała widoczność, ale jak miał z tego skorzystać motorniczy, skoro jego własne przednie światło powodowało, że g{{cenzura1}}o widział? Dlatego zrobili tylko kilkadziesiąt sztuk tego szrotu, w następnych partiach tramwaj dziób i rufę dostał od parówy i nazwali to 102Na. |
Zanim wyprodukowano przegubową parówę, wyklepano coś na jej wzór, tyle że dziób i dupę zrobiono kanciatą. Nazwali to 102N (w wersji ciasnotorowej 802N) i puścili na tory. Szyba pod ujemnym kątem wprawdzie znacznie poprawiała widoczność, ale jak miał z tego skorzystać motorniczy, skoro jego własne przednie światło powodowało, że g{{cenzura1}}o widział? Dlatego zrobili tylko kilkadziesiąt sztuk tego szrotu, w następnych partiach tramwaj dziób i rufę dostał od parówy i nazwali to 102Na. |
||
==Podobieństwa i różnice w stosunku do trzynastki== |
== Podobieństwa i różnice w stosunku do trzynastki == |
||
Podobnie jak parówa, także stodwójka przy rozruchu i hamowaniu generowała hałas przypominający syrenę przeciwlotniczą. 102N i 102Na podobnie jak 13N były tramwajami szybkobieżnymi, niemniej tylko hardkory przekraczały prędkość 50 km/h ze względu na okropne bujanie na miejskich torowiskach. |
Podobnie jak parówa, także stodwójka przy rozruchu i hamowaniu generowała hałas przypominający syrenę przeciwlotniczą. 102N i 102Na podobnie jak 13N były tramwajami szybkobieżnymi, niemniej tylko hardkory przekraczały prędkość 50 km/h ze względu na okropne bujanie na miejskich torowiskach. |
||
Najbardziej widoczną różnicą jest fakt, że trzynastka to był jednoczłon, zaś stodwójki to były przeguby, dodatkowo część z nich mogła pracować jako dwuskład. Następna rzuca się w oczy po wejściu do kabiny motorniczego |
Najbardziej widoczną różnicą jest fakt, że trzynastka to był jednoczłon, zaś stodwójki to były przeguby, dodatkowo część z nich mogła pracować jako dwuskład. Następna rzuca się w oczy po wejściu do kabiny motorniczego – na nogach został tylko pedał czuwaka, rozruch i hamowanie sterowane było za pomocą korby. Odpadała zatem loteria znana z trzynastek (a także stopiątek), czy rozrusznik będzie kręcił się we właściwą stronę. Kolejną różnicą była sama kabina motorniczego – od początku w całości zabudowana. Nie wiadomo po co część wrocławskich stodwójek miała trójpłatowe drzwi. Te skasowano najszybciej, bo po otwarciu centrów handlowych [[Rodzaje babć autobusowych|pewne starsze zakupoholiczki]] nie miały szans wejść do środka bez walki wręcz. |
||
==Obecnie== |
== Obecnie == |
||
[[Plik:102Na-42.jpg|thumb|200px|Tak skończyła większość stodwójek. Tę ściągnęli cholera wie po co do Wawy]] |
[[Plik:102Na-42.jpg|thumb|200px|Tak skończyła większość stodwójek. Tę ściągnęli cholera wie po co do Wawy]] |
||
Stodwójki już dawno przestały wozić pasażerów liniowo. Większość poszła na jednorazówki albo części do innych konstalowskich szrotów, niektóre zachowano jako eksponaty. Wrocław miał ich najwięcej, wiec kilka porozdawał do miast, które stodwójek bądź nie miały, jak w [[Częstochowa|Święte Miasto]], bądź też dawno zapomniano że tam jeździły, jak w [[Gdańsk|Wsią z Nowym Portem]]. |
Stodwójki już dawno przestały wozić pasażerów liniowo. Większość poszła na jednorazówki albo części do innych konstalowskich szrotów, niektóre zachowano jako eksponaty. Wrocław miał ich najwięcej, wiec kilka porozdawał do miast, które stodwójek bądź nie miały, jak w [[Częstochowa|Święte Miasto]], bądź też dawno zapomniano że tam jeździły, jak w [[Gdańsk|Wsią z Nowym Portem]]. |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
[[Kategoria:Tramwaje]] |
|||
[[Kategoria:Tramwaje Konstal]] |
[[Kategoria:Tramwaje Konstal]] |
Wersja z 23:21, 27 gru 2017
Konstal 102Na – przegubowa parówa, w którą wyposażono wszystkie oprócz 100licy miasta wsie z tramwajami, gdy eNki i czteroeNki nie nadawały się już nawet na żyletki. Najdłużej w ruchu liniowym utrzymały się w mieście, które od zawsze poddaje się ostatnie, ale i tam skapitulowały przed Euro 2012 na rzecz Skodillaców. W odróżnieniu od większości szrotów Konstala, wersja ciasnotorowa ma oznaczenie 803N.
Geneza
Zanim wyprodukowano przegubową parówę, wyklepano coś na jej wzór, tyle że dziób i dupę zrobiono kanciatą. Nazwali to 102N (w wersji ciasnotorowej 802N) i puścili na tory. Szyba pod ujemnym kątem wprawdzie znacznie poprawiała widoczność, ale jak miał z tego skorzystać motorniczy, skoro jego własne przednie światło powodowało, że go widział? Dlatego zrobili tylko kilkadziesiąt sztuk tego szrotu, w następnych partiach tramwaj dziób i rufę dostał od parówy i nazwali to 102Na.
Podobieństwa i różnice w stosunku do trzynastki
Podobnie jak parówa, także stodwójka przy rozruchu i hamowaniu generowała hałas przypominający syrenę przeciwlotniczą. 102N i 102Na podobnie jak 13N były tramwajami szybkobieżnymi, niemniej tylko hardkory przekraczały prędkość 50 km/h ze względu na okropne bujanie na miejskich torowiskach.
Najbardziej widoczną różnicą jest fakt, że trzynastka to był jednoczłon, zaś stodwójki to były przeguby, dodatkowo część z nich mogła pracować jako dwuskład. Następna rzuca się w oczy po wejściu do kabiny motorniczego – na nogach został tylko pedał czuwaka, rozruch i hamowanie sterowane było za pomocą korby. Odpadała zatem loteria znana z trzynastek (a także stopiątek), czy rozrusznik będzie kręcił się we właściwą stronę. Kolejną różnicą była sama kabina motorniczego – od początku w całości zabudowana. Nie wiadomo po co część wrocławskich stodwójek miała trójpłatowe drzwi. Te skasowano najszybciej, bo po otwarciu centrów handlowych pewne starsze zakupoholiczki nie miały szans wejść do środka bez walki wręcz.
Obecnie
Stodwójki już dawno przestały wozić pasażerów liniowo. Większość poszła na jednorazówki albo części do innych konstalowskich szrotów, niektóre zachowano jako eksponaty. Wrocław miał ich najwięcej, wiec kilka porozdawał do miast, które stodwójek bądź nie miały, jak w Święte Miasto, bądź też dawno zapomniano że tam jeździły, jak w Wsią z Nowym Portem.