Protram: Różnice pomiędzy wersjami
Musialmati (dyskusja • edycje) |
M (Wycofano ostatnie edycje użytkownika Mos, powód: nieśmieszne) Znaczniki: mobilna mobilna www rewert |
||
(Nie pokazano 28 wersji utworzonych przez 18 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{wrocek}} |
|||
'''Protram''' – |
'''Protram''' – kilka metrów kwadratowych powierzchni, na których stoją deski połączone ze sobą<ref>Inna sprawa, że te połączenia nie zawsze działają, wiec hale mają nadmierną zdolność do wywalania się.</ref>, co razem tworzy „'''Remonty i Modernizację Tramwajów PROTRAM'''”. |
||
== Powstanie |
== Powstanie „fabryki” == |
||
Dawno, dawno temu była sobie |
Dawno, dawno temu była sobie zajezdnia nr 5. we [[Wrocław]]iu. Było w niej kilka [[Konstal 102Na|stodwójek]], a może nawet [[Konstal 105Na|stopiątek]]. W końcu [[MPK Wrocław]] stwierdziło, że zajezdnia im się nie opyla, że mają 3 i im starcza (był to okres, kiedy dużo stodwójek przewracało się, czego efektem była nadmierna produkcja metali kolorowych do recyklingu). Wtedy wymyślili, że będą na tym placu naprawiać tramwaje. Wszystko byłoby fajnie, ale oczywiście tramwaje byłyby naprawiane za darmo, a nikt tego nie chce, więc założyli tam Protram – i teraz trzeba płacić za naprawę. |
||
== Produkty == |
== Produkty == |
||
Protram wyprodukował dwa metalowe pudełka z |
Protram wyprodukował dwa metalowe pudełka z pantografem na górze, więc stwierdzono, że wskazanym jest nazwanie ich [[tramwaj|tramwajami]]. Miały to być nowoczesne maszyny, jednak wyszło nieco inaczej. |
||
⚫ | |||
=== Konstal 105NWr === |
|||
{{Główny artykuł|[[Konstal 105NWr]]}} |
|||
=== Protram 204WrAs === |
|||
[[Plik:204WrAs Wroclaw.JPG|thumb|200px|Protram uważa to za ''nowoczesny'' tramwaj]] |
|||
W [[2004]] roku podczas modernizowania starych [[Konstal 105Na|szrotów]] jeden skorodowany egzemplarz wzięty na podnośnik rozpadł się na pół. Zdenerwowany szef firmy walnął pięścią w stół i powiedział, że od teraz wszystkie tramwaje będą budowane od podstaw, jego sposobem. Budowa nowych wozów pochłonęła 2 razy więcej kasy i [[plastik]]u niż modernizacja starych, a efektu końcowego nie było żadnego, jak można było się spodziewać. |
|||
Jego numer wziął się z chęci odróżnienia nowego tramwaju od [[Konstal 105Na|stopiątki]], z której wywodzi się konstrukcja jego pudła i podwozia. Daje się wytłumaczyć następująco: 200 zamiast 100 plus 4 zamiast 5. |
|||
Wskutek takich a nie innych korzeni, tramwaj jest podobny do [[Konstal 105NWr|105NWr]]. Zmiany względem stopiątki: |
|||
* proste ściany; |
|||
* zakryte <del>wózki jezdne</del> koła; |
|||
* <del>identyczny</del> nowocześniejszy wygląd w środku; |
|||
* napęd asynchroniczny (robi „iiiiiiiii” jak się rozpędza i jak hamuje); |
|||
* prostokątne okna; |
|||
* najważniejsze – mniej trzęsie! |
|||
=== Protram 205WrAs === |
|||
[[Plik:205WrAs Wroclaw 2701.jpg|250px|thumb|Tramwaj z członem niskopodłogowym wywieszonym niczym język]] |
|||
Pewnego dnia pracownicy Protramu odkryli fenomen klocków [[Lego]]. W [[2006]] roku postanowili oni wykorzystać tę technikę z dwoma wagonami 204WrAs. Nie wiedzieć czemu mieli nadmiar klocków, więc w środek wepchnęli 3 człon. Dlaczego? [[Bo tak]]. |
|||
Pojazd wzbudził wśród mieszkańców [[Wrocław|wsi]] duże zadowolenie, ponieważ dzięki członowi niskopodłogowemu jest to pierwszy [[tramwaj]], do którego [[Rodzaje babć autobusowych|słuchaczki jedynego słusznego radia]] wraz ze swoimi [[Moherowy beret|beretami]] i zakupami z rynku nie muszą wsiadać na kolanach. Niestety jako klocki Protram wykorzystał głównie ''dwieścieczwórki'', przez co niska podłoga stanowi <del>jedynie</del> aż 22% i dostać na nią się można tylko jedną parą drzwi, co zdecydowanie utrudnia wymianę pasażerów, którzy się na nią rzucają jak na okazje w [[Biedronka|Biedronce]]. Jedynie sportowcy doceniają ciężką wspinaczkę po wysoko umieszczonych schodkach. |
|||
Pojazd sunie po szynach niczym po [[Gówno|gównie]]. Wszystko świetnie, niezadowoleni są tylko ci, którzy jadą tyłem do kierunku jazdy (tak, producent się popisał i dał rozwiązanie, którego żaden inny [[tramwaj]] na świecie nie ma) i notowanych jest sporo [[Wymioty|zwrotów jedzenia]]. |
|||
Protram 205WrAs jest lepszy niż klasyczne [[Konstal 102Na|parówy]], ponieważ posiada aż 3 człony, a one tylko 2, co nie spodobało się wielu [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-om]]. Dodatkowo wszystkie te zostały wje{{cenzura}}ne do jednej [[zajezdnia|zajezdni]]. Od czasu, gdy pierwsza 205-tka zaczęła jeździć po [[Wrocław]]iu, liczba zadym i zamieszek we wsi wzrosła o 90% – po pierwsze z powodu licznych walk o dostęp do członu niskopodłogowego, po drugie z powodu bójek powodowanych przez gangi fanów 102 i fanów 205. |
|||
=== Protram 405N-Kr === |
|||
[[Plik:Krakow 405N-Kr.JPG|250px|thumb|Zobaczcie jaki <del>nowoczesny i piękny</del> dziwny i długi tramwaj!]] |
|||
Jedyny tramwaj tego typu kursujący po torach [[Kraków|Krakowa]]. Z powodu jego długości musiał przyjechać do Krakowa w dwóch częściach. Podczas jego łączenia w całość doszło do uszkodzenia tramwaju i do dziś słychać go z dwóch kilometrów. Pierwszy pojazd przegubowy, który skrzypi przy jeździe prosto. |
|||
Powstał z połączenia trzech wagonów [[105Na]], między które wepchnięto 2 człony niskopodłogowe. Obecnie wiele osób myśli, że jest to pierwotna wersja [[Pesa Krakowiak|Krakowiaka]]. O dziwo posiada klimatyzację, bo [[Kraków]] stwierdził, że jak zamawiają tylko 1 to mogą zaszaleć. Z tego powodu tramwaj posiada także 2 pantografy, {{cenzura2}} wie po co. Podczas hamowania wydaje synchroniczne piski i podejrzane stukoty, pochodzące z hamulców. Jego wózki znajdują się w bardzo podejrzanych miejscach (pod przegubem). Jego ostatni człon jest tak głośny jak start [[samolot|samolotu]]. |
|||
== Obecne losy Protramu == |
|||
Niestety w 2016 roku tramwaj Protramu zwany sukcesem wykoleił się. Miasto przestało składać zamówienia na remont nowych czy zakup starych tramwajów<ref>Albo odwrotnie</ref>, dlatego w połowie roku firma ogłosiła upadłość. Pod koniec roku firma definitywnie zakończyła swoją działalność, wystawiając na sprzedaż <del>na Allegro</del> swoje nieruchomości i inne pozostałości po swojej działalności. Po dziś dzień wrocławianie oraz turyści nadal mogą podróżować <del>zabytkowymi</del> nowoczesnymi ''stopiątkami'', szybkimi i (nie)bezpiecznymi ''dwieścieczwórkami'' oraz (nie)wygodnymi czeskimi [[Škoda 16T|Szkodami]]. |
|||
⚫ | |||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
[[Kategoria:Wrocław |
[[Kategoria:Wrocław]] |
||
[[Kategoria:Producenci taboru szynowego]] |
Aktualna wersja na dzień 14:29, 7 maj 2022
Wykolejone tramwaje i przewalanie kasy na głupoty będą Ci dane, gdy powiesz do monitora „dziękuję pan kot Wrocek”.
Protram – kilka metrów kwadratowych powierzchni, na których stoją deski połączone ze sobą[1], co razem tworzy „Remonty i Modernizację Tramwajów PROTRAM”.
Powstanie „fabryki”[edytuj • edytuj kod]
Dawno, dawno temu była sobie zajezdnia nr 5. we Wrocławiu. Było w niej kilka stodwójek, a może nawet stopiątek. W końcu MPK Wrocław stwierdziło, że zajezdnia im się nie opyla, że mają 3 i im starcza (był to okres, kiedy dużo stodwójek przewracało się, czego efektem była nadmierna produkcja metali kolorowych do recyklingu). Wtedy wymyślili, że będą na tym placu naprawiać tramwaje. Wszystko byłoby fajnie, ale oczywiście tramwaje byłyby naprawiane za darmo, a nikt tego nie chce, więc założyli tam Protram – i teraz trzeba płacić za naprawę.
Produkty[edytuj • edytuj kod]
Protram wyprodukował dwa metalowe pudełka z pantografem na górze, więc stwierdzono, że wskazanym jest nazwanie ich tramwajami. Miały to być nowoczesne maszyny, jednak wyszło nieco inaczej.
Konstal 105NWr[edytuj • edytuj kod]
- Główny artykuł: Konstal 105NWr
Protram 204WrAs[edytuj • edytuj kod]
W 2004 roku podczas modernizowania starych szrotów jeden skorodowany egzemplarz wzięty na podnośnik rozpadł się na pół. Zdenerwowany szef firmy walnął pięścią w stół i powiedział, że od teraz wszystkie tramwaje będą budowane od podstaw, jego sposobem. Budowa nowych wozów pochłonęła 2 razy więcej kasy i plastiku niż modernizacja starych, a efektu końcowego nie było żadnego, jak można było się spodziewać.
Jego numer wziął się z chęci odróżnienia nowego tramwaju od stopiątki, z której wywodzi się konstrukcja jego pudła i podwozia. Daje się wytłumaczyć następująco: 200 zamiast 100 plus 4 zamiast 5.
Wskutek takich a nie innych korzeni, tramwaj jest podobny do 105NWr. Zmiany względem stopiątki:
- proste ściany;
- zakryte
wózki jezdnekoła; identycznynowocześniejszy wygląd w środku;- napęd asynchroniczny (robi „iiiiiiiii” jak się rozpędza i jak hamuje);
- prostokątne okna;
- najważniejsze – mniej trzęsie!
Protram 205WrAs[edytuj • edytuj kod]
Pewnego dnia pracownicy Protramu odkryli fenomen klocków Lego. W 2006 roku postanowili oni wykorzystać tę technikę z dwoma wagonami 204WrAs. Nie wiedzieć czemu mieli nadmiar klocków, więc w środek wepchnęli 3 człon. Dlaczego? Bo tak.
Pojazd wzbudził wśród mieszkańców wsi duże zadowolenie, ponieważ dzięki członowi niskopodłogowemu jest to pierwszy tramwaj, do którego słuchaczki jedynego słusznego radia wraz ze swoimi beretami i zakupami z rynku nie muszą wsiadać na kolanach. Niestety jako klocki Protram wykorzystał głównie dwieścieczwórki, przez co niska podłoga stanowi jedynie aż 22% i dostać na nią się można tylko jedną parą drzwi, co zdecydowanie utrudnia wymianę pasażerów, którzy się na nią rzucają jak na okazje w Biedronce. Jedynie sportowcy doceniają ciężką wspinaczkę po wysoko umieszczonych schodkach.
Pojazd sunie po szynach niczym po gównie. Wszystko świetnie, niezadowoleni są tylko ci, którzy jadą tyłem do kierunku jazdy (tak, producent się popisał i dał rozwiązanie, którego żaden inny tramwaj na świecie nie ma) i notowanych jest sporo zwrotów jedzenia.
Protram 205WrAs jest lepszy niż klasyczne parówy, ponieważ posiada aż 3 człony, a one tylko 2, co nie spodobało się wielu MKM-om. Dodatkowo wszystkie te zostały wjene do jednej zajezdni. Od czasu, gdy pierwsza 205-tka zaczęła jeździć po Wrocławiu, liczba zadym i zamieszek we wsi wzrosła o 90% – po pierwsze z powodu licznych walk o dostęp do członu niskopodłogowego, po drugie z powodu bójek powodowanych przez gangi fanów 102 i fanów 205.
Protram 405N-Kr[edytuj • edytuj kod]
Jedyny tramwaj tego typu kursujący po torach Krakowa. Z powodu jego długości musiał przyjechać do Krakowa w dwóch częściach. Podczas jego łączenia w całość doszło do uszkodzenia tramwaju i do dziś słychać go z dwóch kilometrów. Pierwszy pojazd przegubowy, który skrzypi przy jeździe prosto.
Powstał z połączenia trzech wagonów 105Na, między które wepchnięto 2 człony niskopodłogowe. Obecnie wiele osób myśli, że jest to pierwotna wersja Krakowiaka. O dziwo posiada klimatyzację, bo Kraków stwierdził, że jak zamawiają tylko 1 to mogą zaszaleć. Z tego powodu tramwaj posiada także 2 pantografy, wie po co. Podczas hamowania wydaje synchroniczne piski i podejrzane stukoty, pochodzące z hamulców. Jego wózki znajdują się w bardzo podejrzanych miejscach (pod przegubem). Jego ostatni człon jest tak głośny jak start samolotu.
Obecne losy Protramu[edytuj • edytuj kod]
Niestety w 2016 roku tramwaj Protramu zwany sukcesem wykoleił się. Miasto przestało składać zamówienia na remont nowych czy zakup starych tramwajów[2], dlatego w połowie roku firma ogłosiła upadłość. Pod koniec roku firma definitywnie zakończyła swoją działalność, wystawiając na sprzedaż na Allegro swoje nieruchomości i inne pozostałości po swojej działalności. Po dziś dzień wrocławianie oraz turyści nadal mogą podróżować zabytkowymi nowoczesnymi stopiątkami, szybkimi i (nie)bezpiecznymi dwieścieczwórkami oraz (nie)wygodnymi czeskimi Szkodami.