Pociąg: Różnice pomiędzy wersjami
M (stub) |
Dronerczyk (dyskusja • edycje) M (Wycofano ostatnie edycje autorstwa 62.122.114.203; przywrócono ostatnią wersję autorstwa Typowekonto.) Znacznik: rewert |
||
(Nie pokazano 177 pośrednich wersji utworzonych przez 100 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Baterie.jpg|thumb|200px|Bateryjny pociąg]] |
|||
Środek transportu składający się z [[lokomotywa|lokomotywy]], [[wagon|wagonów]], [[maszynista|maszynisty]], [[kierownik pociągu|kierownika pociągu]] i [[konduktor]]a. Został wymyślony w roku tysiąc osiemset którymś, aby [[szyny]], [[rogatka|rogatki]] i [[dworzec kolejowy|dworce kolejowe]] miały jakieś zastosowanie. |
|||
[[Plik:Pkpnaklejka.jpg|thumb|200px|PedoSłoń grasuje w pociągach!]] |
|||
[[Plik:Trypucie.JPG|thumb|200px|Każdy pociąg tutaj dojedzie!]] |
|||
[[Plik:Nie pluć.jpg|thumb|200px|W pociągu obowiązuje kultura osobista i higiena]] |
|||
'''Pociąg''' (prawidłowa, acz nieczęsto używana nazwa: ''ciapąg'', ''ciopąg'', ''bociąg'' lub ''ciepung'', ew. ''opciąg'') – środek transportu, który chwyta Ziemię za metalowe tory i obraca nią, aż znajdziesz się u celu. Składa się z [[lokomotywa|lokomotywy]], [[wagon]]ów, [[maszynista|maszynisty]], kierownika pociągu i [[konduktor]]ów. Został wymyślony w roku 1804, aby [[tor kolejowy|szyny]], rogatki, semafory i [[stacja kolejowa|stacje kolejowe]] miały jakieś zastosowanie. W Polsce występują jedynie pociągi retro. |
|||
Pociąg rządzi. Pociąg cię obserwuje. Pociągu nie należy mylić z popychem, w którym lokomotywa znajduje się na końcu. Popychy są używane obecnie przez Koleje Mazowieckie. Mimo tej rzucającej się w oczy różnicy, popych może być zapowiedziany błędnie jako pociąg. |
|||
Obecnie ze względów oszczędnościowych i [[ekologia|ekologicznych]] rozważa się zredukowanie składu pociągów do samych konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). |
|||
== Rodzaje pociągów == |
|||
{{stubtrans}} |
|||
[[Plik:SU45-175.JPG|thumb|Taki dobry złom się marnuje!]] |
|||
Od dawien dawna (wtedy kiedy ktoś tam wynalazł lokomotywę) ludzkość odróżnia wiele typów, i rodzajów pociągów. Oto one: |
|||
=== Pociąg pasażerski === |
|||
[[Kategoria:Kolejnictwo]][[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
|||
Główne źródło przychodów [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]. Żadna osoba w historii nie zdążyła na niego. |
|||
* '''Pociąg „Wracaj tu {{cenzura3}}!”''' – wydaliśmy dużo pieniędzy na bilet, a pociąg nam uciekł. |
|||
* '''Pociąg „Miałeś być na peronie…!”''' – czekamy na pociąg na peronie 1, a tu okazuje się, że przyjechał na peron 3 i musimy lecieć przez pół stacji, a i tak nie zdążamy. |
|||
* '''Pociąg opóźnienie''' – czekamy na pociąg, który ma się spóźnić. Czekamy, czekamy, aż zasypiamy. Gdy się budzimy, okazuje się, że pociąg już odjechał. |
|||
* '''Pociąg „co do {{cenzura3}}?!”''' – wsiadamy do pociągu, a on wysadza nas zupełnie gdzie indziej, niż miał. |
|||
* '''Pociąg [[TurboDymoMan]]''' – jest o 50% dłuższy, szybszy, cięższy i lepszy, niż inne pociągi. |
|||
* '''Pociąg Śmierć''' – nigdy nie wiesz, kiedy nadjedzie. |
|||
=== Pociąg towarowy === |
|||
[[Plik:Freight trein in Field.jpg|thumb|Pociąg ukrywający się w lesie, ponieważ przewozi wybuchowe tabletki]] |
|||
Daje mniejszy dochód PKP, ale ma równie wiele rodzajów. |
|||
* '''Pociąg „gdzie jedziesz?!”''' – przechodzimy przez tory, na których stoi pociąg towarowy, a gdy już stoimy na podeście jakiegokolwiek wagonu, złośliwy maszynista rusza. Mamy wtedy darmową przejażdżkę wszędzie, ale nie na drugą stronę torów, po których przechodziliśmy. |
|||
* '''Pociąg „Szybciej {{cenzura3}}!”''' – jedziesz sobie na bardzo ważną konferencję, aż tu nagle przed tobą zamykają się szlabany przejazdu kolejowego. W czasie [[ślimak|ślimaczego]] przejazdu 5798537 wagonów zdążyłbyś okrążyć kulę ziemską. |
|||
* '''Pociąg „Polskie drogi”''' – jeżdżąc po względnie zawrotnej prędkości gubi swoją zawartość surowców, zazwyczaj w tym miejscu, w którym przejeżdżasz. Stwarza to wtedy zator, a pociąg do celu wraca bez przewożonego towaru. |
|||
=== Towos === |
|||
Pociąg zestawiony z wagonów pasażerskich i towarowych. W szczególnych przypadkach mogą być tylko wagony towarowe, gdy trzeba dowieźć [[Kibic|kibiców]] na [[Nowoczesny_futbol|mecz]], ogranicza to straty materialne. Najbardziej przydatne wydają się wagony samorozładowcze typu Fals. Eksperci jednak uważają, że z Falsa to może zaraza górą wypłynąć, a jak Habinsa zamkniesz, to już nie wylezą wcześniej jak na komendzie. |
|||
== Galeria == |
|||
<gallery> |
|||
Koniec pociągu śpiewa.jpg||Jak się bawi koniec pociągu? |
|||
Schafberg Bahn.jpg|Nieźle kopci! |
|||
Concor Freight train coach in Delhi Junction railway station.jpg|Zepsuty wagon |
|||
Uchylne drzwi w pociągu.jpg|Tylko, jak to zamknąć? |
|||
</gallery> |
|||
== Zobacz też == |
|||
{{nonnews|[[NonNews:Koleją przez Saharę|Koleją przez Saharę]]}} |
|||
* [[Pasażer]] |
|||
* [[Wolne miejsce|Wolne krzesło]] |
|||
* [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] |
|||
* [[Pociąg rzeźnia]] |
|||
* [[Train Simulator]] |
|||
{{Kolej}} |
|||
[[Kategoria:Pociągi| ]] |
|||
[[en:Train]] |
|||
[[fi:Juna]] |
|||
[[ja:電車]] |
|||
[[pt:Trem]] |
|||
[[ru:Поезд]] |
|||
[[zh:火车]] |
|||
[[cs:Vlak]] |
Aktualna wersja na dzień 21:43, 2 paź 2024
Pociąg (prawidłowa, acz nieczęsto używana nazwa: ciapąg, ciopąg, bociąg lub ciepung, ew. opciąg) – środek transportu, który chwyta Ziemię za metalowe tory i obraca nią, aż znajdziesz się u celu. Składa się z lokomotywy, wagonów, maszynisty, kierownika pociągu i konduktorów. Został wymyślony w roku 1804, aby szyny, rogatki, semafory i stacje kolejowe miały jakieś zastosowanie. W Polsce występują jedynie pociągi retro.
Pociąg rządzi. Pociąg cię obserwuje. Pociągu nie należy mylić z popychem, w którym lokomotywa znajduje się na końcu. Popychy są używane obecnie przez Koleje Mazowieckie. Mimo tej rzucającej się w oczy różnicy, popych może być zapowiedziany błędnie jako pociąg.
Rodzaje pociągów[edytuj • edytuj kod]
Od dawien dawna (wtedy kiedy ktoś tam wynalazł lokomotywę) ludzkość odróżnia wiele typów, i rodzajów pociągów. Oto one:
Pociąg pasażerski[edytuj • edytuj kod]
Główne źródło przychodów PKP. Żadna osoba w historii nie zdążyła na niego.
- Pociąg „Wracaj tu !” – wydaliśmy dużo pieniędzy na bilet, a pociąg nam uciekł.
- Pociąg „Miałeś być na peronie…!” – czekamy na pociąg na peronie 1, a tu okazuje się, że przyjechał na peron 3 i musimy lecieć przez pół stacji, a i tak nie zdążamy.
- Pociąg opóźnienie – czekamy na pociąg, który ma się spóźnić. Czekamy, czekamy, aż zasypiamy. Gdy się budzimy, okazuje się, że pociąg już odjechał.
- Pociąg „co do ?!” – wsiadamy do pociągu, a on wysadza nas zupełnie gdzie indziej, niż miał.
- Pociąg TurboDymoMan – jest o 50% dłuższy, szybszy, cięższy i lepszy, niż inne pociągi.
- Pociąg Śmierć – nigdy nie wiesz, kiedy nadjedzie.
Pociąg towarowy[edytuj • edytuj kod]
Daje mniejszy dochód PKP, ale ma równie wiele rodzajów.
- Pociąg „gdzie jedziesz?!” – przechodzimy przez tory, na których stoi pociąg towarowy, a gdy już stoimy na podeście jakiegokolwiek wagonu, złośliwy maszynista rusza. Mamy wtedy darmową przejażdżkę wszędzie, ale nie na drugą stronę torów, po których przechodziliśmy.
- Pociąg „Szybciej !” – jedziesz sobie na bardzo ważną konferencję, aż tu nagle przed tobą zamykają się szlabany przejazdu kolejowego. W czasie ślimaczego przejazdu 5798537 wagonów zdążyłbyś okrążyć kulę ziemską.
- Pociąg „Polskie drogi” – jeżdżąc po względnie zawrotnej prędkości gubi swoją zawartość surowców, zazwyczaj w tym miejscu, w którym przejeżdżasz. Stwarza to wtedy zator, a pociąg do celu wraca bez przewożonego towaru.
Towos[edytuj • edytuj kod]
Pociąg zestawiony z wagonów pasażerskich i towarowych. W szczególnych przypadkach mogą być tylko wagony towarowe, gdy trzeba dowieźć kibiców na mecz, ogranicza to straty materialne. Najbardziej przydatne wydają się wagony samorozładowcze typu Fals. Eksperci jednak uważają, że z Falsa to może zaraza górą wypłynąć, a jak Habinsa zamkniesz, to już nie wylezą wcześniej jak na komendzie.