Moria: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Zobacz też) |
|||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Moria gate 1024.jpg |
[[Plik:Moria gate 1024.jpg|200px|thumb|Ulotka propagandowa Morii. Jak to na ulotce propagandowej – wszystko wygląda znacznie lepiej niż w rzeczywistości…]] |
||
{{cytat|Powiedział: «Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę».|Rdz 22,2 o Morii}} |
{{cytat|Powiedział: «Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę».|Rdz 22,2 o Morii}} |
||
{{cytat|Przejście Morią to zły pomysł. Kto tam wchodzi już nie wychodzi.|[[Boromir]] i przykład półprawdy}} |
{{cytat|Przejście Morią to zły pomysł. Kto tam wchodzi już nie wychodzi.|[[Boromir]] i przykład półprawdy}} |
||
'''Moria''' – miasto-kopalnia, a raczej kopalnia-miasto położona nieopodal gór w [[Śródziemie|Śródziemiu]]. Lokacja ta wzięta została pod uwagę przez Drużynę Pierścienia, a dokładniej przez najmniejszy jej element jako droga do morderczego [[Mordor]]u. Dzięki temu mogliśmy podziwiać owy zakątek w filmie, choć [[Frodo Baggins|nie wszyscy]] go dobrze wspominają. |
|||
== Droga przez Morię == |
== Droga przez Morię == |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
=== Krasnoludzka gościnność === |
=== Krasnoludzka gościnność === |
||
Kiedy doszli w końcu na miejsce, szybko się okazało na czym tak naprawdę polega owa krasnoludzka gościnność. Przy drzwiach dajemy zagadkę, którą goście muszą sami sobie rozwiązać. O dodatkowe emocje dba przerośnięta ośmiornica delikatnie ponaglająca skupionych myślicieli. Następnie, układamy w holu mnóstwo gruzu oraz |
Kiedy doszli w końcu na miejsce, szybko się okazało na czym tak naprawdę polega owa krasnoludzka gościnność. Przy drzwiach dajemy zagadkę, którą goście muszą sami sobie rozwiązać. O dodatkowe emocje dba przerośnięta ośmiornica delikatnie ponaglająca skupionych myślicieli. Następnie, układamy w holu mnóstwo gruzu oraz zwłok… albo nie tylko w holu, w całym pomieszczeniu. Nasyłamy na nich stado orków, dość upartego jaskiniowego trolla, na drodze ustawiamy ruchome schody, a na końcu największą z atrakcji – przerośniętego, ognistego koziołka z biczem. Najlepsza zabawa gwarantowana. |
||
== Cechy charakterystyczne == |
== Cechy charakterystyczne == |
||
Linia 15: | Linia 15: | ||
* Brak kilkukilometrowej liny przy owej studni. Można więc mniemać, że była ona atrapą bądź dość hardkorową windą dla dość hardkorowych mieszkańców miasta. |
* Brak kilkukilometrowej liny przy owej studni. Można więc mniemać, że była ona atrapą bądź dość hardkorową windą dla dość hardkorowych mieszkańców miasta. |
||
* Możliwość znalezienia wyjścia po zapachu. |
* Możliwość znalezienia wyjścia po zapachu. |
||
* Krasnoludy, dużo krasnoludów. Gwoli ścisłości, to kiedyś było |
* Krasnoludy, dużo krasnoludów. Gwoli ścisłości, to kiedyś było dużo… Obecnie niby też, ale to już w nieco innym stanie i się do końca nie liczy. |
||
* Mieszkający przez ścianę archaiczny [[demon]] – [[Balrog|Barłóg]]. |
* Mieszkający przez ścianę archaiczny [[demon]] – [[Balrog|Barłóg]]. |
||
* Ilość komnat i korytarzy zapewniająca tysiącom [[ork]]ów możliwość bezszelestnego pomieszczenia się, poruszania i ucieczki. |
* Ilość komnat i korytarzy zapewniająca tysiącom [[ork]]ów możliwość bezszelestnego pomieszczenia się, poruszania i ucieczki. |
||
Linia 22: | Linia 22: | ||
=== Gospodarka i ekonomia w Morii === |
=== Gospodarka i ekonomia w Morii === |
||
Niestety, Moria od dnia, w którym powstała, okazała się być ekonomiczną i gospodarczą klęską. Bez dostępu światła niemożliwe było uprawianie i hodowanie czegokolwiek, co nadawałoby się do jedzenia, toteż zgłodniali mieszkańcy spożywali potrawy takie jak potrawka z goblina w sosie z porostów, porosty w sosie własnym, mięso goblina nadziewane goblinim móżdżkiem i inne podobne. Poza goblinami, porostami i ewentualnie jakimś zagubionym nietoperzem, nie było nic. Stąd też krasnoludy zamieszkujące Morię były bardzo chętne do odsprzedawania skarbów za marchewki z Mordoru i kapustę z Haradu. Kapusta była szczególnie ceniona, gdyż po ukiszeniu pomagała biedakom nie zachorować na szkorbut, a na pewno złagodzić jego paskudne objawy. Istnieje podejrzenie, jakoby pierścienie, które ofiarowane zostały władcom krasnoludów rozeszły się po świecie, zamienione na warzywa. Ewentualnie zboże, z którego można by zrobić wódkę. Bez alkoholu w takich warunkach nie idzie wyżyć. Niestety warunki za nic nie chciały się poprawić, w końcu mieszkanie na odludziu, w samym środku kopalni nie jest zbyt optymistyczne, wielka kałamarnica została przerobiona na sashimi, niedobitki, po nieudanej próbie konsumpcji Balroga, zadecydowały o wyniesieniu się na powierzchnię. |
Niestety, Moria od dnia, w którym powstała, okazała się być ekonomiczną i gospodarczą klęską. Bez dostępu światła niemożliwe było uprawianie i hodowanie czegokolwiek, co nadawałoby się do jedzenia, toteż zgłodniali mieszkańcy spożywali potrawy takie jak potrawka z goblina w sosie z porostów, porosty w sosie własnym, mięso goblina nadziewane goblinim móżdżkiem i inne podobne. Poza goblinami, porostami i ewentualnie jakimś zagubionym nietoperzem, nie było nic. Stąd też krasnoludy zamieszkujące Morię były bardzo chętne do odsprzedawania skarbów za marchewki z Mordoru i kapustę z Haradu. Kapusta była szczególnie ceniona, gdyż po ukiszeniu pomagała biedakom nie zachorować na szkorbut, a na pewno złagodzić jego paskudne objawy. Istnieje podejrzenie, jakoby pierścienie, które ofiarowane zostały władcom krasnoludów rozeszły się po świecie, zamienione na warzywa. Ewentualnie [[zboże]], z którego można by zrobić wódkę. Bez alkoholu w takich warunkach nie idzie wyżyć. Niestety warunki za nic nie chciały się poprawić, w końcu mieszkanie na odludziu, w samym środku kopalni nie jest zbyt optymistyczne, wielka kałamarnica została przerobiona na sashimi, niedobitki, po nieudanej próbie konsumpcji Balroga, zadecydowały o wyniesieniu się na powierzchnię. |
||
== Zobacz też == |
|||
* ''[[Władca Pierścieni]]'' |
|||
* ''[[Hobbit, czyli tam i z powrotem]]'' |
|||
{{Władca Pierścieni}} |
{{Władca Pierścieni}} |
||
[[Kategoria: |
[[Kategoria:Władca Pierścieni]] |
Aktualna wersja na dzień 18:58, 12 lip 2021
Powiedział: «Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę».
- Rdz 22,2 o Morii
Przejście Morią to zły pomysł. Kto tam wchodzi już nie wychodzi.
- Boromir i przykład półprawdy
Moria – miasto-kopalnia, a raczej kopalnia-miasto położona nieopodal gór w Śródziemiu. Lokacja ta wzięta została pod uwagę przez Drużynę Pierścienia, a dokładniej przez najmniejszy jej element jako droga do morderczego Mordoru. Dzięki temu mogliśmy podziwiać owy zakątek w filmie, choć nie wszyscy go dobrze wspominają.
Droga przez Morię[edytuj • edytuj kod]
Jeszcze wtedy szaremu Gandalfowi nie spodobała się wizja przechodzenia przez wspomnianą krainę, gdzie tematem każdego kolejnego dnia jest 1000 i 1 sposobów na kucie żelaza, kobiety noszą brody, nie można ich odróżnić od mężczyzn, a średnia wzrostu wynosi z metr trzydzieści. Zmienił jednak zdanie, gdy jego ex druh Saruman poczęstował ich odrobiną zimowej rekreacji, z której ledwo uszli z życiem. Droga przez góry zasrana została przez nadmierną uprzejmość Sarumana, nie mieli więc wyboru i udali się do miejsca, w którym czekała na nich krasnoludzka gościnność.
Krasnoludzka gościnność[edytuj • edytuj kod]
Kiedy doszli w końcu na miejsce, szybko się okazało na czym tak naprawdę polega owa krasnoludzka gościnność. Przy drzwiach dajemy zagadkę, którą goście muszą sami sobie rozwiązać. O dodatkowe emocje dba przerośnięta ośmiornica delikatnie ponaglająca skupionych myślicieli. Następnie, układamy w holu mnóstwo gruzu oraz zwłok… albo nie tylko w holu, w całym pomieszczeniu. Nasyłamy na nich stado orków, dość upartego jaskiniowego trolla, na drodze ustawiamy ruchome schody, a na końcu największą z atrakcji – przerośniętego, ognistego koziołka z biczem. Najlepsza zabawa gwarantowana.
Cechy charakterystyczne[edytuj • edytuj kod]
- Strzegący ukrytej i dość zmyślnie zabezpieczonej bramy kuzyn Cthulhu.
- Głęboka na kilka kilometrów studnia, która kończy się jeziorem.
- Brak kilkukilometrowej liny przy owej studni. Można więc mniemać, że była ona atrapą bądź dość hardkorową windą dla dość hardkorowych mieszkańców miasta.
- Możliwość znalezienia wyjścia po zapachu.
- Krasnoludy, dużo krasnoludów. Gwoli ścisłości, to kiedyś było dużo… Obecnie niby też, ale to już w nieco innym stanie i się do końca nie liczy.
- Mieszkający przez ścianę archaiczny demon – Barłóg.
- Ilość komnat i korytarzy zapewniająca tysiącom orków możliwość bezszelestnego pomieszczenia się, poruszania i ucieczki.
- Dość kruche, wąskie i kamienne schody bez wymaganych przez prawo poręczy, przez co niespełniające wymogów BHP. Można się domyślać, że to Sanepid, a nie Sauron wytłukł za ten szczegół wszystkich mieszkańców miasta.
Gospodarka i ekonomia w Morii[edytuj • edytuj kod]
Niestety, Moria od dnia, w którym powstała, okazała się być ekonomiczną i gospodarczą klęską. Bez dostępu światła niemożliwe było uprawianie i hodowanie czegokolwiek, co nadawałoby się do jedzenia, toteż zgłodniali mieszkańcy spożywali potrawy takie jak potrawka z goblina w sosie z porostów, porosty w sosie własnym, mięso goblina nadziewane goblinim móżdżkiem i inne podobne. Poza goblinami, porostami i ewentualnie jakimś zagubionym nietoperzem, nie było nic. Stąd też krasnoludy zamieszkujące Morię były bardzo chętne do odsprzedawania skarbów za marchewki z Mordoru i kapustę z Haradu. Kapusta była szczególnie ceniona, gdyż po ukiszeniu pomagała biedakom nie zachorować na szkorbut, a na pewno złagodzić jego paskudne objawy. Istnieje podejrzenie, jakoby pierścienie, które ofiarowane zostały władcom krasnoludów rozeszły się po świecie, zamienione na warzywa. Ewentualnie zboże, z którego można by zrobić wódkę. Bez alkoholu w takich warunkach nie idzie wyżyć. Niestety warunki za nic nie chciały się poprawić, w końcu mieszkanie na odludziu, w samym środku kopalni nie jest zbyt optymistyczne, wielka kałamarnica została przerobiona na sashimi, niedobitki, po nieudanej próbie konsumpcji Balroga, zadecydowały o wyniesieniu się na powierzchnię.