Autobusy w Bielsku-Białej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor źródłowy |
M Znacznik: edytor wizualny |
||
(Nie pokazano 307 wersji utworzonych przez 18 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Cytat|– Patrz wygląda to gorzej niż jedno gwiazdkowy burdel z środkowej republiki północnego Tadżykistanu<br />– No niestety się z tobą zgodzę|Rozmowa dwóch pracowników MZK}} |
|||
Linie w Bielsku działały już za czasów zaborów. Jednak nie jeździły tam autobusy a tramwaje. Ale w 1972 stwierdzono że nie ma kasy na nowe tramwaje więc linie tramwajowe usunięto. W 74 utworzono WPK które imitowało dzisiejsze MZA. Dopiero w 1992 utworzono MZK które do dziś stara się nie być w tyle technologicznym (tyle że im to nie wychodzi). |
|||
{{Cytat|Ja pi{{Cenzura1}}lę, co to ku{{cenzura3}}a jest?!|Przeciętny warszawiak/katowiczanin/wrocławiak/bydgoszczanin o bielskich autobusach}} |
|||
'''Autobusy w Bielsku-Białej''' – zakręcony niczym chiński czajnik system komunikacyjny występujący w [[Bielsko-Biała|mieścinie]] składającej się z dwóch połączonych niegdyś miast, które miały ze sobą tyle wspólnego co Berlin z Warszawą. MZK Bielsko-Biała było swoistym skansenem motoryzacyjnym ze względu na fakt, że aż do końca [[2018]] panoszyły się tutaj sypiące się [[Ikarus]]y, natomiast obecnie jest pośmiewiskiem ze względu na trwającą „rewolucję komunikacyjną”, która w opinii ekspertów ma tyle sensu co rewolucja oświatowa. |
|||
== Tabor == |
|||
== Tabor bielski jest bardzo różnorodny od gratów do nowoczesności... == |
|||
Tabor [[Bielsko-Biała|bielskich]] autobusów jest bardzo różnorodny, od gratów do nowoczesności… |
|||
[[Plik:Jelcz M081MB 103 Krecia.jpg|thumb|300px|Bielski koszmarek. Czyż nie szpetny?]] |
|||
* '''[[Jelcz M081MB]]''' – są tak nieprzyjazne, że większość osób wolała podróżować głośnymi, przepełnionymi Ikarusami. Kierowcy ich nie cierpią i to nie z powodu wyglądu, ale z faktu bycia… lewarami, tak te złomy są jedynymi maszynami z manualną skrzynią biegów. Mają też najlepsze instalacje elektryczne ze wszystkich modeli taboru – Cały czas się psują, a jeden nawet spłonął. W niedługim czasie przyjdzie czas ich radosnej eksterminacji z powodu planów zakupu nowych busów. Lud się cieszy. |
|||
* '''Autosan A8V.03.01 Wetlina''' – nowe, ale szpetne jak noc listopadowa. Tak naprawdę są to dawne busy [[Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej|PKS-u]], które MZK odkupiło i przerobiło na swoją modłę (czytaj: zjebali). |
|||
* '''[[Mercedes-Benz Citaro]]''' – sypią się niemiłosiernie, a części do nich są okropnie drogie. Ciekawostką związaną z tym modelem są szyby, które bardzo głośno się domykają stawiając na nogi cały autobus. |
|||
* '''Scania CN230UB 4 2 EB''' – zwane żartobliwie „Skakankami”. Mimo że nowe, nielubiane przez [[Rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]] ze względu na silne silniki powodujące przewracanie się, każdego kto idzie w przeciwną stronę do kierunku jazdy. Ich niepowtarzalną zaletą jest dobre ogrzewanie, problem pojawia się jednak wtedy kiedy jest bardzo gorąco, a kierowca go nie wyłączy, a pasażerowie nie mogą otworzyć okien, bo ich po prostu nie ma. |
|||
* '''[[Solaris Urbino|Solaris Urbino IV]]''' – już po pół roku używania trzy miały kolizje, a przynajmniej połowa ma rozerwane zawieszenie przez progi zwalniające na Olimpijskiej. W czasie zimy 2017–2018 odkryto bardzo dziwną rzecz, ogrzewanie w tych autobusach praktycznie nie istnieje, bo szyby były zamarznięte od wewnątrz. |
|||
=== Tabor wycofany === |
|||
* Ikarus 280 – Tak te złomy dalej są używane w Bielsku. |
|||
* '''[[Ikarus 280]].37''' – dla wszystkich symbolizowały śmierć na drodze przy każdym hamowaniu. Ich największą zaletą, która sprawiła, że były używane tak długo jest fakt, że wytrzymały na polskich drogach więcej niż tydzień. |
|||
* Ikarus 415 – Czyste zło, są tak samo złe jak "bizony" a nawet gorszę bo nawet pakowne się są. |
|||
* '''[[Ikarus 415]].14B''' – czyste zło, były tak samo złe jak ''bizony'', a nawet gorszę, bo nawet niczego nie skosiły. No chyba że pijanego na środku drogi, bo zawiodły hamulce. |
|||
* Ikarus 405 – Do polski trafiło tylko 7 tych zdrad przeciwko ludzkości a ten jest ostatnim jaki jeździ. |
|||
* '''Mercedes-Benz O305''' – trafiły do Bielska w ogromnej ilości ponad dwóch egzemplarzy. Nazywane często „dziadkami” lub „pseudo zabytkami” co oznaczało tyle, że nikt ich nie lubił. |
|||
* MAN NL 222 – Równie stary i słaby jak Ikarusy. |
|||
* Jelcz M081B – Mały busiki które kursują najczęściej w nocy na małych liniach |
|||
* Stratos – Nowoczesny bus który przynajmniej ładnie wygląda. |
|||
* Autosan A8V.03.01 Wetlina – Nowe jak Stratos ale szpetne jak noc listopadowa. |
|||
* Mercedes Citara/Conecto – Pierwsze trafiły do Bielska w 2007 roku ale na przegubowce trzeba było czekać do 2011. |
|||
* Scania CN230UB 4 2 EB – Mimo że nowe nielubiane przez emerytów że względu na silne silniki powodujące przewracanie się każdego kto idzie w przeciwną stronę do kierunku jazdy. |
|||
* Solaris Urbino – Częste na ulicach średnich linii. |
|||
* Solaris Urbino IV – Najnowocześniejsze autobusy naładowane technologią. Pierwsze przegubowe Solarisy i bielsku.( bez urazy ale są hójowe) |
|||
== Pętle == |
|||
== '''Linie główne''' (o rany jak to brzmi). == |
|||
* '''Bystra Leśniczówka''' – podmiejska krańcówka występująca w Bystrej. Cechuje się wielkością odwrotnie proporcjonalną do zapotrzebowania oraz dużą ilością Toi-Toi, w których campią kierowcy w czasie przerw. |
|||
* '''Hala Widowiskowo-Sportowa''' – absolutny hit pod względem projektowania. Łuki na pętli są kwadratowe, „bardzo fajnie” zawraca się tam przegubowcem. |
|||
* '''Mikuszowice Stalownik''' – punkt zlotów <del>gimbusów</del> podstawówkersów i karyn. Stalownik to nieczynna ruina [[szpital]]a, która idealnie nadaje się na zakrapiane imprezy oraz cykanie zdjęć na [[Facebook]]a. |
|||
* '''Wapienica Zapora''' – dawniej był to straszny plac, jednak ostatnio zrobiono nową pętle, a stara służy jako parking samochodowy. Ciekawostką jest fakt, że nowa pętla posiada jako jedyna wygodne siedziska. Kiedy powstała komuś nie spodobały się twarde ławki, więc przyniósł na ich miejsce kanapę, która stoi tam do dziś. |
|||
* '''Warszawska Dworzec''' – najważniejsza i największa pętla w mieście, mimo iż obok znajduje się duży parking [[Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej|PKS-u]] to i tak kierowcy muszą parkować ukrywając się kilkaset metrów dalej pośród [[drzewo|drzew]]. |
|||
== Najważniejsze przystanki == |
|||
* 1 Osiedle Beskidzkie – Cygański Las. Linia pozwalająca obywatelom narodowości romskiej dojechać do ich domu na Olszówce gdzie znajduje się szpital psychiatryczny |
|||
[[plik:Bielsko-Biała, Autobusy w Bielsku-Białej - fotopolska.eu (113148).jpg|thumb|300px|Duma w zajezdni, wstyd na ulicy]] |
|||
* 2 Osiedle Kopernika – Mikuszowice Stalownik. Można nią pojechać do zamkniętego szpitala Stalownik wyjętego rodem z Czarnobyla. |
|||
* '''3 Maja/Dworzec''' – to właśnie tutaj zatrzymuje się najwięcej linii – zaledwie dwadzieścia osiem. Ostatnio przeszedł gruntowny remont, czyli zmieniono asfalt, ale zniszczone budy zostały. Ostatnio nawet stanął tutaj wyświetlacz informujący o tym jak bardzo kurs się spóźnia. |
|||
* 3 Komorowice Sosna – Osiedle Karpackie, (Szpital Wojewódzki). Linia jadąca do granicy z wsią Bestwina, Niektóre autobusy pomijają Osiedle Karpackie i jadą do Szpitala Wojewódzkiego (Jak go otwarto zamknięto Stalownika). |
|||
* '''Plac Żwirki i Wigury''' – nagminnie mylnie nazywany placem Żwirka i Muchomorka. |
|||
* 4 Osiedle Polskich Skrzydeł – Langiewicza Basen. Jedzie przez kilka osiedli do hiper uber nowego basenu na osiedlu Langiewicza (ale po co zrobili specjalną pętle z której korzysta tylko czwórka?, reszta ma pętle na osiedlu). |
|||
* '''Bora Komorowskiego/Gemini-Park''' – dawniej nikomu nie znany przystanek w okolicach Złotych Łan. Obecnie jednak punkt zborny wycieczek bogaczy z powodu tego, że w jego pobliżu powstało ogromne centrum handlowe Gemini. Przy odrobinie szczęścia uda się znaleźć jakieś sensowne połączenie, które pozwoli nam się z niego uwolnić. |
|||
* 6 Lipnik Granica – Osiedle Karpackie. Pozwala Kozianą pojechać do Bielska. |
|||
* '''Dmowskiego/Urząd Miejski''' – znajduje się zaraz za centrum miasta w okolicy siedziby ukochanych władz miasta, które są na tyle kochane, że już kilkakrotnie przeprowadzano demonstracje w celu ich odwołania. |
|||
* 7 Wapienica Dzwonkowa – Hala Sportowa, (Szyndzielnia). Pętla Dzwonkowa przy granicy z Jaworzem. Od 1 Maja do 31 Października jedzie na Szyndzielnię. |
|||
* '''Piastowska/Lubertowicza''' – w zasadzie przystanek ten powinien być drugą stroną piastowska/dworzec. Większość jego powierzchni to ławki, na których w okresie letnim śpią bezdomni, a zimowym marzną uczniowie. |
|||
* 8 Warszawska Dworzec – Szyndzielnia. To samo latem co 7 tylko krótsza. |
|||
* 9 Lotnisko – Mikuszowice Dom Ludowy. Podwozi pracowników lotniska do roboty. |
|||
* 10 Mikuszowice Śląskie – Wapienica Strażacka (Wapienica Giełda, Wapienica Park Przemysłowy, Beskidzki Inkubator Technologiczny, Wapienica Park Przemysłowy GE). Wsiadasz i nigdy nie wiesz na której pętli się obudzisz. |
|||
* 11 Warszawska Dworzec (Warszawska Fiat, Warszawska Tesco) – Straconka Leśniczówka ( Straconka Zakręt). Możesz w ramach wycieczki pojechać do miejsca gdzie było dużo stryczków. |
|||
* 12 Hałcnów Kościół – Mikuszowice Błonia. Parafianie po mszy mogą udać się na relaksacyjne Błonia |
|||
* 13 Lipnik Dolny – Hałcnów Kościół (Krzemionki Witosa).Moherowe berety z Lipnika jadą nią na modły. |
|||
* 14 Osiedle Polskich Skrzydeł – Cygański Las. Podobna do 1 ale jedzie na Hulance w prawo a nie w lewo. |
|||
* 15 Osiedle Polskich Skrzydeł – Osiedle Langiewicza. Kopia 4 ale z nieco inną trasą i pętlą. |
|||
* 16 Warszawska Dworzec (Warszawska Fiat, Warszawska Tesco) – Wapienica Zapora. Krótka, niezbyt skomplikowana z dworca na zaporę Lubiana i często odwiedzana przez kanarów. |
|||
* 17 Podwale Dworzec – Krzemionki Witosa (Hałcnów Kościół). Podwozi ludzi z drugiej strony dworca do Hałcnowa, wersja beta linii 56. |
|||
* 18 Osiedle Złote Łany – Stare Bielsko Kościół. Przygotowana z myślą o dniu wszystkich zmarłych. |
|||
* 19 Osiedle Złote Łany – Grażyńskiego Fiat II (Czechowice–Dziedzice Proseat). Nic specjalnego, czasem występują kursy wariantowe do Preseatu. |
|||
* 20 Osiedle Złote Łany – Wapienica Strażacka (Wapienica Park Przemysłowy, Wapienica Park Przemysłowy GE). Pomieszanie czwórki i dziesiątki. |
|||
* 21 Osiedle Langiewicza – Osiedle Polskich Skrzydeł. Kolejny dowód na to że nie trzeba było robić pętli przy basenie. |
|||
* 22 Osiedle Langiewicza – Osiedle Sarni Stok. I jeszcze jeden. |
|||
* 23 Osiedle Langiewicza – Szpital Wojewódzki. następny dla przykładu |
|||
* 24 Wapienica Strażacka – Mikuszowice Błonia ATH. Linia dla ludzi jadących na błonia którym przystanek przy Cygańskim lesie się nie podoba. |
|||
* 24BIS Osiedle Kopernika – Mikuszowice Błonia ATH. Linia dla studentów uczących się na Akademii Tańca i Humoru. |
|||
* 25 Warszawska Dworzec (Warszawska Tesco) – Mazańcowice Spółdzielnia (Mazańcowice Ośrodek Zdrowia). Uznawana przez MZK za linię główną chociaż wykracza poza granice miasta. |
|||
* 26 Warszawska Dworzec – Wapienna Osiedle). Najkrótsza linia MZK (Ma tylko 3 kilometry). Nie ma zastosowania bo 6 zjada ją na śniadanie |
|||
* 27 Osiedle Sarni Stok – Lipnik Dolny. Przerobiona 13, nic ciekawego. |
|||
* 28 Osiedle Wojska Polskiego – Osiedle Karpackie. Okrąża część miasta dzięki czemu ma około 12 km a nie 2. Coraz bardziej marginalna linia. |
|||
* 29 Komorowice Sosna – Warszawska Dworzec. Podwozi wieśniaków na dworzec. |
|||
* 30 Osiedle Karpackie – CH Sarni Stok. A na Karpackim jedna pętla wystarczyła a na Langiewicza już nie? |
|||
* 31 Podwale Dworzec – Hałcnów Granica. Wozi ludzi z Pisarzowic na Podwale. |
|||
* 32 Osiedle Karpackie – Hałcnów Kościół. Pomaga trzynastce w dowożenia moherów do bazyliki mniejszej. |
|||
* 33 Warszawska Dworzec (Warszawska Fiat) – Mazańcowice Osiedle (Mazańcowice Ośrodek Zdrowia). tak ja 25 wykracza poza miasto ale jest uznawana za linie główna. |
|||
* 34 Osiedle Polskich Skrzydeł – Osiedle Złote Łany. Skrócona 4. |
|||
* 35 Warszawska Dworzec – Lipnik Wielkopolska. Nie jedzie do Wielkopolski. Lekko zmieniona 6. |
|||
* 35L Warszawska Dworzec – Warszawska Dworzec. Linia okrężna jadąca przez Lipnik Dolny. |
|||
* 35S Warszawska Dworzec – Warszawska Dworzec. Prawie to samo co 35L ale ma trochę inną trasę (ale i tak przejeżdża przez Lipnik Dolny). |
|||
* 36 Dworcowa Poczta – Czechowice–Dziedzice Proseat. Jedzie z Wapienicy do jakiś Proseatów. |
|||
* 37 Hala Sportowa – Osiedle Langiewicza. Ostatni dowód na to że nie trzeba pętli przy tym basenie! |
|||
* 38 Warszawska Dworzec – Cygański Las. żeby nie było że jest tylko Bisem 1 jedzie przez Złote Łany. |
|||
== |
== Linie główne == |
||
* '''2 Osiedle Kopernika – Mikuszowice Stalownik (Wybrane kursy do przystanku Wilkowice Górne)''' – można nią dojechać do zamkniętego szpitala Stalownik wyjętego rodem z Czarnobyla. Mimo iż Stalownik nie działa od {{#expr:{{CURRENTYEAR}}-2001}} lat autobus wciąż pod niego jeździ. (Ciekawe dlaczego?). Z jakiegoś powodu jest ofiarą wszystkich remontów drogowych, z uwagi na te ostatnie prawie zawszę się spóźnia doprowadzając pasażerów do kurwicy. |
|||
* 50 Osiedle Karpackie – Czechowice–Dziedzice Silesia. Najdłuższa linia MZK (21 km). Wozi ludzi do kopalni. |
|||
* '''3 Komorowice Krakowskie – Osiedle Karpackie''' – dawniej raj [[MKM]]-ów gdyż kursowało na niej najwięcej Ikarusów. Powód? Nie kursuje przez centrum miasta, więc drogi, po których jeździ są tak dziurawe, że inne autobusy się rozlatują. |
|||
* 51 Warszawska Dworzec (Warszawska Tesco) – Mazańcowice Osiedle (Mazańcowice Ośrodek Zdrowia). identyczna trasa jak 33 ale jest linią podmiejską (Ciekawe jakie IQ mają ludzie z MZK?). |
|||
* '''6 Osiedle Karpackie – Lipnik Granica''' – miała jeździć do Kóz, ale jako ze Kozy są uparte, i nie chciały obcych w swojej wsi. MZK zrobiło więc pętle przy granicy. I wszyscy są szczęśliwi (poza mieszkańcami Kóz). |
|||
* 52 Osiedle Sarni Stok (Warszawska Dworzec) – Międzyrzecze Górne. Jedzie do miejscowości miedzy rzekami. |
|||
* '''7 Wapienica Dzwonkowa – Szyndzielnia''' – jeździ po największych zadupiach by obsłużyć przystanki nie używane przez żadne inne linie. Świetny przykład jak stracić pieniądze, kilka lat temu utworzono nową pętle w Kamienicy, ale jakiś czas później linie wydłużono do hali sportowej, więc pętla stałą się bezużyteczna. Aby zatuszować głupotę nakazano, aby wszystkie kursy rano kończyły na niej bieg. |
|||
* 56 Podwale Dworzec – Bestwina Piekarnia. Bratnia pomoc dla 3 i 29. Kiedyś jeździła tylko do Janowic ale ją przydłużyli. |
|||
[[Plik:Rozkład Jazdy linii nr 10.png|thumb|400px|Rozkład jazdy linii nr 10]] |
|||
* 56BIS Podwale Dworzec – Janowice Niklówka. Skrócone 56, nie działa w wakacje. |
|||
* '''10 Mikuszowice Błonia ATH – Wapienica Strażacka (Wybrane kursy do przystanku Wapienica Giełda) (Wybrane kursy do przystanku Wapienia Park Przemysłowy) (Wybrane kursy do przystanku Wapienica Park Przemysłowy ABB) (Wybrane kursy do przystanku Wapienica Park Przemysłowy ABB przez Beskidzki Inkubator Technologiczny)''' – siadasz i nigdy nie wiesz, na której pętli się obudzisz… Naprawdę trudno stwierdzić, która pętla jest właściwa, gdyż prawie każdy kurs jedzie gdzie indziej. Wystarczy spojrzeć na rozkład obok. W [[2021]] roku dziesiątkę po wielu latań starań przetrasowano z Mikuszowic Śląskich na Błonia. Już dużo dawniej pojawił się ten pomysł, ale liczne protesty <del>żulów</del> obywateli pokrzyżowały te plany. |
|||
* 57 Filarowa Med Work (Warszawska Dworzec, Warszawska Tesco) – Bystra Lęśniczówka. Ostatnia Linia Podmiejska. |
|||
* '''11 Warszawska Dworzec – Straconka Leśniczówka''' – możesz w ramach wycieczki pojechać do miejsca, gdzie było dużo stryczków. |
|||
* '''13 Hałcnów Kościół – Lipnik Dolny''' – moherowe berety z Lipnika jadą nią na modły. |
|||
* '''21 Osiedle Langiewicza – Osiedle Polskich Skrzydeł przez Szpital Wojewódzki ''' – mimo iż pomiędzy Skrzydełkami, a Langiewicza nie jest daleko to trasa jest tak zrobiona, aby pasażer stracił najwięcej czasu. (No bo przecież warto stracić czas jadąc przez Szpital Wojewódzki, Zajezdnie, Błonia i jeszcze Złote Łany…) |
|||
* '''32 Osiedle Karpackie – Hałcnów Kościół''' – w godzinach rannych nie opłaca się nią jechać, bo autobus zamienia się w puszkę śledzi. Mimo iż jest strasznie przeludniona w godzinach szczytu MZK bardzo rzadko posyła na nie przegubowce, w efekcie czego parę razy kierowcy przerywali pasażerom podróż bojąc się o stan autobusu, który potrafi zamieniać się w U-Bota ryjąc tablicą rejestracyjną o asfalt. |
|||
* '''37 Osiedle Langiewicza – Hala Widowiskowo-Sportowa przez ulicę Tuwima i Jutrzenki''' – imitacja linii autobusowej z marnym skutkiem. Zdaniem MZK ma dowozić mieszkańców Osiedla Cztery Pory Roku do centrum, choć dubluje się niemiłosiernie z trójką, kursuje o tych samych godzinach co dwadzieścia osiem i nie jeździ w weekendy mimo iż jest wręcz stworzona dla <del>patologii</del> rodzin <del>500+</del>, aby mogli sobie pojechać do hali sportowej. W wyniku nadmasowego importu koronawirusów do kraju linia została zawieszona do odwołania, co ciągnie się już trzeci rok. Protestów o dziwo nie ma. |
|||
* '''38 Warszawska Dworzec – Cygański Las przez Osiedle Złote Łany''' – mimo iż jest stworzona, aby woziła rodziny w miejsca rekreacyjne to kursuje tylko w dni robocze, kiedy rodzice są w pracy. Podobnie jak poprzedniczka została zawieszona do odwołania, co można odebrać jako „zawieszona do dnia sądnego”. |
|||
== |
== Linie Podmiejskie == |
||
* '''57 Filarowa Med Work – Bystra Leśniczówka''' – wozi ludzi do zdrowych źródełek w Bystrej oraz ichniejszych górek. W zimie często się spóźnia, powodem okazuje się fakt, że na granicy miasta znajduje się stromy odcinek, na którym utykają wszystkie ciężarówki i powodując totalny armagedon. Jako jedyna kończy bieg na Filarowej podczas gdy nieco dalej znajduje się duża pętla na Sarnim Stoku. |
|||
*N1 Długa Zajezdnia MZK – Wapienica Centrum. Linia nocna jak nazwa wskazuje jeździ w nocy. |
|||
*N2 Długa Zajezdnia MZK – Komorowicka Kościół. Druga koleżanka. |
|||
== |
== Linie Szkolne == |
||
* '''D''' – otwarty przewóz szkolny. Tak w zasadzie nie ma trasy, bo na rozkładzie jazdy są tylko czarne kropki bez nazw przystanków. Od, takie autobusy Widmo… |
|||
*D Hałcnów Kościół – Krzemionki Witosa. Otwarty przewóz szkolny (opłacało się robić osobną kategorię?). |
|||
== Linia Specjalna == |
|||
* '''7Bis Warszawska Dworzec – Kamienica''' – co to jest za linia? Czemu jest specjalna?! Powodem jest to że kursuje dokładnie dwa dni w roku! W dni Wszystkich Świętych. Co ciekawe jeszcze niedawno kursowała wobec rozkładu dostępnego wyłącznie dla kierowców, pasażer musiał liczyć na szczęście, że autobus nie odjedzie mu sprzed nosa. |
|||
== Zobacz też == |
|||
* [[Bielsko-Biała]] |
|||
* [[Autobusy w konurbacji górnośląskiej]] |
|||
* [[Autobusy we Wrocławiu]] |
|||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
[[Kategoria:Sieci autobusowe]] |
|||
__NOTOC__ |
Aktualna wersja na dzień 17:42, 20 maj 2023
– Patrz wygląda to gorzej niż jedno gwiazdkowy burdel z środkowej republiki północnego Tadżykistanu
– No niestety się z tobą zgodzę
- Rozmowa dwóch pracowników MZK
Ja pilę, co to kua jest?!
- Przeciętny warszawiak/katowiczanin/wrocławiak/bydgoszczanin o bielskich autobusach
Autobusy w Bielsku-Białej – zakręcony niczym chiński czajnik system komunikacyjny występujący w mieścinie składającej się z dwóch połączonych niegdyś miast, które miały ze sobą tyle wspólnego co Berlin z Warszawą. MZK Bielsko-Biała było swoistym skansenem motoryzacyjnym ze względu na fakt, że aż do końca 2018 panoszyły się tutaj sypiące się Ikarusy, natomiast obecnie jest pośmiewiskiem ze względu na trwającą „rewolucję komunikacyjną”, która w opinii ekspertów ma tyle sensu co rewolucja oświatowa.
Tabor[edytuj • edytuj kod]
Tabor bielskich autobusów jest bardzo różnorodny, od gratów do nowoczesności…
- Jelcz M081MB – są tak nieprzyjazne, że większość osób wolała podróżować głośnymi, przepełnionymi Ikarusami. Kierowcy ich nie cierpią i to nie z powodu wyglądu, ale z faktu bycia… lewarami, tak te złomy są jedynymi maszynami z manualną skrzynią biegów. Mają też najlepsze instalacje elektryczne ze wszystkich modeli taboru – Cały czas się psują, a jeden nawet spłonął. W niedługim czasie przyjdzie czas ich radosnej eksterminacji z powodu planów zakupu nowych busów. Lud się cieszy.
- Autosan A8V.03.01 Wetlina – nowe, ale szpetne jak noc listopadowa. Tak naprawdę są to dawne busy PKS-u, które MZK odkupiło i przerobiło na swoją modłę (czytaj: zjebali).
- Mercedes-Benz Citaro – sypią się niemiłosiernie, a części do nich są okropnie drogie. Ciekawostką związaną z tym modelem są szyby, które bardzo głośno się domykają stawiając na nogi cały autobus.
- Scania CN230UB 4 2 EB – zwane żartobliwie „Skakankami”. Mimo że nowe, nielubiane przez babcie autobusowe ze względu na silne silniki powodujące przewracanie się, każdego kto idzie w przeciwną stronę do kierunku jazdy. Ich niepowtarzalną zaletą jest dobre ogrzewanie, problem pojawia się jednak wtedy kiedy jest bardzo gorąco, a kierowca go nie wyłączy, a pasażerowie nie mogą otworzyć okien, bo ich po prostu nie ma.
- Solaris Urbino IV – już po pół roku używania trzy miały kolizje, a przynajmniej połowa ma rozerwane zawieszenie przez progi zwalniające na Olimpijskiej. W czasie zimy 2017–2018 odkryto bardzo dziwną rzecz, ogrzewanie w tych autobusach praktycznie nie istnieje, bo szyby były zamarznięte od wewnątrz.
Tabor wycofany[edytuj • edytuj kod]
- Ikarus 280.37 – dla wszystkich symbolizowały śmierć na drodze przy każdym hamowaniu. Ich największą zaletą, która sprawiła, że były używane tak długo jest fakt, że wytrzymały na polskich drogach więcej niż tydzień.
- Ikarus 415.14B – czyste zło, były tak samo złe jak bizony, a nawet gorszę, bo nawet niczego nie skosiły. No chyba że pijanego na środku drogi, bo zawiodły hamulce.
- Mercedes-Benz O305 – trafiły do Bielska w ogromnej ilości ponad dwóch egzemplarzy. Nazywane często „dziadkami” lub „pseudo zabytkami” co oznaczało tyle, że nikt ich nie lubił.
Pętle[edytuj • edytuj kod]
- Bystra Leśniczówka – podmiejska krańcówka występująca w Bystrej. Cechuje się wielkością odwrotnie proporcjonalną do zapotrzebowania oraz dużą ilością Toi-Toi, w których campią kierowcy w czasie przerw.
- Hala Widowiskowo-Sportowa – absolutny hit pod względem projektowania. Łuki na pętli są kwadratowe, „bardzo fajnie” zawraca się tam przegubowcem.
- Mikuszowice Stalownik – punkt zlotów
gimbusówpodstawówkersów i karyn. Stalownik to nieczynna ruina szpitala, która idealnie nadaje się na zakrapiane imprezy oraz cykanie zdjęć na Facebooka. - Wapienica Zapora – dawniej był to straszny plac, jednak ostatnio zrobiono nową pętle, a stara służy jako parking samochodowy. Ciekawostką jest fakt, że nowa pętla posiada jako jedyna wygodne siedziska. Kiedy powstała komuś nie spodobały się twarde ławki, więc przyniósł na ich miejsce kanapę, która stoi tam do dziś.
- Warszawska Dworzec – najważniejsza i największa pętla w mieście, mimo iż obok znajduje się duży parking PKS-u to i tak kierowcy muszą parkować ukrywając się kilkaset metrów dalej pośród drzew.
Najważniejsze przystanki[edytuj • edytuj kod]
- 3 Maja/Dworzec – to właśnie tutaj zatrzymuje się najwięcej linii – zaledwie dwadzieścia osiem. Ostatnio przeszedł gruntowny remont, czyli zmieniono asfalt, ale zniszczone budy zostały. Ostatnio nawet stanął tutaj wyświetlacz informujący o tym jak bardzo kurs się spóźnia.
- Plac Żwirki i Wigury – nagminnie mylnie nazywany placem Żwirka i Muchomorka.
- Bora Komorowskiego/Gemini-Park – dawniej nikomu nie znany przystanek w okolicach Złotych Łan. Obecnie jednak punkt zborny wycieczek bogaczy z powodu tego, że w jego pobliżu powstało ogromne centrum handlowe Gemini. Przy odrobinie szczęścia uda się znaleźć jakieś sensowne połączenie, które pozwoli nam się z niego uwolnić.
- Dmowskiego/Urząd Miejski – znajduje się zaraz za centrum miasta w okolicy siedziby ukochanych władz miasta, które są na tyle kochane, że już kilkakrotnie przeprowadzano demonstracje w celu ich odwołania.
- Piastowska/Lubertowicza – w zasadzie przystanek ten powinien być drugą stroną piastowska/dworzec. Większość jego powierzchni to ławki, na których w okresie letnim śpią bezdomni, a zimowym marzną uczniowie.
Linie główne[edytuj • edytuj kod]
- 2 Osiedle Kopernika – Mikuszowice Stalownik (Wybrane kursy do przystanku Wilkowice Górne) – można nią dojechać do zamkniętego szpitala Stalownik wyjętego rodem z Czarnobyla. Mimo iż Stalownik nie działa od 23 lat autobus wciąż pod niego jeździ. (Ciekawe dlaczego?). Z jakiegoś powodu jest ofiarą wszystkich remontów drogowych, z uwagi na te ostatnie prawie zawszę się spóźnia doprowadzając pasażerów do kurwicy.
- 3 Komorowice Krakowskie – Osiedle Karpackie – dawniej raj MKM-ów gdyż kursowało na niej najwięcej Ikarusów. Powód? Nie kursuje przez centrum miasta, więc drogi, po których jeździ są tak dziurawe, że inne autobusy się rozlatują.
- 6 Osiedle Karpackie – Lipnik Granica – miała jeździć do Kóz, ale jako ze Kozy są uparte, i nie chciały obcych w swojej wsi. MZK zrobiło więc pętle przy granicy. I wszyscy są szczęśliwi (poza mieszkańcami Kóz).
- 7 Wapienica Dzwonkowa – Szyndzielnia – jeździ po największych zadupiach by obsłużyć przystanki nie używane przez żadne inne linie. Świetny przykład jak stracić pieniądze, kilka lat temu utworzono nową pętle w Kamienicy, ale jakiś czas później linie wydłużono do hali sportowej, więc pętla stałą się bezużyteczna. Aby zatuszować głupotę nakazano, aby wszystkie kursy rano kończyły na niej bieg.
- 10 Mikuszowice Błonia ATH – Wapienica Strażacka (Wybrane kursy do przystanku Wapienica Giełda) (Wybrane kursy do przystanku Wapienia Park Przemysłowy) (Wybrane kursy do przystanku Wapienica Park Przemysłowy ABB) (Wybrane kursy do przystanku Wapienica Park Przemysłowy ABB przez Beskidzki Inkubator Technologiczny) – siadasz i nigdy nie wiesz, na której pętli się obudzisz… Naprawdę trudno stwierdzić, która pętla jest właściwa, gdyż prawie każdy kurs jedzie gdzie indziej. Wystarczy spojrzeć na rozkład obok. W 2021 roku dziesiątkę po wielu latań starań przetrasowano z Mikuszowic Śląskich na Błonia. Już dużo dawniej pojawił się ten pomysł, ale liczne protesty
żulówobywateli pokrzyżowały te plany. - 11 Warszawska Dworzec – Straconka Leśniczówka – możesz w ramach wycieczki pojechać do miejsca, gdzie było dużo stryczków.
- 13 Hałcnów Kościół – Lipnik Dolny – moherowe berety z Lipnika jadą nią na modły.
- 21 Osiedle Langiewicza – Osiedle Polskich Skrzydeł przez Szpital Wojewódzki – mimo iż pomiędzy Skrzydełkami, a Langiewicza nie jest daleko to trasa jest tak zrobiona, aby pasażer stracił najwięcej czasu. (No bo przecież warto stracić czas jadąc przez Szpital Wojewódzki, Zajezdnie, Błonia i jeszcze Złote Łany…)
- 32 Osiedle Karpackie – Hałcnów Kościół – w godzinach rannych nie opłaca się nią jechać, bo autobus zamienia się w puszkę śledzi. Mimo iż jest strasznie przeludniona w godzinach szczytu MZK bardzo rzadko posyła na nie przegubowce, w efekcie czego parę razy kierowcy przerywali pasażerom podróż bojąc się o stan autobusu, który potrafi zamieniać się w U-Bota ryjąc tablicą rejestracyjną o asfalt.
- 37 Osiedle Langiewicza – Hala Widowiskowo-Sportowa przez ulicę Tuwima i Jutrzenki – imitacja linii autobusowej z marnym skutkiem. Zdaniem MZK ma dowozić mieszkańców Osiedla Cztery Pory Roku do centrum, choć dubluje się niemiłosiernie z trójką, kursuje o tych samych godzinach co dwadzieścia osiem i nie jeździ w weekendy mimo iż jest wręcz stworzona dla
patologiirodzin500+, aby mogli sobie pojechać do hali sportowej. W wyniku nadmasowego importu koronawirusów do kraju linia została zawieszona do odwołania, co ciągnie się już trzeci rok. Protestów o dziwo nie ma. - 38 Warszawska Dworzec – Cygański Las przez Osiedle Złote Łany – mimo iż jest stworzona, aby woziła rodziny w miejsca rekreacyjne to kursuje tylko w dni robocze, kiedy rodzice są w pracy. Podobnie jak poprzedniczka została zawieszona do odwołania, co można odebrać jako „zawieszona do dnia sądnego”.
Linie Podmiejskie[edytuj • edytuj kod]
- 57 Filarowa Med Work – Bystra Leśniczówka – wozi ludzi do zdrowych źródełek w Bystrej oraz ichniejszych górek. W zimie często się spóźnia, powodem okazuje się fakt, że na granicy miasta znajduje się stromy odcinek, na którym utykają wszystkie ciężarówki i powodując totalny armagedon. Jako jedyna kończy bieg na Filarowej podczas gdy nieco dalej znajduje się duża pętla na Sarnim Stoku.
Linie Szkolne[edytuj • edytuj kod]
- D – otwarty przewóz szkolny. Tak w zasadzie nie ma trasy, bo na rozkładzie jazdy są tylko czarne kropki bez nazw przystanków. Od, takie autobusy Widmo…
Linia Specjalna[edytuj • edytuj kod]
- 7Bis Warszawska Dworzec – Kamienica – co to jest za linia? Czemu jest specjalna?! Powodem jest to że kursuje dokładnie dwa dni w roku! W dni Wszystkich Świętych. Co ciekawe jeszcze niedawno kursowała wobec rozkładu dostępnego wyłącznie dla kierowców, pasażer musiał liczyć na szczęście, że autobus nie odjedzie mu sprzed nosa.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]