Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (akt.)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' – karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie [[GOP|aglomeracji górnośląskiej]]. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako [[bilet]] [[komunikacja miejska|komunikacji miejskiej]], ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie [[parking]]i, [[Biblioteka|biblioteki]] lub [[Muzeum|muzea]].
'''Karta ŚKUP''', '''Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' lub '''Śmieszna Karta Utrudniająca Podróżowanie''' (ur. [[1 października]] [[2015]], [[7 sierpnia]] [[2023]] trafiła do hospicjum, zm. [[28 września]] [[2023]]) – karta niegdyś występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie [[GOP|aglomeracji górnośląskiej]]. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako [[bilet]] [[komunikacja miejska|komunikacji miejskiej]], ale umożliwiała także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie [[parking]]i, [[Biblioteka|biblioteki]] lub [[Muzeum|muzea]]. W drugiej połowie 2023 wyparta na rzecz aplikacji w telefonie, dzięki <del>dyktaturze</del> <del>złowieszczym zamiarom</del> staraniom władz GZM-u.


== Powody wprowadzenia karty ==
== Powody wprowadzenia karty ==
Linia 7: Linia 7:
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
* <s>Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.</s>
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.

== Powody wycofania karty ==
* Chęć wyciągnięcia większej ilości pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]].
* Zapychanie telefonów użytkowników karty.
* Żeby w raporcie widniało, że coś tam zrobili.
* <del>Bo kartą trudniej się inwigiluje ludzi</del> <small>Ta wypowiedź została zdjęta z witryny na podstawie prawomocnego wyroku miasta ♥ Katowice ♥.</small>


== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu ==
== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu ==
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[autobus]]ach i [[tramwaj]]ach<ref>Oraz w [[Tychy|tyskich]] [[trolejbus]]ach</ref> dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[autobus]]ach i [[tramwaj]]ach<ref>Oraz w [[Tychy|tyskich]] [[trolejbus]]ach</ref> dodatkowych kasowników. Spotykane były następujące typy:
* '''duży kasownik''' – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
* '''duży kasownik''' – umożliwiał kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
* '''płaski kasownik''' – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka;
* '''płaski kasownik''' – umożliwiał „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmowało dużo czasu i przypominało włamywanie się do cyfrowego zamka;
* '''stary kasownik''' – umożliwia kasowanie biletów papierowych;
* '''stary kasownik''' – umożliwiał kasowanie biletów papierowych;
* '''zepsuty kasownik''' – nakłania do skorzystania z jazdy na gapę;
* '''zepsuty kasownik''' – nakłaniał do skorzystania z jazdy na gapę;
* '''zablokowany kasownik''' – straszy perspektywą pojawienia się kanara.
* '''zablokowany kasownik''' – straszył perspektywą pojawienia się kanara.


Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w [[2015]] roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w [[2015]] roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.


Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju była konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego biletu (do 2018 nawet miesięcznego) przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.'''


W ramach KZK GOP dostępne były następujące taryfy:
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego „kasowania” wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie „kasować”.
* '''Taryfa odległościowa''' – płaciło się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji była łatwość stosowania – nie trzeba było ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.

* '''Taryfa strefowo-czasowa''' – bilet ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, można też było sobie wybrać. Na tej taryfie dało się jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występowały w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
W ramach KZK GOP dostępne następujące taryfy:
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
* '''Taryfa stefowo-czasowa''' – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.''
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.''
* '''Taryfa młodzieżowa '''– masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do [[Szkoła|szkoły]]? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. <s>Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.</s>

Żeby nie było zbyt łatwo, karta była używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba było kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]]. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.


== Śmierć(?) ==
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]].
7 sierpnia 2023 uruchomiana została aplikacja mobilna ''Transport GZM'' zastępująca ŚKUP, w następie czego 28 września ŚKUP został całkowicie wyłączony. Aplikacja nie zmieniła praktycznie nic, oprócz dodania interfejsu, którego ogarnianie należy sobie wpisać w CV, oraz automatycznego pobrania darmowego [[Pegasus (oprogramowanie szpiegujące)|Pegasusa by NSO Group]] na telefon.


{{przypisy}}
{{przypisy}}

Aktualna wersja na dzień 15:40, 25 mar 2024

Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem lub Śmieszna Karta Utrudniająca Podróżowanie (ur. 1 października 2015, 7 sierpnia 2023 trafiła do hospicjum, zm. 28 września 2023) – karta niegdyś występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwiała także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea. W drugiej połowie 2023 wyparta na rzecz aplikacji w telefonie, dzięki dyktaturze złowieszczym zamiarom staraniom władz GZM-u.

Powody wprowadzenia karty[edytuj • edytuj kod]

  • Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
  • Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły karty miejskie.
  • Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za miejsce na cmentarzu wiele różnych usług.
  • Chęć ustanowienia rekordu świata Polski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej.
  • Chęć szpiegowania pasażerów monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
  • Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  • Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.

Powody wycofania karty[edytuj • edytuj kod]

  • Chęć wyciągnięcia większej ilości pieniędzy z funduszy europejskich.
  • Zapychanie telefonów użytkowników karty.
  • Żeby w raporcie widniało, że coś tam zrobili.
  • Bo kartą trudniej się inwigiluje ludzi Ta wypowiedź została zdjęta z witryny na podstawie prawomocnego wyroku miasta ♥ Katowice ♥.

Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu[edytuj • edytuj kod]

Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. Spotykane były następujące typy:

  • duży kasownik – umożliwiał kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
  • płaski kasownik – umożliwiał „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmowało dużo czasu i przypominało włamywanie się do cyfrowego zamka;
  • stary kasownik – umożliwiał kasowanie biletów papierowych;
  • zepsuty kasownik – nakłaniał do skorzystania z jazdy na gapę;
  • zablokowany kasownik – straszył perspektywą pojawienia się kanara.

Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.

Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju była konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego biletu (do 2018 nawet miesięcznego) przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.

W ramach KZK GOP dostępne były następujące taryfy:

  • Taryfa odległościowa – płaciło się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji była łatwość stosowania – nie trzeba było ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
  • Taryfa strefowo-czasowa – bilet ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, można też było sobie wybrać. Na tej taryfie dało się jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występowały w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
  • Taryfa ekonomicznana tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.
  • Taryfa młodzieżowa – masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do szkoły? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.

Żeby nie było zbyt łatwo, karta była używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba było kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.

Śmierć(?)[edytuj • edytuj kod]

7 sierpnia 2023 uruchomiana została aplikacja mobilna Transport GZM zastępująca ŚKUP, w następie czego 28 września ŚKUP został całkowicie wyłączony. Aplikacja nie zmieniła praktycznie nic, oprócz dodania interfejsu, którego ogarnianie należy sobie wpisać w CV, oraz automatycznego pobrania darmowego Pegasusa by NSO Group na telefon.

Przypisy