Parowóz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(dodano link do artykułu Myśl)
(Znaczne rozbudowanie artykułu)
Znacznik: edytor wizualny
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Ol49-111-2006.jpg|thumb|200px|Masz jakiś problem?]]
[[Plik:Ol49-111-2006.jpg|thumb|200px|Masz jakiś problem?]]
''<code>Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale podejrzewam, że przy obecnych cenach [[Prąd elektryczny|prądu]] i [[Ropa naftowa|ropy]] [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] powinny powyciągać z lamusów i [[Skansen|skansenów]] '''lokomotywy parowe''' i uruchomić je przynajmniej na lokalnych, niezbyt pośpiesznych, liniach?</code>''
'''Parowóz''' – ruchomy czajnik. Podrasowana [[lokomotywa]], napędzana [[woda|parą]], w lepszych przypadkach [[uran]]em wzbogaconym w warunkach domowych. Stworzony z [[Myśl|myślą]] o niskim spalaniu paliwa, dużej prędkości oraz łatwości w uruchamianiu. Polskie fabryki parowozów znajdujące się w [[Chrzanów|Chrzanowie]] i [[Poznań|Poznaniu]] pracowały pełną parą od roku 1919.

<code>- wpis [[Janusz Korwin-Mikke|pewnego znanego polityka z prawicy]] na [[Twitter|Twitterze]]</code>


'''Parowóz''' – ruchomy czajnik. Podrasowana [[lokomotywa]], napędzana [[woda|parą]], powstałą w wyniku opalania [[Woda|wody]] [[Węgiel|węglem]], w lepszych przypadkach [[Mazut|mazutem]] bądź wzbogaconym w warunkach domowych [[Uran (pierwiastek)|uranem]]. Stworzony z [[Myśl|myślą]] o niskim spalaniu [[Paliwo|paliwa]], dużej prędkości oraz łatwości w uruchamianiu. Polskie fabryki parowozów znajdujące się w [[Chrzanów|Chrzanowie]] i [[Poznań|Poznaniu]] pracowały pełną parą od roku 1919.

== Występowanie ==
[[Rozkład jazdy|Naturalnie]] '''parowozy''' na rozstaw [[George Stephenson|jakiegoś tam brytyjskiego "ojca kolei"]] występują już jedynie w [[Polska|Polsce]] (jeśli kogoś bardzo interesuje, to dokładniej w okolicach [[Wolsztyn|Wolsztyna]]). Na wszystkich innych ziemiach zostały wytępione. Poza tym występują w sztucznych habitatach zwanych [[Skansen|skansenami]]<nowiki> (gdzie ożywają tylko w wyznaczone dni), oraz zdechłe na podestach. {{</nowiki>'''Youtube'''|https://www.youtube.com/watch?v=_DD3T2-1QuA<nowiki/>|Film dokumentujący rzadki widok '''parowozów''' w naturalnym habitacie|'''align='''right|'''width='''<nowiki>300}}</nowiki>

== Zalety ==

* (w większości przypadków) Produkt polski<ref>Chyba, że mówimy o innych państwach niż [[Polska|Cebulandia]]. No to nie.</ref>;
* Najnowsza klimatyzacja o dwóch prędkościach nawiewu (Aby włączyć pierwszy, otwórz okno, aby włączyć drugi, wystaw [[Głowa|makuwę]] przez okno);
* Mała awaryjność<ref>Nie posiada jednak gwarancji na wersjach opalanych mazutem.</ref>;
* Fabrycznie wbudowane turbo - jeśli dasz wystarczająco dużo [[Węgiel|węgla]] do pieca to słychać wybuch z przodu, co oznacza iż przekroczyliśmy prędkość dźwięku<ref>Ponoć to wybuch kotła z powodu zbyt dużego ciśnienia, ale ja tam nie wierzę.</ref>;
* W każdej chwili gotowy, aby ściągnąć ze szlaku wykraczoną [[Pesa|Pesę]];
* Rzadko można stwierdzić przypadki dewastacji okolicznych obiektów przez [[Sebiks|Seby]] (działa odciągająco na nie);
* Brak wibracji (w przeciwieństwie do [[Lokomotywa|lokomotyw]] spalinowych);
* Jak jest zimno, to możesz jedną rękę podgrzać na kotle.

== Wady ==

* Nie wystarczy mu jedno [[paliwo]], musi jeszcze mieć [[Woda|wodę]];
* Jeśli brałby udział w wyścigu z zimnym startem, to przegrałby nawet z [[Pesa Gama|Gamą]], która na 99,99999%<ref>Zaokrągliłem tą liczbę bo większość tej strony stanowiłyby cyfry 9</ref> dozna awarii na szlaku;
* Potrzebuje więcej smarów i olejów niż [[kobieta]] gdy się "odmładza";
* Jak coś się już zepsuje, to trudno to naprawić;
* Odpalanie tego, wbrew założeniom, trwa wieki;
* Czyszczenie kotłów '''parowozów''' to chyba największa udręka na [[Kolej|kolei]];
* Podczas podgrzewania ręki na kotle łatwo przedobrzyć;
* Jak jest zimno, to ręka będąca dalej od kotła cierpnie i osiąga temperatury niższe niż na ciemnej stronie słońca


== Dane techniczne ==
== Dane techniczne ==
* Liczba miejsc: [[maszynista]] + [[mechanik]] = 2 miejsca;
* Liczba miejsc: [[maszynista]] + [[mechanik]] = 2 miejsca;
* [[Prędkość]] maksymalna: średnio 80 km/h;
* [[Prędkość]] maksymalna: średnio 80 km/h;<ref>Z wyłączonym turbo</ref>
* [[Przyspieszenie]]: do 100 km/h w pół godziny;
* [[Przyspieszenie]]: do 100 km/h w pół godziny;
* Pojemność [[silnik]]a: 150 hektolitrów.
* Pojemność [[silnik|<s>silnika</s>]] [[Kocioł|kotła]]: 150 hektolitrów.


{{Przypisy}}
{{Kolej}}
{{Kolej}}



Wersja z 16:31, 14 lip 2022

Masz jakiś problem?

Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale podejrzewam, że przy obecnych cenach prądu i ropy PKP powinny powyciągać z lamusów i skansenów lokomotywy parowe i uruchomić je przynajmniej na lokalnych, niezbyt pośpiesznych, liniach?

- wpis pewnego znanego polityka z prawicy na Twitterze


Parowóz – ruchomy czajnik. Podrasowana lokomotywa, napędzana parą, powstałą w wyniku opalania wody węglem, w lepszych przypadkach mazutem bądź wzbogaconym w warunkach domowych uranem. Stworzony z myślą o niskim spalaniu paliwa, dużej prędkości oraz łatwości w uruchamianiu. Polskie fabryki parowozów znajdujące się w Chrzanowie i Poznaniu pracowały pełną parą od roku 1919.

Występowanie

Naturalnie parowozy na rozstaw jakiegoś tam brytyjskiego "ojca kolei" występują już jedynie w Polsce (jeśli kogoś bardzo interesuje, to dokładniej w okolicach Wolsztyna). Na wszystkich innych ziemiach zostały wytępione. Poza tym występują w sztucznych habitatach zwanych skansenami (gdzie ożywają tylko w wyznaczone dni), oraz zdechłe na podestach. {{Youtube|https://www.youtube.com/watch?v=_DD3T2-1QuA|Film dokumentujący rzadki widok parowozów w naturalnym habitacie|align=right|width=300}}

Zalety

  • (w większości przypadków) Produkt polski[1];
  • Najnowsza klimatyzacja o dwóch prędkościach nawiewu (Aby włączyć pierwszy, otwórz okno, aby włączyć drugi, wystaw makuwę przez okno);
  • Mała awaryjność[2];
  • Fabrycznie wbudowane turbo - jeśli dasz wystarczająco dużo węgla do pieca to słychać wybuch z przodu, co oznacza iż przekroczyliśmy prędkość dźwięku[3];
  • W każdej chwili gotowy, aby ściągnąć ze szlaku wykraczoną Pesę;
  • Rzadko można stwierdzić przypadki dewastacji okolicznych obiektów przez Seby (działa odciągająco na nie);
  • Brak wibracji (w przeciwieństwie do lokomotyw spalinowych);
  • Jak jest zimno, to możesz jedną rękę podgrzać na kotle.

Wady

  • Nie wystarczy mu jedno paliwo, musi jeszcze mieć wodę;
  • Jeśli brałby udział w wyścigu z zimnym startem, to przegrałby nawet z Gamą, która na 99,99999%[4] dozna awarii na szlaku;
  • Potrzebuje więcej smarów i olejów niż kobieta gdy się "odmładza";
  • Jak coś się już zepsuje, to trudno to naprawić;
  • Odpalanie tego, wbrew założeniom, trwa wieki;
  • Czyszczenie kotłów parowozów to chyba największa udręka na kolei;
  • Podczas podgrzewania ręki na kotle łatwo przedobrzyć;
  • Jak jest zimno, to ręka będąca dalej od kotła cierpnie i osiąga temperatury niższe niż na ciemnej stronie słońca

Dane techniczne

Przypisy

  1. Chyba, że mówimy o innych państwach niż Cebulandia. No to nie.
  2. Nie posiada jednak gwarancji na wersjach opalanych mazutem.
  3. Ponoć to wybuch kotła z powodu zbyt dużego ciśnienia, ale ja tam nie wierzę.
  4. Zaokrągliłem tą liczbę bo większość tej strony stanowiłyby cyfry 9
  5. Z wyłączonym turbo