Reklama
Kup dwa majonezy Dziadunia, a zapłacisz jak za trzy!
- Standardowa reklama
Nowy Clin z alkoholem. Spróbuj!
- Reklama płynu do mycia okien
Kup teraz, a nie pożałujesz, (kup później, a pożałujesz)!
- Tekst z TV Marketu
Reklama – jedna z legalnych metod prania mózgu. Bardzo droga, ale też i bardzo skuteczna. Mózg przeciętnego Polaka jest prany około 30 razy dziennie, a atakowany – uwzględniając wszystkie znaki firmowe, reklamy radiowe i podsłuchane rozmowy – ok. 2000 razy. Masz za dużo pieniędzy? Oglądaj telesklep i kup pierwszy lepszy cudowny przedmiot! Użyjesz go tylko raz w życiu albo wcale, ale co tam! Reklama to również jedyne miejsce, gdzie można dziewczynę wyrwać na parówki lub „Monte”, a słodziki i cukier zarywają do pomarańczy.
Inna definicja
Reklama według tej definicji jest swoistym połączeniem teorii z praktyką. Każdy teoretyk uważa swoją teorię za oczywistą, prawdziwą oraz możliwą do wprowadzenia w życie. Każdy inżynier wie, iż takie myślenie zupełnie nie ma sensu; teoria musi się mijać z praktyką: jest to połączenie wody z ogniem, nie jest więc możliwe.
Twórcy
Reklamy wymyślają i piszą copywriterzy i art directorzy czyli hipsterzy w za dużych okularach i na zbyt różowych rowerach, zarabiający pieniądze wtedy, kiedy każdy zwykły człowiek idzie się odlać.
Występowanie
Przeciętna reklama trwa od 30 sekund do 5 minut. Bardzo rzadko emitowana jest pojedynczo; najczęściej wyświetlana jest w tzw. kombosach. Długość zależy do stacji: na Polsacie trwają zwykle od 25 do ponad 40 minut. Składają się z 50 reklam, w tym:
- 3 reklamy Biedronki,
- 18 reklam kremów Wisi i Dromader,
- 5 reklam tuszu do rzęs Rimelszajz Eplejszyn Star i szminki (Usta pełne za jednym pociągnięciem),
- 1 reklama filmu,
- 9 reklam banków,
- 9 reklam darmowych komórek dla pokemonów,
- 3 reklamy majo majo,
- 9 innych reklam,
- 15 reklam Plusa i Cyfrowego Polsatu
- 1 reklama Vinted
Przykłady reklamy
- Teoria – Margaryna Super Extra stworzona przez babcie – teraz bardziej maślany smak.
- Praktyka – zawartość masła w produkcie: 0,5%.
- Zgodnie z logiką należy obejrzeć reklamy, wybrać odpowiadający nam towar, a następnie poszukać niereklamowanego produktu, który rzeczywiście spełni postawione w reklamie warunki. Produkt reklamowany, czyli teoretyczny, nie ma na to żadnych szans.
- Etykieta przy produkcie: Promocja – teraz tylko 9,99 zł. Mało kto pamięta, że przed ową „promocją” ów produkt kosztował 5,99 zł – najważniejsze, że jest w promocji!
- Dwulitrowy sok: Teraz 50 % GRATIS. Zacznijmy od tego, że ten sok nigdy nie był sprzedawany w jednolitrowych opakowaniach... a poza tym razem z tym 50% gratis to sok 1l by miał 1,5l, ale co tam... Ponadto 50% GRATIS zawierają praktycznie wszystkie soki w dwulitrowych kartonach oferowane na rynku.
- Badania dowodzą, że ryba dobrze wpływa na siłę, potencję, skórę i ogólnie na wszystko i na nic i masz ją kupić, bo jak ty nie kupisz nadwyżek naszych ryb, to kto?
- W banku X na koncie oszczędnościowym zarabiasz 7% rocznie. Oczywiście wcześniej wymieniony bank nie uwzględnia podatku od wzbogacenia, podatku dochodowego, opłaty manipulacyjnej, opłaty dla pośredników, agentów i szefa banku, podatku od posiadania konta, podatku od inflacji, od świeżego powietrza i wody. Po odliczeniu oprocentowanie konta wynosi całe -3%.
Rodzaje reklam
- X na Y – znane w reklamach środków farmaceutycznych, słynne 9/10 czegoś tam. Przykład: reklama Dentastix.
- 99,9% – znane również z reklam leków, słynne 99,9% skuteczności, np. Listerine.
- Reklama, która bierze nas za idiotów – 99,9% reklam Mango 24.
- Reklama eksperymentalna – reklama leku, która musi być potwierdzona jakimś doświadczeniem. Przykład: Herbapect.
- Autorytetarna – ze słynnym "Dla mnie nie ma nic lepszego", bardzo często stosowane w reklamach Cholinexa.
- Krytykująca wprost produkt konkurencyjny – obecnie w zaniku, gdy Nintendo i Sega walczyły o sztandarowe pozycje własnych konsol w domach graczy, hasła reklamowe Segi brzmiały na przykład tak: Genesis does what Nintendon't.
- Internetowa – jeśli jesteśmy podłączeni do internetu na telefonie i gramy w jakąś grę, bardzo często wyskakują nam jakieś debilne reklamy.
- Animowana – obecnie w zaniku, skuteczność reklamowanego produktu jest tu potwierdzona jakąś animacją.
- Bajkowa – żywcem zżyna fragmenty znanych bajek, np. Tablica.pl (dawne).
- Śmieszna – poczuciem humoru ma nas przekonać do zakupienia reklamowanego produktu. Przykład: Tesco, przykład: tekst "Latanie jest głupie" i gruby facet odlatujący na futurystycznych skrzydłach.
- Nie do końca zrozumiała – jak sama nazwa wskazuje, przykład: reklamy Pegasusa.
- Cytatowa – reklama filmu, w której widzimy pozytywne cytaty dotyczące filmu wypowiedziane przez znane gazety i osoby.
- Rymowana – reklama z hasłem rymowanym. Ta wersja reklamy znajduje się najczęściej w przypadku leków dla dzieci. Np. Natursept.
- Wkuąca – patrz Media Expert.