Karta ŚKUP

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
To jest najnowsza wersja artykułu edytowana „15:40, 25 mar 2024” przez „Ja8czy coś (dyskusja • edycje)”.
(różn.) ← przejdź do poprzedniej wersji • przejdź do aktualnej wersji (różn.) • przejdź do następnej wersji → (różn.)

Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem lub Śmieszna Karta Utrudniająca Podróżowanie (ur. 1 października 2015, 7 sierpnia 2023 trafiła do hospicjum, zm. 28 września 2023) – karta niegdyś występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwiała także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea. W drugiej połowie 2023 wyparta na rzecz aplikacji w telefonie, dzięki dyktaturze złowieszczym zamiarom staraniom władz GZM-u.

Powody wprowadzenia karty[edytuj • edytuj kod]

  • Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
  • Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły karty miejskie.
  • Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za miejsce na cmentarzu wiele różnych usług.
  • Chęć ustanowienia rekordu świata Polski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej.
  • Chęć szpiegowania pasażerów monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
  • Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  • Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.

Powody wycofania karty[edytuj • edytuj kod]

  • Chęć wyciągnięcia większej ilości pieniędzy z funduszy europejskich.
  • Zapychanie telefonów użytkowników karty.
  • Żeby w raporcie widniało, że coś tam zrobili.
  • Bo kartą trudniej się inwigiluje ludzi Ta wypowiedź została zdjęta z witryny na podstawie prawomocnego wyroku miasta ♥ Katowice ♥.

Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu[edytuj • edytuj kod]

Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. Spotykane były następujące typy:

  • duży kasownik – umożliwiał kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
  • płaski kasownik – umożliwiał „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmowało dużo czasu i przypominało włamywanie się do cyfrowego zamka;
  • stary kasownik – umożliwiał kasowanie biletów papierowych;
  • zepsuty kasownik – nakłaniał do skorzystania z jazdy na gapę;
  • zablokowany kasownik – straszył perspektywą pojawienia się kanara.

Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.

Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju była konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego biletu (do 2018 nawet miesięcznego) przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.

W ramach KZK GOP dostępne były następujące taryfy:

  • Taryfa odległościowa – płaciło się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji była łatwość stosowania – nie trzeba było ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
  • Taryfa strefowo-czasowa – bilet ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, można też było sobie wybrać. Na tej taryfie dało się jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występowały w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
  • Taryfa ekonomicznana tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.
  • Taryfa młodzieżowa – masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do szkoły? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.

Żeby nie było zbyt łatwo, karta była używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba było kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.

Śmierć(?)[edytuj • edytuj kod]

7 sierpnia 2023 uruchomiana została aplikacja mobilna Transport GZM zastępująca ŚKUP, w następie czego 28 września ŚKUP został całkowicie wyłączony. Aplikacja nie zmieniła praktycznie nic, oprócz dodania interfejsu, którego ogarnianie należy sobie wpisać w CV, oraz automatycznego pobrania darmowego Pegasusa by NSO Group na telefon.

Przypisy