Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Znacznik: edytor wizualny
Linia 7: Linia 7:
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''.
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
* <s>Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.</s>
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.


Linia 21: Linia 22:
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.'''
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.'''


Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów) biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. Aby zachęcić posiadaczy biletów miesięcznych do tego drugiego „kasowania” wprowadzono kuszące 5% zniżki na następny bilet miesięczny dla tych, którzy będą często i chętnie „kasować”.
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego <s>(nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów)</s><ref>Pamiętna data: 1 kwietnia 2018 r. Wtedy to KZK GOP odnalazł resztki rozumu w głowie i uznał, że bilety miesięczne nie muszą być kasowane.</ref> biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.


W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
* '''Taryfa odległościowa''' – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
* '''Taryfa stefowo-czasowa''' – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 15-minutowym, ale żeby w 20 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 30-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy). Do tego bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto lub więcej miast i z ograniczoną lub nieograniczoną liczbą przejazdów.
* '''Taryfa strefowo-czasowa''' – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.''
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.''
* '''Taryfa młodzieżowa '''– masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do [[Szkoła|szkoły]]? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. <s>Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.</s>


Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]].
Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]]. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.


{{przypisy}}
{{przypisy}}

Wersja z 19:55, 1 cze 2018

Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem – karta występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwia także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea.

Powody wprowadzenia karty

  • Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
  • Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły karty miejskie.
  • Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za miejsce na cmentarzu wiele różnych usług.
  • Chęć ustanowienia rekordu świata Polski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej.
  • Chęć szpiegowania pasażerów monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało).
  • Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  • Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.

Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu

Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. W chwili obecnej spotykane są następujące typy:

  • duży kasownik – umożliwia kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
  • płaski kasownik – umożliwia „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmuje dużo czasu i przypomina włamywanie się do cyfrowego zamka;
  • stary kasownik – umożliwia kasowanie biletów papierowych;
  • zepsuty kasownik – nakłania do skorzystania z jazdy na gapę;
  • zablokowany kasownik – straszy perspektywą pojawienia się kanara.

Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.

UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.

Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju, jest konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego (nawet miesięcznego, bez ograniczeń na liczbę przejazdów)[2] biletu przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz, przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.

W ramach KZK GOP dostępne są następujące taryfy:

  • Taryfa odległościowa – płaci się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji jest łatwość stosowania – nie trzeba ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
  • Taryfa strefowo-czasowa – bilet jest ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, lub można sobie wybrać. W szczególności można jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występują w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
  • Taryfa ekonomicznana tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.
  • Taryfa młodzieżowa – masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do szkoły? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.

Żeby nie było zbyt łatwo, karta jest używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.

Przypisy

  1. Oraz w tyskich trolejbusach
  2. Pamiętna data: 1 kwietnia 2018 r. Wtedy to KZK GOP odnalazł resztki rozumu w głowie i uznał, że bilety miesięczne nie muszą być kasowane.