Krzyż niwelacyjny: Różnice pomiędzy wersjami
M (Przeniesiono z Category:Urządzenia do Category:Narzędzia pomiarowe przy użyciu Cat-a-lot) |
M (Zobaczteż) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m. |
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[geodeta]] |
|||
* [[geodezja]] |
|||
* [[krzyż nitek]] |
|||
{{Urządzenia}} |
{{Urządzenia}} |
Aktualna wersja na dzień 23:27, 15 mar 2021
Uwaga! Jest po północy! Geodeto! Czy zakończyłeś już prace kameralne? |
Krzyż niwelacyjny – prymitywne urządzenie geodezyjne używane już podczas budowy piramid. Zbudowany jest z dwóch desek zbitych prostopadle (z uwagi na ilość drzew na Saharze należy docenić pomysłowość Egipcjan).
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. Łatwo zauważyć, że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości alkoholu wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak autostrady, a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg geodetów pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.