Krzyż niwelacyjny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Zobaczteż)
 
Linia 3: Linia 3:


Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.
Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. [[Łatwo zauważyć]], że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości [[napój alkoholowy|alkoholu]] wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak [[Autostrada|autostrady]], a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg [[geodeta|geodetów]] pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.

== Zobacz też ==
* [[geodeta]]
* [[geodezja]]
* [[krzyż nitek]]


{{Urządzenia}}
{{Urządzenia}}

Aktualna wersja na dzień 23:27, 15 mar 2021

Krzyż niwelacyjny – prymitywne urządzenie geodezyjne używane już podczas budowy piramid. Zbudowany jest z dwóch desek zbitych prostopadle (z uwagi na ilość drzew na Saharze należy docenić pomysłowość Egipcjan).

Krzyże te wbija się w ziemię, a następnie między nimi wbija się paliki pośrednie tak, aby ich wysokość pokrywała się z linią wyznaczoną przez poprzeczki krzyży. Łatwo zauważyć, że dokładność tego sposobu jest odwrotnie proporcjonalna do ilości alkoholu wypitego przez wykonującego niwelację i waha się między 10 cm a 1 m na każde 10 m odległości między krzyżami. Z tego powodu metoda jest chętnie stosowana przy drogich i ważnych inwestycjach takich jak autostrady, a precyzyjnych urządzeń używa się jedynie na budowie domków jednorodzinnych. Szacuje się się, że metodą krzyży niwelacyjnych wykonywana była droga ekspresowa S17. Ponieważ była wytyczana z dwóch końców, na przecięciu dróg geodetów pojawiło się odchylenie rzędu 800 m.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]