Moria: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 6 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Moria gate 1024.jpg|right|200px|thumb|Ulotka propagandowa Morii. Jak to na ulotce propagandowej – wszystko wygląda znacznie lepiej niż w rzeczywistości...]]
[[Plik:Moria gate 1024.jpg|200px|thumb|Ulotka propagandowa Morii. Jak to na ulotce propagandowej – wszystko wygląda znacznie lepiej niż w rzeczywistości…]]
{{cytat|Powiedział: «Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę».|Rdz 22,2 o Morii}}
{{cytat|Powiedział: «Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę».|Rdz 22,2 o Morii}}
{{cytat|Przejście Morią to zły pomysł. Kto tam wchodzi już nie wychodzi.|[[Boromir]] i przykład półprawdy}}
{{cytat|Przejście Morią to zły pomysł. Kto tam wchodzi już nie wychodzi.|[[Boromir]] i przykład półprawdy}}
{{t}}miasto-kopalnia, a raczej kopalnia-miasto położona nieopodal gór w [[Śródziemie|Śródziemiu]]. Lokacja ta wzięta została pod uwagę przez Drużynę Pierścienia, a dokładniej przez najmniejszy jej element jako droga do morderczego [[Mordor]]u. Dzięki temu mogliśmy podziwiać owy zakątek w filmie, choć [[Frodo Baggins|nie wszyscy]] go dobrze wspominają.
'''Moria''' – miasto-kopalnia, a raczej kopalnia-miasto położona nieopodal gór w [[Śródziemie|Śródziemiu]]. Lokacja ta wzięta została pod uwagę przez Drużynę Pierścienia, a dokładniej przez najmniejszy jej element jako droga do morderczego [[Mordor]]u. Dzięki temu mogliśmy podziwiać owy zakątek w filmie, choć [[Frodo Baggins|nie wszyscy]] go dobrze wspominają.


== Droga przez Morię ==
== Droga przez Morię ==
Linia 8: Linia 8:


=== Krasnoludzka gościnność ===
=== Krasnoludzka gościnność ===
Kiedy doszli w końcu na miejsce, szybko się okazało na czym tak naprawdę polega owa krasnoludzka gościnność. Przy drzwiach dajemy zagadkę, którą goście muszą sami sobie rozwiązać. O dodatkowe emocje dba przerośnięta ośmiornica delikatnie ponaglająca skupionych myślicieli. Następnie, układamy w holu mnóstwo gruzu oraz zwłok... albo nie tylko w holu, w całym pomieszczeniu. Nasyłamy na nich stado orków, dość upartego jaskiniowego trolla, na drodze ustawiamy ruchome schody, a na końcu największą z atrakcji – przerośniętego, ognistego koziołka z biczem. Najlepsza zabawa gwarantowana.
Kiedy doszli w końcu na miejsce, szybko się okazało na czym tak naprawdę polega owa krasnoludzka gościnność. Przy drzwiach dajemy zagadkę, którą goście muszą sami sobie rozwiązać. O dodatkowe emocje dba przerośnięta ośmiornica delikatnie ponaglająca skupionych myślicieli. Następnie, układamy w holu mnóstwo gruzu oraz zwłok… albo nie tylko w holu, w całym pomieszczeniu. Nasyłamy na nich stado orków, dość upartego jaskiniowego trolla, na drodze ustawiamy ruchome schody, a na końcu największą z atrakcji – przerośniętego, ognistego koziołka z biczem. Najlepsza zabawa gwarantowana.


== Cechy charakterystyczne ==
== Cechy charakterystyczne ==
Linia 14: Linia 14:
* Głęboka na kilka kilometrów studnia, która kończy się jeziorem.
* Głęboka na kilka kilometrów studnia, która kończy się jeziorem.
* Brak kilkukilometrowej liny przy owej studni. Można więc mniemać, że była ona atrapą bądź dość hardkorową windą dla dość hardkorowych mieszkańców miasta.
* Brak kilkukilometrowej liny przy owej studni. Można więc mniemać, że była ona atrapą bądź dość hardkorową windą dla dość hardkorowych mieszkańców miasta.
* Możliwość znalezienia wyjścia po zapachu.
* Krasnoludy, dużo krasnoludów. Gwoli ścisłości, to kiedyś było dużo... Obecnie niby też, ale to już w nieco innym stanie i się do końca nie liczy.
* Krasnoludy, dużo krasnoludów. Gwoli ścisłości, to kiedyś było dużo… Obecnie niby też, ale to już w nieco innym stanie i się do końca nie liczy.
* Mieszkający przez ścianę archaiczny [[demon]] – [[Balrog|Barłóg]].
* Mieszkający przez ścianę archaiczny [[demon]] – [[Balrog|Barłóg]].
* Ilość komnat i korytarzy zapewniająca tysiącom [[ork]]ów możliwość bezszelestnego pomieszczenia się, poruszania i ucieczki.
* Ilość komnat i korytarzy zapewniająca tysiącom [[ork]]ów możliwość bezszelestnego pomieszczenia się, poruszania i ucieczki.
Linia 21: Linia 22:


=== Gospodarka i ekonomia w Morii ===
=== Gospodarka i ekonomia w Morii ===
Niestety, Moria od dnia, w którym powstała, okazała się być ekonomiczną i gospodarczą klęską. Bez dostępu światła niemożliwe było uprawianie i hodowanie czegokolwiek, co nadawałoby się do jedzenia, toteż zgłodniali mieszkańcy spożywali potrawy takie jak potrawka z goblina w sosie z porostów, porosty w sosie własnym, mięso goblina nadziewane goblinim móżdżkiem i inne podobne. Poza goblinami, porostami i ewentualnie jakimś zagubionym nietoperzem, nie było nic. Stąd też krasnoludy zamieszkujące Morię były bardzo chętne do odsprzedawania skarbów za marchewki z Mordoru i kapustę z Haradu. Kapusta była szczególnie ceniona, gdyż po ukiszeniu pomagała biedakom nie zachorować na szkorbut, a na pewno złagodzić jego paskudne objawy. Istnieje podejrzenie, jakoby pierścienie, które ofiarowane zostały władcom krasnoludów rozeszły się po świecie, zamienione na warzywa. Ewentualnie zboże, z którego można by zrobić wódkę. Bez alkoholu w takich warunkach nie idzie wyżyć. Niestety warunki za nic nie chciały się poprawić, w końcu mieszkanie na odludziu, w samym środku kopalni nie jest zbyt optymistyczne, wielka kałamarnica została przerobiona na sashimi, niedobitki, po nieudanej próbie konsumpcji Balroga, zadecydowały o wyniesieniu się na powierzchnię.
Niestety, Moria od dnia, w którym powstała, okazała się być ekonomiczną i gospodarczą klęską. Bez dostępu światła niemożliwe było uprawianie i hodowanie czegokolwiek, co nadawałoby się do jedzenia, toteż zgłodniali mieszkańcy spożywali potrawy takie jak potrawka z goblina w sosie z porostów, porosty w sosie własnym, mięso goblina nadziewane goblinim móżdżkiem i inne podobne. Poza goblinami, porostami i ewentualnie jakimś zagubionym nietoperzem, nie było nic. Stąd też krasnoludy zamieszkujące Morię były bardzo chętne do odsprzedawania skarbów za marchewki z Mordoru i kapustę z Haradu. Kapusta była szczególnie ceniona, gdyż po ukiszeniu pomagała biedakom nie zachorować na szkorbut, a na pewno złagodzić jego paskudne objawy. Istnieje podejrzenie, jakoby pierścienie, które ofiarowane zostały władcom krasnoludów rozeszły się po świecie, zamienione na warzywa. Ewentualnie [[zboże]], z którego można by zrobić wódkę. Bez alkoholu w takich warunkach nie idzie wyżyć. Niestety warunki za nic nie chciały się poprawić, w końcu mieszkanie na odludziu, w samym środku kopalni nie jest zbyt optymistyczne, wielka kałamarnica została przerobiona na sashimi, niedobitki, po nieudanej próbie konsumpcji Balroga, zadecydowały o wyniesieniu się na powierzchnię.

== Zobacz też ==
* ''[[Władca Pierścieni]]''
* ''[[Hobbit, czyli tam i z powrotem]]''


{{Władca Pierścieni}}
{{Władca Pierścieni}}
[[Kategoria:Tolkien]]
[[Kategoria:Władca Pierścieni]]

Aktualna wersja na dzień 19:58, 12 lip 2021

Ulotka propagandowa Morii. Jak to na ulotce propagandowej – wszystko wygląda znacznie lepiej niż w rzeczywistości…

Powiedział: «Weź twego syna jedynego, którego miłujesz, Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym z pagórków, jakie ci wskażę».

Rdz 22,2 o Morii

Przejście Morią to zły pomysł. Kto tam wchodzi już nie wychodzi.

Boromir i przykład półprawdy

Moria – miasto-kopalnia, a raczej kopalnia-miasto położona nieopodal gór w Śródziemiu. Lokacja ta wzięta została pod uwagę przez Drużynę Pierścienia, a dokładniej przez najmniejszy jej element jako droga do morderczego Mordoru. Dzięki temu mogliśmy podziwiać owy zakątek w filmie, choć nie wszyscy go dobrze wspominają.

Droga przez Morię[edytuj • edytuj kod]

Jeszcze wtedy szaremu Gandalfowi nie spodobała się wizja przechodzenia przez wspomnianą krainę, gdzie tematem każdego kolejnego dnia jest 1000 i 1 sposobów na kucie żelaza, kobiety noszą brody, nie można ich odróżnić od mężczyzn, a średnia wzrostu wynosi z metr trzydzieści. Zmienił jednak zdanie, gdy jego ex druh Saruman poczęstował ich odrobiną zimowej rekreacji, z której ledwo uszli z życiem. Droga przez góry zasrana została przez nadmierną uprzejmość Sarumana, nie mieli więc wyboru i udali się do miejsca, w którym czekała na nich krasnoludzka gościnność.

Krasnoludzka gościnność[edytuj • edytuj kod]

Kiedy doszli w końcu na miejsce, szybko się okazało na czym tak naprawdę polega owa krasnoludzka gościnność. Przy drzwiach dajemy zagadkę, którą goście muszą sami sobie rozwiązać. O dodatkowe emocje dba przerośnięta ośmiornica delikatnie ponaglająca skupionych myślicieli. Następnie, układamy w holu mnóstwo gruzu oraz zwłok… albo nie tylko w holu, w całym pomieszczeniu. Nasyłamy na nich stado orków, dość upartego jaskiniowego trolla, na drodze ustawiamy ruchome schody, a na końcu największą z atrakcji – przerośniętego, ognistego koziołka z biczem. Najlepsza zabawa gwarantowana.

Cechy charakterystyczne[edytuj • edytuj kod]

  • Strzegący ukrytej i dość zmyślnie zabezpieczonej bramy kuzyn Cthulhu.
  • Głęboka na kilka kilometrów studnia, która kończy się jeziorem.
  • Brak kilkukilometrowej liny przy owej studni. Można więc mniemać, że była ona atrapą bądź dość hardkorową windą dla dość hardkorowych mieszkańców miasta.
  • Możliwość znalezienia wyjścia po zapachu.
  • Krasnoludy, dużo krasnoludów. Gwoli ścisłości, to kiedyś było dużo… Obecnie niby też, ale to już w nieco innym stanie i się do końca nie liczy.
  • Mieszkający przez ścianę archaiczny demonBarłóg.
  • Ilość komnat i korytarzy zapewniająca tysiącom orków możliwość bezszelestnego pomieszczenia się, poruszania i ucieczki.
  • Dość kruche, wąskie i kamienne schody bez wymaganych przez prawo poręczy, przez co niespełniające wymogów BHP. Można się domyślać, że to Sanepid, a nie Sauron wytłukł za ten szczegół wszystkich mieszkańców miasta.


Gospodarka i ekonomia w Morii[edytuj • edytuj kod]

Niestety, Moria od dnia, w którym powstała, okazała się być ekonomiczną i gospodarczą klęską. Bez dostępu światła niemożliwe było uprawianie i hodowanie czegokolwiek, co nadawałoby się do jedzenia, toteż zgłodniali mieszkańcy spożywali potrawy takie jak potrawka z goblina w sosie z porostów, porosty w sosie własnym, mięso goblina nadziewane goblinim móżdżkiem i inne podobne. Poza goblinami, porostami i ewentualnie jakimś zagubionym nietoperzem, nie było nic. Stąd też krasnoludy zamieszkujące Morię były bardzo chętne do odsprzedawania skarbów za marchewki z Mordoru i kapustę z Haradu. Kapusta była szczególnie ceniona, gdyż po ukiszeniu pomagała biedakom nie zachorować na szkorbut, a na pewno złagodzić jego paskudne objawy. Istnieje podejrzenie, jakoby pierścienie, które ofiarowane zostały władcom krasnoludów rozeszły się po świecie, zamienione na warzywa. Ewentualnie zboże, z którego można by zrobić wódkę. Bez alkoholu w takich warunkach nie idzie wyżyć. Niestety warunki za nic nie chciały się poprawić, w końcu mieszkanie na odludziu, w samym środku kopalni nie jest zbyt optymistyczne, wielka kałamarnica została przerobiona na sashimi, niedobitki, po nieudanej próbie konsumpcji Balroga, zadecydowały o wyniesieniu się na powierzchnię.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]