Pomoc:Jak stworzyć stronę Drogówki: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→‎Pejzaż wertykalny: o to chodziło?)
 
(Nie pokazano 44 wersji utworzonych przez 15 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Pomoc nagłówek|Dla edytorów}}
{{cytat| – Dzięki tej instrukcji krok po kroku nawet idiota zrobi swoją stronę Gry!<br/> – Dokładnie tego mi trzeba|Averell Dalton}}
{{cytat| – Dzięki tej instrukcji krok po kroku nawet idiota zrobi swoją stronę Gry!<br/> – Dokładnie tego mi trzeba|Averell Dalton}}


Witaj!<br/>
Witaj!<br/>
Jeżeli to czytasz, to prawdopodobnie przemknęła ci myśl o rozbudowie Drogówki. Nie bój żaby! To prostsze niż myślisz. Zostaw ten walec. Do wylewania asfaltu wystarczy ci łopata, a i drzew z jezdni nie musisz tak zaraz usuwać. Po tych i innych technikach budowy i utrzymania dróg krajowych i gruntowych ten poradnik poprowadzi cię lepiej niż szyna tramwajowa Bohdana Łazukę.
Jeżeli to czytasz, to prawdopodobnie przemknęła ci myśl o rozbudowie Drogówki. Nie bój żaby! To prostsze niż myślisz. Zostaw ten walec. Do wylewania asfaltu wystarczy ci łopata, a i drzew z jezdni nie musisz tak zaraz usuwać. Po tych i innych technikach budowy i utrzymania dróg krajowych i gruntowych ten poradnik poprowadzi cię lepiej niż szyna tramwajowa Bohdana Łazukę.

== Ogólne założenia ==
== Ogólne założenia ==
Ogólne założenia są wielce górnolotne. Przede wszystkim Gra to cały czas część Nonsensopedii, więc nie kopiujemy tu żywcem z innych stron. Podobnie staraj się unikać pisania o osobach prywatnych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że Goździkowa z trzeciego ostatnio zaszła ci za skórę, ale proszę, nie rozjeżdżaj jej na pasach. Zdecydowana większość graczy jej nie zna i nie będzie to w żaden sposób dla nich zabawne. A poza tym skąd wiesz, czy Goździkowa też nie gra w Grę? Może dojedzie cię za to w realnym świecie? Dużo jest graczy, ale także dużo jest też twórców Gry, dlatego staraj się trzymać jednolite konwencje przy tworzeniu kolejnych stron, a ułatwisz życie sobie i innym<ref>więcej w dziale „[[#Standaryzacja jest w dechę]]”</ref>. Oprócz tego Gra skierowana jest do konkretnego odbiorcy – gracza i ma wciągać go lepiej niźli odkurzacz, dlatego trzeba stosować chwyty, które poprawią grywalność. Do licha! Toż to encyklopedia humoru. Wymyśl coś śmiesznego. Dodaj irracjonalne przygody, zainspiruj się własnymi doświadczeniami z jazdy po mieście lub absurdami drogowymi, przy których kontemplacji prędzej wpadniesz na to, co projektant zjadł lub wypił niż co miał na myśli. Nie każda strona musi być szara! Dodaj zdjęcia<ref>więcej w „[[#Pejzaż wertykalny]]”</ref>. I koniecznie dużo znaków drogowych<ref>więcej w „[[#Stoi przy drodze i nie opada”]]</ref>. Zabaluj sobie. Stać Cię!
Ogólne założenia są wielce górnolotne. Przede wszystkim Gra to cały czas część Nonsensopedii, więc nie kopiujemy tu żywcem z innych stron. Podobnie staraj się unikać pisania o osobach prywatnych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że Goździkowa z trzeciego ostatnio zaszła ci za skórę, ale proszę, nie rozjeżdżaj jej na pasach. Zdecydowana większość graczy jej nie zna i nie będzie to w żaden sposób dla nich zabawne. A poza tym skąd wiesz, czy Goździkowa też nie gra w Grę? Może dojedzie cię za to w realnym świecie? Dużo jest graczy, ale także dużo jest też twórców Gry, dlatego staraj się trzymać jednolite konwencje przy tworzeniu kolejnych stron, a ułatwisz życie sobie i innym<ref>Więcej w dziale „[[#Standaryzacja jest w dechę]]”</ref>. Oprócz tego Gra skierowana jest do konkretnego odbiorcy – gracza i ma wciągać go lepiej niźli odkurzacz, dlatego trzeba stosować chwyty, które poprawią grywalność. Do licha! Toż to encyklopedia humoru. Wymyśl coś śmiesznego. Dodaj irracjonalne przygody, zainspiruj się własnymi doświadczeniami z jazdy po mieście lub absurdami drogowymi, przy których kontemplacji prędzej wpadniesz na to, co projektant zjadł lub wypił niż co miał na myśli. Nie każda strona musi być szara! Dodaj zdjęcia<ref>Więcej w „[[#Pejzaż wertykalny]]”</ref>. I koniecznie dużo znaków drogowych<ref>Więcej w „[[#Stoi przy drodze i nie opada”]]</ref>. Zabaluj sobie. Stać Cię!


== Standaryzacja jest w dechę ==
== Standaryzacja jest w dechę ==
Aby wszystko działało i pasowało do siebie należy trzymać się określonych norm, których przestrzeganie pozwoli na łatwiejszą rozbudowę Gry. Do Twojej strony powinno dać się dotrzeć inaczej niż grzebiąc we wkładach użytkowników. Najłatwiej taki efekt osiągnąć klikając w puste linki. Masz już wtedy pewność, że co najmniej jedna strona linkuje do twojej. Nowo utworzona strona jest pusta. Dodaj jakąś treść tak jakby. W Drogówce obowiązkowo trzeba stosować szablon {{s|Drogówka}}. Wygląda on tak: {{Drogówka}} Jak zapewne zauważyłeś tworzy on okienko i pozwala na zliczanie punktów gry. Te cyferki w klamerkach to parametry szablonu. Wpisując <pre><nowiki>{{Drogówka|abc|xyz}}</nowiki></pre>otrzymasz:{{Drogówka|abc|xyz}} Rzecz Jasna zamiast „abc” i „xyz” wpiszesz jakieś treści <s>wywrotowe</s>. Taka strona może na przykład wyglądać tak:{{Drogówka|ul. Baltazara Gąbki|Jedziesz se ałtem, a tu Ci nagle odpada kołpak.}} Pierwszy parametr określa nazwę ulicy lub ewentualnie miejscowość, a w drugim będzie cała reszta odpowiedzialna za przebieg Gry. W pierwszym parametrze można też dodać numer drogi krajowej, wojewódzkiej lub szlaku europejskiego. Koniecznie trzeba najpierw dawać szablony<ref>więcej o szablonach znajdziesz w dziale „[[#Szablonowe szaleństwo]]”</ref>dróg, a potem nazwę ulicy. Jeżeli droga ma kilka numerów najpierw wstawia się numery dróg krajowych w kolejności rosnącej, a potem tak samo szlaków europejskich. Na koniec nazwę ulicy lub miejscowości. Nigdy na odwrót. Jest to związane z autentycznym oznakowaniem drogowym, oraz działaniem funkcji ''explode''<ref>wstęp do funkcji parsera znajdziesz [[Pomoc:Funkcje parsera|tutaj]]</ref><ref>a o funkcji explode i jej bombowej działalności [https://www.mediawiki.org/wiki/Extension:StringFunctions##explode: tu]</ref>.
Aby wszystko działało i pasowało do siebie należy trzymać się określonych norm, których przestrzeganie pozwoli na łatwiejszą rozbudowę Gry. Do Twojej strony powinno dać się dotrzeć inaczej niż grzebiąc we wkładach użytkowników. Najłatwiej taki efekt osiągnąć klikając w puste linki. Masz już wtedy pewność, że co najmniej jedna strona linkuje do twojej. Nowo utworzona strona jest pusta. Dodaj jakąś treść tak jakby. W Drogówce obowiązkowo trzeba stosować szablon {{s|Drogówka}}. Wygląda on tak: {{Drogówka}} Jak zapewne zauważyłeś tworzy on okienko i pozwala na zliczanie punktów gry. Te cyferki w klamerkach to parametry szablonu. Wpisując <pre><nowiki>{{Drogówka|abc|xyz}}</nowiki></pre>otrzymasz:{{Drogówka|abc|xyz}} Rzecz Jasna zamiast „abc” i „xyz” wpiszesz jakieś treści <s>wywrotowe</s>. Taka strona może na przykład wyglądać tak:{{Drogówka|ul. Baltazara Gąbki|Jedziesz se ałtem, a tu Ci nagle odpada kołpak.}} Pierwszy parametr określa nazwę ulicy lub ewentualnie miejscowość, a w drugim będzie cała reszta odpowiedzialna za przebieg Gry. W pierwszym parametrze można też dodać numer drogi krajowej, wojewódzkiej lub szlaku europejskiego. Koniecznie trzeba najpierw dawać szablony<ref>Więcej o szablonach znajdziesz w dziale „[[#Szablonowe szaleństwo]]”</ref>dróg, a potem nazwę ulicy. Jeżeli droga ma kilka numerów najpierw wstawia się numery dróg krajowych w kolejności rosnącej, a potem tak samo szlaków europejskich. Na koniec nazwę ulicy lub miejscowości. Nigdy na odwrót. Jest to związane z autentycznym oznakowaniem drogowym, oraz działaniem funkcji ''explode''<ref>Wstęp do funkcji parsera znajdziesz [[Pomoc:Funkcje parsera|tutaj]]</ref><ref>A o funkcji explode i jej bombowej działalności [[:mw:Extension:StringFunctions##explode:|tu]]</ref>.


=== Którędy na Centralny? ===
=== Którędy na Centralny? ===
Linia 13: Linia 15:


=== Na imię dam Ci Stefan ===
=== Na imię dam Ci Stefan ===
Ważną rzeczą jest aby tworzyć linki. Dzięki temu gracz będzie miał możliwość decydowania o przebiegu rozgrywki<ref>czy będzie to przebieg prostokątny, czy piłokształtny i takie tam</ref>. Linki do kolejnych stron stron Drogówki należy tworzyć za pomocą szablonu {{s|dl}}. Jest to konieczne, gdyż pozwala na liczenie punktów. Szablonu tego używa się w następujący sposób:<br/><pre><nowiki>{{dl|ścieżka|operacja_matematyczna wartość|tekst}}</nowiki></pre><br/> Na przykład:<br/><pre><nowiki>{{dl|Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W|+ 10|Jedziesz prosto}}</nowiki></pre><br/>Da tekst o treści „Jedziesz prosto”, który po kliknięciu przeniesie nas na stronę [[Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W]] i jak się tam znajdziemy dostaniemy 10 punktów. Linkuje się do istniejących stron Gry, które zgodne są z fabułą i geografią. Jeżeli chcesz zobaczyć listę stron wejdź w [[:Kategoria:Gra – Drogówka|kategorię]]. Polecam także ustawić sobie widok na listę. Przede wszystkim linkuje się jednak do nieistniejących stron, które sami zaraz zrobimy lub, które kiedyś zrobi kto inny. Tworząc linki nazywasz te strony. Przyjęło się, że intuicyjne jest, gdy strona nazwana jest nazwą ulicy. Jeżeli jest kilka takich stron należy numerować przecznicę lub kilometry. Można też oznaczać, do którego kierunku jazdy dana strona się odnosi.
Ważną rzeczą jest aby tworzyć linki. Dzięki temu gracz będzie miał możliwość decydowania o przebiegu rozgrywki<ref>Czy będzie to przebieg prostokątny, czy piłokształtny i takie tam</ref>. Linki do kolejnych stron stron Drogówki należy tworzyć za pomocą szablonu {{s|dl}}. Jest to konieczne, gdyż pozwala na liczenie punktów. Szablonu tego używa się w następujący sposób:<br/><pre><nowiki>{{dl|ścieżka|operacja_matematyczna wartość|tekst}}</nowiki></pre><br/> Na przykład:<br/><pre><nowiki>{{dl|Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W|+ 10|Jedziesz prosto}}</nowiki></pre><br/>Da tekst o treści „Jedziesz prosto”, który po kliknięciu przeniesie nas na stronę [[Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W]] i jak się tam znajdziemy dostaniemy 10 punktów. Linkuje się do istniejących stron Gry, które zgodne są z fabułą i geografią. Jeżeli chcesz zobaczyć listę stron wejdź w [[:Kategoria:Gra – Drogówka|kategorię]]. Polecam także ustawić sobie widok na listę. Przede wszystkim linkuje się jednak do nieistniejących stron, które sami zaraz zrobimy lub, które kiedyś zrobi kto inny. Tworząc linki nazywasz te strony. Przyjęło się, że intuicyjne jest, gdy strona nazwana jest nazwą ulicy. Jeżeli jest kilka takich stron należy numerować przecznicę lub kilometry. Można też oznaczać, do którego kierunku jazdy dana strona się odnosi.


=== To Twoja kategoria ===
=== To Twoja kategoria ===
Linia 22: Linia 24:


== Pejzaż wertykalny ==
== Pejzaż wertykalny ==
{{Główny artykuł|[[Nonsensopedia:Formatowanie/grafiki]]}}
{{Główny artykuł|[[Pomoc:Wstawianie grafik]]}}
{{Główny artykuł|[[Nonsensopedia:Grafiki]]}}
{{Główny artykuł|[[Nonsensopedia:Grafiki]]}}
Aby gra była ciekawsza i bardziej różnorodna możesz dodać jakieś zdjęcia. Zdjęcia możesz dodać:
Aby gra była ciekawsza i bardziej różnorodna możesz dodać jakieś zdjęcia. Zdjęcia możesz dodać:
Linia 29: Linia 31:
* własne.
* własne.


Na przykład:<br/><pre>[[Plik:Poznański znak.jpg|center|200px]]</pre><br/>Da:<br/>[[Plik:Poznański znak.jpg|center|200px]]<br/>Wszystkie tutejsze grafiki zobaczysz [[Specjalna:Pliki|tu]]. Ale najbardziej przydatne mogą być:
Na przykład:<br/><pre>[[Plik:Poznański znak.jpg|center|200px]]</pre><br/>Da:<br/>[[Plik:Poznański znak.jpg|center|200px]]<br/>Wszystkie tutejsze grafiki zobaczysz [[:Kategoria:Zasoby plików Nonsensopedii|tu]]. Ale najbardziej przydatne mogą być:
* [[:Kategoria:Grafiki – znaki drogowe]],
* [[:Kategoria:Grafiki – znaki drogowe]],
* [[:Kategoria:Grafiki – pojazdy]],
* [[:Kategoria:Grafiki – pojazdy]],
Linia 36: Linia 38:


== Stoi przy drodze i nie opada ==
== Stoi przy drodze i nie opada ==
Aby urozmaicić nieco Grę i ograniczyć ilość słów możesz dodawać znaki drogowe. Wszystkie są w Commons. Jeżeli Twój angielski jest bardziej Twój niż Anglików wejdź na [https://pl.wikipedia.org/wiki/Wzory_znak%C3%B3w_i_sygna%C5%82%C3%B3w_drogowych_w_Polsce stronę na Wikipedii o znakach drogowych]. Wszystkie są z Commons. Wstawia się je tak jak pliki. Jeżeli na przykład Star jadący przed graczem rozjechał zaporę na przejeździe i obawiasz się, że kikutkiem nie zatrzymasz gracza przed nadjeżdżającym ET22 z czterdziestoma węglarkami możesz postawić znak o tak:<br/><pre><nowiki>[[Plik:Znak_B-32b.svg|center|200px]]</nowiki></pre><br/>[[Plik:Znak_B-32b.svg|center|200px]]<br/>Warto jednak pamiętać, aby dobrać odpowiednie rozmiary tak, aby znaki miały względem siebie odpowiednie proporcje. Będzie ładniej wyglądać.
Aby urozmaicić nieco Grę i ograniczyć ilość słów możesz dodawać znaki drogowe. Wszystkie są w Commons. Jeżeli Twój angielski jest bardziej Twój niż Anglików wejdź na [[:wikipedia:pl:Wzory_znaków_i_sygnałów_drogowych_w_Polsce|stronę na Wikipedii o znakach drogowych]]. Wszystkie są z Commons. Wstawia się je tak jak pliki. Jeżeli na przykład Star jadący przed graczem rozjechał zaporę na przejeździe i obawiasz się, że kikutkiem nie zatrzymasz gracza przed nadjeżdżającym ET22 z czterdziestoma węglarkami możesz postawić znak o tak:<br/><pre><nowiki>[[Plik:Znak_B-32b.svg|center|200px]]</nowiki></pre><br/>[[Plik:Znak_B-32b.svg|center|200px]]<br/>Warto jednak pamiętać, aby dobrać odpowiednie rozmiary tak, aby znaki miały względem siebie odpowiednie proporcje. Będzie ładniej wyglądać.


== Szablonowe szaleństwo ==
== Szablonowe szaleństwo ==
Oprócz znaków drogowych stosowane są różnego rodzaju tabliczki mające wskazywać miejscowości, numery dróg i inne strategiczne miejsca. Niektóre z nich prezentujemy poniżej, a niektórsze są pożyczone z Wikipedii<ref>nie, oni tam nie mają Drogówki</ref>. Poniższa tabela przedstawia przykłady takich szablonów. Dokładne opisy ich działania znajdziesz na stronach poszczególnych szablonów.
Oprócz znaków drogowych stosowane są różnego rodzaju tabliczki mające wskazywać miejscowości, numery dróg i inne strategiczne miejsca. Niektóre z nich prezentujemy poniżej, a niektórsze są pożyczone z Wikipedii<ref>Nie, oni tam nie mają Drogówki</ref>. Poniższa tabela przedstawia przykłady takich szablonów. Dokładne opisy ich działania znajdziesz na stronach poszczególnych szablonów.
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!Nazwa szablonu i krótki opis
!Nazwa szablonu i krótki opis
Linia 50: Linia 52:
|{{Drogówka/DroKraj|7}}
|{{Drogówka/DroKraj|7}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/DroMieNar}} służy do wstawiania numeru szlaków europejskich. Zastosowanie jak wyżej, lecz po szablonie drogi krajowej
|{{s|Drogówka/DroEks}} służy do wstawiania symboli dróg ekspresowych. Do stosowania na drogowskazach tablicowych
|{{Drogówka/DroEks|S7}}
|-
|{{s|Drogówka/Autostrada}} służy do wstawiania symboli autostrad. Do stosowania na drogowskazach tablicowych
|{{Drogówka/Autostrada|A4}}
|-
|{{s|Drogówka/DroMieNar}} służy do wstawiania numeru szlaków europejskich. Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych i wojewódzkich, lecz po szablonie drogi krajowej
|{{Drogówka/DroMieNar|77}}
|{{Drogówka/DroMieNar|77}}
|-
|{{s|Drogówka/DroMagUkr}} służy do wstawiania numeru dróg magistralnych na Ukrainie (stworzone dla [[Gra:Drogówka/Chersoń|poziomu chersońskiego]]). Zastosowanie jak w przypadku dróg europejskich.
|{{Drogówka/DroMagUkr|14}}
|-
|{{s|Drogówka/DroTerUkr}} służy do wstawiania numeru dróg terytorialnych na Ukrainie (stworzone dla [[Gra:Drogówka/Cherson|poziomu chersońskiego]]).
|{{Drogówka/DroTerUkr|1337}}
|-
|{{s|Drogówka/DroRegUkr}} służy do wstawiania numeru dróg regionalnych na Ukrainie (stworzone dla [[Gra:Drogówka/Chersoń|poziomu chersońskiego]]). Zastosowanie jak w przypadku dróg wojewódzkich.
|{{Drogówka/DroRegUkr|96}}
|-
|{{s|Drogówka/DroNacUkr}} służy do wstawiania numeru dróg narodowych na Ukrainie (stworzone dla [[Gra:Drogówka/Chersoń|poziomu chersońskiego]]). Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych.
|{{Drogówka/DroNacUkr|21}}
|-
|{{s|Drogówka/DrogaNiem}} służy do wstawiania numeru dróg krajowych w Niemczech (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych.
|{{Drogówka/DrogaNiem|34}}
|-
|{{s|Drogówka/BahnNiem}} służy do wstawiania numeru autostrad w Niemczech (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg ekspresowych i autostrad.
|{{Drogówka/BahnNiem|27}}
|-
|{{s|Drogówka/DrogaCz}} służy do wstawiania numeru dróg krajowych w Czechach (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych.
|{{Drogówka/DrogaCz|48}}
|-
|{{s|Drogówka/EkspresCz}} służy do wstawiania numeru autostrad w Czechach (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg ekspresowych i autostrad.
|{{Drogówka/EkspresCz|19}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Ramka}} do stosowania na tablicach kierunku i miejscowości
|{{s|Drogówka/Ramka}} do stosowania na tablicach kierunku i miejscowości
|{{Drogówka/Ramka|{{Drogówka/DroWoje|426}} Kędzierzyn-Koźle<br/>Strzelce Op.|width=auto}}
|{{Drogówka/Ramka|{{Drogówka/DroWoje|426}} Kędzierzyn-Koźle<br/>Strzelce Op.|width=auto}}
|-
|{{s|Drogówka/RamkaUkr}} do stosowania na tablicach kierunku i miejscowości w poziomie chersońskim.
|{{Drogówka/RamkaUkr|{{Drogówka/DroTerUkr|1501}} Oleksandrówka<br/>Mikołajów|width=auto}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/E2a}} do stosowania zamiast kierunkowskazu.
|{{s|Drogówka/E2a}} do stosowania zamiast kierunkowskazu.
|{{Drogówka/E2a|n1={{Drogówka/DroKraj|1|11,5}}|n2=Małachowo|n4=Złych Miejsc|l1={{Drogówka/DroKraj|23|8}}|l2=Smyraki|l3={{Drogówka/DroWoje|456|11,5}}|l4=Ulica|p1={{Drogówka/DroWoje|798|10}}|p2=Wódki|p3={{Drogówka/DroWoje|123|8}}|p4=Nienachlany}}
|{{Drogówka/E2a|n1={{Drogówka/DroKraj|1|11,5}}|n2=Małachowo|n4=Złych Miejsc|l1={{Drogówka/DroKraj|23|8}}|l2=Smyraki|l3={{Drogówka/DroWoje|456|11,5}}|l4=Ulica|p1={{Drogówka/DroWoje|798|10}}|p2=Wódki|p3={{Drogówka/DroWoje|123|8}}|p4=Nienachlany}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/KierunkowskazMarzenia}} zamiast kierunkowskazu na pierwszej stronie gry w danym mieście lub tam, gdzie można zawracać
|{{s|Drogówka/E2b}} do stosowania zamiast kierunkowskazu.
|{{Drogówka/E2b|{{Drogówka/Ramka|{{Drogówka/Autostrada|A2}} {{Drogówka/DroMieNar|30}} Poznań|typ=autostrada|width=250}} {{Drogówka/DroKraj|S7}} {{Drogówka/DroMieNar|77}} Kraków<br>{{Drogówka/DroKraj|S8}} {{Drogówka/DroMieNar|67}} Wrocław <span style{{=}}"font-weight: bold; font-size: 0.8em;">{{Drogówka/Ramka|Lotnisko Chopina|typ=dzielnica|width=250|padding=1px 5px}}</span>||kierunek=prosto}}
|{{Drogówka/KierunkowskazMarzenia|Prosto|Lewo|Prawo|Wstecz}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Ulica}} do opisywania nazw ulic
|{{s|Drogówka/Ulica}} do opisywania nazw ulic
|{{Drogówka/Ulica|Kubusia Puchatka}}
|{{Drogówka/Ulica|Kubusia Puchatka}}
|-
|{{s|Drogówka/UlicaUkr}} do opisywania nazw ulic w poziomie chersońskim
|{{Drogówka/UlicaUkr|Uszakowa}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Ulica BB}} do oznaczania ulic w Bielsku-Białej
|{{s|Drogówka/Ulica BB}} do oznaczania ulic w Bielsku-Białej
|{{Drogówka/Ulica BB|ulica Norberta|Barlickiego|Śródmieście Bielska}}
|{{Drogówka/Ulica BB|ulica|Dymarek|Stare Bielsko}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Białystok}} do oznaczania ulic w Białymstoku. Obecnie ten poziom wprawdzie nie istnieje, ale gdyby ktoś chciał zrobić...
|{{Drogówka/Ulica Białystok|ulica|Grażyny|Kawaleryjskie}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Łódź}}
|{{s|Drogówka/Ulica Łódź}} do oznaczania ulic w Łodzi
|{{Drogówka/Ulica Łódź|aleja|Urody Życia|Teofilów}}
|{{Drogówka/Ulica Łódź|ulica|Eksploratorów Marsa|Złotno}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Poznań}} do oznaczania ulic w Poznaniu
|{{s|Drogówka/Ulica Poznań}} do oznaczania ulic w Poznaniu
|{{Drogówka/Ulica Poznań|ulica|Kurzanoga|Stare Miasto}}
|{{Drogówka/Ulica Poznań|ulica|Kurzanoga|Stare Miasto}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Warszawa}} do oznaczania ulic w Warszawie
|{{s|Drogówka/Ulica Radom}} do oznaczania ulic w Radomiu
|{{Drogówka/Ulica Radom|ulica|Brudna|Śródmieście}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Katowice}} do oznaczania ulic w Katowicach
|{{Drogówka/Ulica Katowice|ulica|Dobrego Urobku|Załęska Hałda}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Kraków}} do oznaczania ulic w Krakowie
|{{Drogówka/Ulica Kraków|ulica|Kupa|Stare Miasto}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Lublin}} do oznaczania ulic w Lublinie
|{{Drogówka/Ulica Lublin|aleja|Marzeń|Czuby}}
|-
||{{s|Drogówka/Ulica Płock}} do oznaczania ulic w Płocku
|{{Drogówka/Ulica Płock|ulica|św. Floriana|osiedle Popolszyce Południowe}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Gdańsk}} do oznaczania ulic w Gdańsku
|{{Drogówka/Ulica Gdańsk|ulica|Tandeta|Główne Miasto}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Olsztyn}} do oznaczania ulic w Olsztynie
|{{Drogówka/Ulica Olsztyn|ulica|Myszki Miki|Osiedle Jaroty}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Pardubice}} do oznaczania ulic w Pardubicach
|{{Drogówka/Ulica Pardubice|ZACHODOVÁ}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Szczecin}} ...a tutaj w Szczecinie
|{{Drogówka/Ulica Szczecin|ulica|Piotrusia Pana|Bukowo}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Warszawa}} dostaniesz 1,11€, jeśli zgadniesz...
|{{Drogówka/Ulica Warszawa|ulica|Na Bateryjce|Szczęśliwice}}
|{{Drogówka/Ulica Warszawa|ulica|Na Bateryjce|Szczęśliwice}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica WawaHistory}} ...a tu z kolei 1,11$.
|{{Drogówka/Ulica WawaHistory|ulica|Dowcip|Śródmieście Pn.}}
|-
|{{s|Drogówka/Ulica Wrocław}} Tego też nie zgadniesz.
|{{Drogówka/Ulica Wrocław|ulica|Na Ostatnim Groszu|Gądów Mały}}
|-
|{{s|Drogówka/Dzielnica}} do oznaczania dzielnic i osiedli
|{{Drogówka/Dzielnica|Okradzinów}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Miasto}} do oznaczania miejscowości
|{{s|Drogówka/Miasto}} do oznaczania miejscowości
|{{Drogówka/Miasto|Żabokliki}}
|{{Drogówka/Miasto|Żabokliki}}
|-
|{{s|Drogówka/MiastoUkr}} do oznaczania miejscowości na Ukrainie
|{{Drogówka/MiastoUkr|Muchosrańsk}}
|-
|{{s|Drogówka/MiastoCze}} do oznaczania miejscowości w Czechach
|{{Drogówka/MiastoCze|KOKOTI}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Miastogmina}} do oznaczania gmin i powiatów
|{{s|Drogówka/Miastogmina}} do oznaczania gmin i powiatów
Linia 84: Linia 167:
|-
|-
|{{s|Drogówka/Wojmiastogmina}} przy zmianie województwa
|{{s|Drogówka/Wojmiastogmina}} przy zmianie województwa
|{{Drogówka/Wojmiastogmina|Mazowieckie|Wyszkowski|Długosidło}}
|{{Drogówka/Wojmiastogmina|Mazowieckie|Wyszkowski|Długosiodło}}
|-
|{{s|Drogówka/Przejście}} przy zmianie kraju
|{{Drogówka/Przejście}}
|-
|-
|{{s|Drogówka/Węzeł zapowiedź}} do informowania o zbliżającym się węźle
|{{s|Drogówka/Węzeł zapowiedź}} do informowania o zbliżającym się węźle
Linia 91: Linia 177:


== Zrealizuj 200% planu ==
== Zrealizuj 200% planu ==
Jeżeli rozbudowujesz Drogówkę regularnie<ref>dajmy na to co trzy lata</ref> zrób sobie jakiś plan w głowie, na kartce, czy użyj prawdziwego planu miasta, aby wszystko było ze sobą ładnie powiązane. Planując staraj się unikać zmuszania gracza do kręcenia się w kółko.
Jeżeli rozbudowujesz Drogówkę regularnie<ref>Dajmy na to co trzy lata</ref> zrób sobie jakiś plan w głowie, na kartce, czy użyj prawdziwego planu miasta, aby wszystko było ze sobą ładnie powiązane. Planując staraj się unikać zmuszania gracza do kręcenia się w kółko.


== Kto pyta nie błądzi ==
== Kto pyta nie błądzi ==
Jeżeli masz jakieś pytania pisz w dyskusji tej strony, albo pytaj się na IRCu. Może ktoś odpowie o tej trzeciej w nocy w sylwestra. Może Fiodorr.
Jeżeli masz jakieś pytania pisz w dyskusji tej strony, albo pytaj się na [[Nonsensopedia:Discord|Discordzie]]. Może ktoś odpowie o tej trzeciej w nocy w sylwestra. Może [[Nonsensopedia:IRC/Fiodorr|Fiodorr]].


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}


{{Pomoc navbox}}
[[Kategoria:Pomoc]]

[[Kategoria:Pomoc – dla edytorów]]
[[Kategoria:Gra – Drogówka| ]]
[[Kategoria:Gra – Drogówka| ]]

Aktualna wersja na dzień 23:47, 30 lip 2023

Pomoc / Dla edytorów / Jak stworzyć stronę Drogówki

– Dzięki tej instrukcji krok po kroku nawet idiota zrobi swoją stronę Gry!
– Dokładnie tego mi trzeba

Averell Dalton

Witaj!
Jeżeli to czytasz, to prawdopodobnie przemknęła ci myśl o rozbudowie Drogówki. Nie bój żaby! To prostsze niż myślisz. Zostaw ten walec. Do wylewania asfaltu wystarczy ci łopata, a i drzew z jezdni nie musisz tak zaraz usuwać. Po tych i innych technikach budowy i utrzymania dróg krajowych i gruntowych ten poradnik poprowadzi cię lepiej niż szyna tramwajowa Bohdana Łazukę.

Ogólne założenia[edytuj • edytuj kod]

Ogólne założenia są wielce górnolotne. Przede wszystkim Gra to cały czas część Nonsensopedii, więc nie kopiujemy tu żywcem z innych stron. Podobnie staraj się unikać pisania o osobach prywatnych. Zdajemy sobie sprawę z tego, że Goździkowa z trzeciego ostatnio zaszła ci za skórę, ale proszę, nie rozjeżdżaj jej na pasach. Zdecydowana większość graczy jej nie zna i nie będzie to w żaden sposób dla nich zabawne. A poza tym skąd wiesz, czy Goździkowa też nie gra w Grę? Może dojedzie cię za to w realnym świecie? Dużo jest graczy, ale także dużo jest też twórców Gry, dlatego staraj się trzymać jednolite konwencje przy tworzeniu kolejnych stron, a ułatwisz życie sobie i innym[1]. Oprócz tego Gra skierowana jest do konkretnego odbiorcy – gracza i ma wciągać go lepiej niźli odkurzacz, dlatego trzeba stosować chwyty, które poprawią grywalność. Do licha! Toż to encyklopedia humoru. Wymyśl coś śmiesznego. Dodaj irracjonalne przygody, zainspiruj się własnymi doświadczeniami z jazdy po mieście lub absurdami drogowymi, przy których kontemplacji prędzej wpadniesz na to, co projektant zjadł lub wypił niż co miał na myśli. Nie każda strona musi być szara! Dodaj zdjęcia[2]. I koniecznie dużo znaków drogowych[3]. Zabaluj sobie. Stać Cię!

Standaryzacja jest w dechę[edytuj • edytuj kod]

Aby wszystko działało i pasowało do siebie należy trzymać się określonych norm, których przestrzeganie pozwoli na łatwiejszą rozbudowę Gry. Do Twojej strony powinno dać się dotrzeć inaczej niż grzebiąc we wkładach użytkowników. Najłatwiej taki efekt osiągnąć klikając w puste linki. Masz już wtedy pewność, że co najmniej jedna strona linkuje do twojej. Nowo utworzona strona jest pusta. Dodaj jakąś treść tak jakby. W Drogówce obowiązkowo trzeba stosować szablon {{Drogówka}}. Wygląda on tak:

{{{1}}} Wynik: 0 Wróć do strony głównej
{{{2}}}

Jak zapewne zauważyłeś tworzy on okienko i pozwala na zliczanie punktów gry. Te cyferki w klamerkach to parametry szablonu. Wpisując

{{Drogówka|abc|xyz}}

otrzymasz:

abc Wynik: 0 Wróć do strony głównej
xyz

Rzecz Jasna zamiast „abc” i „xyz” wpiszesz jakieś treści wywrotowe. Taka strona może na przykład wyglądać tak:

ul. Baltazara Gąbki Wynik: 0 Wróć do strony głównej
Jedziesz se ałtem, a tu Ci nagle odpada kołpak.

Pierwszy parametr określa nazwę ulicy lub ewentualnie miejscowość, a w drugim będzie cała reszta odpowiedzialna za przebieg Gry. W pierwszym parametrze można też dodać numer drogi krajowej, wojewódzkiej lub szlaku europejskiego. Koniecznie trzeba najpierw dawać szablony[4]dróg, a potem nazwę ulicy. Jeżeli droga ma kilka numerów najpierw wstawia się numery dróg krajowych w kolejności rosnącej, a potem tak samo szlaków europejskich. Na koniec nazwę ulicy lub miejscowości. Nigdy na odwrót. Jest to związane z autentycznym oznakowaniem drogowym, oraz działaniem funkcji explode[5][6].

Którędy na Centralny?[edytuj • edytuj kod]

Aby gracz mógł zorientować się, w którą stronę skręca możesz użyć szablonu {{Drogówka/Kierunkowskaz}}. Wygląda on tak:


Używa się go w następujący sposób:

{{Drogówka/Kierunkowskaz|Centrum|WLewo|WPrawo}}


co daje:

Drogówka góra.svg
Centrum
Drogówka lewo.svg Drogówka prawo.svg
WLewo WPrawo


Nie musisz używać go jednak koniecznie. Możesz dać znaki drogowe, które poinformują o tym, dokąd skręcasz.

Na imię dam Ci Stefan[edytuj • edytuj kod]

Ważną rzeczą jest aby tworzyć linki. Dzięki temu gracz będzie miał możliwość decydowania o przebiegu rozgrywki[7]. Linki do kolejnych stron stron Drogówki należy tworzyć za pomocą szablonu {{dl}}. Jest to konieczne, gdyż pozwala na liczenie punktów. Szablonu tego używa się w następujący sposób:

{{dl|ścieżka|operacja_matematyczna wartość|tekst}}


Na przykład:

{{dl|Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W|+ 10|Jedziesz prosto}}


Da tekst o treści „Jedziesz prosto”, który po kliknięciu przeniesie nas na stronę Gra:Drogówka/Warszawa/Armii Krajowej 14 W i jak się tam znajdziemy dostaniemy 10 punktów. Linkuje się do istniejących stron Gry, które zgodne są z fabułą i geografią. Jeżeli chcesz zobaczyć listę stron wejdź w kategorię. Polecam także ustawić sobie widok na listę. Przede wszystkim linkuje się jednak do nieistniejących stron, które sami zaraz zrobimy lub, które kiedyś zrobi kto inny. Tworząc linki nazywasz te strony. Przyjęło się, że intuicyjne jest, gdy strona nazwana jest nazwą ulicy. Jeżeli jest kilka takich stron należy numerować przecznicę lub kilometry. Można też oznaczać, do którego kierunku jazdy dana strona się odnosi.

To Twoja kategoria[edytuj • edytuj kod]

Dużo użytkowników często o tym zapomina, a jest to też przejaw pewnej standaryzacji, że strony kategoryzujemy. Robi się to w następujący sposób:

[[Kategoria:Gra – Drogówka Miasto|Nazwa strony]]


Tu musisz wiedzieć trzy rzeczy:

  1. ten znaczek między wyrazami „Gra”, a „Drogówka” to nie dywiz (-), tylko półpauza (–). Wstawisz ją za pomocą menu „więcej” na pasku edytora lub wpiszesz z klawiatury numerycznej za pomocą kombinacji alt+0150,
  2. zamiast Miasto wstawiasz nazwę miasta jak ono się tam nazywa,
  3. po „|” (znaku potoku) wstawiasz nazwę strony.

Pejzaż wertykalny[edytuj • edytuj kod]

Info.png Główny artykuł: Pomoc:Wstawianie grafik
Info.png Główny artykuł: Nonsensopedia:Grafiki

Aby gra była ciekawsza i bardziej różnorodna możesz dodać jakieś zdjęcia. Zdjęcia możesz dodać:

  • nasze,
  • z Commons,
  • własne.

Na przykład:

[[Plik:Poznański znak.jpg|center|200px]]


Da:

Poznański znak.jpg


Wszystkie tutejsze grafiki zobaczysz tu. Ale najbardziej przydatne mogą być:

Stoi przy drodze i nie opada[edytuj • edytuj kod]

Aby urozmaicić nieco Grę i ograniczyć ilość słów możesz dodawać znaki drogowe. Wszystkie są w Commons. Jeżeli Twój angielski jest bardziej Twój niż Anglików wejdź na stronę na Wikipedii o znakach drogowych. Wszystkie są z Commons. Wstawia się je tak jak pliki. Jeżeli na przykład Star jadący przed graczem rozjechał zaporę na przejeździe i obawiasz się, że kikutkiem nie zatrzymasz gracza przed nadjeżdżającym ET22 z czterdziestoma węglarkami możesz postawić znak o tak:

[[Plik:Znak_B-32b.svg|center|200px]]


Znak B-32b.svg


Warto jednak pamiętać, aby dobrać odpowiednie rozmiary tak, aby znaki miały względem siebie odpowiednie proporcje. Będzie ładniej wyglądać.

Szablonowe szaleństwo[edytuj • edytuj kod]

Oprócz znaków drogowych stosowane są różnego rodzaju tabliczki mające wskazywać miejscowości, numery dróg i inne strategiczne miejsca. Niektóre z nich prezentujemy poniżej, a niektórsze są pożyczone z Wikipedii[8]. Poniższa tabela przedstawia przykłady takich szablonów. Dokładne opisy ich działania znajdziesz na stronach poszczególnych szablonów.

Nazwa szablonu i krótki opis Przykładowy wygląd
{{Drogówka/DroWoje}} służy do wstawiania tabliczki z numerem drogi wojewódzkiej. Do stosowania w pierwszym parametrze szablonu {{Drogówka}} i tablicach kierunku i miejscowości
123
{{Drogówka/DroKraj}} służy do wstawiania numeru dróg krajowych i ekspresowych. Zastosowanie jak wyżej
7
{{Drogówka/DroEks}} służy do wstawiania symboli dróg ekspresowych. Do stosowania na drogowskazach tablicowych
Znak D7.svg  S7  
{{Drogówka/Autostrada}} służy do wstawiania symboli autostrad. Do stosowania na drogowskazach tablicowych
Znak D9.svg  A4  
{{Drogówka/DroMieNar}} służy do wstawiania numeru szlaków europejskich. Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych i wojewódzkich, lecz po szablonie drogi krajowej
E 77
{{Drogówka/DroMagUkr}} służy do wstawiania numeru dróg magistralnych na Ukrainie (stworzone dla poziomu chersońskiego). Zastosowanie jak w przypadku dróg europejskich.
M 14

{{Drogówka/DroTerUkr}} służy do wstawiania numeru dróg terytorialnych na Ukrainie (stworzone dla poziomu chersońskiego).
T 1337

{{Drogówka/DroRegUkr}} służy do wstawiania numeru dróg regionalnych na Ukrainie (stworzone dla poziomu chersońskiego). Zastosowanie jak w przypadku dróg wojewódzkich.
P 96

{{Drogówka/DroNacUkr}} służy do wstawiania numeru dróg narodowych na Ukrainie (stworzone dla poziomu chersońskiego). Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych.
H 21

{{Drogówka/DrogaNiem}} służy do wstawiania numeru dróg krajowych w Niemczech (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych.
34
{{Drogówka/BahnNiem}} służy do wstawiania numeru autostrad w Niemczech (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg ekspresowych i autostrad.
27
{{Drogówka/DrogaCz}} służy do wstawiania numeru dróg krajowych w Czechach (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg krajowych.
48
{{Drogówka/EkspresCz}} służy do wstawiania numeru autostrad w Czechach (na wypadek, gdyby komuś chciałoby się robić tam poziom). Zastosowanie jak w przypadku dróg ekspresowych i autostrad.
19
{{Drogówka/Ramka}} do stosowania na tablicach kierunku i miejscowości
426
Kędzierzyn-Koźle
Strzelce Op.
{{Drogówka/RamkaUkr}} do stosowania na tablicach kierunku i miejscowości w poziomie chersońskim.
T 1501

Oleksandrówka
Mikołajów
{{Drogówka/E2a}} do stosowania zamiast kierunkowskazu.
Drogówka góra.svg
1
Małachowo
Złych Miejsc
Drogówka lewo.svg
23
Smyraki
456
Ulica
798
WódkiDrogówka prawo.svg
123
Nienachlany
{{Drogówka/E2b}} do stosowania zamiast kierunkowskazu.

Drogówka góra.svg

Znak D9.svg  A2  
E 30
Poznań
S7
E 77
Kraków
S8
E 67
Wrocław
Lotnisko Chopina

Drogówka góra.svg

{{Drogówka/Ulica}} do opisywania nazw ulic

Kubusia Puchatka

{{Drogówka/UlicaUkr}} do opisywania nazw ulic w poziomie chersońskim

Uszakowa

{{Drogówka/Ulica BB}} do oznaczania ulic w Bielsku-Białej
ulica
Dymarek
Stare Bielsko

{{Drogówka/Ulica Białystok}} do oznaczania ulic w Białymstoku. Obecnie ten poziom wprawdzie nie istnieje, ale gdyby ktoś chciał zrobić...
ulica
Grażyny
Kawaleryjskie

{{Drogówka/Ulica Łódź}} do oznaczania ulic w Łodzi
ulica
Eksploratorów Marsa
Złotno

{{Drogówka/Ulica Poznań}} do oznaczania ulic w Poznaniu
ulica
Kurzanoga
Stare Miasto

{{Drogówka/Ulica Radom}} do oznaczania ulic w Radomiu
ulica
Brudna
Śródmieście

{{Drogówka/Ulica Katowice}} do oznaczania ulic w Katowicach
ulica
Dobrego Urobku
Załęska Hałda

{{Drogówka/Ulica Kraków}} do oznaczania ulic w Krakowie
ulica
Kupa
Stare Miasto

{{Drogówka/Ulica Lublin}} do oznaczania ulic w Lublinie
aleja
Marzeń
Czuby

{{Drogówka/Ulica Płock}} do oznaczania ulic w Płocku
ulica
św. Floriana
osiedle Popolszyce Południowe

{{Drogówka/Ulica Gdańsk}} do oznaczania ulic w Gdańsku
ulica
Tandeta
Główne Miasto

{{Drogówka/Ulica Olsztyn}} do oznaczania ulic w Olsztynie
ulica
Myszki Miki
Osiedle Jaroty

{{Drogówka/Ulica Pardubice}} do oznaczania ulic w Pardubicach

ZACHODOVÁ

{{Drogówka/Ulica Szczecin}} ...a tutaj w Szczecinie
ulica
Piotrusia Pana
Bukowo

{{Drogówka/Ulica Warszawa}} dostaniesz 1,11€, jeśli zgadniesz...
ulica
Na Bateryjce
Szczęśliwice

{{Drogówka/Ulica WawaHistory}} ...a tu z kolei 1,11$.
ulica
Dowcip
Śródmieście Pn.

{{Drogówka/Ulica Wrocław}} Tego też nie zgadniesz.
ulica
Na Ostatnim Groszu
Gądów Mały

{{Drogówka/Dzielnica}} do oznaczania dzielnic i osiedli
Okradzinów
{{Drogówka/Miasto}} do oznaczania miejscowości

Żabokliki

{{Drogówka/MiastoUkr}} do oznaczania miejscowości na Ukrainie

Muchosrańsk

{{Drogówka/MiastoCze}} do oznaczania miejscowości w Czechach

KOKOTI

{{Drogówka/Miastogmina}} do oznaczania gmin i powiatów

Powiat
Ząbkowice

Gmina
Ciepłowody

{{Drogówka/Wojmiastogmina}} przy zmianie województwa

Województwo
Mazowieckie
Powiat
Wyszkowski
Gmina
Długosiodło

{{Drogówka/Przejście}} przy zmianie kraju

PRZEJŚCIE GRANICZNE
{{{1}}}
[[Plik:{{{2}}}|70px|left]] [[Plik:{{{3}}}|70px|right]]

{{Drogówka/Węzeł zapowiedź}} do informowania o zbliżającym się węźle
AB-Kreuz.svg Konotopa
1000 m

Zrealizuj 200% planu[edytuj • edytuj kod]

Jeżeli rozbudowujesz Drogówkę regularnie[9] zrób sobie jakiś plan w głowie, na kartce, czy użyj prawdziwego planu miasta, aby wszystko było ze sobą ładnie powiązane. Planując staraj się unikać zmuszania gracza do kręcenia się w kółko.

Kto pyta nie błądzi[edytuj • edytuj kod]

Jeżeli masz jakieś pytania pisz w dyskusji tej strony, albo pytaj się na Discordzie. Może ktoś odpowie o tej trzeciej w nocy w sylwestra. Może Fiodorr.

Przypisy

  1. Więcej w dziale „#Standaryzacja jest w dechę
  2. Więcej w „#Pejzaż wertykalny
  3. Więcej w „#Stoi przy drodze i nie opada”
  4. Więcej o szablonach znajdziesz w dziale „#Szablonowe szaleństwo
  5. Wstęp do funkcji parsera znajdziesz tutaj
  6. A o funkcji explode i jej bombowej działalności tu
  7. Czy będzie to przebieg prostokątny, czy piłokształtny i takie tam
  8. Nie, oni tam nie mają Drogówki
  9. Dajmy na to co trzy lata