Düwag N8C: Różnice pomiędzy wersjami
(Kilka refleksji nonsensopedysty, który się najeździł kiedyś tymi tramwajami w Bfd.) |
(Anulowano wersję użytkownika 89.64.125.219 ?) Znacznik: anulowanie |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 8 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Moderus Beta MF 01 1143 Gdańsk 2.jpg|250px|thumb|Gdańskie monstrum duwagopodobne]] |
[[Plik:Moderus Beta MF 01 1143 Gdańsk 2.jpg|250px|thumb|Gdańskie monstrum duwagopodobne]] |
||
'''Düwag N8C''' – niemiecki [[tramwaj]] składający się z trzech członów połączonych przegubami bez harmonijki, co drastycznie redukuje jego [[muzyka]]lność. |
|||
[[Plik:Duewag M8C Bielefeld-081004.jpg|250px|thumb|M8C z Bielefield jeszcze nieświadome tego, co je spotka w Łodzi]] |
|||
⚫ | |||
'''Düwag N8C''' – [[tramwaj]] produkowany przez [[Niemcy|szwabską]] firmę [[Düwag]] od [[1978]] do [[1986]]. Jest biedniejszą wersją tramwaju [[MAN N8S]], bez członu niskopodłogowego. Wersję ze ściśniętymi bliżej siebie kołami oznaczono '''M8C'''. |
|||
== |
== N8C in Danzig == |
||
[[Gdańsk]] zawsze uchodził za miasto niemieckie, więc aby jeszcze bardziej podkreślić swoją niemieckość, zakupił używane tramwaje z [[Dortmund|Dortmundu]], które [[Niemcy]] mieli skasować, ale wysłannicy gdańskiego ZKM-u zdążyli je po cichu zwinąć z zajezdni jeszcze przed przyjazdem lawety złomiarza. Celem sprowadzania tychże wagonów było wycofanie wysłużonych Konstali. Stare, przewiewne i mające dużo wolnej przestrzeni Konstale zastępowano równie starymi, ciasnymi i zamulonymi wagonami z Niemiec, które nazywano ''dortmundami'' lub ''helmutami''. |
|||
N8C wyróżnia się na tle [[Konstal 105Na|dzieł polskiej myśli technicznej]] obecnością drzwi po obu stronach, a także dwoma kabinami motorniczego. Wynika to z faktu, że Niemcy nie mieli co zrobić z [[Pieniądze|kasą]] i postanowili wstawić dwa razy więcej drzwi ''bo możemy''. Tramwaj składa się z trzech członów połączonych przegubami bez harmonijki, co drastycznie redukuje jego [[muzyka]]lność. W środkowym członie szwaby przyoszczędzili<ref>Pewnie środkowy człon projektował Żyd</ref> i nie wstawili drzwi. N8C jest wysokopodłogowy, ale żeby ułatwić [[Rodzaje babć autobusowych|babciom tramwajowym]] wsiadanie, Niemcy dorobili fikuśny wysuwany schodek. W środku znajduje się supernowoczesny układ rozruchu na [[tyrystor]]ach<ref>Takie rzeczy to się <del>ruskim</del> polskim inżynierom nawet nie śniły</ref> i piasecznice do sypania przechodniów [[Piasek|piaskiem]] po oczach. |
|||
Aby zachęcić do korzystania szersze grono mieszkańców, w tym także [[Rodzaje babć autobusowych|babcie autobusowe]], ZKM odesłał wagony do firmy <s>Modnyszajs</s> Modertrans, gdzie zamontowano niskopodłogowy człon i wymieniono siedzenia z wygodnych na niewygodne. Do tego otrzymały nowe, brzydsze i mniej odporne na uszkodzenia poszycie, aby młodziej wyglądać. Statystyki wykazały, że wraz z rosnącą liczbą dortmundów na gdańskich torach rosła liczba awarii i zatrzymań tramwajów, jednak ani ZTM, ani ZKM nie wiedziały, z czego to wynika. |
|||
== N8C w Danzig == |
|||
Pewnego razu [[Dortmund]] postanowił się pozbyć swoich złomiastych N8C i zastąpić je czymś bardziej godnym miasta [[Europa|europejskiego]]. [[Gdańsk|Gdańszczanie]] natychmiast zwęszyli okazję i w [[2007]] roku wykupili od Niemców wszystkie 46 tramwajów za 40 tys. euro sztuka<ref>Dla porównania nowy [[Pesa Swing|Swing]] kosztuje coś koło 2 mln euro za sztukę</ref>. Potem jeszcze za [[Pies domowy|psie]] pieniądze dokupili 14 złomów z Kassel. |
|||
== M8C w [[Łódź|Litzmannstadt]] == |
|||
W [[2008]] gdańscy tramwajarze postanowili nieco oszpecić swoje N8C i ogłosili przetarg na modernizację. Rzecz jasna najtańszą ofertę złożył [[Modertrans]] i tak właśnie powstał [[Moderus Beta]]. Wywalono środkowy człon i zamiast niego wstawiono część niskopodłogową z dodatkowymi drzwiami, żeby babcie tramwajowe nie czuły się dyskryminowane. Dorobiono paskudne czoła, monitoring, klimę (ale tylko dla [[Motorniczy|motorniczego]]) i oklejono wszystko kilkoma warstwami plastiku. |
|||
⚫ | |||
⚫ | [[MPK Łódź]] w [[2013]] kupiło 14 tramwajów M8C z [[Bielefield]] – jakież to szczęście, że w Niemczech też są sieci tramwajowe z torem metrowym, inaczej MPK jeździłoby [[Konstal 105Na#805Na|osiemsetpiątkami]] do końca świata. Prawie od razu puszczono ''nowe''<ref>Panie, Niemiec tylko do kościoła w niedzielę jeździł, nówka sztuka nieśmigana</ref> wagony na wyremontowaną trasę W-Z, zamieniono tylko plus z minusem, bo we [[Łódź|wsi, której nie ma na żadnej mapie pogodowej]] dziwnie jakoś minus w drucie. |
||
⚫ | W [[2015]] roku [[Łódź|łodziacy]] postanowili pójść w ślady gdańszczan i zmodernizowali swoje M8C w sławnym Zakładzie Techniki [[MPK Łódź]] znanym z bulwiastości swoich [[Konstal 805Na|tworów]]. Dorobiono czoła jeszcze brzydsze niż te gdańskie<ref>Tu zdało by się zakrzyknąć „M8C! Co oni z tobą zrobili!”</ref>, wstawiono obowiązkowy człon niskopodłogowy, składane chybotliwe schodki zmieniono na stałe z blachy pancernej<ref>W Bielefeld większość przystanków ma wysokie perony i schodki wysuwane były głównie w dzielnicy Brackwede, gdzie Niemców i tak prawie nie ma</ref> i ''podobno'' zmieniono coś w elektryce. Co ciekawe, każda taka modernizacja kosztuje około 1,5 mln zł, czyli parę razy więcej niż sam tramwaj. |
||
W [[Elbląg|Elbing]] można spotkać tramwaje bardzo podobne do gdańskich N8C (rzecz jasna wąskotorowe). |
|||
== |
== Zobacz też == |
||
* [[Düwag GT]] |
|||
⚫ | [[MPK Łódź]] |
||
* [[Moderus Beta]] |
|||
⚫ | W [[2015]] roku [[Łódź|łodziacy]] postanowili pójść w ślady gdańszczan i zmodernizowali swoje M8C w sławnym Zakładzie Techniki MPK Łódź znanym z bulwiastości swoich [[Konstal 805Na|tworów]]. Dorobiono czoła jeszcze brzydsze niż te gdańskie<ref>Tu zdało by się zakrzyknąć „M8C! Co oni z tobą zrobili!”</ref>, wstawiono obowiązkowy człon niskopodłogowy, składane chybotliwe schodki zmieniono na stałe z blachy pancernej<ref>W Bielefeld większość przystanków ma wysokie perony i schodki wysuwane były głównie w dzielnicy Brackwede, gdzie Niemców i tak prawie nie ma |
||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{Ciężarówki}} |
|||
{{Komunikacja Trójmiasto}} |
{{Komunikacja Trójmiasto}} |
||
{{Komunikacja Łódź}} |
{{Komunikacja Łódź}} |
||
[[Kategoria:Tramwaje]] |
[[Kategoria:Tramwaje]] |
||
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Łodzi]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska w Łodzi]] |
Aktualna wersja na dzień 21:30, 31 paź 2022
Düwag N8C – niemiecki tramwaj składający się z trzech członów połączonych przegubami bez harmonijki, co drastycznie redukuje jego muzykalność.
N8C in Danzig[edytuj • edytuj kod]
Gdańsk zawsze uchodził za miasto niemieckie, więc aby jeszcze bardziej podkreślić swoją niemieckość, zakupił używane tramwaje z Dortmundu, które Niemcy mieli skasować, ale wysłannicy gdańskiego ZKM-u zdążyli je po cichu zwinąć z zajezdni jeszcze przed przyjazdem lawety złomiarza. Celem sprowadzania tychże wagonów było wycofanie wysłużonych Konstali. Stare, przewiewne i mające dużo wolnej przestrzeni Konstale zastępowano równie starymi, ciasnymi i zamulonymi wagonami z Niemiec, które nazywano dortmundami lub helmutami.
Aby zachęcić do korzystania szersze grono mieszkańców, w tym także babcie autobusowe, ZKM odesłał wagony do firmy Modnyszajs Modertrans, gdzie zamontowano niskopodłogowy człon i wymieniono siedzenia z wygodnych na niewygodne. Do tego otrzymały nowe, brzydsze i mniej odporne na uszkodzenia poszycie, aby młodziej wyglądać. Statystyki wykazały, że wraz z rosnącą liczbą dortmundów na gdańskich torach rosła liczba awarii i zatrzymań tramwajów, jednak ani ZTM, ani ZKM nie wiedziały, z czego to wynika.
M8C w Litzmannstadt[edytuj • edytuj kod]
MPK Łódź w 2013 kupiło 14 tramwajów M8C z Bielefield – jakież to szczęście, że w Niemczech też są sieci tramwajowe z torem metrowym, inaczej MPK jeździłoby osiemsetpiątkami do końca świata. Prawie od razu puszczono nowe[1] wagony na wyremontowaną trasę W-Z, zamieniono tylko plus z minusem, bo we wsi, której nie ma na żadnej mapie pogodowej dziwnie jakoś minus w drucie.
W 2015 roku łodziacy postanowili pójść w ślady gdańszczan i zmodernizowali swoje M8C w sławnym Zakładzie Techniki MPK Łódź znanym z bulwiastości swoich tworów. Dorobiono czoła jeszcze brzydsze niż te gdańskie[2], wstawiono obowiązkowy człon niskopodłogowy, składane chybotliwe schodki zmieniono na stałe z blachy pancernej[3] i podobno zmieniono coś w elektryce. Co ciekawe, każda taka modernizacja kosztuje około 1,5 mln zł, czyli parę razy więcej niż sam tramwaj.