Tramwaje we Wrocławiu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (integracja, nie cierpię mkmów z wrocka za ten syf)
Znacznik: edytor wizualny
 
(Nie pokazano 53 wersji utworzonych przez 27 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{wrocek}}
'''Tramwaje we Wrocławiu''' są – jak śpiewała [[Maria Koterbska]] – niebieskie, i mkną po szynach (o rozstawie 0,001435 kilometra). [[Tramwaj|Tramwaje]] we [[Wrocław]]iu jeżdżą od dawien dawna (coś koło [[1876]] roku zaczęły). Długość wszystkich linii we Wrocławiu to ponad 258 milimetrów do potęgi dziesiątej. We Wrocławiu jest 6 zajezdni tramwajowych (w tym dwie rozwalone) i 20 pętli.
{{cytat|'''Tramwaje''' linii 3, 10, 20, 31, 33 skierowano do WPP.|Codzienność '''wrocławskich tramwajów'''}}
'''Tramwaje we Wrocławiu''' są – jak śpiewała [[Maria Koterbska]] – niebieskie, i mkną po szynach (o rozstawie 0,001435 kilometra). [[Tramwaj]]e we [[Wrocław]]iu jeżdżą od dawien dawna (coś koło [[1876]] roku zaczęły). Długość wszystkich linii we Wrocławiu to ponad 258 kilometrów. We Wrocławiu trzy czynne zajezdnie tramwajowe i ze dwadzieścia pętli.


[[File:Wrocław, Świdnicka, 16T.jpg|300px|thumb|Mkną po szynach niebieskie tramwaje…]]
Tramwaje we Wrocławiu mają kilka dziwnych zwyczajów:
Tramwaje we Wrocławiu mają kilka dziwnych zwyczajów:
* ''Nie'' jeżdżą tam, dokąd się wydaje. Mimo nazw pętli nie dojedziesz na Klecinę czy Oporów, tylko do pustego [[niebyt]]u, skąd możesz przesiąść się na droższy pospieszny. Jeśli jednak zapomnisz kupić droższy bilet, a skasujesz normalny, za brakujące 10/20 groszy dostaniesz wezwanie do zapłaty na 150 zł. Oczywiście musisz jechać aż na Prusa, aby zapłacić. 31 i 32 mimo nazw nie jadą na Kozanów, tylko na sam środek Pilczyc. Za to 3 i 33 nie jadą do Pilczyc, tylko na granicę Kuźnik. 2, 6, 7 nie jadą na Krzyki, tylko na Borek, a osiedla o nazwie Księże Małe (3 i 5) w ogóle nie ma. Tak więc miej się na baczności i tylko nikogo nie pytaj o nic, bo wrocławianie się wkurzają o to. Ściągnij sobie lepiej jakieś JakDojade, BusLive, czy iMPK.
* '''Nie''' jeżdżą tam, dokąd się wydaje. Mimo nazw pętli nie dojedziesz na Klecinę czy Oporów, tylko do pustego [[niebyt]]u, skąd możesz przesiąść się na droższy pospieszny. Jeśli jednak zapomnisz kupić droższy bilet, a skasujesz normalny, za brakujące 10/20 groszy dostaniesz wezwanie do zapłaty na 150 zł. Oczywiście musisz jechać aż na Prusa, aby zapłacić. 12, 18 i 19 mimo nazw krańcówek nie jadą na Kozanów, tylko na sam środek Pilczyc. 2 i 6 nie jadą na Krzyki, tylko na Borek, a osiedla o nazwie Księże Małe (3 i 5) w ogóle nie ma. Tak więc miej się na baczności i tylko nikogo nie pytaj o nic, bo wrocławianie się o to wkurzają. Ściągnij sobie lepiej jakieś JakDojade, BusLive, czy iMPK.
* Jeżdżą w stadach – jeśli jedziesz do/z Parku Południowego, to masz komfort, bo linie tramwajowe są bardzo ładnie zsynchronizowane. Jadąc na Krzyki czy Kromera, a także wszędzie indziej masz problem, ponieważ tramwaje ''zawsze'' przyjeżdżają w stadzie. Jeśli chcesz jechać gdzieś ''za'' ważny węzeł, z góry jesteś skazany na niepowodzenie, bo będzie to pierwszy tramwaj ze stada – oczywiście ludzie nie wsiądą do tego pustego, który jedzie jako n-ty, n+1, n+2 czy n+6 w szeregu, tylko wejdą do pierwszego, wypełniając tramwaj w takim stopniu, że zaczynają zachowywać się jak ciecz. Niestety, będziesz zmuszony wsiąść do następnego i potem drałować, ale przynajmniej będziesz jechać pustym i wygodniejszym tramwajem.
* Jeżdżą w stadach – jeśli jedziesz do/z Parku Południowego, to masz komfort, bo linie tramwajowe są bardzo ładnie zsynchronizowane. Jadąc na Krzyki czy Kromera, a także wszędzie indziej masz problem, ponieważ tramwaje ''zawsze'' przyjeżdżają w stadzie. Jeśli chcesz jechać gdzieś ''za'' ważny węzeł, z góry jesteś skazany na niepowodzenie, bo będzie to pierwszy tramwaj ze stada – oczywiście ludzie nie wsiądą do tego pustego, który jedzie jako n-ty, n+1, n+2 czy n+6 w szeregu, tylko wejdą do pierwszego, wypełniając tramwaj w takim stopniu, że zaczynają zachowywać się jak ciecz. Niestety, będziesz zmuszony wsiąść do następnego i potem drałować, ale przynajmniej będziesz jechać pustym i wygodniejszym tramwajem.
* Tramwaje jeżdżą zawsze tam gdzie jest mało ludzi – większość miasta musi się dostać do pracy/szkoły/domu autobusem np. Na pętlę Oporów (gdzie są tylko: górka, rzeka, pole i słupy wysokiego napięcia) dojeżdżają 3 linie tramwajowe kursujące co 12/15 minut, a na osiedle można się dostać dwiema liniami autobusowymi kursującymi co 15/30 minut – linia pospieszna się nie zatrzymuje przy pętli. Na Klecinę dojeżdża linia tramwajowa,a na osiedle można 2 liniami autobusowymi, ale żeby ludzi nie rozpieszczać, z osiedla na pętlę można dojechać na pętlę już tylko jedną linią autobusową – druga to pospieszna i się tam nie zatrzymuje;
* Tramwaje jeżdżą zawsze tam, gdzie jest mało ludzi – większość miasta musi się dostać do pracy/szkoły/domu autobusem. Na przykład na pętlę Oporów (gdzie są tylko górka, rzeka, pole i słupy wysokiego napięcia) dojeżdżają <s>trzy</s> cztery linie tramwajowe kursujące co 12/15 minut, a na osiedle można się dostać dwiema liniami autobusowymi kursującymi co 15/30 minut – linia pospieszna się nie zatrzymuje przy pętli. Na Klecinę dojeżdżają dwie linie tramwajowe, a na osiedle można dojechać dwiema liniami autobusowymi, ale żeby ludzi nie rozpieszczać, z osiedla na pętlę można dojechać na pętlę już tylko jedną linią autobusową – druga to pospieszna i się tam nie zatrzymuje. Podobnie na Osobowicach, gdzie na pętli kończą dwie linie, ale żeby dostać się na osiedle, trzeba liczyć na autobusy kursujące dwa razy na godzinę.
* Linie tramwajowe lubią się dublować na większości odcinków – resztę przejeżdżają równoległymi do siebie ulicami.
* Linie tramwajowe lubią się dublować na większości odcinków – resztę przejeżdżają równoległymi do siebie ulicami.


== Zajezdnie ==
== Zajezdnie ==
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 1 – Gaj (ul. Ślężna)''' – ulubiona zajezdnia [[alkoholik|żuli]], bo mają blisko na dworzec główny oraz do parku.
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 1 – Gaj''' – ulubiona zajezdnia [[alkoholik|żuli]], bo mają blisko na dworzec główny oraz do parku.
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 2 – Ołbin (ul. Słowiańska)''' – w ogóle bez sensu, bo leży na zadupiu. Chociaż w sumie to blisko centrum.
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 2 – Ołbin''' – w ogóle bez sensu, bo leży na zadupiu. Chociaż w sumie to blisko centrum.
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 4 – Borek (ul. Powstańców Śląskich)''' – menele lubią tą zajezdnie. Od niej jest blisko do parku i czasem się załapią na autobus na [[Bielany (Wrocław)|Bielany]]. Tutaj parkują także słynne Skody (oba modele)
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 4 – Borek''' – menele lubią tą zajezdnię. Od niej jest blisko do parku i czasem się załapią na autobus na [[Bielany (Wrocław)|Bielany]]. Tutaj parkują także słynne Skody (oba modele).
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 6 – Dąbie (ul. Tramwajowa)''' – również blisko park, na dodatek zoo i [[Hala Stulecia]]. <del>Stąd wszystkie tramwaje dojeżdżają do centrum miasta.</del> Zamknięta.
* '''Zajezdnia tramwajowa nr 6 – Dąbie''' – również blisko park, na dodatek zoo i [[Hala Stulecia]]. Zamknięta, zgodnie z polityką miasta ''zamykajmy zajezdnie, róbmy chuj wie co''.
* Zajezdnie z numerami 3 i 5 są rozwalone, a konkretnie zarabiają na życie w inny sposób.
* Zajezdnie z numerami 3 i 5 są rozwalone i usiłują zarobić na życie w inny sposób.


== Pętle ==
== Pętle ==
[[File:Sygnalizator-tram-Wr.jpg|250px|thumb|Przy odrobinie szczęścia na światłach motorniczy ma zapewnioną ustawową 15-minutową przerwę posiłkową]]
We Wrocławiu jest około 20 pętli. Największe z nich to [[Pilczyce (Wrocław)|Pilczyce]], [[Poświętne (Wrocław)|Poświętne]]. Najmniejsze to Zawalna (Wrocław), Wrocławski Park Przemysłowy, ZOO. Na pętlę Księże Małe i Klecina dojedziesz jednotorem, o ile nie będzie awarii sygnalizacji, na której skutek 2 tramwaje będą jechały na czołówkę.
We Wrocławiu jest około dwudziestu pętli. Na pętle Księże Małe i Klecina dojedziesz jednotorem, o ile nie będzie awarii sygnalizacji, na skutek której dwa tramwaje będą jechały na czołówkę.


== Tabor trampowy ==
== Tabor ==
Wrocławskie tramwaje są dość nieciekawe. Najwięcej jest ''[[Tramwaj#Trampki|stopiątek]]''. Wszystkie modele kursujące regularnie po Wrocławiu:
Wrocławskie tramwaje są dość nieciekawe. Najwięcej jest wszelkich pochodnych stopiątek. Wszystkie modele kursujące regularnie po Wrocławiu. Wszystkie lubią się <del>nie</del> wykolejać:
* [[Konstal 105NWr]] – ''stopiątka enwuer'', ''enwuera'', ''trabant''

* [[Konstal 105Na]] – ''stopiątka''
* [[Konstal 102Na]] – ''stodwójka''
* [[Konstal 105NWr]] – ''stopiątka enwuer''
* [[Protram 204WrAs]] – ''dwieścieczwórka''
* [[Protram 204WrAs]] – ''dwieścieczwórka''
* [[Protram 205WrAs]] – ''dwieściepiątka''
* [[Protram 205WrAs]] – ''dwieściepiątka''
* [[Škoda 16T|Skoda 16T]] – ''skodżak, napowierzchniowe metro, lentilek, pralinek, skodillack''
* [[Škoda 16T|Skoda 16T]] – ''skodżak, napowierzchniowe metro, lentilek, pralinek, skodillak''
* [[Škoda 19T]] – Skoda 16T z dwoma kabinami motorniczego i drzwiami po obu stronach. Mają jeździć na liniach [[Tramwaj+|teplósa]], ale będą gniły przez najbliższe lata na zajezdni.
* [[Škoda 19T]] – Skoda 16T z dwoma kabinami motorniczego i drzwiami po obu stronach. Mają jeździć na liniach teplósa, ale będą gniły przez najbliższe lata na zajezdni.
* [[Moderus Beta]] – ''biedarus'', ''bieda''
* [[Moderus Beta]] – ''biedarus'', ''bieda''
* [[PESA Twist]] – ''sepsa''
* [[PESA Twist]] – ''sepsa''


Niestety w roku [[2022]] usunięto wszystkie ślunskie akwaria zwane Konstalami 105 en a, i zapadła decyzja o przerobieniu ich na nie takie stare i nie takie dobre Protramy 105nwrrrr. Oprócz tego wycofano stare, dobre, absolutnie całkowicie niskopodłogowe promocyjne itd. dwieście piątki, a mają być przerobione na jakieś podróby Moderusów ze zje… chanymi przodami.
== Linie zwykłe ==

== Linie ==
=== Normalne ===
=== Normalne ===
* '''1''' – jedyna linia tramwajowa, która od wojny nie zmieniła stałej trasy, z Biskupina do Marino (Poświętne). W sumie fajna, bo można z nią pojechać z Pasażu do Tesco (problem w tym, że aby dojść z Pasażu na przystanek jedynki musisz przebić się przez sześć przejść dla pieszych). Jedynka jako jedna z dwóch linii nie wjeżdża do centrum miasta. Teraz jedzie normalnie, a od czasu wyremontowania Nowowiejskiej w weekendy można nawet upolować [[Škoda 16T|skodaka]].
* '''0L/0P''' – odwiedza wszystkie dworce po kolei, ponieważ jeździ dookoła miasta z Dworca Nadodrze przez Dworzec Główny PKP na Dworzec Nadodrze! Śmiga jako jedyna przez nowe tory na Pułaskiego (na Trójkącie Bermudzkim) przewożąc dzięki temu liczbę pasażerów porównywalna do rzeszy studentów jeżdżących liniami 145/146 (stąd dwieściepiątki, których 1/2 ostatnio przeniosła się z zajezdni Borek na zajezdni Ołbin. Linia okólna, jedna jedzie w lewo, a druga w prawo. Proste. <del>Na czas remontu Nowowiejskiej puszczona przez Sienkiewicza i Poniatowskiego.</del> Chwilowo jedzie, podobnie jak wszystkie inne wrocławskie linie tramwajowe, po stałej trasie.
* '''2''' – jeździ z Biskupina na Krzaki, jedyne sensowne połączenie z Biskupina na dworzec PKP (szkoda, że studenci Politechniki o tym nie wiedzą). Pierwsza linia, na której jeździły [[Škoda 16T|Skodilaki]], ale już nie jeżdżą, bo jeżdżą już wszędzie tam, gdzie są niepotrzebne (co prawda co trzy godziny na danej linii, ale według magistratu jest OK).
* '''1''' – jedyna linia tramwajowa, która od wojny nie zmieniła stałej trasy, z Biskupina do Marino (Poświętne). W sumie fajna, bo można z nią pojechać z Pasażu do Tesco (problem w tym, że aby dojść z Pasażu na przystanek jedynki musisz wejść pod ziemię, wyjść spod ziemi i przejść przez 2 przejścia dla pieszych). <del>Jedynka jako jedyna nie wjeżdża do centrum miasta</del> już nie, bo UM utworzył 2 linie Tramwaju Plus, które także omijają centrum). <del>Podobnie jak zerówka chwilowo zamiast jechać po przekątnej przez Nowowiejską zalicza boki prostokąta (no co, jak jest przekątna to i prostokąt musi być... a dwa z jego boków to Sienkiewicza i Poniatowskiego). Ze względu na remonty na Biskupinie chwilowo skrócona do Zoo przez Stadion Olimpijski. Ten odcinek jest dowodem na to, że UM jest po*ebany, bo zamiast zawiesić linię, dokłada jej jeszcze jeden objazd tak żeby babcie nie wiedziały jak to w końcu jeździ. Mimo takiej porąbanej linii chyba ktoś musi z tego korzystać, bo dowalili tam nawet Skody. MKMowie bali się więc jak się załamie na pętli ZOO. Załamał się motorniczy, który musiał potem jechać skręconym pepikiem do zajezdni na lawecie.</del> Teraz już jedzie normalnie (jak wszystkie linie, co ciekawe do 2012 takiej sytuacji nie było od 15 lat, a od tego roku zdarza się dość często... Jednak na coś się przydało to Euro), a na Nowowiejskiej nadal trzęsie jak przed remontem.
* '''3''' – z Księża Małego na Leśnicę. Lubi jechać pusta po Legnickiej zaraz po pełnym 33, mimo że z Księża jedzie zawalona. Uwielbiana przez meneli, co zawdzięcza jeździe przez Trójkąt Bermudzki. Pierwsza linia, na której jeździły Pesy.
* '''2''' – jeździ z [[Biskupin (Wrocław)|Biskupina]] na [[Krzyki (Wrocław)|Krz(yż)yki]], jedyne sensowne połączenie z Biskupina na dworzec PKP (szkoda że studenci Politechniki o tym nie wiedzą). Pierwsza linia, na której jeździły [[Škoda 16T|Skodilaki]], ale już nie jeżdżą, bo jeżdżą już wszędzie tam, gdzie są niepotrzebne (co prawda co 3 godziny na danej linii, ale wg UM jest OK).
* '''4''' – z Oporowa na Biskupin mijając Politechnikę, czyli robi za beczkę śledzi podczas roku akademickiego. <s>Dzięki tej linii najszybciej dostaniesz się do Rynku z Biskupina</s>, nie dostaniesz bo Cesarz przerzucił 4 na Puławskiego by zastępowała Śp. ''zerówkę'''.''''' Przynajmniej jedzie przez most Grunwaldzki (3 minuty szybciej), a nie naokoło jak 2 i 10.
* '''3''' – Z Księża Małego na Pilczyce. <del>Lubi jechać pusta zaraz po pełnym 33</del> Nie lubi, bo zbiera miliony pasażerów z Księża Małego i z LO XIII. Lubiana przez dziwnych meneli. <del>Kiedyś kursowała na strasznie długiej trasie z Księża małego na Leśnicę, ale ją obcięli</del> Już nie, i 3 znów wbija na Leśnicę. Teraz jeżdżą tam stada tramwajów 3, 10 i 20. Pierwsza linia na której kursowały PESy, <del>ale już nie jeżdżą, bo trasa na Leśnicę nie jest gotowa na nowe tramwaje.</del> już nie i Pesy oraz plusowe Skody wbijają do Leśnicy na 3 i 20 (10 nie bo Biskupin jest zbyt nowoczesny jak na Wrocławskie tramwaje, więc pasażerowie jedynki, dwójki, czwórki i dziesiątki mogą zapomnieć o Skodach czy też Pesach...
[[File:Wrocław, Kazimierza Wielkiego, nový Konstal.jpg|250px|thumb|''Kartofle'' to podstawa na piątkach, podobnie jak na prawie każdej innej linii]]
* '''4''' – z Oporowa na Biskupin mijając Politechnikę, <del>czyli robi za beczkę śledzi podczas roku akademickiego</del> nie robi, ponieważ studenci umieją jeździć tylko autobusami 116,145 i 146. Dzięki tej linii najszybciej dostaniesz się do Rynku z Biskupina, bo jedzie przez most Grunwaldzki (3 minuty szybciej), a nie naokoło jak 2 i 10.
* '''5''' – z <del>Księcia</del> Księża Małego na Oporów, jeżdżą na niej najnowsze Pesy i Skody, nie wiadomo po cholerę, bo linia nie jest oblegana gdyż jej tramwaje jeżdżą zazwyczaj za trójką, a od Dominikańskiego za 11.
* '''5''' – z <del>Księcia</del> Księża Małego na Cmentarz Grabiszyński - po cholerę skrócono ją do Cmentarza Grabiszyńskiego (znowu?!)– tego nawet najstarsi górale nie wiedzą. Jeżdżą na niej najnowsze Pesy i Skody. Nie wiadomo po cholerę, bo linia nie jest oblegana, gdyż jej tramwaje jeżdżą albo za trójką, albo za jedenastką.
* '''6''' – z Krzyków do osiedla [[Kowale (Wrocław)|Kowale]]. Jeździ na przestrzał przez centrum – ulicą Szewską w stronę Kowal, a w drugą stronę przez Kazimierza (Nie)Wielkiego. Druga linia (po 2), na której jeździły [[Škoda 16T|Skodilaki]].
* '''6''' – z Krzyków na Kromera. Jeździ na przestrzał przez centrum – ulicą Szewską w stronę Kromera, a w drugą stronę przez Kazimierza (Nie)Wielkiego. Druga linia (po 2), na której jeździły [[Škoda 16T|Skodilaki]].
* '''7''' – Jeździ z Krzyków do [[Marino]], lub, jak kto woli, [[Poświętne (Wrocław)|Poświętnego]]. Podobnie jak 6, jej trasa przebiega przez meliny na <del>Ołbinie</del> Starym Mieście i Nadodrzu. Prawie prosta linia, ma niewiele zakrętów 45 stopni i <del>brak</del> zaledwie 6 zakrętów 90 stopni, w tym 2 na placu Powstańców Wielkopolskich. 6 i 7 to szybki i luksusowy Tramwaj Średnicowy, więc specjalnie dla pasażerów te linie otrzymują szybkie i luksusowe stopiątki.
* '''7''' – jeździ z Kleciny do [[Marino]], lub, jak kto woli, [[Poświętne (Wrocław)|Poświętnego]]. Podobnie jak 6, jej trasa przebiega przez meliny na Starym Mieście i Nadodrzu. Prawie prosta linia, ma ledwie sześć zakrętów o 90 stopni, w tym dwa na placu Powstańców Wielkopolskich. 6 i 7 to szybki i luksusowy Tramwaj Średnicowy, więc specjalnie dla pasażerów te linie otrzymują szybkie i luksusowe stopiątki, a priorytet na światłach – starym wrocławskim zwyczajem – nie istnieje.
* '''8''' – jej pętle to Zawal(o)na (tramwajami, bo tylko jeden tor) i Tarnogaj. I wreszcie jedzie po normalnemu, zamiast robić jakieś rundy honorowe. Jedyna, która jeździ na Tarnogaj (dawniej były 3, ale przenieśli/usunęli przez tramwaje MINUS), więc w ósemce tłoki.
* '''8''' – jej pętle to Karłowice i Tarnogaj. I wreszcie jedzie po normalnemu, zamiast robić jakieś rundy honorowe. Jedna z dwóch, która jeździ na Tarnogaj (dawniej były trzy linie, ale przenieśli/usunęli przez tramwaje minus), więc w ósemce tłoku nie ma tylko na ostatnich, zjazdowych kursach. Zagłębie [[Moderus Beta|mordorusów]], choć w niedzielę dzięki przebierankom nawet [[Škoda 19T|dwukierunek]] potrafi się przypałętać.
* '''9''' – z [[Park Południowy|South Parku]] na Sępolno przez Mosty Młyńskie (o które w końcu skończyła się awantura) i Sienkiewicza. Zawalona studentami z ekonoma, i niższą warstwą społeczną z Ołbina południowego, oprócz całej masy 105NWr z zajezdnii Gaj, śmiga także produkt pseudoniskopodłogowy (205Wras).
* '''9''' – z [[Park Południowy|South Parku]] na Sępolno przez Mosty Młyńskie i Sienkiewicza. Zawalona studentami z ekonoma i niższą warstwą społeczną z Ołbina południowego, oprócz całej masy 105NWr z zajezdni Gaj, śmiga także produkt pseudoniskopodłogowy (Beta).
* '''10''' – Leśnica – Biskupin – najszybsza linia we Wrocławiu. Lubi jechać w stadzie z dublującym na dwóch trzecich trasy 12. Jeździ na niej wszystko, co nie jest Pesą, zgodnie z maksymą ''nie dla psa, dla Księża to''. Ze względu na długą trasę i fakt, że do żadnej zajezdni nie jest po drodze, robi obecnie za tramwaj całodobowy – w dni robocze pierwsza ''dycha'' wyjeżdża z zajezdni o 3:49, a w piątkowe i sobotnie noce ostatni tramwaj melduje się na bazie o 2:36.
* '''10''' – najszybsza linia we Wrocławiu. <del>Koparki się wyniosły, więc i ona wbiła odważnie do Leśnicy</del> Koparki na jakiś czas wróciły, ale po ich wygonieniu z trasy będą jeździć na Leśnicę stada pustych 3,10 i 20. Lubi jechać wtedy kiedy jedzie 33, a więc zdarza się ze jedzie 10 za 33 albo odwrotnie! Ostatnio [[Protram 205WrAs|Dwieściepiątki]] przejęły niektóre brygady.
* '''11''' – po cholerę skrócono do Cmentarza Grabiszyńskiego tego nawet najstarsi górale nie wiedzą. Drugą pętlę ma na Kromera, czyli tam, gdzie zbiera się największe opóźnienia (znak ''ustąp pierwszeństwa'' przed wjazdem i wyjazdem). Mosty Młyńskie zrobione, więc i ona jedzie wreszcie po prostej. Jest obsługiwana przez [[Protram 205WrAs|rodowite wrocławskie tramwaje]] [[Protram 205WrAs|Dwieściepiątki]]. To również Tramwaj Średnicowy, co oznacza że muszą tam być stopiątki. Krążą legendy, że ktoś widział na tej trasie Pesę...
* '''11''' – Wydłużona na Oporów by kloszardzi z parku mieli dobry dojazd do rynku. Drugą pętlę ma na Kromera, czyli tam, gdzie zbiera się największe opóźnienia (znak ''ustąp pierwszeństwa'' przed wjazdem i wyjazdem). Jest obsługiwana przez rodowite wrocławskie [[Protram 205WrAs|dwieściepiątki]]. Krążą legendy, że ktoś widział na tej trasie Pesę…
*'''<s>33</s> 12''' – trasa z Sępolna na <s>Pilczyce</s> Kozanów, czyli taka udziwniona wcześniejsza trzydziestkatrójka. Co najciekawsze, to jego stała trasa, mimo że w żaden sposób nie wykorzystuje w ciągu dnia drugiego czoła… Dzięki tej linii Sępolno straciło na pięć lat tramwaj na Grunwald, a Bartoszowice E bez żadnej „rekompensaty”.. Na 12 śmigają wszystkie porządne, choć na szczytówkę zdarza się, że dyspozytor wystawi betę lub 205. Obecnie magistrat po cichu podpierniczył podwójne kursy, a w dodatku przerzucił linię na "Kozanów" by zabierała muchy 19 oraz żeby zbadać kompresje pasażerów na 10.
* '''14''' – jeździ z Osobowic na Osobowice przez FAT (nie mylić z [[FAT 32]]). Jeżdżą nią tylko babcie autobusowo-tramwajowe i tzw. karfurołazy (to też babcie). Wystarczył by jeden wagon albo zmiana częstotliwości na tę linie. Często jedzie pusta nawet w godzinach szczytu...
*'''13''' - najnowsza kreska na mapie z eNDecji na Stadion Olimpijski. Teraz zamiast 149 co 7,5 minuty Nowodworzanie będą mieli tramwaj w najlepszym przypadku co 12 o ile dojedzie na czas przez niewydolny TAT. Jeden krok w przód, dwa do tyłu.
* '''15''' – z zadupia pełnego drzew, na którym nikt nie wsiada jeździ do Marino, i jako jedyna przez Bałtycką – przez Różankę (szybciej niż pospieszny K, a i tak babcie wolą jeździć K). Cyganie chętnie podróżują linią albo 1, zależy gdzie się wożą (niedaleko ich koczowisko). W weekendy podobnie jak na linii 14 i 24 jeździ tylko w połowie zapełniona.
* '''14''' – jeździ z Krzyków na Osobowice przez FAT. W końcu ktoś w magistracie pomyślał że babom z Grabiszyńskiej robiącym zakupy w Kerfurze na <s>Cholera</s> Hallera przyda się jakaś linia, ino by biletów dwóch nie musiały kasować i 10 minut czekać by motorniczy się wysrał na Facie.
* '''17''' – super linia. Na <del>Klecinę</del> ładne puste nic, które jest przed rzeką Ślęzą, za którą dopiero zaczyna się Klecina jeździ tylko ona (nie ma konkurencji). I tutaj naprawa Mostów Młyńskich spowodowała, że od Hali Targowej jedzie po prostej. Ale że koło Dworca robiła konkurencję dwójce i dziewiątce, to zajeżdża pod Operę. Chwilowo jeździła tylko na Krzyki (remont torowiska na ulicy (Nie)Przyjaźni). Ostatnio skończył się ten remont, trasa jest super i podczas jazdy tramwajem wreszcie nic nie telepie, do tego dwieściepiątki wróciły…
* '''15''' – z zadupia pełnego drzew, na którym nikt nie wsiada jeździ do Marino, jako jedyna jedzie przez Bałtycką – (szybciej zalicza Różankę niż pospieszny K, a i tak babcie wolą jeździć K). Cyganie chętnie podróżują piętnastką, ew. jedynką, bo niedaleko Marino mają koczowisko. W weekendy, podobnie jak 14, jeździ tylko w połowie zapełniona.
* '''20''' – po wywaleniu na śmietnik fajnej 22 coś trzeba było na Leśnicę wsadzić, więc wydłużyli tam 20. A że nie przejeżdża przez Dworzec (choć z Arkad zawsze można podejść), tylko gna na Oporów, to już nieistotny szczegół (Na odcinku Arkady – Dworzec PKP jeżdżą PLUS-y, szkoda tylko że przy dworcu PKP zatrzymują się tylko w jedną stronę). W wakacje widziano na tej linii Pesę.
* '''16''' – kreska na schemacie linii tramwajowych, poprowadzona z przystanku Tarnogaj do Osobowic co czyni ją najbardziej pokręconą linią w całym układzie. Podobnie jak jedynka omija bokiem całe centrum i charakteryzuje się podobnymi napełnieniami, czyli idealną pustką poza dowozówkami na Politechnikę. Planiści zapomnieli powiem, że aby odciążyć 145 i 146 tramwaj powinien kursować przez Borowską<ref>Ale torów na Borowskiej nie ma, bo w ramach tramwaju minus taniej było zrobić dzyndzel od Hubskiej zamiast faktycznego wzmocnienia</ref> i Dworzec Główny, a nie przez Hubską, która dzięki remontowi i nowym torom przestała chociaż wyglądać jak plan filmu wojennego. Kursje na niej wszystko, co nie jest [[Škoda 19T|dwukierunkiem]].
* '''23''' – po trasie z Kromera, ale skrócona do Wrocławskiego Parku Pomysłowego. I tutaj w końcu jedzie od Hali Targowej na Plac Bema po prostej, zamiast blokować torowisko pod Uniwerkiem. Mówi się o tym, że jeśli chcesz sobie usiąść w tramwaju, to wybierz właśnie tę linię – tam zawsze jest miejsce! Czasem lubi ona wozić muchy. 23 to idealna linia dla czasów PRLu – zakłady przemysłowe w okolicach ul. Kromera – WPP. UM pomyślał o muchach i dał im więcej luksusu – Skody. Kiedyś była jedną z najdłuższych linii we Wrocławiu (z Pilczyc na Kowale, po drodze runda honorowa wokół centrum), teraz jest najkrótsza, bo choć runda honorowa pozostała, to końcówki trasy po obu stronach znacznie skrócono. Aby zadowolić muchy podróżujące tą linią w weekendy umieszczono na niej 3 PEStkY. W przyszłości ma być wydłużona na eNDecję...
* '''17''' – super linia. Na <del>Klecinę</del> ładne puste nic, które jest przed rzeką Ślęzą, za którą dopiero zaczyna się Klecina. Koło Dworca robiła konkurencję dwójce i dziewiątce, więc zajeżdża pod Operę. Oprócz masy stopiątek na sterydach można zobaczyć dwieściepiątkę lub – co gorsza – [[Moderus Beta|jej poznański odpowiednik]].
* '''24''' – to samo co, 14 (dlatego też bywa pusta), ale zamiast z Osobowic na Osobowice przez FAT, jeździ z Osobowic na Osobowice przez FAT (czyli odwrotnie niż 14).
* '''18''' – linia wycieczkowa, zdaniem MPK przemianowana 32<ref>Mimo, że nijak pokrywa się z jej trasą.</ref>. Dawniej jeżdżąca podobnie do 31, byle że do <del>Kozanowa</del> żadnego Kozanowa, tylko znów Pilczyc. Jedna z najwolniejszych i bezużytecznych linii we Wrocławiu, gdyż chęć wysłania na siłę, dla picu tramwaju Gaj-Pilczyce na zremontowane Mosty Pomorskie, chyba przemogła w magistracie zdrowy rozsądek...
* '''31''' – prawie dokładny klon 32PLUS, tylko że zamiast ryzykować zdemolowanie na <del>Kozanowie</del>, dojeżdża aż pod Stadion (mimo nazwy Kozanów jeździ na sam środeczek Pilczyc). MPK oszczędzi na brygadówkach, tylko czy kibice oszczędzą tramwaj…?
* '''19''' – uruchomiona w celu zastąpienia linii autobusowej C, która woziła Kozanowiczów do wrocławskiego ZOO. Otwarta wyłącznie, aby sprawić wrażenie, że torowisko przez Popowice było czymś miastu potrzebnym.
* '''32''' – po perturbacjach z Mostami Mieszczańskimi obecnie jeździ z Gaju. Śmiga po nowiutkim torowisku na <del>Kozanów</del> żaden Kozanów, tylko znów Pilczyce. Przejęła część obowiązków wywalonych już 22 i autobusu 135. Razem z 31 omijają centrum, dzięki czemu wożą pasażerów z Pilczyc do granicy centrum, skąd pasażerowie muszą się przesiadać do już pełnych tramwajów.
[[File:Wrocław - Pesa Twist 2010NW 2015-12-24 14-07-28.JPG|250px|thumb|Pesa na 23, na następnym kółku zjedzie do zajezdni, żeby pasażerowie się nie przyzwyczajali]]
* '''33''' – pierwsza linia PLUSowa. Trasa ze Stadionu Olimpijskiego (Jezu, ale tam trzęsie…) do Pilczyc, czyli skrócona dwunastka (przy której były protesty, mieszkańcy błagali o powrót fajnej 12, pomimo tego nie dostali jej, ale nadal żyją nadzieją). Co najciekawsze, to jego stała trasa, mimo że w żaden sposób nie wykorzystuje w ciągu dnia drugiego czoła… Dzięki tej linii Sępolno straciło 12 a Bartoszowice E bez żadnej „rekompensaty” – żeby da dwutakt w szczycie trzeba było powycinać wszystko inne. Dzięki wycięciu E i dwutakcie tylko w szczycie, nie chcecie widzieć, co się dzieje na tej linii w dni wolne.Spełniała by swoje zadanie gdyby jeździła z Sępolna wzdłuż 115 na Grunwald, a potem Rynek, Muzeum Narodowe, NFM i do Stadionu. Ale Urząd Miasta nigdy nie spełnia swoich obietnic. W końcu tramwaj nie służy po to, byś bezpośrednio, szybko, bezpiecznie i bez wkurzających babć (o to najtrudniej) dotrzeć do celu. UM się zlitował, i na 33 śmigają Pesy...
* '''20''' – po wywaleniu na śmietnik fajnej 22 coś trzeba było na Leśnicę wsadzić, więc wydłużyli tam 20. A że nie przejeżdża przez Dworzec, tylko gna na Oporów, to już nieistotny szczegół. W wakacje widziano na tej linii Pesę, ale żeby od dobrobytu się nie poprzewracało, dominują [[Konstal 105NWr|enwuerki]], co i tak jest lepszym sprzętem niż wtedy, gdy kończyła przy Wrocławskim Parku Pomysłowym (wtedy prawie wszystkie brygady były obsługiwane przez [[Konstal 102Na|stodwójki]]). Ma tak długą i pokręconą trasę (jednynie 20km), że Moderus Gamma pierwszego dnia dostał zawału.

*'''<s>31</s>21''' – po perturbacjach z Mostami Mieszczańskimi obecnie jeździ z Gaju. Śmiga po nowiutkim torowisku pod stadion. Przejęła część obowiązków wywalonych wcześniej 22 i autobusu 135, przez co w godzinach szczytu masz szczęście jeśli w ogóle się do nich wciśniesz. Omija centrum, dzięki czemu wozi pasażerów z Pilczyc do granicy centrum, skąd pasażerowie muszą się przesiadać do już innych tramwajów.
=== Linie niedziałające ===
*'''22''' - idealny przykład ile trzeba zmienić żeby nic się nie zmieniło. Po dekadzie niebytu, druga zmartwychwstała linia na prawie tej samej trasie z Tarnogaju na Pilczyce, z tym żeby nie było za wygodnie pasażerom na Glinianej jedzie Hubską i robi rundę honorową wokół Dworca.
* '''12''' – wywalona na śmieci, bo trasę ukradł jej 33PLUS. A że w skróconej wersji, to już nieistotne. Mieszkańcy proponowali jej inną trasę, aby nie dublowała się z 33MINUS, ale Magistrat był nieugięty…
* '''23''' – po trasie z Kowal, na Nowy Dwór. Po latach jej kursowanie pomiędzy WPP i Kromera, najbardziej idealna pusta linia doczekała się obustronnego wydłużenia i niewiadomo po co skierowania na Dw. Główny (gdy z eNDecji wszystko jest szybsze, lepiej jechać już nawet 148, nie mówiąc już o ciapongach). By propaganda sukcesu się spinała, rzucono tam same Gammy, natomiast te linie które nie jadą na Nowy Dwór lub Popowice dostają gomułkowskie 105 i bety.
* '''16''' – ajć, aż się łezka w oku kręci. Na tej linii często jeździły stodwójki i pojedyncze składy<ref>No, czyli jeden wagon, a nie, jak zazwyczaj, dwa.</ref> stopiątek. Jej trasa to była Park Południowy – [[Zoo we Wrocławiu|Zoo]]. Niestety ją „zawiesili”, bo była mało rentowna<ref>Mało typa nią podróżowało.</ref>. Ale może ją przywrócą, bo kontynuacja jej zawiecha jest spowodowana pośrednio „przebudową” Krakowskiej, która już się zakończyła w 2009 roku. „Formalnie” zlikwidowana w 2012. Pewien wrocławianin proponował nową trasę dla 16 – coś na Tarnogaj, bo z trzech tam dawniej jeżdżących linii została tylko jedna (winę ponoszą tramwaje PLUS), ale WTr odesłał pana z kwitkiem, albo prośba nie dotarła.
[[File:Moderuswrocław.jpg|250px|thumb|33 to taka linia, gdzie pasażerowie kręcą nosem, gdy przyjedzie tramwaj nowszy niż zwykle]]
* '''21''' – muchowóz, ale szkoda, że jej nie ma. Ciągle zmieniała stałą trasę. Do tej pory nikt nie wie*, dokąd jeździła normalnie, bo zawsze jeździła inaczej. Swego czasu można było ją spotkać na Pilczycach, przy Marino, na Stadionie Olimpijskim, Kromera i na Zawalnej naraz. Dawali na nią składy stopiątek, mimo że mało kto ryzykował jazdę. Stwierdzono, że dwa wagony ciągną tyle prądu co jeden, mimo że pracuje dwa razy więcej silników. Zresztą (jak twierdzą urzędnicy) lepiej likwidować kursy innych linii, bo na 6 do pracy nikt nie jeździ. No i w końcu zawiesili 21, w sumie z tego powodu, co linie niedziałające prawidłowo, ale one miały więcej szczęścia i ich nie zawiesili.
*
* '''22''' – wywalono ją do kosza, zanim jeszcze PLUS zaczął dojeżdżać na Gaj. Jej obowiązki pełnią 31PLUS i 32PLUS.

* ) Pierwotny przebieg linii 21 to Poświętne – Pilczyce ( z trasą Poświętne <> Drobnera > most Uniwersytecki > Grodzka > Nowy Świat > Św. Mikołaja > pl. 1-go Maja ( obecnie JPII ) / powrót: pl. 1-go Maja ( obecnie JPII ) > Podwale > most Sikorskiego > Władysława Jagiełły > Mieszczańska > most Mieszczański > Dubois > Drobnera / <> Pilczyce )


=== Okresowe ===
=== Specjalne ===
=== Specjalne ===
{{poradnik|[[Poradnik:Jak korzystać z komunikacji publicznej we Wrocławiu|Jak korzystać z komunikacji publicznej we Wrocławiu]]}}
* '''T1, T2''' – specjalne linie uruchamiane na <del>walki braci Kliczko</del> mecze (m. in EURO 2012) na stadionie miejskim, na które prowadzi tylko jedno torowisko. Zwykle łączą Rynek ze stadionem. W razie awarii/wypadku/kolizji/braku prądu możliwe jest opóźnienie i wynikający z tego powszechny chaos, za co winę oczywiście ponosi premier.
* '''T1, T2''' – specjalne linie uruchamiane na <del>walki braci Kliczko</del> mecze na stadionie miejskim, na które prowadzi tylko jedno torowisko. Zwykle łączą Rynek ze stadionem. W razie awarii/wypadku/kolizji/braku prądu możliwe jest opóźnienie i wynikający z tego powszechny chaos, za co winę oczywiście ponosi premier.
* '''E1…E9''' – uruchamiane tylko na Wszystkich Świętych, łączą różne miejsca z cmentarzami (E1 łączy Cmentarz Grabiszyński i Cmentarz Osobowicki, E2 Krzyki i Osobowice, E3 Sępolno i Osobowice, E4 Kromera i Osobowice, E5 Biskupin i Osobowice, E6 Sępolno i <del>Osobowice</del> Grabiszyn, E7 Pilczyce i Grabiszyn, E8 PLUS Gaj i Osobowice, E9 Grabiszyn i… nie zgadniesz… Osobowice, tylko po innej trasie). Zwykle jest 9 takich linii, choć czasami w [[Konstal 102Na|starszych tramwajach]] było napisane po prostu E. W skrajnych przypadkach pojawiła się cyfra od 1 do 9 napisana czcionką Times New Roman wielkości <1 (czyt. mniejszej niż 1). Jak pech to pech…
* '''E1…E9''' – uruchamiane tylko na [[Wszystkich Świętych]], łączą różne miejsca z cmentarzami (E1 łączy Cmentarz Grabiszyński i Cmentarz Osobowicki, E2 Krzyki i Osobowice, E3 Sępolno i Osobowice, E4 Kromera i Osobowice, E5 Biskupin i Osobowice, E6 Sępolno i Grabiszyn, E7 Pilczyce i Grabiszyn, E8 Gaj i Osobowice, E9 Grabiszyn i… nie zgadniesz… Osobowice, tylko po innej trasie). Zwykle jest dziewięć takich linii, choć czasami w [[Konstal 102Na|starszych tramwajach]] było napisane po prostu E. W skrajnych przypadkach pojawiła się cyfra od 1 do 9 wielkości notatki z zeszytu. Jak pech to pech…

== Linie historyczne ==
* '''3,10,20,33''' – już dwa razy w wyniku problemów te linie jechały na Kozanów. I nie, nie, nie wracały na wstecznym, gdyż superwielka pętla Kozanów ma dojazdówkę, więc nie jest krańcówką.
* '''13''' – typowa linia ówczesnego ustroju. Łączyła ulicę Robotniczą z Fabryką Automatów Tokarskich (FAT). Skrócona Osiemnastka, która przetrwała dłużej niż poniższa linia.
* '''18''' – łączyła Pilczyce i Grabiszyn. W maju 2012 można było się przejechać jej przyrodnią wnuczką (linia 73). Wywalili ją wraz z końcem socjalizmu. Co roku 1 listopada jest reaktywowana przez linię cmentarną E7.
* '''19''' – z <del>Księcia</del> Księża Małego do South Parku przez Kościuszki i Dyrekcyjną. Jeździły tu pojedyncze [[Konstal 105Na|stopiątki]], jak na 16.
* '''25''' – w wyniku pomyłki kogoś w WTr (a może w MPK albo w ZDiK, a i tak większość powie że to wina byłego premiera)* linii tymczasowej kursującej w czasie wakacji w którymś tam roku pod koniec ubiegłego wieku nadano taki właśnie numer zamiast tradycyjnie siedemdziesiątcoś. Miała strasznie pokręconą trasę, bo wtedy jeszcze nikomu nie śnił się skręt z Kazia Małego w Szewską (Pasję) więc musiała objeżdżać przez Krupniczą, Podwale i Widok. Dziś już nawet internety o niej nie pamiętają, no ale w każdym razie była. Obsługiwana głównie przez [[Konstal 102Na|stodwójki]].

* ) linia 25 kursowała w roku 1998 z okazji remontu na pl. JPII ( wówczas pl. 1-go Maja ) i stanowiła połączenie linii 21 na odcinku Rynek – Poświętne i 23 na odcinku Rynek – Kowale.

== Linie zastępcze ==
* '''73''' – bardzo tymczasowa, bo tylko dwudniowa linia jeździła z Kwiskiej na Leśnicę bo jakies tam prace na Zachodniej robili. Wtedy wszystkie linie jeździły na WPP, a tramwaj, który normalnie tam jeździ, po normalnemu na Mosty Mieszczańskie. Z Dolmedu jeździł 710 tylko na Kwiską oraz 731 przez Kwiską na stadion. Motorniczy 73 lubili uciekać pasażerom dobiegającym z 710 oraz 731. Linia zlikwidowana.
* '''75''' – pokręcony zastępczak łączący zawieszone 5,14 i 24 na trasie Osobowice – Księże Małe. Linia zlikwidowana.
* '''79''' – Długi jak jasny pierun zastępczak za 9 i 15. Sępolno-Dworzec Główny PeKaPe- <del>Romunia</del>Poświętne


== Zobacz też ==
== Zobacz też ==
* [[Poradnik:Jak korzystać z komunikacji publicznej we Wrocławiu|jak korzystać z komunikacji publicznej we Wrocławiu]]
* [[Linie tramwajowe we Wrocławiu]]


{{przypisy}}
{{przypisy}}
{{KWW}}
{{KWW}}
{{Komunikacja miejska}}

[[Kategoria:Komunikacja miejska we Wrocławiu]]
[[Kategoria:Komunikacja miejska we Wrocławiu]]
[[Kategoria:Sieci tramwajowe]]
[[Kategoria:Sieci tramwajowe]]

Aktualna wersja na dzień 10:03, 5 wrz 2024

Miau, to fakt!
Kot Wrocek zatwierdził ten artykuł!
Wykolejone tramwaje i przewalanie kasy na głupoty będą Ci dane, gdy powiesz do monitora „dziękuję pan kot Wrocek”.

Tramwaje linii 3, 10, 20, 31, 33 skierowano do WPP.

Codzienność wrocławskich tramwajów

Tramwaje we Wrocławiu są – jak śpiewała Maria Koterbska – niebieskie, i mkną po szynach (o rozstawie 0,001435 kilometra). Tramwaje we Wrocławiu jeżdżą od dawien dawna (coś koło 1876 roku zaczęły). Długość wszystkich linii we Wrocławiu to ponad 258 kilometrów. We Wrocławiu są trzy czynne zajezdnie tramwajowe i ze dwadzieścia pętli.

Mkną po szynach niebieskie tramwaje…

Tramwaje we Wrocławiu mają kilka dziwnych zwyczajów:

  • Nie jeżdżą tam, dokąd się wydaje. Mimo nazw pętli nie dojedziesz na Klecinę czy Oporów, tylko do pustego niebytu, skąd możesz przesiąść się na droższy pospieszny. Jeśli jednak zapomnisz kupić droższy bilet, a skasujesz normalny, za brakujące 10/20 groszy dostaniesz wezwanie do zapłaty na 150 zł. Oczywiście musisz jechać aż na Prusa, aby zapłacić. 12, 18 i 19 mimo nazw krańcówek nie jadą na Kozanów, tylko na sam środek Pilczyc. 2 i 6 nie jadą na Krzyki, tylko na Borek, a osiedla o nazwie Księże Małe (3 i 5) w ogóle nie ma. Tak więc miej się na baczności i tylko nikogo nie pytaj o nic, bo wrocławianie się o to wkurzają. Ściągnij sobie lepiej jakieś JakDojade, BusLive, czy iMPK.
  • Jeżdżą w stadach – jeśli jedziesz do/z Parku Południowego, to masz komfort, bo linie tramwajowe są bardzo ładnie zsynchronizowane. Jadąc na Krzyki czy Kromera, a także wszędzie indziej masz problem, ponieważ tramwaje zawsze przyjeżdżają w stadzie. Jeśli chcesz jechać gdzieś za ważny węzeł, z góry jesteś skazany na niepowodzenie, bo będzie to pierwszy tramwaj ze stada – oczywiście ludzie nie wsiądą do tego pustego, który jedzie jako n-ty, n+1, n+2 czy n+6 w szeregu, tylko wejdą do pierwszego, wypełniając tramwaj w takim stopniu, że zaczynają zachowywać się jak ciecz. Niestety, będziesz zmuszony wsiąść do następnego i potem drałować, ale przynajmniej będziesz jechać pustym i wygodniejszym tramwajem.
  • Tramwaje jeżdżą zawsze tam, gdzie jest mało ludzi – większość miasta musi się dostać do pracy/szkoły/domu autobusem. Na przykład na pętlę Oporów (gdzie są tylko górka, rzeka, pole i słupy wysokiego napięcia) dojeżdżają trzy cztery linie tramwajowe kursujące co 12/15 minut, a na osiedle można się dostać dwiema liniami autobusowymi kursującymi co 15/30 minut – linia pospieszna się nie zatrzymuje przy pętli. Na Klecinę dojeżdżają dwie linie tramwajowe, a na osiedle można dojechać dwiema liniami autobusowymi, ale żeby ludzi nie rozpieszczać, z osiedla na pętlę można dojechać na pętlę już tylko jedną linią autobusową – druga to pospieszna i się tam nie zatrzymuje. Podobnie na Osobowicach, gdzie na pętli kończą dwie linie, ale żeby dostać się na osiedle, trzeba liczyć na autobusy kursujące dwa razy na godzinę.
  • Linie tramwajowe lubią się dublować na większości odcinków – resztę przejeżdżają równoległymi do siebie ulicami.

Zajezdnie[edytuj • edytuj kod]

  • Zajezdnia tramwajowa nr 1 – Gaj – ulubiona zajezdnia żuli, bo mają blisko na dworzec główny oraz do parku.
  • Zajezdnia tramwajowa nr 2 – Ołbin – w ogóle bez sensu, bo leży na zadupiu. Chociaż w sumie to blisko centrum.
  • Zajezdnia tramwajowa nr 4 – Borek – menele lubią tą zajezdnię. Od niej jest blisko do parku i czasem się załapią na autobus na Bielany. Tutaj parkują także słynne Skody (oba modele).
  • Zajezdnia tramwajowa nr 6 – Dąbie – również blisko park, na dodatek zoo i Hala Stulecia. Zamknięta, zgodnie z polityką miasta zamykajmy zajezdnie, róbmy chuj wie co.
  • Zajezdnie z numerami 3 i 5 są rozwalone i usiłują zarobić na życie w inny sposób.

Pętle[edytuj • edytuj kod]

Przy odrobinie szczęścia na światłach motorniczy ma zapewnioną ustawową 15-minutową przerwę posiłkową

We Wrocławiu jest około dwudziestu pętli. Na pętle Księże Małe i Klecina dojedziesz jednotorem, o ile nie będzie awarii sygnalizacji, na skutek której dwa tramwaje będą jechały na czołówkę.

Tabor[edytuj • edytuj kod]

Wrocławskie tramwaje są dość nieciekawe. Najwięcej jest wszelkich pochodnych stopiątek. Wszystkie modele kursujące regularnie po Wrocławiu. Wszystkie lubią się nie wykolejać:

  • Konstal 105NWrstopiątka enwuer, enwuera, trabant
  • Protram 204WrAsdwieścieczwórka
  • Protram 205WrAsdwieściepiątka
  • Skoda 16Tskodżak, napowierzchniowe metro, lentilek, pralinek, skodillak
  • Škoda 19T – Skoda 16T z dwoma kabinami motorniczego i drzwiami po obu stronach. Mają jeździć na liniach teplósa, ale będą gniły przez najbliższe lata na zajezdni.
  • Moderus Betabiedarus, bieda
  • PESA Twistsepsa

Niestety w roku 2022 usunięto wszystkie ślunskie akwaria zwane Konstalami 105 en a, i zapadła decyzja o przerobieniu ich na nie takie stare i nie takie dobre Protramy 105nwrrrr. Oprócz tego wycofano stare, dobre, absolutnie całkowicie niskopodłogowe promocyjne itd. dwieście piątki, a mają być przerobione na jakieś podróby Moderusów ze zje… chanymi przodami.

Linie[edytuj • edytuj kod]

Normalne[edytuj • edytuj kod]

  • 1 – jedyna linia tramwajowa, która od wojny nie zmieniła stałej trasy, z Biskupina do Marino (Poświętne). W sumie fajna, bo można z nią pojechać z Pasażu do Tesco (problem w tym, że aby dojść z Pasażu na przystanek jedynki musisz przebić się przez sześć przejść dla pieszych). Jedynka jako jedna z dwóch linii nie wjeżdża do centrum miasta. Teraz jedzie normalnie, a od czasu wyremontowania Nowowiejskiej w weekendy można nawet upolować skodaka.
  • 2 – jeździ z Biskupina na Krzaki, jedyne sensowne połączenie z Biskupina na dworzec PKP (szkoda, że studenci Politechniki o tym nie wiedzą). Pierwsza linia, na której jeździły Skodilaki, ale już nie jeżdżą, bo jeżdżą już wszędzie tam, gdzie są niepotrzebne (co prawda co trzy godziny na danej linii, ale według magistratu jest OK).
  • 3 – z Księża Małego na Leśnicę. Lubi jechać pusta po Legnickiej zaraz po pełnym 33, mimo że z Księża jedzie zawalona. Uwielbiana przez meneli, co zawdzięcza jeździe przez Trójkąt Bermudzki. Pierwsza linia, na której jeździły Pesy.
  • 4 – z Oporowa na Biskupin mijając Politechnikę, czyli robi za beczkę śledzi podczas roku akademickiego. Dzięki tej linii najszybciej dostaniesz się do Rynku z Biskupina, nie dostaniesz bo Cesarz przerzucił 4 na Puławskiego by zastępowała Śp. zerówkę. Przynajmniej jedzie przez most Grunwaldzki (3 minuty szybciej), a nie naokoło jak 2 i 10.
Kartofle to podstawa na piątkach, podobnie jak na prawie każdej innej linii
  • 5 – z Księcia Księża Małego na Cmentarz Grabiszyński - po cholerę skrócono ją do Cmentarza Grabiszyńskiego (znowu?!)– tego nawet najstarsi górale nie wiedzą. Jeżdżą na niej najnowsze Pesy i Skody. Nie wiadomo po cholerę, bo linia nie jest oblegana, gdyż jej tramwaje jeżdżą albo za trójką, albo za jedenastką.
  • 6 – z Krzyków na Kromera. Jeździ na przestrzał przez centrum – ulicą Szewską w stronę Kromera, a w drugą stronę przez Kazimierza (Nie)Wielkiego. Druga linia (po 2), na której jeździły Skodilaki.
  • 7 – jeździ z Kleciny do Marino, lub, jak kto woli, Poświętnego. Podobnie jak 6, jej trasa przebiega przez meliny na Starym Mieście i Nadodrzu. Prawie prosta linia, ma ledwie sześć zakrętów o 90 stopni, w tym dwa na placu Powstańców Wielkopolskich. 6 i 7 to szybki i luksusowy Tramwaj Średnicowy, więc specjalnie dla pasażerów te linie otrzymują szybkie i luksusowe stopiątki, a priorytet na światłach – starym wrocławskim zwyczajem – nie istnieje.
  • 8 – jej pętle to Karłowice i Tarnogaj. I wreszcie jedzie po normalnemu, zamiast robić jakieś rundy honorowe. Jedna z dwóch, która jeździ na Tarnogaj (dawniej były trzy linie, ale przenieśli/usunęli przez tramwaje minus), więc w ósemce tłoku nie ma tylko na ostatnich, zjazdowych kursach. Zagłębie mordorusów, choć w niedzielę dzięki przebierankom nawet dwukierunek potrafi się przypałętać.
  • 9 – z South Parku na Sępolno przez Mosty Młyńskie i Sienkiewicza. Zawalona studentami z ekonoma i niższą warstwą społeczną z Ołbina południowego, oprócz całej masy 105NWr z zajezdni Gaj, śmiga także produkt pseudoniskopodłogowy (Beta).
  • 10 – Leśnica – Biskupin – najszybsza linia we Wrocławiu. Lubi jechać w stadzie z dublującym na dwóch trzecich trasy 12. Jeździ na niej wszystko, co nie jest Pesą, zgodnie z maksymą nie dla psa, dla Księża to. Ze względu na długą trasę i fakt, że do żadnej zajezdni nie jest po drodze, robi obecnie za tramwaj całodobowy – w dni robocze pierwsza dycha wyjeżdża z zajezdni o 3:49, a w piątkowe i sobotnie noce ostatni tramwaj melduje się na bazie o 2:36.
  • 11 – Wydłużona na Oporów by kloszardzi z parku mieli dobry dojazd do rynku. Drugą pętlę ma na Kromera, czyli tam, gdzie zbiera się największe opóźnienia (znak ustąp pierwszeństwa przed wjazdem i wyjazdem). Jest obsługiwana przez rodowite wrocławskie dwieściepiątki. Krążą legendy, że ktoś widział na tej trasie Pesę…
  • 33 12 – trasa z Sępolna na Pilczyce Kozanów, czyli taka udziwniona wcześniejsza trzydziestkatrójka. Co najciekawsze, to jego stała trasa, mimo że w żaden sposób nie wykorzystuje w ciągu dnia drugiego czoła… Dzięki tej linii Sępolno straciło na pięć lat tramwaj na Grunwald, a Bartoszowice E bez żadnej „rekompensaty”.. Na 12 śmigają wszystkie porządne, choć na szczytówkę zdarza się, że dyspozytor wystawi betę lub 205. Obecnie magistrat po cichu podpierniczył podwójne kursy, a w dodatku przerzucił linię na "Kozanów" by zabierała muchy 19 oraz żeby zbadać kompresje pasażerów na 10.
  • 13 - najnowsza kreska na mapie z eNDecji na Stadion Olimpijski. Teraz zamiast 149 co 7,5 minuty Nowodworzanie będą mieli tramwaj w najlepszym przypadku co 12 o ile dojedzie na czas przez niewydolny TAT. Jeden krok w przód, dwa do tyłu.
  • 14 – jeździ z Krzyków na Osobowice przez FAT. W końcu ktoś w magistracie pomyślał że babom z Grabiszyńskiej robiącym zakupy w Kerfurze na Cholera Hallera przyda się jakaś linia, ino by biletów dwóch nie musiały kasować i 10 minut czekać by motorniczy się wysrał na Facie.
  • 15 – z zadupia pełnego drzew, na którym nikt nie wsiada jeździ do Marino, jako jedyna jedzie przez Bałtycką – (szybciej zalicza Różankę niż pospieszny K, a i tak babcie wolą jeździć K). Cyganie chętnie podróżują piętnastką, ew. jedynką, bo niedaleko Marino mają koczowisko. W weekendy, podobnie jak 14, jeździ tylko w połowie zapełniona.
  • 16 – kreska na schemacie linii tramwajowych, poprowadzona z przystanku Tarnogaj do Osobowic co czyni ją najbardziej pokręconą linią w całym układzie. Podobnie jak jedynka omija bokiem całe centrum i charakteryzuje się podobnymi napełnieniami, czyli idealną pustką poza dowozówkami na Politechnikę. Planiści zapomnieli powiem, że aby odciążyć 145 i 146 tramwaj powinien kursować przez Borowską[1] i Dworzec Główny, a nie przez Hubską, która dzięki remontowi i nowym torom przestała chociaż wyglądać jak plan filmu wojennego. Kursje na niej wszystko, co nie jest dwukierunkiem.
  • 17 – super linia. Na Klecinę ładne puste nic, które jest przed rzeką Ślęzą, za którą dopiero zaczyna się Klecina. Koło Dworca robiła konkurencję dwójce i dziewiątce, więc zajeżdża pod Operę. Oprócz masy stopiątek na sterydach można zobaczyć dwieściepiątkę lub – co gorsza – jej poznański odpowiednik.
  • 18 – linia wycieczkowa, zdaniem MPK przemianowana 32[2]. Dawniej jeżdżąca podobnie do 31, byle że do Kozanowa żadnego Kozanowa, tylko znów Pilczyc. Jedna z najwolniejszych i bezużytecznych linii we Wrocławiu, gdyż chęć wysłania na siłę, dla picu tramwaju Gaj-Pilczyce na zremontowane Mosty Pomorskie, chyba przemogła w magistracie zdrowy rozsądek...
  • 19 – uruchomiona w celu zastąpienia linii autobusowej C, która woziła Kozanowiczów do wrocławskiego ZOO. Otwarta wyłącznie, aby sprawić wrażenie, że torowisko przez Popowice było czymś miastu potrzebnym.
Pesa na 23, na następnym kółku zjedzie do zajezdni, żeby pasażerowie się nie przyzwyczajali
  • 20 – po wywaleniu na śmietnik fajnej 22 coś trzeba było na Leśnicę wsadzić, więc wydłużyli tam 20. A że nie przejeżdża przez Dworzec, tylko gna na Oporów, to już nieistotny szczegół. W wakacje widziano na tej linii Pesę, ale żeby od dobrobytu się nie poprzewracało, dominują enwuerki, co i tak jest lepszym sprzętem niż wtedy, gdy kończyła przy Wrocławskim Parku Pomysłowym (wtedy prawie wszystkie brygady były obsługiwane przez stodwójki). Ma tak długą i pokręconą trasę (jednynie 20km), że Moderus Gamma pierwszego dnia dostał zawału.
  • 3121 – po perturbacjach z Mostami Mieszczańskimi obecnie jeździ z Gaju. Śmiga po nowiutkim torowisku aż pod stadion. Przejęła część obowiązków wywalonych wcześniej 22 i autobusu 135, przez co w godzinach szczytu masz szczęście jeśli w ogóle się do nich wciśniesz. Omija centrum, dzięki czemu wozi pasażerów z Pilczyc do granicy centrum, skąd pasażerowie muszą się przesiadać do już innych tramwajów.
  • 22 - idealny przykład ile trzeba zmienić żeby nic się nie zmieniło. Po dekadzie niebytu, druga zmartwychwstała linia na prawie tej samej trasie z Tarnogaju na Pilczyce, z tym żeby nie było za wygodnie pasażerom na Glinianej jedzie Hubską i robi rundę honorową wokół Dworca.
  • 23 – po trasie z Kowal, na Nowy Dwór. Po latach jej kursowanie pomiędzy WPP i Kromera, najbardziej idealna pusta linia doczekała się obustronnego wydłużenia i niewiadomo po co skierowania na Dw. Główny (gdy z eNDecji wszystko jest szybsze, lepiej jechać już nawet 148, nie mówiąc już o ciapongach). By propaganda sukcesu się spinała, rzucono tam same Gammy, natomiast te linie które nie jadą na Nowy Dwór lub Popowice dostają gomułkowskie 105 i bety.
33 to taka linia, gdzie pasażerowie kręcą nosem, gdy przyjedzie tramwaj nowszy niż zwykle

Okresowe[edytuj • edytuj kod]

Specjalne[edytuj • edytuj kod]

Poradniki
Zobacz poradnik:
  • T1, T2 – specjalne linie uruchamiane na walki braci Kliczko mecze na stadionie miejskim, na które prowadzi tylko jedno torowisko. Zwykle łączą Rynek ze stadionem. W razie awarii/wypadku/kolizji/braku prądu możliwe jest opóźnienie i wynikający z tego powszechny chaos, za co winę oczywiście ponosi premier.
  • E1…E9 – uruchamiane tylko na Wszystkich Świętych, łączą różne miejsca z cmentarzami (E1 łączy Cmentarz Grabiszyński i Cmentarz Osobowicki, E2 Krzyki i Osobowice, E3 Sępolno i Osobowice, E4 Kromera i Osobowice, E5 Biskupin i Osobowice, E6 Sępolno i Grabiszyn, E7 Pilczyce i Grabiszyn, E8 Gaj i Osobowice, E9 Grabiszyn i… nie zgadniesz… Osobowice, tylko po innej trasie). Zwykle jest dziewięć takich linii, choć czasami w starszych tramwajach było napisane po prostu E. W skrajnych przypadkach pojawiła się cyfra od 1 do 9 wielkości notatki z zeszytu. Jak pech to pech…

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Ale torów na Borowskiej nie ma, bo w ramach tramwaju minus taniej było zrobić dzyndzel od Hubskiej zamiast faktycznego wzmocnienia
  2. Mimo, że nijak pokrywa się z jej trasą.