Karta ŚKUP: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) M (red.) Znacznik: edytor źródłowy |
Ja8czy coś (dyskusja • edycje) M (akt.) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' |
'''Karta ŚKUP''', '''Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem''' lub '''Śmieszna Karta Utrudniająca Podróżowanie''' (ur. [[1 października]] [[2015]], [[7 sierpnia]] [[2023]] trafiła do hospicjum, zm. [[28 września]] [[2023]]) – karta niegdyś występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie [[GOP|aglomeracji górnośląskiej]]. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako [[bilet]] [[komunikacja miejska|komunikacji miejskiej]], ale umożliwiała także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie [[parking]]i, [[Biblioteka|biblioteki]] lub [[Muzeum|muzea]]. W drugiej połowie 2023 wyparta na rzecz aplikacji w telefonie, dzięki <del>dyktaturze</del> <del>złowieszczym zamiarom</del> staraniom władz GZM-u. |
||
== Powody wprowadzenia karty == |
== Powody wprowadzenia karty == |
||
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]. |
* Chęć wyciągnięcia pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]. |
||
* Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły '' |
* Kompleksy m.in. względem [[Kraków|Krakowa]] i [[Warszawa|Warszawy]], które już dawno wprowadziły ''karty miejskie''. |
||
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług. |
* Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za <del>miejsce na cmentarzu</del> wiele różnych usług. |
||
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
* Chęć ustanowienia rekordu <del>świata</del> Polski w kategorii ''najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej''. |
||
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). |
* Chęć <del>szpiegowania pasażerów</del> monitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). |
||
* <s>Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.</s> |
|||
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć. |
* Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć. |
||
== Powody wycofania karty == |
|||
* Chęć wyciągnięcia większej ilości pieniędzy z [[Fundusze europejskie|funduszy europejskich]]. |
|||
* Zapychanie telefonów użytkowników karty. |
|||
* Żeby w raporcie widniało, że coś tam zrobili. |
|||
* <del>Bo kartą trudniej się inwigiluje ludzi</del> <small>Ta wypowiedź została zdjęta z witryny na podstawie prawomocnego wyroku miasta ♥ Katowice ♥.</small> |
|||
== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu == |
== Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu == |
||
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[ |
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w [[autobus]]ach i [[tramwaj]]ach<ref>Oraz w [[Tychy|tyskich]] [[trolejbus]]ach</ref> dodatkowych kasowników. Spotykane były następujące typy: |
||
* '''duży kasownik''' – |
* '''duży kasownik''' – umożliwiał kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych; |
||
* '''płaski kasownik''' – |
* '''płaski kasownik''' – umożliwiał „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmowało dużo czasu i przypominało włamywanie się do cyfrowego zamka; |
||
* '''stary kasownik''' – |
* '''stary kasownik''' – umożliwiał kasowanie biletów papierowych; |
||
* '''zepsuty kasownik''' – |
* '''zepsuty kasownik''' – nakłaniał do skorzystania z jazdy na gapę; |
||
* '''zablokowany kasownik''' – |
* '''zablokowany kasownik''' – straszył perspektywą pojawienia się kanara. |
||
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych. |
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w [[2015]] roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych. |
||
⚫ | Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju była konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego biletu (do 2018 nawet miesięcznego) przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz przy wysiadaniu. W ''taryfie odległościowej'' motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek. |
||
'''UWAGA: Poniższe szczegóły są zawiłe i mają na celu jedynie pokazanie jak bardzo przyłożono się do próby pobicia wspomnianego wcześniej rekordu.''' |
|||
⚫ | |||
⚫ | Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju |
||
⚫ | |||
⚫ | * '''Taryfa strefowo-czasowa''' – bilet ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, można też było sobie wybrać. Na tej taryfie dało się jeździć przez godzinę po [[Katowice|Katowicach]] na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z [[intuicja|intuicją]] jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występowały w wersjach na jedno miasto i wiele miast. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | * '''Taryfa |
||
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.'' |
* '''Taryfa ekonomiczna''' – ''na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.'' |
||
* '''Taryfa młodzieżowa '''– masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do [[Szkoła|szkoły]]? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu. <s>Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.</s> |
|||
⚫ | Żeby nie było zbyt łatwo, karta była używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do [[Tychy|Tychów]], trzeba było kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w [[Chorzów|Chorzowie]]. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP. |
||
== Śmierć(?) == |
|||
⚫ | |||
7 sierpnia 2023 uruchomiana została aplikacja mobilna ''Transport GZM'' zastępująca ŚKUP, w następie czego 28 września ŚKUP został całkowicie wyłączony. Aplikacja nie zmieniła praktycznie nic, oprócz dodania interfejsu, którego ogarnianie należy sobie wpisać w CV, oraz automatycznego pobrania darmowego [[Pegasus (oprogramowanie szpiegujące)|Pegasusa by NSO Group]] na telefon. |
|||
{{przypisy}} |
{{przypisy}} |
||
{{Komunikacja miejska}} |
|||
{{komunikacja}} |
|||
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
[[Kategoria:Komunikacja miejska]] |
Aktualna wersja na dzień 15:40, 25 mar 2024
Karta ŚKUP, Ślunsko Karta Uoślepiająca Potencjałem lub Śmieszna Karta Utrudniająca Podróżowanie (ur. 1 października 2015, 7 sierpnia 2023 trafiła do hospicjum, zm. 28 września 2023) – karta niegdyś występująca i przez paru ludzi stosowana na terenie aglomeracji górnośląskiej. Pojawiła się w pierwszej połowie XXI wieku. Najbardziej znana jako bilet komunikacji miejskiej, ale umożliwiała także korzystanie z bardziej egzotycznych zdobyczy cywilizacji, takich jak np. miejskie parkingi, biblioteki lub muzea. W drugiej połowie 2023 wyparta na rzecz aplikacji w telefonie, dzięki dyktaturze złowieszczym zamiarom staraniom władz GZM-u.
Powody wprowadzenia karty[edytuj • edytuj kod]
- Chęć wyciągnięcia pieniędzy z funduszy europejskich.
- Kompleksy m.in. względem Krakowa i Warszawy, które już dawno wprowadziły karty miejskie.
- Chęć pokazania wyższości technologicznej przez umożliwienie płacenia kartą za
miejsce na cmentarzuwiele różnych usług. - Chęć ustanowienia rekordu
świataPolski w kategorii najbardziej skomplikowana taryfa komunikacji miejskiej. - Chęć
szpiegowania pasażerówmonitorowania zapotrzebowania na konkretne kursy (kartę należy „kasować” przy wsiadaniu i wysiadaniu, co pozwala ustalić skąd, dokąd i kiedy się podróżowało). Chęć rozwoju technologiczno-informatycznego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.- Jakieś wyższe cele typu „dobro pasażerów”, w które nie wszyscy są skłonni uwierzyć.
Powody wycofania karty[edytuj • edytuj kod]
- Chęć wyciągnięcia większej ilości pieniędzy z funduszy europejskich.
- Zapychanie telefonów użytkowników karty.
- Żeby w raporcie widniało, że coś tam zrobili.
Bo kartą trudniej się inwigiluje ludziTa wypowiedź została zdjęta z witryny na podstawie prawomocnego wyroku miasta ♥ Katowice ♥.
Cechy szczególne karty ŚKUP jako biletu[edytuj • edytuj kod]
Wprowadzenie karty ŚKUP poprzedzono zamontowaniem w autobusach i tramwajach[1] dodatkowych kasowników. Spotykane były następujące typy:
- duży kasownik – umożliwiał kasowanie biletów elektronicznych i okazjonalnie papierowych;
- płaski kasownik – umożliwiał „kasowanie” włącznie biletów elektronicznych, a nawet ich kupowanie i przeglądanie, co zajmowało dużo czasu i przypominało włamywanie się do cyfrowego zamka;
- stary kasownik – umożliwiał kasowanie biletów papierowych;
- zepsuty kasownik – nakłaniał do skorzystania z jazdy na gapę;
- zablokowany kasownik – straszył perspektywą pojawienia się kanara.
Aby delikatnie zachęcić do korzystania z karty ŚKUP, w 2015 roku KZK GOP wycofał ze sprzedaży wszystkie bilety papierowe za wyjątkiem jednorazowych.
Cechą najbardziej wyróżniającą elektroniczne bilety ŚKUP od innych tego typu rozwiązań spotykanych w kraju była konieczność „kasowania” (tj. przykładania do kasownika pod różnymi kątami aż w końcu zaskoczy) każdego biletu (do 2018 nawet miesięcznego) przy wsiadaniu. Dodatkowo powinno się „kasować” kartę drugi raz przy wysiadaniu. W taryfie odległościowej motywuje do tego fakt naliczenia opłaty do końca trasy, jak się tego nie zrobi, a w innych wypadkach traci się możliwość przesiadek.
W ramach KZK GOP dostępne były następujące taryfy:
- Taryfa odległościowa – płaciło się za liczbę kilometrów (według tabeli) niezależne od liczby miast. Największą zaletą tej opcji była łatwość stosowania – nie trzeba było ani wcześniej kupować biletu w automacie ani walczyć o niego z kasownikiem.
- Taryfa strefowo-czasowa – bilet ważny przez określony czas lub w określonej liczbie miast, można też było sobie wybrać. Na tej taryfie dało się jeździć przez godzinę po Katowicach na bilecie 20-minutowym, ale żeby w 25 minut przejechać z Chorzowa do Rudy Śląskiej powinno się kupić 40-minutowy (który zgodnie z intuicją jest droższy) albo na trzy i więcej miast (jeszcze droższy, do tego dostępny jedynie u kierowcy i w automatach). Natomiast bilety miesięczne (tygodniowe, trzymiesięczne itd.) występowały w wersjach na jedno miasto i wiele miast.
- Taryfa ekonomiczna – na tej trasie nie widziałem kanara od 20 lat.
- Taryfa młodzieżowa – masz mniej niż 16 lat, ale więcej niż 7? Chodzisz do szkoły? Możesz jeździć za darmo, bez ograniczeń! 100% legit, no scam! No ale co z tego, i tak musisz odbijać kartę. Plus za to, że tylko przy wejściu.
Za odbijanie karty przy wyjściu dostaniesz 5% zniżkę na następny bilet.
Żeby nie było zbyt łatwo, karta była używana w miastach stosujących różną taryfę biletową i żeby jechać np. do Tychów, trzeba było kupić na kartę zupełnie inny bilet niż obowiązujący w Chorzowie. KZK GOP, wraz z odnalezieniem resztek rozumu, postanowił jednak wprowadzić jednolitą taryfę we wszystkich miastach używających ŚKUP.
Śmierć(?)[edytuj • edytuj kod]
7 sierpnia 2023 uruchomiana została aplikacja mobilna Transport GZM zastępująca ŚKUP, w następie czego 28 września ŚKUP został całkowicie wyłączony. Aplikacja nie zmieniła praktycznie nic, oprócz dodania interfejsu, którego ogarnianie należy sobie wpisać w CV, oraz automatycznego pobrania darmowego Pegasusa by NSO Group na telefon.
Przypisy
- ↑ Oraz w tyskich trolejbusach